התכווצויות שרירים בגב לאחר התעמלות - הגיוני?

יש לך כנפי רוח

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מקווה שיעזור, מאתר בית חולים הדסה, בריאות שלימה!

מהי התכווצות שרירים?


התכווצות שרירים הוא אירוע פתאומי וכואב במהלכו ישנה התכווצות בלתי רצונית של שריר אחד או יותר. הכאב יכול להופיע במנוחה ואף לגרום להתעוררות מהשינה או לחילופין להופיע במהלך פעילות פיזית ולגרום לקושי בביצוע הפעילות.
התכווצות שרירים עלולה להופיע לאחר פעילות גופנית משמעותית ובמיוחד במזג אוויר חם. המצב אינו מסוכן ובדרך כלל ניתן להקל עליו באמצעים ביתיים ללא צורך בפנייה לעזרה רפואית.


סימפטומים:


ההסתמנות הנפוצה היא כאב חד ופתאומי של השריר המלווה בהתכווצות שלו ובנוקשות (spasm) לעיתים ניתן לראות בבירור רקמת שריר נוקשה הבולטת מתחת לעור.
במצבים בהם ההתכווצות מופיעה בתדירות גבוהה, גורמת לתחושת חוסר נוחות בלתי נסבלת, אינה חולפת עם טיפול עצמי וכאשר אינה מופיעה בהקשר ברור לפעילות מאומצת מומלץ לשקול פנייה לרופא.


התכווצות שרירים - סיבות וגורמי סיכון


שימוש יתר של שריר, פעילות מאומצת או אפילו רק הישארות באותה תנוחה זמן ממושך עלולה לגרום להתכווצות שרירים. הסיכון להתפתחות של התכווצות שרירים מתגבר בעקבות התייבשות ומזג אוויר חם. התכווצות שרירים לילית בשרירי הגפיים ובמיוחד בשריר הסובך הינה הפרעה נפוצה שלרוב אינה קשורה באופן ישיר לפעילות מאומצת.


טיפולים ותרופות


לשרירים תפוסים מומלץ לבצע מתיחות המתאימות לשריר הכואב ולבצע עיסוי קל של המקום. במידה והבעיה היא בעיקר השריר המתוח, מומלץ להשתמש במשהו קר כמו מגבת רטובה על מנת לגרום להרפייה של המתיחות בשריר. במידה ועיקר הבעיה היא הכאב, חימום האזור באופן מקומי או מקלחת חמה יפיגו את הכאב.


מניעה

  • שתייה- כמות השתייה הנדרשת לאדם משתנה על פי הגיל, המין, משקל הגוף, מזג האוויר הכללי, המזון אותו הוא אוכל, מצבו הבריאותי הכללי והתרופות אותם הוא נוטל. למניעה של התכווצות שרירים חשוב לשמור על מאזן נוזלים חיובי לכן יש לשתות לפני האימון, במהלכו ולאחריו.
  • מתיחות- מתיחות לפני ואחרי הפעילות השרירית מורידות את הסיכוי להתכווצות. למניעה של התכווצויות בזמן השינה ניתן לבצע מתיחות לפני השינה או לחילופין ביצוע של פעילות גופנית קלה למשך כמה דקות גם הראתה יעילות בהפחתת התכווצויות ליליות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמא

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה קְרָאתִיךָ חוּשָׁה לִּי הַאֲזִינָה קוֹלִי בְּקָרְאִי לָךְ:ב תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב:ג שִׁיתָה יְהוָה שָׁמְרָה לְפִי נִצְּרָה עַל דַּל שְׂפָתָי:ד אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם:ה יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי שֶׁמֶן רֹאשׁ אַל יָנִי רֹאשִׁי כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם:ו נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ:ז כְּמוֹ פֹלֵחַ וּבֹקֵעַ בָּאָרֶץ נִפְזְרוּ עֲצָמֵינוּ לְפִי שְׁאוֹל:ח כִּי אֵלֶיךָ יְהוִה אֲדֹנָי עֵינָי בְּכָה חָסִיתִי אַל תְּעַר נַפְשִׁי:ט שָׁמְרֵנִי מִידֵי פַח יָקְשׁוּ לִי וּמֹקְשׁוֹת פֹּעֲלֵי אָוֶן:י יִפְּלוּ בְמַכְמֹרָיו רְשָׁעִים יַחַד אָנֹכִי עַד אֶעֱבוֹר:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה