• פרוג למען העצמאים!

    כפורום העצמאים והעסקים הקטנים המוביל בציבור החרדי, אתר פרוג נרתם לעזרתכם. בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והשפעתו על המשק, נגרמים נזקים כלכליים לעצמאים רבים אשר מתמודדים עם מחסור בלקוחות. לכן החלטנו להושיט לכם יד ואנו מעניקים לכם, חברי האתר היקרים, את מערכת הפרסום העצמאית שלנו ב30% הנחה!!!

    למימוש ההטבה, אין צורך בהקלדת קוד קופון, פשוט פרסמו!

    לתשומת לב! המבצע עד חג הפסח

    למעבר ליצירת קמפיין >>>
     
    להתייעצות ועזרה בין חברי הפורום >>>
     
    לחבילת פוש לעסקים לחץ כאן >>>
     

בענין שמות הקדושים

מאיר בר דיין

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אבקש להעלות כאן את הנושא של שמות הקדושים, למרות שהדברים פחות או יותר ברורים, בכל אופן אשמח אם יעשו כאן סדר ויעמידו הדברים ברורים.
א.
כשמזכירים שם השם, האם יש לכתוב ה' או ד' או יי או יקוק (עם ק' ולא עם ה').
ב. כשמצטטים פסוק, לדוגמא בספר של שיחות או דרשות, ומפרשים אותו, ומביאים את הפסוק מנוקד, האם ניתן או ראוי להשאיר את הציטוט כמו שהוא עם כל השמות הקדושים- יקוק (עם ה' ולא עם ק') ואלהינו וכד', או שגם בכגון זה יש לכתוב ה' או אלקינו או יי או ד'.
ג. כשמזכירים אלוקינו, האם יש לכתוב אלוקינו או אלקינו.
ד. כשמזכירים ש-די, האם יש לכתוב שקי או ש-די או שד-י.
ה. כשכותבים אלו-ה, האם יש לכתוב אלוק או אלו-ה או א-לוה.
ו. כשכותבים א-ל, האם יש לכתוב אל או קל או א-ל.
בינתיים זה מה שעלה לי בראש מהשברים שרציתי לברר. בהמשך כנראה יעלו עוד זוויות.
תודה רבה לכל מי שיוכל להגיב בענין ולעזור מניסיון ממקורות או מדעתו האישית.
 

אבי. י.

משתמש רשום
עריכה תורנית
א. כשמזכירים שם השם, האם יש לכתוב ה' או ד' או יי או יקוק (עם ק' ולא עם ה').
הרב טשזנר שליט"א מח"ס שערי הוראה וכדו', נוקט שלא כותבים שם ה' וגם לא ה', אלא אות ד', וסובר שהאות ה' גם כן חייבת גניזה.
אכן אם כותבים דבר שצריך גניזה ממילא, יתכן שאפשר להקל.
 

גאון עולם

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
עריכה תורנית
לעניין שם הוי"ה:
המקובל הוא לכתוב: ה'. (להלן החרגה).
בדרשות ומאמרים בני ימינו ניתן לראות גם ה' וגם ד'.

אלקים אלקינו:
המקובל לכתוב ללא ו' גם אם זה לא מנוקד, מאחר וזה שם, כדוג' נח שכמעט ולא תראה מי שכותב נוח.

גם כאשר כותבים ה' בקיצור, יש הכותבים 'אלקים/אלקינו בה', בד"כ כאשר הוא בתוך פסוק. אך כמובן בסימון גרשיים בין האותיות האחרונות.
אך כאשר הוא בתוך הדברים ללא פסוק או עכ"פ לא פסוק שלם, בד"כ יכתבו בק'.
ברור שכל מחבר ספר ידרש להחליט בכך, אך אני כותב את המקובל המוכר לי מניסיוני.
ישנו הבדל די מובהק בין מחברים מהעולם הספרדי שיותר יכתבו בה'. לבין ספרי חסידות למשל, שבד"כ כותבים 'אלקינו' וכו' בק'.

לעניין שאר השמות יותר גמיש המקובל בספרים.
אלו"ה: מצוי בסימון גרשיים, ומצוי אלו-ה, לא זכור לי א-לוה.
שד"י אינו מצוי כלל 'שקי', נובע לכאורה מרמת קדושת השמות הנזכרת בהלכה.

א-ל: ברובו כך: א-ל.

החרגה חשובה:
א. כאשר הנושא הוא שמות הקודש עצמם, כאן וודאי שיש לכתבם כמו שהם.
כמו בספרי קבלה ולעיתים בספרי חסידות.
כמובן שיש להיזהר שבעתיים כאשר מדובר במנשר, עלון או עיתון, שם יכול להגיע חלילה לידי ביזיון.

ב. אם הספר מעובד עפ"י דפוס ראשון שונים הכללים - כמובן.
כמו בהרבה ספרי חסידות איזכור שם ה' מופיע בד'.
 

גאון עולם

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
עריכה תורנית
ואגב,
בסידורים מקובל לכתוב שם ה' :יי.
והבית ישראל מגור זי"ע היה מתפלל בסידור הנקרא 'תיקון מאיר', בנמקו, כי שם נכתב שם ה' במלואו.
כמדומני היום ישנם עוד סידורים כאלו.
 

מאיר בר דיין

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
גם כאשר כותבים ה' בקיצור, יש הכותבים 'אלקים/אלקינו בה', בד"כ כאשר הוא בתוך פסוק. אך כמובן בסימון גרשיים בין האותיות האחרונות.

ב. אם הספר מעובד עפ"י דפוס ראשון שונים הכללים - כמובן.
א. תודה רבה.
ב. כל דבריי היו על ספר או קובץ תורני. ודאי שבעלונים וכד' אין צורך לכתוב כלל שם ה'.
ג. מה כוונתכם לגרשיים בין האותיות האחרונות? כך? אל"ה"ינו? לא מכיר כזו צורה.
ד. מה היא ההחרגה של ספר מעובד עפ"י דפוס ראשון? לא הבנתי הכוונה.
 

אבי. י.

משתמש רשום
עריכה תורנית
אגב, לתשומת לב, למשל כשהגמ' מביאה פסוקים היא מביאה אותם אם שם ה', אך לא קוראים אותו בשמו...
 

גאון עולם

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
עריכה תורנית
ד. מה היא ההחרגה של ספר מעובד עפ"י דפוס ראשון? לא הבנתי הכוונה.
אם מדובר בספר קדמון המעובד עפ"י דפוס מסויים כמו דפוס ראשון וכדו',
אזי שבמקרה זה יש לבדוק בדפוס על פיו מוגהת המהדורה ולנהוג לפי מה שכתוב שם.
לדוג' בספר תולדות יעקב יוסף, נכתב שם הוי"ה כך: ד'
 

yonatanr

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
עריכה תורנית
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
אבקש להעלות כאן את הנושא של שמות הקדושים, למרות שהדברים פחות או יותר ברורים, בכל אופן אשמח אם יעשו כאן סדר ויעמידו הדברים ברורים.
א.
כשמזכירים שם השם, האם יש לכתוב ה' או ד' או יי או יקוק (עם ק' ולא עם ה').
ב. כשמצטטים פסוק, לדוגמא בספר של שיחות או דרשות, ומפרשים אותו, ומביאים את הפסוק מנוקד, האם ניתן או ראוי להשאיר את הציטוט כמו שהוא עם כל השמות הקדושים- יקוק (עם ה' ולא עם ק') ואלהינו וכד', או שגם בכגון זה יש לכתוב ה' או אלקינו או יי או ד'.
ג. כשמזכירים אלוקינו, האם יש לכתוב אלוקינו או אלקינו.
ד. כשמזכירים ש-די, האם יש לכתוב שקי או ש-די או שד-י.
ה. כשכותבים אלו-ה, האם יש לכתוב אלוק או אלו-ה או א-לוה.
ו. כשכותבים א-ל, האם יש לכתוב אל או קל או א-ל.
בינתיים זה מה שעלה לי בראש מהשברים שרציתי לברר. בהמשך כנראה יעלו עוד זוויות.
תודה רבה לכל מי שיוכל להגיב בענין ולעזור מניסיון ממקורות או מדעתו האישית.
ההוראות של עוז והדר:
א. ה'.
ב. כפי הוראות הכתיבה של שמות הקדושים.
ג. אלהינו.
ד. ככתיבתו.
ה. כנ"ל.
ו. כנ"ל.
 

תא חזי

תג, רב-טקסט
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
הרב טשזנר שליט"א מח"ס שערי הוראה וכדו', נוקט שלא כותבים שם ה' וגם לא ה', אלא אות ד', וסובר שהאות ה' גם כן חייבת גניזה.
אכן אם כותבים דבר שצריך גניזה ממילא, יתכן שאפשר להקל.
במחכ"ת מה החילוק שבין אות ה' לאות ד'?
 

אבי. י.

משתמש רשום
עריכה תורנית
אני לא יודע, אפשר לשאול אותו, אבל אני חושב שהאות ה' זה קיצור שמות האותיות... ולא ברור אם הכוונה לקיצור השם שזה חייב גניזה, או שזה כמו האות ד', לכן הרב טשזנר מקפיד שלא לכתוב את האות ה' בתור כינוי של שם אלא את האות ד'.
 

גאון עולם

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
עריכה תורנית
גם כאשר כותבים ה' בקיצור, יש הכותבים 'אלקים/אלקינו בה', בד"כ כאשר הוא בתוך פסוק. אך כמובן בסימון גרשיים בין האותיות האחרונות.
תיקון:
כשמביאים פסוק שלם, יש הרבה שכותבים אלקים/אלקינו בה' ככתיבתו וללא גרשיים.

סליחה על הטעות
 

אברהם

מנהל פורום עימוד
מנהל
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אגב, לתשומת לב, למשל כשהגמ' מביאה פסוקים היא מביאה אותם אם שם ה', אך לא קוראים אותו בשמו...
ודאי שמותר לקרוא עם שם ה' פסוקים בגמרא. עיין משנ"ב סימן רטו ס"ק יד,
ואף אם מדובר בחצי פסוק - ראה חיי אדם כלל ה סימן ב
וראה כף החיים סימן רטו ס"ק טו"ב (=יז):
כשקורא בש"ס ובשאר דברי רז"ל ובכלל דבריהם כתובים הבאים קורא כדרכו במקרא האזכרות כקריאתן. הרב שאילת יעבץ בתשו' הנז' משם הגאון מר אביו זלה"ה. ברכ"י אות ה' שע"ת שם. וכ"כ א"א אות ה' דכשלומד פסוקים בתלמוד ודורשן רשאי לאומרם כמו שהם כתובים עם הזכרת השם עכ"ד. וכן כתב החס"ל שם.
 

מאיר למברגר

משתמש חדש
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
לענין שם ש-די, שמעתי מאחד מגודלי העורכים התורניים בדורנו שהוא מעדיף לכתוב ש-די ולא שד-י, מאותה סיבה שבספרי קודש מספור העמודים אחר עמוד ש"ג הוא ד"ש
 

לוח דרושים

למעלה