בכל הכח | חלק א'

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
1 :
לצבא יש כללים, ואין דרך אחרת, חוץ מלהיות איש צבא, בשביל להבין אותם.


האיש שנכנס בעד פתח האוהל הקדמי אמנם לבוש במדים, אבל כל מי שיש לו טביעת עין חדה יכול מיד להבחין שהוא אינו איש צבא במובן הטיפה הפחות שטוח של העניין.
את סגן אלוף נתיו פון ברנטו אפשר להגדיר בהחלט כבעל טביעת עין חדה, ליתר דיוק הוא המייצג של טביעה מהסוג הזה, וזאת אחת מהסיבות שהוא בעצם נמצא היכן שהוא נמצא, ועל כתפותיו הוא סוחב אי אלו עיטורים ומדליות כפי שהוא סוחב. אי לכך הוא הבחין מיד שהמדים של האיש נקיים מדי ומגוהצים מדי, הליכתו נינוחה משהו, ועל שפתיו – וזאת ההוכחה המוחצת ביותר – על שפתי האיש מרצד חיוך.
חושיו מתחדדים באחת, דיווחים על חדירה צפויה למחנה הגיעו כבר לפני ימים מספר. הוא רענן את הנחיות ההבטחה, אבל לא חשב על כך שחדירה יכולה לבוא גם במסווה.
אבל לא איש צבא יסגיר את מחשבותיו ולכן הוא רק מרים את ראשו, שעקרונית מורכן על מפות מלאות בשרטוטים שונים, וסוף סוף רואה את האיש לא רק מזווית העין אלא במלא קומתו, ושואל "אה?".
"שלום". עכשיו מחייך האיש חיוך מלא בלי לדעת שהוא עושה את השגיאה הכי גדולה שאפשר לעשות עם סגן אלוף פון ברנטו, ומעכשיו ואולי עד סוף כל הדורות יסומן הוא בשלט בלתי נראה, אבל מורגש היטב, של "טיפש".
"כן?" שואל סגן האלוף שרואה שהאיש שמולו שותק ומצפה לתגובה.
"סגן אלוף נתיו פון ברנטו, נכון?", שואל האיש ומשהו נבוך מזדחל לחיוכו.
"כן".
"נעים מאוד", מתרחב החיוך והאיש מושיט ידו ללחיצה, "שמי בשן סיליפט, מפלוגת הרוח. נשלחתי לכאן, עם צוות של עשרה אנשים, מטעם המפלגה העליונה. כולנו מעריכים את מאמצי החיילים בחזית, ובתור מישהו מבפנים אני יודע קצת יותר ומבין כי עמקי הקְפו הם מקום הלחימה המסובך והמכריע יותר, לא חינם נשלח לכאן סגן אלוף מוכשר, הלא כך?"
"נו?" פון ברנטו, שאפילו יותר מששונא חיוכים שונא מחמאות, שולח ידו ללחיצה קצרת רוח.
"כדי שיהיה לחיילים שלנו את מלא הכח, האומץ, המורל והמוטיבציה אנחנו דואגים להם לתנאים פיזיים משופרים – ארוחות, ציוד, הגנה. אבל זה לא מספיק, סגן אלוף פון ברנטו. אנחנו ביחידת הרוח דואגים גם לערבי תרבות לחיילים, לרגעים של שירה משותפת, להרצאות טובות, לשיחות אישיות אם צריך, לכל מה שיעזור להן להרגיש טוב יותר וממילא להלחם חזק יותר ותועלתי יותר. זה יהיה התפקיד של הצוות שלי כאן, ואני מקווה שתעזור לי לעזור לך" הוא מושיט מכתב חתום מהמפקדה הראשית.
פון ברנטו נוטל את המכתב ביובש, פותח אותו וקורא בו בעיון.
המכתב מביע פרגון חם וכנה לאיש שמולו, מבקש מפון ברנטו לסייע לו בכל שיתבקש, וגם מגלה כי לאיש דרגה צבאית גבוהה יותר משיכול היה פון ברנטו לדמיין, דרגה שכל לוחם היה גאה בה, והאיש, כשהציג את עצמו, לא הזכיר אותה בכלל.
הוא מרים את ראשו מהמכתב.
שוב מחייך האיש, ופון ברנטו מרגיש שהראש שלו מתחיל לכאוב.
"טוב, מה שאני אצטרך לעשות אני אעשה", הוא חותם בסוף, אחריי שקט שעומד ביניהם כמה רגעים, "למרות שאם היו שואלים לעצה של מפקד שיש לו יותר מכמה שנים בקרב – הלוחמה עצמה היא שעושה טוב לבן אדם, היא שמחנכת אותו, לא הבטלה. אבל לא שואלים אותי ואני מוכרח לעשות את זה"
פון ברנטו חשק שפתיים. כל חיל בכל דרגה צריך לדעת לציית לאלה שמעליו, וזה מה שהוא יעשה.
"תפנה לאוהל השני בשורה הקיצונית, שם האחראיים על סידור האהלים במחנה, לצוות שלך הם יידעו מה לתת, בשבילך תגיד שאמרתי לתת לך את אוהל B2, או משהו דומה אם הוא תפוס. זה אוהל טוב. תבוא היום בארוחת ערב אני אציג אותך וגם אבקש מהקצינים להיות לך לעזר וסיוע".
ואני מקווה שתוכל להסתדר בלעדיי. הוא רוצה להוסיף ולא עושה את זה. ואני רוצה שכבר תפנה את השטח.
"סגן אלוף פון ברנטו?" האיש אפילו לא צועד צעד אחד אחורה, וודאי שלא מסתובב לכיוון היציאה.
"כן?"
"זה... כל כך גרוע? אני מתכוון – גם מפקד צריך להיות במצב רוח טוב כדי להוציא מעצמו את המיטב בקרב, ואולי המפקד יותר מכולם. אז אם זה ככה, אז אולי מוטב שאחזור למקום ממנו באתי".
"לא", פון ברנטו רוכן קדימה, "תקשיב טוב, בחור. לי אין בעיה עם חגיגות, אני רק שונא שמערבבים אותן עם מלחמות, מבין? מחנה צבא זה מחנה צבא זה מחנה צבא, תסכים איתי שהוא לא המקום האידיאלי למסיבות".
"מסכים, גם אני מעדיף מסיבות על מרחביי דשא מוריקים, אבל עדיף כאן מכלום".
"אז אני מעדיף את ההפרדה. וחושב שהערבוב הזה לא מועיל לאיש" עונה פון ברנטו בזעף.
האיש לא נבהל מזעמו, "את זה נבדוק עוד שבועיים-שלוש", הוא קורץ, "אני דווקא חושב שהחיילים שלנו ישמחו בזה, הם אפילו מקנאים בפלוגות אחרות שם כבר שלחה המפקדה הראשית נציגים מטעמינו".
"אולי החיילים רוצים את תרבות הרוח הזאת כי הם שמעו שהיא קיימת, אבל אם לא היו ממציאים אותה – לא באמת היו זקוקים לה, זה צורך שנוצר רק בגלל שיצרו אותו, בנת?".
"שוווו וווו", האיש שורק, "אתה יכול להיות סוציולוג טוב, אני מדבר רציני. יש לך הבנה מצוינת באדם וחברה, את התובנה הזאת לומדים כל מי שמתעסק עם בני אדם – סוציולוגים, פסיכולוגים ואנשי פרסום, והם לומדים אותה במערכת של כמה שיעורים. אתה יכול להיות מגה סוציולוג".
"ועם עקשנות ונחישות כמו שלך", אומר פון ברנטו ומתכוון לכך שהאדם הזה, מה שמו – בשן סיליפט, מצליח להשאר באוהל שלו וגם לפתח שיחה, למרות שהוא הראה לו את הכיוון החוצה מהרגע הראשון, "עם כזו עקשנות יכולת להיות איש לוחמה מזהיר. פספוס עליך, איש צעיר, עכשיו כבר לא תוכל לעשות את זה, בגיל שלך אי אפשר להתחיל בטירונות".
האיש שותק כמה רגעים, פותח את פיו לאמר משהו, מתחרט, סוגר אותו. ואחר כך פותח ואומר "ואתה כן"
"כן מה?!"
"יכול לעשות את זה".
"את מה??"
"ללמוד סוציולוגיה, להתפתח בכיוון".
על חוצפה כמו זאת לא נדרש פון ברנטו לענות מעולם, לכן הוא אינו יודע מה לענות, רק מחווה בידו את הדרך החוצה ושומר על מראה זועף עד לרגע שהסיליפט הצעיר עוזב את השטח.
רק כשהבחור האמיץ יוצא הוא מרשה לעצמו להבליע חיוך.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
עוקבת בנשימה עצורה.
זה יותר טוב מטוב.
 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
2:
יש כל מיני דברים שסגן אלוף פון ברנטו שונא, אבל המציאות יוצרת איתם התנגשויות שוב ושוב.


ארוחת ערב במטה הקצינים שבמחנה מעולם לא ממלאת את רוחו של סגן אלוף פון ברנטו בעליצות. ליתר דיוק הידיעה כי הוא יצטרך להשתתף בארוחה כזאת בערב היתה ממלאת אותו בזעף מהבוקר, אי לכך הוא היה מתאמץ בכל תוקף להתחמק מהארוחות הללו ולדאוג כי צלחת עם דוגמיות משובחות מהאוכל תגיע לחדרו. כל זאת למרות ואל אף שאחריי אי אילו פעמים שהוכרח להשתתף בארוחות האלו הודה, רק בינו לבין עצמו, כמובן, כי לא היה גרוע כל כך, והוא אפילו די נהנה. היה בארוחות האלה מלא טקסיות, טקסיות צבאית, כמובן, לא זאת המלכותית, המזעזעת. והיו בארוחות הללו גם הומור דק שהעז להגיע עד שפמו של פון ברנטו, ומדי פעם אף גרד לו בקצה השפם, בגרד נעים.
הערב היתה לפון ברנטו ארוחה כזאת, והסיבה לה - משמחת עוד פחות. מילא, שהוא צריך להגיע לארוחה כדי להודיע הודעות מנהליות או מסדריות, אבל עכשיו, חוץ מלרענן שוב את נהלי האבטחה ולאמר לאנשים לפקוח עין גם בתוך המחנה, הוא נאלץ להגיע כדי להיות נחמד, להציג בן אדם לגַּיִס שלו, ולעשות את זה בצורה מיטבית. במקומות כאלה הוא מרגיש שמשהו מהכח שלו נעלם, או שמא מוטב - נאלם. זה לא המקום הבטוח והקובע של מפקד שיודע את אשר לפניו, אלא מקום מגשש ברגשות ובאווירה ומנסה לרצות.
ואם לא מספיק כל זה, הרי שהאדם שהוא אמור להציג אותו לא מוכר לסגן אלוף כמעט, והקצת שהוא כן מכיר אותו לא גרם לו לחבב אותו, בלשון עדינה. איש חייכן, דברן, לא צפוי בתכלית ובעל תפקיד מעצבן.
כל זה עוזר להבין למה רוחו של נתיו פון ברנטו זועפת, ולא סתם זועפת – אלא זועפת יותר מהרגיל. עד כדי כך שכשהוא יוצא מאוהל המפקדה הראשית הוא כמעט ונפגש ראש בראש עם אחד מהברנשים הרבים המסתובבים במחנה. כמעט, ולא פגישה חזיתית ממש – כיוון שחושים מחודדים של סגן אלוף הנשלח להלחם בעומק עמקי הקפו בכל זאת גורמים לו לסגת אחורנית בשבריר השניה האחרון.
"סליחה", מתנצל הברנש, ואז פון ברנטו מגלה כי הסיבה העקיפה לכמעט-מפגש שהתרחש עכשיו היא גם הסיבה הישירה לכמעט- מפגש הזה.
"זה בסדר", הוא אומר, "רק פעם הבאה תסתכל לאן אתה הולך, סיליפט. לא כולם כאן יזהרו עליך כמוני, ויש כאן כמה בריונים שיכולים לדרוס אותך גם בטעות".
ומכיוון שהבחור ממשיך להביט בו, ולא זז לכיוון הריחות המהבילים שיוצאים מחדר הקצינים נזכר פון ברנטו להיות נימוסי "התמקמת כבר?"
"אה". עונה סיליפט.
"לא הבנתי?"
"התכוונתי שזה מאוד נימוסי מצד מפקד להתעניין בשלום פקודיו. זה תמיד שאתה ככה, או שרק אני---" הוא קוטע את דבריו פתאום. ובוחן את פני העומד מולו בעיון. "הגזמתי, אתה המפקד כאן. זה לא בסדר שדיברתי אליך ככה".
ואם יש דבר שפון ברנטו שונא עוד יותר ממחמאות אלו התנצלויות, לכן הוא זע בחוסר נוחות במקומו, ותוהה אם לסיליפט הזה באמת אין גבולות. השיחות איתו נראות כאילו אין להן נקודת התחלה וסיום, עולות כמו מהאוב ומתאדות בפתאום. בלי גורם ישיר או עקיף שהוא יכול לדאוג שיקרה.
"אתה לחוץ, המפקד. אני אהיה אגוצנטרי לחשוב שזה בגללי, בכל זאת אתה מפקד כאן ואחראי על חיילים שנופלים בקרבות כמו זבובים, והגיוני שלפני רגע קיבלת הודעה על נסיגה בקרב, אבל בכל זאת, אני מעז. זה באשמתי?"
סגן אלוף מתיו פון ברנטו נסוג שני צעדים אחורה.
"זה אומר שכן?"
"זה אומר..." סוקר פון ברנטו את השטח ומוודא שהוא ריק. "זה אומר שאינני מחבב ארוחות ערב משותפות, בדרך כלל". הוא אומר בכנות שמפתיע אפילו את עצמו. "אז אולי מוטב שנלך כבר, כדי שאוכל לחזור כמה שיותר מהר". והוא מתחיל לפסוע קדימה.
אבל סיליפט לא נרמז. עובדה, הוא לא מתקדם אפילו לא בפסיעה. "תרשה לי---לצורך התפקיד, כמובן, אני רוצה לבדוק כמה דברים."
"נו?" פון ברנטו עוצר, קצר רוח.
"תרשה לי להביט בך בארוחה, מתיו?"
"אה?" סגן האלוף מתבלבל, אבל מיד אוסף את עשתונותיו. וחוזר למקומו הבטוח. "זה ממילא מה שכולם עושים כשאני מגיע, לא?" והוא פוסע נחרצות קדימה.
"הם סתם מסתכלים, לא מביטים". אומר בשן, אבל כיוון שאין כבר איש לידו, הוא בעצם לוחש זאת לעצמו. "בכל אופן, אני את הרשות – קיבלתי". הוא מחייך ופוסע כמו שפוסע חיל עם מדים מגוהצים מדי ונקיים מדי אלי קרב.

כשראשו דואב קם פון ברנטו ממקומו, מניד בראשו לעבר היושבים בסמוך אליו, תופס את מבטו של סיליפט ומוודא כי הוא ממוקם היטב במקומו, מקבל באי נוחות עד רוגז את הקריצה של סיליפט, אך כובש את רגשותיו היטב, מודע למבטים הרבים שעוקבים את התנהלותו ונחוש לא לספק להם את נושא השיחה הלילי, ויוצא מין האוהל הגדול אל האוויר הקר שבחוץ.
שני קצינים זוטרים, ועוד אחד עם קצת יותר עיטורים על הכתפיים אבל עם מראה צעיר למדיי מלווים אותו. אפילו את שמותיהם הוא לא זוכר, אבל כמי שלמד לוחמה וחשיבה אסטרטגית הוא יודע לעקוף בעדינות את המכשול הזה, הם מנהלים שיחה ערנית, הוא שותף בה, בכאילו, אבל מוחו במקומות אחרים לגמרי. היה מעדיף שיסתלקו לו מהעיניים. כשהוא זקוק לשקט באופן נואש כל כך.
אחד הדברים שפון ברנטו אינו מחבב בארוחות הערב שמתנהלות במטה הקצינים, מלבד הרעיון שהוא צריך להתנחמד ולהתייחס יפה לאנשים סביבו, ועוד יותר מכך – לפתח עימם שיחה של סתם, זה הרעש וההמולה האין סופית שבהן.
לעולם, כך נדמה לו לפחות, לא יצליח להבין למה חמישה עשר עד עשרים קצינים צריכים לנאום בעת ובעונה אחת, למה לא שאחד ידבר ומכל השולחנות יאזינו לו? ולמה שכשמישהו מעלה נושא קצת יותר מרעיש מהבחינה החברתית, אמור הדבר לגרום גם לרעש פיזי מחריש אוזניים, לבולקה ומבולקה ולאין ספור צעקות. האם נדמה להם, לקציניו החרוצים – כי מישהו שומע אותם כשהם צורחים, שלא לאמר צווחים, זה עם זה?
הוא מגחך. אולי בשן סיליפט יצליח ללמד אותם לנהל ויכוח תרבותי.
אבל ללא ספק, אחד החלקים הגרועים בעניין ארוחות הערב הללו הוא הליווי המתחנחן שהוא זוכה לו בדרך חזרה לאוהלו. תמיד יהיה קצין צעיר זוטר, או כמה כאלה, שיחליטו ללוות אותו, ילהגו כל הדרך, ימצאו קשרי דם ומשפחה עם עברו, וישתדלו בכל כוחם למצוא חן.
אם הם היו רואים את זה מבפנים, כמו שהוא רואה את זה, הם היו מבינים כמה שהם מתרחקים מהמטרה שלהם.
כי את סגן האלוף זה פשוט דוחה.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
רגע, רוצה להבין.
איזה סוגה את כותבת? מד"ב? הסטוריה חילופית? סתם ממציאה על רקע הסטורי אמיתי?
אני לא מצליחה להבין איך לפרש את מה שאני קוראת, הגם שזה מרתק לחלוטין.
 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים

Violinist

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
איפשהו על הרצף בין לבין, אין שום קשר בין המציאות לכתבה.
אבל זה לא מאוד משמעותי לסיפור.

אמממ... מעניין.
חשבתי שאני מקורית :)
מדע בדיוני פירושו יצירת עולם שלם שאינו קיים במקביל לעולם הרגיל שלנו ולאו דווקא קסמים וכדו אלא עצם יצירת הדבר שאינו קיים שיתכן שהוא ממלכה ויתכן שהוא סוג של מדע שהתפתח וכדו
ממלכה במבחן לקחה מקום קיים והיסטוריה שאינה ידועה ופיתחה אותה ולכן למרות שהיא כן מקוטלגת במדע בדיוני אבל היא לכאורה בין מדע בדיוני להיסטוריה חילופית
הסיפור שפה שכתוב מדהים ויפהפה אינו מדע בדיוני ויתכן שגם לא היסטוריה חילופית כי הוא יכול להתביית על כל מלחמה שהיא שהייתה ולכן זה פרוזה רגילה של רומן היסטורי
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
מדע בדיוני פירושו יצירת עולם שלם שאינו קיים במקביל לעולם הרגיל שלנו ולאו דווקא קסמים וכדו אלא עצם יצירת הדבר שאינו קיים שיתכן שהוא ממלכה ויתכן שהוא סוג של מדע שהתפתח וכדו
ממלכה במבחן לקחה מקום קיים והיסטוריה שאינה ידועה ופיתחה אותה ולכן למרות שהיא כן מקוטלגת במדע בדיוני אבל היא לכאורה בין מדע בדיוני להיסטוריה חילופית
הסיפור שפה שכתוב מדהים ויפהפה אינו מדע בדיוני ויתכן שגם לא היסטוריה חילופית כי הוא יכול להתביית על כל מלחמה שהיא שהייתה ולכן זה פרוזה רגילה של רומן היסטורי
מתנגדת; א' - כי זה עדייין רק בפרק ב'. ב' - כי יש כן ניצנים של עולם חילופי.

אגב, יש משמעות לשמות?
 

Violinist

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
מתנגדת; א' - כי זה עדייין רק בפרק ב'. ב' - כי יש כן ניצנים של עולם חילופי.

אגב, יש משמעות לשמות?
אוקי לא ראיתי ניצנים... יתכן שאת מידי מחשבנת מה יהיה בהמשך ולא כתפקידך בתור קורא
והאמת על זה יכול לענות רק הכותב...
אבל מסתמא הוא לא ירצה לגלות כדי לא להרוס... או שהוא פשוט עוד לא יודע
וכן ברור שיש הבדל בשמות ויש משמעות לכל דבר זה שני סגנונות שונים לחלוטין ויתכן שינם כאלה שאינם מסוגלים לקרוא את זה ומאוד אוהבים לקרוא את זה
 

Violinist

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
3:
הוא בסך הכל ילד, אבל הוא לא נותן למי שסביבו להרגיש או לזכור את זה.

למענה של האמת לא היה זה בשן סיליפט הראשון שצפה לסגן אלוף פון ברנטו עתיד בתחום מדעי חברה או רוח, ואם לדבוק באמת המוחלטת - הוא היה השני.
רק שהראשון שחזה זאת, ליתר דיוק - הראשונה שחזתה, עשתה זאת לפני שנים רבות, רבות כל כך שאין מי שזוכר כמה ומי זאת הייתה בדיוק, וזה הנס שלה, אולי. כי אחרת וודאי הייתה מרגישה צורך להתנצל בפני פון ברנטו על התחזית המעוותת הזאת-
ופון ברנטו הריי שונא התנצלויות.
מה שבטוח שהייתה זו אחת מדודותיו או מחברותיה הרבות של אימו, והיא החליטה זאת, כך סיפרו לו, לאור העובדה שעוד לפני שמלא לו חודש בכה פון ברנטו בדמעות.
לא צרח. בכה. בדמעות.
הדודה ההיא, או מי שלא תהיה, עקבה בהשתאות אחר השקופות השקופות הללו שסימנו שבילים בלחייו ובפלומת השער הרכה, וקבעה אז את עתידו בנחרצות, כשהיא לא גומרת להתפעם "איזה חום, כמה רגש".
אולי פילסו להן הדמעות דרך מאחר שידעו, בדרך הגלויה רק להן, שאחר כך לא יוכלו כבר לצאת בכלל.
כי עוד לפני שהיה נתיו פון ברנטו בן שנתיים הפסיק לבכות.
הוא לא בכה כשנפל ונחבל, ולא כשחבר לקח לו סוכריה. לא בכה כשגערו בו. לא בכה כשנאבד פעם בטיול בעיר. לא בכה כשהילדים בחצר התקוטטו איתו כולם. לא בכה כשחלם בלילה חלומות רעים, לא כשנכשל במבחנים, לא כשהתגלגל את כל גרם המדרגות הצר המוביל לעלית הגג, ולא כשהשאירו אותו בבית כשהלכו לצפות במופע.
מתיו לא בכה.
מתיו גם לא צחק אף פעם צחוק גדול. רק צחוק קטן, מאופק ומהוקצע.
מתיו לא נתן שיחבקו אותו, ילטפו או ינשקו. התעצבן כשהחמיאו לו, וסרב לענות לכינויי חיבה.
הוא שנא משחקי דמיון, לא אהב משחקי מזל, הסכים למשחקי חשיבה והתאהב במשחקי כח.
מתיו לא סיפר כמעט על מה שקורה איתו, גם לא כשהחום שלו טיפס. הוא השתדל לתפקד עד שאמא שלו ראתה את פניו הבוערות, והניחה יד על מצחו. הוא היה לוהט. לוהט כל כך עד שהיא נסוגה לאחור, כמעט כמו שהוא נסוג מהנחת היד על המצח שלו.
"למה אתה לא אומר, מתיו?" היא שאלה אותו בשקט.
"ככה" הוא אמר ונסוג עוד פסיעה אחורה.
ככה. ככה הוא לא דיבר. לא על מה שקורה לו, בטח לא על מה שהוא חושב על מה שקורה, ובטח בטח לא על מה שהוא מרגיש.
מתיו גם שנא אירועים חברתיים מכל סוג. ודאי כאלה בהם היה צריך לגשת ולהציג את עצמו בפני מבוגרים ממנו או, גרוע מזה, בפני בני גילו.
עם בית הספר מתיו הסתדר.
מתמטיקה מעולם לא היוותה בשבילו בעיה, וכשהשתעמם באמת לפתור את התרגילים של הקבוצה שלו היה לוקח בהיחבא מחברת מאחד הנערים שבקבוצת הגדולים, מסתיר אותה תחת מחברתו שלו, עושה את עצמו כמקשיב למורה, ולומד בינתיים בכוחות עצמו את החומר של הקבוצה הגבוהה.
עם משימות כתיבה הוא זרם כל עוד הן דרשו כתיבה אינפורמטיבית או ניסוח אובייקטיבי. כתיבת שירים, מסות או כל דבר שדרש דמיון, לשון ציורית או התפייטות – לא היה בשבילו. למזלו משימות כאלה הוטלו על התלמידים בדרך כלל כמשימות רשות.
בשיעורים מתיו מעולם לא השתתף. אך כשמורה תפס את עיניו שוב בוהות, והחליט "לחנך" אותו על ידי שאלה מכשילה, הוא תמיד ידע לענות. במבחנים כולם הוא הצטיין, למורת רוחם של מוריו. מתיו היה תלמיד מעצבן, אבל לא היתה שום סיבה לכעוס עליו. וזה, תודו, מעצבן כפליים.
סיפורים, טיולים, פעילויות, ניסויים וקשקושים שעממו את מתיו כהוגן, אבל הוא סבל בשקט, כי לא הייתה לו ברירה בעצם. וחוץ מלכעוס, בחוסר הגיון מסוים, על חבריו לספסל, ולפעמים גם על מוריו, כמה שהם טיפשים – לא היה לאל ידיו לעשות דבר.
מתיו הסתדר. רק הסתדר, אבל לא יותר מזה. היה לו רע שם, רע מאוד.
הוא שנא את בית הספר.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הסיפור כתוב היטב, משובח ביותר, וניכר שהכותב יודע את אשר לפניו.
דווקא בגלל זה, כמה הערות...
את סגן אלוף נתיו פון ברנטו אפשר להגדיר בהחלט כבעל טביעת עין חדה, ליתר דיוק הוא המייצג של טביעה מהסוג הזה, וזאת אחת מהסיבות שהוא בעצם נמצא היכן שהוא נמצא, ועל כתפותיו הוא סוחב אי אלו עיטורים ומדליות כפי שהוא סוחב. אי לכך הוא הבחין מיד שהמדים של האיש נקיים מדי ומגוהצים מדי, הליכתו נינוחה משהו, ועל שפתיו – וזאת ההוכחה המוחצת ביותר – על שפתי האיש מרצד חיוך.
סגנון ולדרי מובהק...
האבטחה
שעקרונית מורכן על מפות מלאות בשרטוטים שונים,
המילה 'שעקרונית' לא נשמעת לי כל כך טוב בהקשר הזה. הייתי מעדיף אולי 'שבאופן קבוע' או משהו דומה.
שרואה שהאיש שמולו
שלוש מילים רצופות שמתחילות ב'ש' הזיקה. @RACHELIZ
לכל מה שיעזור להן להרגיש טוב יותר
להם
מרגיש שהראש שלו מתחיל לכאוב
הייתי מעדיף לכתוב 'שראשו'.
ואל אף שאחריי
ועל אף שאחרי
הרי
נתיו פון ברנטו בן שנתיים
מתיו לא בכה.
נתיו או מתיו?
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
סיפור מרתק!
מלא בהתחכמויות. אין כמעט משפט שלם בלי הסתייגויות או תעלולי חשיבה.
מצד אחד זה טוב מצד שני, יש משפטים שהם קצת מסורבלים (לא שהדבר הפריע לי להמשיך לקרוא בשקיקה :D).
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
את פשוט מרתקת.
אני לגמרי בעולם שלך...
ומתיו מסקרן אותי אנושות.
 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
4:
היום שאחרי, והלילות האחרים

קצת לפני שמלאו למתיו עשר שנים מתה אימו. היה זה יום כהה מאוד, עננים אפורים מלאו את השמיים, אבל גשם לא רד.
מתיו זוכר מצוין את ההלוויה. הוא עמד קצת רחוק מהמיטה. זקוף מאוד. חבוש במקטורן קצר. הרוח הכתה אז בעורפו, אבל הוא לא נרעד ולא הצטמרר אף לרגע.
היו שם כל מיני נשים שגאו בבכי והביטו בו בעיניים מלאות רחמים.
מתיו החזיר להם מבט של בוז.
הוא לא בכה, כמובן.
בלילה, לפני שהלך מתיו לישון – הוא סידר את ילקוטו – והכניס לתוכו את כל המחברות שיצטרך למחר. אבא של מתיו לא ראה כל סיבה שהוא לא ילך ללמוד, והאמת – מתיו הסכים איתו. גם הוא לא ראה כל סיבה כזאת, מלבד הסיבות הרגילות, שאיש מעולם לא הבין.
כשנשכב מתיו מתחת לשמיכה הוא ידע שהלילה לא יצטרך להעמיד פני ישן.
כי הלילה אמא שלו לא תכנס לחדר, תבדוק שהוא נרדם, ותשב לידו לכמה דקות.
הלילה הזה לא יחוש יותר את היד הרכה עוברת בשערו, יורדת למצחו, לאפו ולסנטרו – ונחה לו על הכתף.
הלילה הזה יהיה שונה, וגם הלילות הבאים, וגם הימים.
מתיו לא בכה, כמובן.

ביום שהגיע אחרי הלילה ההוא הגיע מתיו לבית הספר, מתעלם מעקשנות מכל מיני מבטים. וכשדרש מהם המורה לכתוב שיר על פריחת האביב נכנע מתיו באופן חד פעמי, כתב וגם נרתם להקריא את שירו.
אחרי שהוא גמר להקריא את השיר שלו על השמש על ציפורים ועל פריחה השתרר בכיתה שקט כזה, והמורה תלה בו מבט מוזר ולא אמר דבר.
לא, מתיו לא חיכה למחמאות, מתיו שנא מחמאות, אבל המבט חסר הפשר של המורה היה גרוע ממחמאה ישירה ככל שתהיה.
הוא התיישב בכיסאו, מבין שלא הבין משהו שכולם הבינו. מה בדיוק – הוא לא ידע. מה שכן ידע זה שאם ביקש להשיג משהו בשיר הזה, הרי שהשיג מטרה הפוכה.
זה היה השיר הראשון שמתיו כתב, אבל גם האחרון.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
5:
הוא מחכה לסוף של כל זה, אבל הוא לא יודע אם זה יגיע, ואם יש למה לחכות.

מתיו חזר בצהריים לבית ריק.
שוב חזר לבית ריק.
בימים הראשונים שאחריי הכל היה אבא של מתיו משתדל להיות בבית בצהריים, להגיש למתיו ארוחה חמה, ולשאול:
"איך היה היום, בן?"
"היה בסדר"
"היה טוב?"
"בסדר"
"היה לכם מבחן היום במתמטיקה, הלא כן?"
"היה"
"נו?"
ומתיו היה שותק.
"הצלחת במבחן, אה?"
ומתיו היה מהנהן.
הוא הצליח, כמובן. הוא לא היה נותן למשהו אחר לקרות, וגם ככה זה בא לו בלי מאמץ.
את שארית הארוחה הם היו אוכלים בדממה. מתיו עסוק בצלחתו, ואבא של מתיו מהרהר בטורי החשבונות הארוכים שמחכים לו בבנק, ובכל העבודה שיצטרך להשלים בערב, וחושב שאולי מיותר היה לשוב בצהריים להפסקה, למרות שכולם אמרו לו שכך צריך לעשות. הוא מכיר את מתיו יותר מכולם. מתיו כבר ילד גדול, בוגר ועצמאי. ובכלל, ילדים לא זקוקים לדעתו לכל כך הרבה פינוק והגנה כמו שנותנים להם.
אחר כך היה אבא של מתיו פעם חוזר בצהריים ופעם לא, פעם נשאר בערב בבנק ופעם לא. ואחר כך זה נהיה פעם לא ופעם לא, ופעם כן ופעם כן. כלומר – לא חוזר הביתה בכלל בצהריים, ונשאר כל ערב.
בכלל, מאז שזה קרה היו לאבא של מתיו המון עיסוקים. גם כשחזר הביתה טיפל בכל מיני דפים וחישובים שמעולם לא הטרידו אותו בבית קודם לכן. מתיו תהה איך זה שפתאום יש לאבא שלו כל כך הרבה עבודה. הוא קיווה שלא נותנים לו את זה בגלל שמרחמים עליהם או משהו כזה.
כי אמנם היו הרבה דברים שמתיו שנא, אבל לא הרבה דברים שהוא תיעב. ורחמים וחמלה הוא כן תיעב, בכל ליבו.
למתיו לא היה אכפת מהארוחה החמה שנעלמה מסדר היום שלו, הוא במילא אהב יותר ירקות חיים מהמרקים המלוחים מדיי של אבא שלו.
ולא, לא היה אכפת לו שאין מי שמחכה לו בבית בצהריים, שאין מי שמקבל את פניו. שאין מי שממתין לו או שנמצא איתו בערבים הארוכים והחשוכים.
מה פתאום, שלמתיו יהיה אכפת?

מתיו מעולם לא הצליח להחליט מה גרוע פחות – הזריחה או השקיעה, בכל מקרה שתיהן היו גרועות בעיניו.
מהרגע שמתיו היה רואה את השקיעה הוא היה חוטף עצבים. השקיעה סימנה בעיניו את הערב, והלילה שאחריו.
אומנם בלילות, בניגוד לימים הארוכים ומלאי השעמום והבטלה, היתה למתיו מטלה קבועה שהוא היה צריך לבצע, מטלה חיונית שגם ממלאת את הזמן.
לישון.
ולא שמתיו כל כך הצליח בה. הרבה פעמים הפכו הלילות עבורו לשכיבה אין סופית, במיטה מתחת השמיכה – גם כשחם, וחנוק ודביק. כמו להכעיס – השעמום רדף אותו גם לשם.
אבל מילא השעמום. המחשבות. באגרופים הוא ניסה לגרש אותם, אבל זה לא עזר לו.
מחשבות לא משתכנעות מאגרופים.
אבל לא עקשן כמתיו יוותר מראש. מתיו לא נכנע, וככה הפכו הלילות למקשה אחת ארוכה של מאבקים מתישים, של ניצחונות חלקיים, ושל תבוסות מכעיסות.
וככה הכיר מתיו גם את הזריחה.
הזריחה צבעונית פחות, מגוונת פחות ורעשנית הרבה יותר. היא מלווה בזמזומים, ציוצים, וקולות של רחוב שמתחיל להתעורר לחיים.
קצת אחריה נשמעים רעשים גם בבית.
מתיו היה שומע את אביו מתהפך פעם פעמיים במיטתו, אחר כך מפהק בקולניות ואז את דשדוש רגליים המחפשות אחר אנפילאותיהן על הרצפה.
אחר כך עוד כמה קולות של פתיחה וסגירה של דלתות וחריקה של מגירה על הצירים, ואז את דלת חדר הרחצה נסגרת.
למרבה הזוועה, הרבה הפעמים בדיוק בנקודה זו בדיוק הגיעה השינה שחמקה ממתיו כל הלילה ולכדה אותו במלתעותיה. זו כבר לא הייתה השינה המיוחלת לה ציפה מתיו, ואולי זו כן היתה היא, רק עם פרצוף שונה. אחר. מתיש. מתסכל.
וקצר כל כך.
כי לא הרבה זמן אחר כך היה בא אבא של מתיו להעיר את הבן היחיד שלו לעוד יום.
אבא של מתיו, קחו בחשבון, ישן שנת לילה מתוקה ומלאה אחריי יום עמוס של עבודה.
אבא של מתיו, קחו בחשבון, קם ליום גדוש, מלא, הדורש תפקוד מקסימלי ומילוי שלל מטלות, ומבטיח בסופו שינת לילה מתוקה.
אבא של מתיו, קחו בחשבון, לא ידע מה עבר על מתיו שלו, לא בלילה, לא ביום שלפניו, ולא בלילה שלפני היום שלפניו.
אבא של מתיו, קחו בחשבון, לא היה בעד פינוק והגנת יתר.
ואבא של מתיו, בהחלט, דרש מהבן שלו עמידה במטלות לימודיות פשוטות, כמו הגעה בזמן לבית הספר בשיניים ונעליים מצוחצחות כדי שיוכל להשתתף במסדר הבוקר.
קחו את כל הנתונים האלה, ותבינו איך שאבא של מתיו העיר אותו, ואיזו פתיחה לעוד יום היתה למתיו.
וזאת היתה פתיחה לעוד יום, שמה יש בו?
בית ספר שלמתיו קשה בו, אבל אף אחד אפילו לא מנחש את זה, בטח שלא מסוגל להבין למה. לימודים יבשים מדיי, פעילויות צבעוניות מדיי. רחוב מלא רעשים, שמתיו מעדיף לעבור בו כמה שיותר מהר. בית ריק מדיי ושקט מדיי, שמתיו היה הולך ממנו לו רק היה לו לאן. חברים שמכעיס כמה שהם טיפשים. מורים שכועסים עליו, ואפילו הם לא יודעים למה. אבא שעסוק מאוד. אמא שכבר אין. חברות שלה שאוהבות לדבר, לרכל, לרחם - אבל לא עושות הרבה מעבר לזה. ירקות חיים לארוחת צהריים. ערבים משמימים. מבטים של אנשים. מחשבות שכמעט בלתי אפשרי להימלט מהם. שתיקה ארוכה. אפס דמעות.
ושום מקום, שום מקום בשביל מתיו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מחכים לכל פרק! יש בסיפור הזה המון חכמת חיים!

הוא היה חוטף עצבים
אנפילאותיהן
לא מסתדר לי שני הסגנונות האלו יחד...

סתם שאלה:
קחו את כל הנתונים האלה, ותבינו איך שאבא של מתיו העיר אותו, ואיזו פתיחה לעוד יום היתה למתיו.
הש' כאן מיותרת?

מרגיש שיש בפרק הזה קצת יותר מידי חזרתיות על מילים או משפטים. אני מבינה שזה חלק מהסגנון אבל כאן זה היה קצת מלאה...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה