שלום וברכה גולשי פרוג!
להלן רשימת השאלות שנשאלו כאן באשכול, עם חלוקה לפי נושאים.
כפי שהובטח - השאלות הועברו לרב שמחה צישינסקי לקבלת מענה מקצועי,
כך שאחת ולתמיד יהיה לגולשי האתר את ההזדמנות לקבל חוות דעת מקצועית
על התמיהות, השאלות והתאוריות השונות העולות כאן כדבר שבשגרה.
מכיוון שחלק מהשאלות היו מובלעות ופחות מובנות לנו שהן שאלות ענייניות
- או מכל סיבה אחרת שהיא - יתכן ואולי נשמטה בשגגה מהרשימה שאלה שנשאלה מבלי שימת לב.
באם מי ממכם שאל שאלה והיא לא מופיעה - אנו מתנצלים מראש, ומבקשים מאוד להקפיץ את השאלה שנשאלה
כדי שנשלב אותה ברשימת השאלות.
כמובן ששאלות כפולות שחזרו על עצמן נוסחו שוב בשאלה אחידה, למען הסדר הטוב.
להלן רשימת השאלות:
אודות הרב צישינסקי:
1. היכן למד? מהי רמת ההכשרה שעבר?
2. האם סיים תואר קליני כלשהו בהצלחה ובצורה מסודרת?
3. מהיכן האומץ שמסנן את החומרים וקובע מה נחוץ ומה לא רלוונטי?
4. מה הנסיון שלו כמטפל רגשי?
5. כמה שנים אתה עוסק בהכשרת מטפלים?
6. התעוזה 'ליצור שיטה', מהיכן היא?..
מטפלים וטיפולים רגשיים:
א. כללי:
1. מהי ההגדרה של 'מטפל/ת רגשי/ת'?
2. מהו היקף הלימודים שמטפל אמור להגיע אליו מבחינה קלינית?
3. האם ישנם שלבים / בעיות מסוימות שהוא אמור להעביר למטפלים אחרים? פסיכיאטרים וכד'?
ב. של צישינסקי:
1. מהו הטמפרמנט האישיותי הנדרש כדי להתקבל ללימודים אצלך? כל אחד יכול להיות מטפל? יש סינון? האם כל אויל מחריש לחכם מטפל יחשב - ובלבד שיש לו הממון לשלם על הקורס?
2. ה-DSM מלא בבעיות, הפרעות, תופעות ולקויות נוספות. האם המטפלים בשיטה ידעו לאבחן מטופל שיש לו משהו שונה מה-5-6 המוזכרים, ולהפנות אותו הלאה?
3. התלמידים מרגישים שהם יכולים לטפל בכל דבר בגלל השיטה הייחודית שלך?
4. האם יש סינון לתלמידים? ומהם הקריטריונים לסינון נרשמים? איך מוודאים שהמעוניין להתקבל ללימודים ב'קיוויתי' אכן מתאים לעסוק בתחום?
5. האם אתה מכשיר אותם ע"מ שמחר יפתחו קליניקה?
6. האם יש פיקוח על התלמידים שלו?
7. מה ההשוואה בין הדרכה של טיפול ב10 תיקים. לעומת סטאז' ארוך והדרכה אינסופית בלימודי פסיכולוגיה / עו"ס קלינית?
8. האם הלומדים בקורס מחוייבים לעבור טיפול בעצמם?
9. בזמן הלימודים: היה ותלמיד התקבל ללימודים, אך במהלכם נוכח הצוות לראות כי עדיין אין לו הבשלות או המיומנות הנדרשות להפכו למטפל, האם יש דרך למנוע ממנו לפתוח קליניקה ולקבל אנשים לטיפול?
10. אחר ההשמה: מה קורה במקרה ומתגלה חניך של השיטה ומטפל בשמה ובעצם פועל באופן שגוי ופוגעני, יש דרך למנוע ממנו לטפל או להשתמש בשם?
11. האם יש לך תלמידה עם הפרעה פסיכיאטרית שמסתובבת במרפאות?
בין 'קיויתי' לאקדמיה:
1. האם יש מעלה באקדמיה (מקצוענות ופיקוח) או דווקא חסרון (כפירה וסגידה, ועוד..)?
2. האם יש הבדל בין הלמידה באקדמיה לבין קורסים אחרים מבחינת החומר?
3. מה ההבדלים בין 'קיויתי' ל'אקדמיה' ומה רמת ההכשרה ש'קיויתי' מסוגלת לתת ביחס לרמת ההכשרה שהאקדמיה מסוגלת לתת?
תעודות והשמה:
1. האם התעודה של "קויתי" בעלת הכרה מצד ארגונים ועמותות הנדרשים לעובדים עם הכשרה ע"פ חוק? (לא סיפורי הצלחה).
2. מהם אחוזי ההשמה של תלמידים גורמי הקורס?
3. למה לא לתת תעודה מטעם איט"ה?
4. מקבלים תעודה מוכרת? ואם לא, איך מתמודדים בהשמה?
5. האם צריך היום תעודה אקדמית או לא לעבודה בעמותות וארגונים?
6. האם הוא נותן תעודה אפקטיבית?
7. אם לצישינסקי יש תעודה אקדמאית למה לא מעניקים את אותה תעודה גם לתלמידים, בהנחה שהלימודים מאוד
רציניים ומקצועיים?
8. למה שהתלמידים/ות לא יוכלו להשתמש בתעודה במקומות נוספים והיא תהיה מוכרת גם לכלל המגזר? האם הבעיה נעוצה מבחינת התכנים ספציפית CBT, לא מדברת על פסיכולוגיה ומדעי הרוח?
9. יש דבר כזה תעודה אקדמית ללימודי CBT?
10. יש מוסדות שמלמדים את החומרים שאקדמיה דורשת ומקנים תעודה מטעם המל"ג.
השאלה למה לא לדאוג לכך??
11. כמה אחוז השמה בנתונים מוחלטים יש לבוגרי השיטה?
כמה מהם עובדים במשרות שאינן דורשות קליניקה עצמאית?
12. מספיקה גם תשובה "בערך": כמה תלמידים יש לקורסים שלו? האם השוק לא רווי כבר?
ההכשרה בפועל:
1. כמה צריך ללמוד כדי להפוך למטפל?
האם תוך שלוש שנים אפשר ללמוד להיות מטפל בכל סוגי הבעיות עם קליניקה פרטית?
2. אשמח להבין, כיצד אפשר ללמוד ובדגש על להפנים, את כל התכנים המובאים בסילבוס, שלרוב נלמדים על פני 5 שנות (לפחות) תואר ראשון ושני. כל זה בנוסף ללימודי CBT?
אני שואלת בפרט לאור העובדה, שבCBT של איט"ה הלומדים מגיעים כבר עם חלק גדול מהחומר הנלמד בקורס של הרב צישינסקי, והלמידה מתרכזת בלימודי CBT עצמם...
3. אם תרפיית הבחירה זה בעצם CBT , אז למה ללמוד אצלך 3 שנים. הרי תכנית הכשרה של CBT לוקחת פחות זמן...
4. איך יתכן ולמה בצישינסקי כל הקורס (3 שנים) מועבר על ידי מרצה בודד?
איך יכול להיות שהוא הכי טוב בכל מקצועות הטיפול? המומחה הכי גדול בכל המתודות הקיימות בעולם הטיפול?
5. בכל קורס אקדמי יש גיוון של מרצים. כל אחד מומחה יותר בתחום שלו ויחד הם מעבירים מכלול מקצועי .האם זה נכון שרק הרב צישינסקי – מייסד השיטה - מעביר את כל החומר?
6. האם יש מבחן סיום כדי לסיים את הקורס בהצלחה? והאם היו כאלה ששילמו על הקורס ולא עברו את המבחן הסופי?
7. אם אנשים פותחים קליניקה אחרי סדרת 15-30 מפגשים בתור מטפלים רגשיים בכירים - והשמועות אומרות עליהם שמדובר אכן במומחים בתחומם, אז מה העניין למתוח שיעורים על פני כמה שנים?? אם יש ביקוש לשירות הזה - אז למה ליצור עיכובים וסיבוכים?
8. האם התלמידים מודרכים לקבל הדרכה גם לאחר סיום תקופת ההכשרה? האם יש ל CBT של צישינסקי מערך הדרכה משלו, שמורכב מבוגרים שאינם בוגרי אקדמיה כלל?
9. אם יש בוגרי השיטה שמצליחים מאד בעבודתם (הצלחה טיפולית וכלכלית) ואינם בוגרי אקדמיה אשמח לשמוע עליהם.
10. השיעורים מצולמים מראש ומועברים בהסרטות ווידיאו. זה לא פוגע במקצועיות התלמידים שחסר להם את היכולת לשאול שאלות, או ווידוא של המרצה כי דבריו הובנו והופנמו בקרב התלמידים?
שונות:
1. איך ולמה אתה מספר לתלמידך שבאמצעות קורס מזורז שמקיף רק את החלקים החשובים בעולם הטיפול הם הופכים לאנשי טיפול ללא סייגים?
2. למי מיועדות ההרצאות בקורס "מפת הנפש" שמגיע בנגן
מה אני יבין לאחר שאשמע את ההרצאות, יותר ממה שהבנתי קודם?
איפה זה יבוא לידי ביטוי אצלי? גם אני יוכל לטפל - נניח במקרים קלים?
האם יש תועלת לשמוע את ההרצאות והקורסים גם למי שהולך ללמוד את הקורס המרכזי?
הבנתי שהקורסים היו אצל ארגוני חונכים, זה משהו שקידם אותם לטיפול?
3. מה הרמה של התלמידים? אולי בס"ה המדובר הוא בקורס של מע"ר ואנשים מסתובבים עם כרטיסי ביקור של פראמדיקים?
4. מעניין אותי לדעת אם בקורס של הרב צישינסקי יש התייחסות לפסיכולוגיה.
בעיקר בנושאים כמו קאונטר טראנספרנס, הזדהות השלכתית, רוורי וכדו'
5. 'בית חם' מפרסם גם על קורסים, שם מקבלים תעודה מוכרת? הם מקבלים להשמה מי שעובר את זה? (ואם לא, אז מה, הם עושים קורס והם עצמם לא מאמינים בו?) כמטופל: איך אני אדע מה מתאים לטיפול דרך CBT ומה לא?
6. איך זה שיש פער כזה גדול בין הקורסים של 15 שיעורי וכ' - לבין אלו עם כמה שנות למידה ארוכות?
השיטה:
1. האם CBT הוא כלי מקיף או רק חלק משיטת טיפול?
2. צישינסקי יצר שיטה חדשה? מהי השיטה עצמה?
3. הרב צישינסקי מלמד CBT בשיטתו האישית "תרפיית הבחירה", מה ההבדל בין ה-2 מבחינה מקצועית?
4. נעשו תצפיות, מבדקים ומעקב אחר מטופלים ומטפלים בשיטה. אם כן עד כמה?
5. האם יש עמיתים שמטפלים בנפש שאינם בקשרים עסקיים עם מכון 'קיויתי' שבחנו את השיטה, המטפלים והתוצאות?
ומי הם?
6. האם נעשה מחקר בלתי תלוי אודות השיטה ויישומה? האם הוא משוחרר לציבור וניתן לקרוא אותו?
7. האם מספיק לטיפול נפשי רק את השיטה CBT או שזה חלק מהמכלול שמטפל צריך?
על הסילבוס:
1. ראיתי שכן מביאים את התזות של הוגים ותאוריטקנים רק בעילום שמם, זה לא פוגע בשיח המקצועי של הבוגרים עם עמיתים? (וממילא במקצועיותם)
2. אודה, הסילבוס מרשים מאוד. בכל אופן שואלת, עד כמה החומר הוא מהמקובל בעולם, וכמה ממנו הוא תוצר של הרב צישינסקי?
בקרה:
1. שאלה למפתח השיטה - מי מפקח על תכני הקורס?
2. מהי הביקורת החיצונית על תהליכי הלמידה והתקדמות התלמידים?
_____________
כאמור, שאלות אלו הופנו לרב צישינסקי שיגיב על כל הדברים
ובימים הקרובים יפורסם כאן המענה המקצועי במלואו.
להתראות!
מזכירות 'קיויתי'