עזרה אולי הגיע הזמן לעשות מהפך בגמחי"ם בציבור החרדי?

נועה תנוע

משתמש פעיל
לא יודעת אם הגבת לי או לאחרים.
אני אענה לדוגמא שלך:

לנו יש 2 כרטיסי אשראי, ומשתמשים רק בהם (כמעט ואין מזומן. אולי 100 ש"ח בכיס).
עבורנו כרטיסי אשראי הם כלי מדהים לשליטה בהוצאות:
מישהי מבצע עבורנו את הרישום המדוייק לאן הלך כל שקל. (בשבילנו, כסף מזומן נוטה "להעלם" בלי עקבות).
אתה יכול להעיר אותנו בכל שעה בלילה ולשאול: כמה עומד כרגע החיוב באשראי? באיזה כרטיס ומתי? - ונענה מדוייק.
אתה יכול לשאול בתחילת החודש: כמה הולך לצאת באשראי החודש? ונענה כמעט מדוייק.
בשבילנו כרטיסי אשראי הם כלי שעוזר לחיסכון.
להרבה אחרים- כרטיס אשראי הוא כלי שגורם לבזבוז.

גם גמ"ח- הוא כלי.
יש אנשים שגמ"ח מציל אותם, ועוזר להם מאד בתקופה לחוצה בחיים.
יש אנשים שגמ"ח הוא תחילת המדרון להתדרדרות הפיננסית שלהם.


כל כלי צריך לדעת איך להשתמש.
לא חכמה להציע לסגור את הגמ"חים כי יש כאלו שמשתמשים בצורה מזיקה.

(גם סכין טובה הוא כלי שעלול להיות מסוכן עד מוות. יש לכם במטבח סכין?!)
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
בתור אנשים שזוכים ב"ה לתת הרבה הלוואות לאברכים ומשפחות צעירות - כמו שהגדרת (לא גמ"ח רשמי) :
הסיבות שאנשים לוקחים הלוואות הן רבות ומגוונות,
ממש לא כולן "מותרות" מיותרות כמו שהזכרת.
רוב האנשים הנורמליים שאני מכירה לא קונים מטבח חדש באינסייד ולא עגלת בוגבו כשהם חיים "על השקל".
ההסתכלות שלך על כל המושג של הלוואות גמ"ח היא לא מכבדת ולא נכונה.

אם השכן שלי מלווה ממני 5000 ש"ח כדי להתקין בבית מזגנים (כרגע אין אפילו אחד, גרים במרכז), אנחנו שמחים ומודים לה' על הזכות, וכל פעם שחושבים על זה שבזכותנו באה רווחה למשפחה של יהודים טובים- זה השמחה הכי גדולה שיש.
אם חבר של בעלי מבקש הלוואה 1000 ש"ח כדי לקנות לאשתו מתנה לכבוד פסח- אנחנו מרגישים עשירים. עשירים באמת, ולא במטבעות "פושטיים" של שקל או דולר.
זה הכסף האמיתי שלי, שילך איתי תמיד, וגם בקבר. (וההשקעה הכי טובה).

כל האנשים להם הלווינו בחיינו, היו אנשים שזקוקים כרגע לסכום גדול מיכולתם, אבל לא משהו שלא יוכלו להחזיר בחיסכון הגיוני של תקופה לא ארוכה. כאן בדיוק מקומו של הגמ"ח.
הבעיה שהזכרת - היא שאנשים לוקחים הלוואות שאין להם אפשרות ריאלית להחזיר.

אם כולם היו מקפידים לנהוג לפי דברי חז"ל- שמי שמלווה מתוך חוסר ידיעה איך יחזיר- נקרא רשע,
זה היה הפיתרון לבעיה, ולא ביטול אחד העמודים עליהם עומד העולם.

נ.ב. אנחנו בחיים לא שואלים אנשים לשם מה הם צריכים את ההלוואה. לפעמים הם מספרים מעצמם ולפעמים לא.
נ.ב. עוד לא הייתה הלוואה שטרם הוחזרה.

קודם כל במילה אחת: אשריכם!

באמת לא הדגשתי את הנקודה הזאת,
אבל ברור שכל בעלי הגמחי"ם כוונתם לשם שמים,
מתוך כוונה אמיתית לעזור ולעשות חסד עם משפחות.
ושכרכם הרבה מאוד!

לעצם העניין:
הזכרתי את עניין ה"מותרות" אבל זה לא לב העניין.

הבעייה האמיתית היא בדיוק הנקודה שהזכרת,
הלוואה לצורך משהו שהוא באמת דחוף, למרות שכרגע אין כסף בשבילו.
מזגן בבני ברק.
מתנה לאישה לפסח.

הכלל הכי בסיסי בכלכלה נכונה, הוא לחיות ממה שיש.
ברגע שאדם מתרגל לחיות גם ממה שאין, שזה אומר גמחי"ם.
בדרך כלל זה מדרון שמעמיק והולך כל חודש יותר ויותר.
מכמה סיבות פשוטות מאוד:
1. זה ממכר, ההרגשה הזאת שתוך שעה וחצי יש לך ביד 1000 $ (שזה משכורת חודשית של הרבה אברכים)
גורמת לשינוי במח של כל המבט הבריא על כסף.
2. ההוצאות בדרך כלל רק גדילות עם השנים, עכשיו זה היה מתנה לאישה לפסח, וחודש הבא זה יהיה לתפילין של דודי החמוד שמתברמץ.. אפשר לוותר על תפילין???
3. וההחזרים, הרי זה לא שחודש הבא הוא הולך לקבל מתנות של אלפי דולרים, ברוב רובם של המקרים ההחזר הוא מגמ"ח נוסף... תבדקו את זה.

האם אין מקרים בהם השימוש בגמ"ח הוא מוצדק, וזה ממש חסד?
ברור שיש.
אין ספק שיש מקרים שמותר ללוות בהם מגמ"ח כמו אולי דוגמא שהבאתם של צורך למזגן בבני ברק, בידיעה שעוד חודש יגיע להם סכום כסף מסויים, או בהחזרים נוחים שהם יודעים שישש להם כל חודש סכום קטן בצד.

אבל מהיכרות קרובה עם התחום, כמדומני, שרוב רובם של המקרים, הם הרגל לחיות מכסף שאין, ותוכנית ההחזר ש הגמח, היא פשוט להמשיך לגלגל ולגלגל עד כי יבוא שילה..
האם זה יהודי?
האם זה חסד?

ואגב אם מדברים על מבט יהודי, יש המון חומר בספרי מוסר וחסידות נגד הרעיון הזה של ללוות כספים בשעה שאין את הידיעה הברורה מאיפה יהיה להחזיר (וללוות מגמ"ח אחר זה בדיחה עצובה)
יש ווארט יפה של ר' נחמן מברסלב זצ"ל שאמר "עדיף שתהיה חייב לעצמך (מזגן או מתנה לאישה) מאשר שתהיה חייב לאחרים".
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
לא יודעת אם הגבת לי או לאחרים.
אני אענה לדוגמא שלך:

לנו יש 2 כרטיסי אשראי, ומשתמשים רק בהם (כמעט ואין מזומן. אולי 100 ש"ח בכיס).
עבורנו כרטיסי אשראי הם כלי מדהים לשליטה בהוצאות:
מישהי מבצע עבורנו את הרישום המדוייק לאן הלך כל שקל. (בשבילנו, כסף מזומן נוטה "להעלם" בלי עקבות).
אתה יכול להעיר אותנו בכל שעה בלילה ולשאול: כמה עומד כרגע החיוב באשראי? באיזה כרטיס ומתי? - ונענה מדוייק.
אתה יכול לשאול בתחילת החודש: כמה הולך לצאת באשראי החודש? ונענה כמעט מדוייק.
בשבילנו כרטיסי אשראי הם כלי שעוזר לחיסכון.
להרבה אחרים- כרטיס אשראי הוא כלי שגורם לבזבוז.

גם גמ"ח- הוא כלי.
יש אנשים שגמ"ח מציל אותם, ועוזר להם מאד בתקופה לחוצה בחיים.
יש אנשים שגמ"ח הוא תחילת המדרון להתדרדרות הפיננסית שלהם.


כל כלי צריך לדעת איך להשתמש.
לא חכמה להציע לסגור את הגמ"חים כי יש כאלו שמשתמשים בצורה מזיקה.

(גם סכין טובה הוא כלי שעלול להיות מסוכן עד מוות. יש לכם במטבח סכין?!)

אם אתם מודעים לכך:
שיש אנשים שגמ"ח הוא תחילת המדרון להתדרדרות הפיננסית שלהם.

אז אולי צריך לבדוק אם זה דומה לסכין או לאקדח טעון?

השאלה היא באמת קודם כל באחוזים, אם ל- 70-90 % זה מזיק יותר ממה שזה עוזר
אז אולי אין הצר שווה בנזק המלך?

ואולי יש מנגנון שיוכל לא לסגור טוטאלית את הגמחי"ם, אלא להציע שימוש נכון בהם.
 

נועה תנוע

משתמש פעיל
האם אין מקרים בהם השימוש בגמ"ח הוא מוצדק, וזה ממש חסד?
ברור שיש.

אז אתה לא באמת מתכוון לסגור את כל הגמ"חים.

אז אולי צריך לבדוק אם זה דומה לסכין או לאקדח טעון?

כשהשכנה מבקשת ממכם להלוות סכין לרגע, אתם בודקים אם היא הולכת להתאבד?

הכלל הכי בסיסי בכלכלה נכונה, הוא לחיות ממה שיש.
ברגע שאדם מתרגל לחיות גם ממה שאין, שזה אומר גמחי"ם.
בדרך כלל זה מדרון שמעמיק והולך כל חודש יותר ויותר.

חינוך הציבור להתנהלות פיננסית נכונה !
(חד גדיא, חד גדיא)

אולי יש מנגנון שיוכל לא לסגור טוטאלית את הגמחי"ם, אלא להציע שימוש נכון בהם.

אני בעד !!!
(אלף סימני קריאה)
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אז אתה לא באמת מתכוון לסגור את כל הגמ"חים.

אני לא בעל הבית של הגמחי"ם
אבל אם יש מוסד שגורם לקריסה כלכלית, וחינוך לקוי של כלל הציבור,
ורוב האנשים משתמשים בו בצורה לא נכונה, אולי הפיתרון המעשי הוא קודם כל לסגור.


[/QUOTE]

כשהשכנה מבקשת ממכם להלוות סכין לרגע, אתם בודקים אם היא הולכת להתאבד?
[/QUOTE]

אם היא תבקש אקדח טעון, לא תבדקו מאה פעמים??


[/QUOTE]
חינוך הציבור להתנהלות פיננסית נכונה !
(חד גדיא, חד גדיא)
[/QUOTE]

חינוך הציבור יתרחש באופן אוטומטי כאשר הגמחי"ם ייסגרו.
אחרת זה אולי יקרה בתהליך של מאות שנים..




אני בעד !!!
(אלף סימני קריאה)
[/QUOTE]
 

נועה תנוע

משתמש פעיל
תראה,
אפשר עכשיו להתפלסף על כל מילה (האם גמ"ח דומה לסכין- שימושי ומועיל רק מצריך זהירות, או לאקדח טעון- נועד מלכתחילה להרג בני אדם)
אבל אני לא חושבת שיש עניין.

גמ"ח כספים הוא מוסד יהודי עתיק והלוואת כספים היא מצוות עשה דאורייתא.

העלית נקודות חשובות ובעז"ה נשאל את הרב שלנו מה דעתו בעניין- אולי אנחנו רוצים לעשות חסד ורק גורמים נזקים לציבור. (נראה לי שאני יודעת מה הוא יאמר ובכל זאת נשאל בעז"ה).
תודה על דבריך.

נ.ב. אני מפנה אותך לספר "אהבת חסד" של מרן החפץ חיים זיע"א, מצוות הלוואה. תקרא קצת.
 

Tweenset

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
D I G I T A L
אולי לא הבנתם אותי נכון.
אני לא מדבר על אלו שעורכים שמחות ברמה גבוהה,
הנידון הוא על "רוב" הציבור שעורך שמחות שנקראות "סטנדרטיות"
והכאב שלהם הוא גדול,

אנחנו לא מישהו מבחוץ שמנסה לחנך, לאלץ, או להשים רגליים.
אנחנו זה הציבור.
היום, מחר, או בעוד עשור.

מי שהצליח להיות מסודר כלכלית, לחתן את הילדים בלי חובות, בלי טירוף הדעת,
ולהישאר עם קצת כסף לימי העמידה, אשריו ואשרי חלקו.

הנידון הוא על זעקת שבר איומה, שנשמעת מתוך רבבות הורים שבכל רגע נתון מחתנים עוד ילד, ועוד ילד.
והם לא עומדים בזה.
יש לכם אולי פתרון אחר?

הבעייה היא כמובן ה"נורמות החברתיות" שמחייבות אלף ואחד דברים
אבל שורש הבעייה היא מי שנותן את המימון ל"נורמות הללו"
וכיום לצערינו מי שזוכה לתת את המימון ובעצם לתחזק את השבר הגדול
הם "הגמחי"ם",
נכון שזה נשמע אולי לא יפה להתגולל על אלו שכביכול עוזרים לנו בשעות הקשות,
אבל מה לעשות שהעזרה הזאת, במבט רחב יותר
היא הנזק הכי גדול שיש!
נו, דיברתי על מי שמתקשה.
מי שמחתן ברווח ובלי שום הלוואה אשריו. הוא לא מושא שיחתנו.
ממה שאני רואה סביבי, גם אנשים שאני יודעת שמתקשים מאד לסגור את החודש, יראו מטופחים, יעשו רושם טוב על הסביבה וכל מה שאפשר כדי שאף אחד לא יחשוד שקשה להם כלכלית.
ברגע שהם יחתנו בחתונה רמה ג' או ד', מבחינתם הלכה כל ההצגה. אנשים ידברו מה קרה להם, הרושם שכל כך עמלו עליו יתנפץ לרסיסים. והכי גרוע - לשידוכים הבאים כולם כבר ידעו שהם לא מה שהם נראים..
ולכן לדעתי זה חסד אמיתי שאפשר להלוות להם (כמובן כשיש מאיפה להחזיר, אבל זה עניינו של הלווה) כדי שיחתנו באופן שיכבד אותם ויהיה קרוב כמה שיותר לסטנדרט המקובל.

גם להוריד רף מקובל זה בעייתי, כי אז תמיד יהיו את אלה שרוצים להוכיח שיש להם יותר. מצד שני הם כבר עושים זאת כיום.. אז אין מניעה בעניין :)
 

Tweenset

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
D I G I T A L
אפרופו כסף
לדעתי צריך לסגור יותר נכון לבטל את המושג שניקרא אשראי!!!שזה הגורם הראשון לכל האיבוד והאי אחיזת ראש......
אנשים לא אוחזים מה קורה איתם ומגעצים אותו בלי חשבון כמו מים...ובסוף נכנסים לחובות מטורפים!!!
אשראי הוא כלי מאד מאד נח!
עם מזומן קשה מאד לעקוב אחרי ההוצאות המדויקות. ואני לא מדברת על ההוצאות המשמעותיות של שכ''ל, וחשבונות שונים
אלא דןוקא הוצאות קטנות של תרומה פה, רב קו שם, וכו'.
המוקש הוא התנהלות פיננסית נכונה
וזה לא משנה אם מדובר באשראי, צ'קים או הלוואה מגמ''ח.
 

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
אם יסגרו לבנ"א את השיבר והוא לא יוכל לקנות לחם וחלב הוא בודאי יסתדר איכשהו, גם באופנים פחות מקובלים.
גם עריכת שמחות ברמה מסוימת (בסיסית, מינימלית) היא כרגע בבחינת בסיס שאי אפשר לחרוג ממנו ואנשים יאלצו לחפש פתרונות פחות מומלצים.

הנושא כאן, בעיני, הוא לא כן גמ"ח לא גמ"ח אלא הורדת רמת החיים ותרבות הצריכה באופן כללי.
דומתני, ששינוי משמעותי מעין זה אינו יכול לבוא מכפיה (סגרו לנו את השיבר) אלא מרצון (אני חי לפי מה שיש לי).

אז איך משנים הרגלים ותרבות?
לאלוקים פתרונים.

(ואגב, כל בנ"א יכול לחפש בתוך הנורמה את נקודת הבחירה, היכן אני מוציא פחות כסף. אם בביגוד/ פרחים/ תזמורת. עדיין יש המון מקומות לחסוך ולהשאר נורמלי)
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
הדיון והרעיונות חשובים ונחוצים מאד
בשטח בפרקטיקה - זה ישאר רק דיון בלי שום דבר מעשי בשטח
באזור פסח היה המון דיונים על חתונות הקורונה ושזה הזדמנות טובה לשנות את צורת החתונות
מה קרה בפועל ?
שום דבר, לואקום שנוצר שאין אולמות - נכנסו חברות הפקה והמחירים נהיו גבוהים אפילו הרבה יותר ! (אם תחשבו חתונה רגילה לחלק לכמות האנשים שהייתה בעבר באולם, לעומת החתונות של היום בשטח הפתוח ומחיר החתונה לחלק למספר האנשים שבאים היום,
ייצא שהמחיר לאדם יצא יותר יקר)
כך שאני לא חושב שייצא מזה משהו
תמיד יהיה את כל האנשים שלא מוכנים לוותר את כל השואו והתפאורה וכו' וכו'
 

ראובן 23

משתמש מקצוען
הדיון והרעיונות חשובים ונחוצים מאד
בשטח בפרקטיקה - זה ישאר רק דיון בלי שום דבר מעשי בשטח
באזור פסח היה המון דיונים על חתונות הקורונה ושזה הזדמנות טובה לשנות את צורת החתונות
מה קרה בפועל ?
שום דבר, לואקום שנוצר שאין אולמות - נכנסו חברות הפקה והמחירים נהיו גבוהים אפילו הרבה יותר ! (אם תחשבו חתונה רגילה לחלק לכמות האנשים שהייתה בעבר באולם, לעומת החתונות של היום בשטח הפתוח ומחיר החתונה לחלק למספר האנשים שבאים היום,
ייצא שהמחיר לאדם יצא יותר יקר)
כך שאני לא חושב שייצא מזה משהו
תמיד יהיה את כל האנשים שלא מוכנים לוותר את כל השואו והתפאורה וכו' וכו'
תמיד שתקטיני את מספר המוזמנים המחיר פר אדם יהיה יותר יקר אבל זה לא משנה כי המטרה היא לחסוך לבן אדם בעלויות החתונה וזה עדיין חוסך
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
תמיד שתקטיני את מספר המוזמנים המחיר פר אדם יהיה יותר יקר אבל זה לא משנה כי המטרה היא לחסוך לבן אדם בעלויות החתונה וזה עדיין חוסך
איך חוסך ?
כמה וכמה כתבו פה שהם הוציאו אותו מחיר כמו חתונה רגילה באולם
 

ראובן 23

משתמש מקצוען
איך חוסך ?
כמה וכמה כתבו פה שהם הוציאו אותו מחיר כמו חתונה רגילה באולם
אז הם פשוט התאמצו מאוד לבזבז כסף
דבר שני יש הוצאות שפחות מחושבנות
הסעה לחברים ואוטבוס לעוד קבוצה בהמשך
מונית/נהג לראש ישיבה
תוספת שעות צלם תזמורת
וכו'
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
תראה,
אפשר עכשיו להתפלסף על כל מילה (האם גמ"ח דומה לסכין- שימושי ומועיל רק מצריך זהירות, או לאקדח טעון- נועד מלכתחילה להרג בני אדם)
אבל אני לא חושבת שיש עניין.

גמ"ח כספים הוא מוסד יהודי עתיק והלוואת כספים היא מצוות עשה דאורייתא.

העלית נקודות חשובות ובעז"ה נשאל את הרב שלנו מה דעתו בעניין- אולי אנחנו רוצים לעשות חסד ורק גורמים נזקים לציבור. (נראה לי שאני יודעת מה הוא יאמר ובכל זאת נשאל בעז"ה).
תודה על דבריך.

נ.ב. אני מפנה אותך לספר "אהבת חסד" של מרן החפץ חיים זיע"א, מצוות הלוואה. תקרא קצת.

קראתי הרבה, קראתי את כולו.

ועדיין אנחנו מדברים על מה שקורה היום, לא על מה שהיה פעם.
כיום הגמחי"ם הוא גורם מספר אחד להרס וחורבן של הציבור החרדי.
כל מי שמתעסק בתחום יודע את זה.
והגיע הזמן להרים קול זעקה.
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אם יסגרו לבנ"א את השיבר והוא לא יוכל לקנות לחם וחלב הוא בודאי יסתדר איכשהו, גם באופנים פחות מקובלים.
גם עריכת שמחות ברמה מסוימת (בסיסית, מינימלית) היא כרגע בבחינת בסיס שאי אפשר לחרוג ממנו ואנשים יאלצו לחפש פתרונות פחות מומלצים.

הנושא כאן, בעיני, הוא לא כן גמ"ח לא גמ"ח אלא הורדת רמת החיים ותרבות הצריכה באופן כללי.
דומתני, ששינוי משמעותי מעין זה אינו יכול לבוא מכפיה (סגרו לנו את השיבר) אלא מרצון (אני חי לפי מה שיש לי).

אז איך משנים הרגלים ותרבות?
לאלוקים פתרונים.

(ואגב, כל בנ"א יכול לחפש בתוך הנורמה את נקודת הבחירה, היכן אני מוציא פחות כסף. אם בביגוד/ פרחים/ תזמורת. עדיין יש המון מקומות לחסוך ולהשאר נורמלי)

כמו שכתבתי
רק לסגור את השיבר לא יעזור
ורק לדבר על שינוי הרגלי צריכה גם לא יעזור
הרעיון הוא "פתרון משולב".
 

נועה תנוע

משתמש פעיל
קראתי הרבה, קראתי את כולו.

ועדיין אנחנו מדברים על מה שקורה היום, לא על מה שהיה פעם.
כיום הגמחי"ם הוא גורם מספר אחד להרס וחורבן של הציבור החרדי.
כל מי שמתעסק בתחום יודע את זה.
והגיע הזמן להרים קול זעקה.

שאלת פעם דעת תורה (לא עסקנים, גם לא עסקנים תורניים) על הרעיונות שלך?
פוסק מוכר שאמר לך: צודק, צריך לסגור את הגמ"חים?
פשוט בכזו שאלה חייבת להכריע רק דעת תורה, ולא דעת בעלי בתים.

כיום הגמחי"ם הוא גורם מספר אחד להרס וחורבן של הציבור החרדי.

הגזמת.
לא צריכה מטורפת. לא לחץ חברתי. לא חוסר אחריות כלכלי. לא טיפשות פיננסית.
הגמ"חים!!!
 
נערך לאחרונה ב:

בוקר מואר

משתמש מקצוען
שאלת פעם דעת תורה (לא עסקנים, גם לא עסקנים תורניים) על הרעיונות שלך?
פוסק מוכר שאמר לך: צודק, צריך לסגור את הגמ"חים?
פשוט בכזו שאלה חייבת להכריע רק דעת תורה, ולא דעת בעלי בתים.

כן. שאלתי.



הגזמת.
לא צריכה מטורפת. לא לחץ חברתי. לא חוסר אחריות כלכלי. לא טיפשות פיננסית.
הגמ"חים!!!
[/QUOTE]

לא הגזמתי בכלל,
נכון שלרכב שנוסע יש הרבה בעיות, אבל בלי הדלק הוא לא יוכל ליסוע.
בוודאי שהיה הרבה יותר נכון, אמיתי, ונעים, לפתור את הבעיות מהשורש.
אבל אם אנחנו חיים בדור שיש בו הרבה חוסר אחריות, לחץ חברתי, טיפשות פיננסית,
אולי המהלך ההכרחי הוא פשוט לעצור את הדלק שמניע את הטירוף הזה?
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
הנה קובץ עם מה שעד עכשיו דובר כאן.
תודה לכולם על כל ההערות והארות החשובות!
 

קבצים מצורפים

  • גמחים.docx
    KB 17.7 · צפיות: 47

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קנ

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֵל בְּקָדְשׁוֹ הַלְלוּהוּ בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ:ב הַלְלוּהוּ בִגְבוּרֹתָיו הַלְלוּהוּ כְּרֹב גֻּדְלוֹ:ג הַלְלוּהוּ בְּתֵקַע שׁוֹפָר הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר:ד הַלְלוּהוּ בְתֹף וּמָחוֹל הַלְלוּהוּ בְּמִנִּים וְעוּגָב:ה הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה:ו כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  36  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה