עזרה מלווים בריבית בציבור החרדי

מצב
הנושא נעול.

Shainec

משתמש רשום
התחלתי לעזור לחבר שמסובך בחובות עתק ולצערי גיליתי שחלק גדול מהחובות זה חובות בריבית קצוצה של 2 % לחודש
והפליאה היא שהמלווים עצמם חלקם אברכים וחלקם לבושים בחלוקי דרבנן
רציתי לדעת עד כמה התופעה נפוצה שאנשים שמתקראים חרדים מלווים בריבית לאברכים שמסובכים
והאם יש דרך ועצה איך לגרום להם לוותר על החוב
אולי שיימינג?
והאם יש המלצה לבעל מקצוע שיודע ללוות מקרים מסובכים כאלה
כל עתה תתקבל בברכה זה ממש פיקוח נפש
 

avim10

משתמש מקצוען
סביר להניח שמה שכתבת אינו נכון.
אילו לא חובות ולא הלוואות, וממילא אין כאן לא ריבית ולא קצוצה.
אילו כספים שהחבר שלך קיבל כפיקדון על מנת להתעסק בהם, כשהרווחים יתחלקו בינו לבין נותני הכספים, והקרן כמובן תחזור לבעליה.
כדי למנוע מחלוקות על שיעור הרווחים, וכתוצאה מכך חיוב שבועה חמורה, סיכמו מראש על אחוז מוסכם שמוצהר כרווח.
הטרמינולוגיה הזו
אנשים שמתקראים חרדים מלווים בריבית לאברכים שמסובכים
היא בעייתית, חזקה על "אברך" שגם אם הוא מסובך לא יחטא בחטא החמור של ללוות בריבית, ואם כן - הרי שסביר שהתיאור למעלה הוא הנכון.
אז שילין על עצמו שהצהיר על כך שיהיו לו רווחים בשיעור כל כך גבוה.
ואם יש סיבות למה הוא כשל ופעל כך, זה לא מצדיק לתאר כך את הנותנים.

היתר עיסקה - הוא משהו אמיתי, לא איזה נייר ערטילאי. מה שמגדיר את המצב כמתואר לעיל...
 

שומע בקול ה'

משתמש צעיר
היתר עיסקה - הוא משהו אמיתי, לא איזה נייר ערטילאי. מה שמגדיר את המצב כמתואר לעיל...
בתנאי שיש איזו עיסקא
ולא כשאין ללווה דירה
והוא לווה כדי לשרוד וללחם וחלב.
בכזה מצב היתר עיסקא לא מועיל.
 

שומע בקול ה'

משתמש צעיר
פשוט להסביר להם שהיתר עיסקא זה לא 'כביש עוקף ריבית'
ולא 'מויפת' שמנצח את התורה ח"ו
אלא חוזה כפוף להלכה ובמקרה שלהם הוא לא יעיל.
הרבה פעמים יש רק חוסר מודעות בסיסי להלכות ריבית ולמהות וגדרי היתר עיסקא.

כדאי לבקש ממו"ץ מוכר מומחה בהלכות ריבית שיעשה את העבודה
זה עושה רושם יותר חזק.
 

יוני שלום

משתמש מקצוען
זה פשוט לא חוקי
אפשר לפנות למשטרה או עדיף קודם לאדם שמתמצא בזה
אבל ע"פ החוק אין להלוות בריבית יותר מפי שנים ורבע כמדומני מגובה הריבית הכולל
ומש"כ
שילין על עצמו שהצהיר על כך שיהיו לו רווחים בשיעור כל כך גבוה.
אכן הוא חשב שרווחיו יהיו גבוהים ולכן לקח אותה
והאמת שהבעיה מוכרת מדובר באנשים שמלווים לזמן קצר סכומים גדולים ומיידית בריבית מאד גבוהה מה ששם אותם בעמדה די בלעדית
ולא חסרים אנשים שצריכים לשלם משכורות ויש להם בעיה של כמה ימים (כמובן שאין אשראי בבנק או שזה צריך להיות ממש מיידי) שווה להם לקחת הלוואה כזו על סמך שהנה אוטוטו יכנס הכסף
 

יוני שלום

משתמש מקצוען
אתה מדבר על ריבית של 24% ועוד לא דיברנו על הצמדה
אני מכיר סיפור שזה סודר בבית משפט הבעייה הייתה גברי אלמי
עיין כאן מהי שיעור הריבית המותרת
 

avim10

משתמש מקצוען
בתנאי שיש איזו עיסקא
ולא כשאין ללווה דירה
והוא לווה כדי לשרוד וללחם וחלב.
בכזה מצב היתר עיסקא לא מועיל.
לא מדוייק.
יש אמנם שסוברים כך, (הם מחמירים למשל לא להכנס אף פעם ליתרת חובה בבנק, כמה אתם מכירים שעומדים בכך - מבחינה הלכתית? גילוי נאות: אני עצמי גם מקפיד על כך בל"נ, אך לא אכתוב בנחרצות שלא מועיל).
ומאידך יש חולקים, ויש היתרי עיסקא שנוסף בהם הקנאה לנותן בכל נכסי הלווה כך שמן הסתם יש בהם שראויים להרויח, כמו דירה וכד'.
אך זה ממש לא המקום להכנס לזה, בכל מקרה איסור הלוואה בריבית הוא הן על המלוה והן על הלווה. כך שלא מקובל עלי שכותבים מצד אחד "אנשים המתקראים חרדים" - ש"מלווים בריבית", ומצד שני "אברכים" שנעבעך - "מסובכים"...
 

שומע בקול ה'

משתמש צעיר
לא מדוייק.
יש אמנם שסוברים כך, (הם מחמירים למשל לא להכנס אף פעם ליתרת חובה בבנק, כמה אתם מכירים שעומדים בכך - מבחינה הלכתית? גילוי נאות: אני עצמי גם מקפיד על כך בל"נ, אך לא אכתוב בנחרצות שלא מועיל).
ומאידך יש חולקים, ויש היתרי עיסקא שנוסף בהם הקנאה לנותן בכל נכסי הלווה כך שמן הסתם יש בהם שראויים להרויח, כמו דירה וכד'.
המתירים יתרת חובה בבנק זה רק באופן שיש ללווה נכס.
אני מדבר במקרה
כשאין ללווה דירה
והוא לווה כדי לשרוד וללחם וחלב.
 

יוני שלום

משתמש מקצוען
כך שלא מקובל עלי שכותבים מצד אחד "אנשים המתקראים חרדים" - ש"מלווים בריבית", ומצד שני "אברכים" שנעבעך - "מסובכים"...
אם כשכותבים מלווים בריבית, מתכוונים לאיסור ההלכתי שבזה - צודק. אבל הכוונה היא לנשיכה שבזה, ואף שיש לזה התרים. וכאן יש אדם לחוץ מאד במזומנים, והא נופל ברשתו של אותו אדם שיודע מנסיון שרבים הם אלו שאינם מסוגלים לשלם כזו ריבית, אך מיודעינו אוטם את לבבו, ומתעסק פעמים רבות עם אנשי דלא מעלי, שיעזרו לו לקבל את ה"מגיע לו".
אכן, אברך שקוע באהלה של תורה שלא מכיר את המקומות הנכונים לפנות אליהם בעיתות שכאלו, בלי ערבונות מיוחדים,
והרבה פעמים בוטח במילה של אדם אחר... מסובך...
 

Shainec

משתמש רשום
Avim10
אני לא יודע על מי אתה מנסה להגן ונשמע מדבריך שאתה מכיר את השוק הזה
אבל אני מאוד מבין אברך שיודע שהוא ייזרק לרחוב אם הוא לא ישיג x כסף
שימצא לעצמו תירוצים הלכתיים
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
מה נ"מ מה הסיבה שאברכים עושים את זה?
אתם בעצם באים להוציא לעז על האברכים?

זה לא אשכול הלכתי פה!!!

ולפי מה שאני יודע עצם האפשרות שברגע ההלוואה הוא יכל לעשות עסקים
זה עצמו מאפשר את ההיתר עיסקא
אבל צריך לשאול רב

בכל אופן אם אתה רוצה לעזור לחבר שלך לצאת מהחובות
אז הבירור לא צריך להיות מה התוקף ההלכתי של הדברים
אלא יותר לבדוק מבחינה כלכלית מה האפשריות שלו
כדי לסדר את זה
 

לגדול נכון

משתמש מקצוען
הוא כותב מלב כואב על החבר שלו, וכועס באמת על האברכים הספציפיים שמלווים בריבית.
מכאן ועד מישהו שיוצא נגד עולם הכוללים הדרך רחוקה.
באם כותב השאלה הבין שיש היתרים הלכתיים לדבר, וכל מקרה לגופו וכו', אני חושב שנחה דעתו.
ועדיין אני יכול להבין כעס על בן תורה שרואה את חבר שלו נמק ולא מצליח להביא לחם הביתה, ועומד על תשלום הריבית. גם אם הדבר מותר, סי פאסט נישט.
 

חיים הקוסם

משתמש מקצוען
דווקא אברכים שלומדים בכולל
מוצאים הלוואות ללא ריבית אצל החברים שלהם בכולל
וגם יש להם חברים שיחתמו להם ערבות בגמחי"ם.
תעשיית ההלוואות בתוך הכוללים היא הכי גדולה שיש וזאת ללא ריבית כלל.

מסכן מי שמלווה ממי שמפרסם בעמוד הראשון של יתד ביום ג'
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה