עזרה אולי הגיע הזמן לעשות מהפך בגמחי"ם בציבור החרדי?

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
כיום הגמחי"ם הוא גורם מספר אחד להרס וחורבן של הציבור החרדי.
משפט מגזים ומכליל
העיניין הוא לא הגמח"ים, העניין הוא לא כרטיסי האשראי
העניין הוא התנהלות כלכלית נכונה.
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אני את שלי אמרתי.

לדעתי זה כמו למצוא פיתרון לבעיית תאונות הדרכים:
בואו נפסיק למכור דלק!!! מהיום הכל בסדר.

אגב, נשמח לפירוט:
איזה רב שאלת, מה בדיוק שאלת, מה בדיוק ענה.

חושב לי להדגיש , אני מבין את הרגישות.
יש לכם גמ"ח, ואתם עוזרים לאנשים מתוך רצון הכי טהור שיש.
אין בזה ספק.

אבל המצוקה קיימת, והיא זועקת, מסכימים?
מסכימים שיש אחוזים מאוד גבוהים שהגמ"ח הוא בשבילם מדרון חלקלק ישירות לתהום?

יש לכם פתרון ביניים?
אדרבה, נשמח לשמוע.

לגבי הרבנים, זה לא שאלה של כן או לא,
יש כאן שאלה של מצוקה קיומית של אין ספור משפחות
אי אפשר לחתוך את זה ברגע אחד, לא לכאן ולא לכאן.
כרגע הכל בשלבי בירור.
יש כמה רבנים שמכירים את הנושא ואמרו שיתכן ואין מנוס מלסגור את רוב רובם של פעילות הגמחי"ם
חוץ ממקרים מיוחדים.
כרגע אנחנו בהתחלה.
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
משפט מגזים ומכליל
העיניין הוא לא הגמח"ים, העניין הוא לא כרטיסי האשראי
העניין הוא התנהלות כלכלית נכונה.

יש המון בעיות,
הרבה יותר מהותיות אולי מהגמחי"ם
אבל הגמחי"ם הם אלו שמהווים את הדלק להמשך מסע החורבן של אלפי משפחות.
יש על זה ויכוח?
 

שם כוכב

משתמש רשום
אנו קורא בתדהמה את חלק מהתגובות כאן.



עיינו בספר אהבת חסד שחיבר החפץ חיים, שכולו (!) מדבר ביקר וגדולת מצוות הלוואה במאמרים נפלאים ומתוקים כלשונו הזהב של הח"ח, כדאי לכל אחד ללמוד קצת בזה.
בין הדברים כתוב שם, שחובה (!) על כל קהילה וקהילה שבישראל לפתוח גמ"ח (!!!), ומפרט בדיוק לפרטי פרטים את אופן הקמת הגמ"ח ופעולותו, ושמותר להפקיד חלק ממעשרות, מי קודם להלוואה, בטחונות, וכו' וכו', גם מתייחס לטענות של האלו שאינם מוכנים להפקיד בתאונות שווא שמפחדים על ממונם... וכו', יעו"ש.

{[(אגב, מבואר שמה, שזה אחד המצוות הבודדות שאדם עושה פעולה אחת, ומאותו רגע זוכה לקיים מצווה בכל שניה ושניה, עד שהלווה פורע את ההלוואה. הח"ח כותב שזה מצווה שמגינה על הבנאדם בכל רגע ורגע, גם כשהוא ישן, או בדרך, בכל זמן יש מצווה של הלוואה שמגינה ושומרת עליו)]}.

אבהיר, ברור שיש אנשים שמשתמשים בכלי הזה בצורה לא נכונה ולא שפויה, קונים מותרות, מסתכלים על זה כמקור הכנסה. בעיה!! צריך לחשוב על פתרון למיגור התופעה. גם על זה יש פסוק בתורה "לווה רשע ולא ישלם". יש ארגונים שמנסים להסביר לציבור איך להתנהל כלכלית נכון ונבון. אבל!! בגלל בעיה מסוימת, לעקור כמה וכמה מצוות עשה שמפורשות בתורה, זה דבר נורא ואיום, וצריך להזדעזע מזה!!!!!

יש גם הרבה אנשים, שמחושבנים כלכלית עד השקל האחרון, באמצע הלילה הם ידעו להגיד לך כמה הכנסות יש להם, וכמה הוצאות מדויקות יש להם, מה הפער, וכו', בקיצר חיים כלכלי נכון, ועדיין קורה שיש הוצאה חריגה ממש שאינה צפויה משום כיוון [ושלא תדעו מצרות] ואז באמת אין ברירה, ולאחר תוכנית כלכלית ברורה ומסודרת איך לפרוע את ההלוואה, פונים לצדיקים שבמסירות נפש מנהלים גמ"ח רק בשביל לזכות בעוד ועוד מצוות חסד.

אישית אני מכיר אנשים רבים וטובים שמתנהלים נכון, שלא נמנעים מלהשתמש בכלי הנפלא של הלוואה, כמובן בצורה מחושבנת ונבונה.

כאן המקום לקרוא גם לכל "יפי הנפש" (איכססס) שהם לא מלווים כ"עיקרון", לא חותמים ערבויות ב"שיטה" ה"י, תלמדו קצת בספר אהבת חסד. שוב, אל תתפסו אותי על המילה, לא אמרתי להלוות לכל מי שמבקש, ולחתום ערבות לכל מי שזז, כמובן, אדם לא רוצה לאבד את ממונו, ולכן צריך לבדוק כל מקרה ומקרה לגופו ולפי עניינו, אני מדבר על אלו שאומרים ללא בושה, באופן כוללני, שבכל מקרה ומצב שבעולם אני לא מלווה ולא חותם ערבויות. לא משנה מי יבקש. זה תופעה נוראית, של ביטול כל הבין אדם לחבירו, השחתת הנפש, אגואיסטיות במיטבה. ומעומק הלב אני מאחל להם, שלא תחזרו בכם כשאתם עומדים בצד השני של המתרס... (למה שאני ילווה לו? מה אני חייב לו? זה סדום אמרו!!!)

חשוב לי מאוד להדגיש, שבסייעתא דשמיא אני מדבר דווקא מהצד המלווה, ולא מהצד הלווה, וכאחד שחי כלכלי מחושבן ונכון.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

בוקר מואר

משתמש מקצוען
חשוב שוב לציין:

יש מקרים, והרבה.
שבהם הגמחי"ם עושים ממש עבודת קודש,
אם זה בעזרה לרכישת דירה ללא ריבית,
בעזרה לצרכים רפואיים וכדו' פתאומיים,
אם זה בעזרה לפתיחת עסקים וכדו'.

השאלה אם שייך להקים מנגנון פיקוח משותף לכל הגמחי"ם שיוכלו להצליב מידע ביניהם
ויוכלו לברר על זהות הלווה, לקבל פרופיל שלו, יכולת החזר, ומטרת הלוואה.

המטרה של כולנו היא הרי משותפת לעזור ליהודים, ולא חלילה להזיק.
 

נועה תנוע

משתמש פעיל
חושב לי להדגיש , אני מבין את הרגישות.
יש לכם גמ"ח, ואתם עוזרים לאנשים מתוך רצון הכי טהור שיש.
אין בזה ספק.

אנחנו בעצמנו נעזרנו בגמ"חים בתקופה מסויימת, כשהיינו צריכים כסף בפתאומיות ובדחיפות לצורך שאינו מוטל בספק
-(עניין רפואי).
חסכנו כל חודש מעט (המצב הכללי שלנו היה דחוק), והשבנו הכל עד הפרוטה האחרונה.
זה גרם לנו להבין איזה נס זה שקיימים גמ"חים בעולם.
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אנו קורא בתדהמה את חלק מהתגובות כאן.

בלי שום בושה קוראים ליהודים חרדים לבטל כמה וכמה מצווות עשה דאורייתא שמפורשת בתורה על מצוות הלוואה, בתאונות שווא שזה לא מתאים לזמננו עפ"ל. כן! את מצוות התורה צריך לקיים גם ב-2020.

עיינו בספר אהבת חסד שחיבר החפץ חיים, שכולו (!) מדבר ביקר וגדולת מצוות הלוואה במאמרים נפלאים ומתוקים כלשונו הזהב של הח"ח, כדאי לכל אחד ללמוד קצת בזה.
בין הדברים כתוב שם, שחובה (!) על כל קהילה וקהילה שבישראל לפתוח גמ"ח (!!!), ומפרט בדיוק לפרטי פרטים את אופן הקמת הגמ"ח ופעולותו, ושמותר להפקיד חלק ממעשרות, מי קודם להלוואה, בטחונות, וכו' וכו', גם מתייחס לטענות של האלו שאינם מוכנים להפקיד בתאונות שווא שמפחדים על ממונם... וכו', יעו"ש.

{[(אגב, מבואר שמה, שזה אחד המצוות הבודדות שאדם עושה פעולה אחת, ומאותו רגע זוכה לקיים מצווה בכל שניה ושניה, עד שהלווה פורע את ההלוואה. הח"ח כותב שזה מצווה שמגינה על הבנאדם בכל רגע ורגע, גם כשהוא ישן, או בדרך, בכל זמן יש מצווה של הלוואה שמגינה ושומרת עליו)]}.

אבהיר, ברור שיש אנשים שמשתמשים בכלי הזה בצורה לא נכונה ולא שפויה, קונים מותרות, מסתכלים על זה כמקור הכנסה. בעיה!! צריך לחשוב על פתרון למיגור התופעה. גם על זה יש פסוק בתורה "לווה רשע ולא ישלם". יש ארגונים שמנסים להסביר לציבור איך להתנהל כלכלית נכון ונבון. אבל!! בגלל בעיה מסוימת, לעקור כמה וכמה מצוות עשה שמפורשות בתורה, זה דבר נורא ואיום, וצריך להזדעזע מזה!!!!!

יש גם הרבה אנשים, שמחושבנים כלכלית עד השקל האחרון, באמצע הלילה הם ידעו להגיד לך כמה הכנסות יש להם, וכמה הוצאות מדויקות יש להם, מה הפער, וכו', בקיצר חיים כלכלי נכון, ועדיין קורה שיש הוצאה חריגה ממש שאינה צפויה משום כיוון [ושלא תדעו מצרות] ואז באמת אין ברירה, ולאחר תוכנית כלכלית ברורה ומסודרת איך לפרוע את ההלוואה, פונים לצדיקים שבמסירות נפש מנהלים גמ"ח רק בשביל לזכות בעוד ועוד מצוות חסד.

אישית אני מכיר אנשים רבים וטובים שמתנהלים נכון, שלא נמנעים מלהשתמש בכלי הנפלא של הלוואה, כמובן בצורה מחושבנת ונבונה.

כאן המקום לקרוא גם לכל "יפי הנפש" (איכססס) שהם לא מלווים כ"עיקרון", לא חותמים ערבויות ב"שיטה" ה"י, תלמדו קצת בספר אהבת חסד. שוב, אל תתפסו אותי על המילה, לא אמרתי להלוות לכל מי שמבקש, ולחתום ערבות לכל מי שזז, כמובן, אדם לא רוצה לאבד את ממונו, ולכן צריך לבדוק כל מקרה ומקרה לגופו ולפי עניינו, אני מדבר על אלו שאומרים ללא בושה, באופן כוללני, שבכל מקרה ומצב שבעולם אני לא מלווה ולא חותם ערבויות. לא משנה מי יבקש. זה תופעה נוראית, של ביטול כל הבין אדם לחבירו, השחתת הנפש, אגואיסטיות במיטבה. ומעומק הלב אני מאחל להם, שלא תחזרו בכם כשאתם עומדים בצד השני של המתרס... (למה שאני ילווה לו? מה אני חייב לו? זה סדום אמרו!!!)

חשוב לי מאוד להדגיש, שבסייעתא דשמיא אני מדבר דווקא מהצד המלווה, ולא מהצד הלווה, וכאחד שחי כלכלי מחושבן ונכון.

אתה צודק בחלק מהדברים שכתבת.
בוודאי שמצוות "אם כסף תלווה את עמי" נוהגת גם כיום.

וברור שיש הרבה יהודים טובים שנעזרים על ידי הגמחי"ם בצורה סבירה ומחושבת.

וברור שעל כל אחד לנסות לעזור בכל עת מצוא, גם לפעמים להלוות או לחתום ערבות,
מידת החסד דורשת מאיתנו לחשוב על השני, גם כשיש אי נוחות מסויימת או אולי אפילו סיכון קטן.
אשריך שאתה מזדעזע ממחשבה על פגיעה במידת החסד.
באמת.

אבל, וכאן תנסה להיות אמיתי עם עצמך.
אם נניח אחרי שיהיה לנו את הנתונים, נדע באופן ברור,
ש80 % ממשתמשי הגמחי"ם הם אנשים שהגמחי"ם גרמו להם באופן ישיר או עקיף להיכנס לעולם הגילגולים.
גם אז תגיד "המטרה שלי היא לעזור, מי שנופל זה בעייה שלו"???
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
יש משפט מעורר מחשבה ממרן החזו"א:
"לשלוח יד בהלואות משחית את אצילות הנפש"

ולעצם העניין, קל לדבר על חשיבות הגמחי"ם, על כך שכוונתם לשם מצווה, והרבה פעמים הם באמת עוזרים,

אבל כל מי שיש לו קרובי משפחה, הורים או אחים, שמגלגלים חובות.
יודע שלעיתים רבות הם מרגישים ש"טוב מותם מחייהם" ר"ל.
לא מדובר כאן על אי נוחות או על
מדובר כאן על אנשים שאין להם רגע אחד של ישוב הדעת בחיים.
על אברכים מתמידים עצומים, שכבר לא מסוגלים לשבת וללמוד דף גמרא בריכוז.
על בני עלייה אמיתיים, שאיבדו את כל הרוגע בחייהם.

מדובר כאן בחורבן אמיתי של חייהם של אלפי משפחות,
שהם מעידים על עצמם שהכל התחיל מגמ"ח קטן של 1000 $...
יש לכם פתרון מעשי?
 

נועה תנוע

משתמש פעיל
מדובר כאן בחורבן אמיתי של חייהם של אלפי משפחות,
שהם מעידים על עצמם שהכל התחיל מגמ"ח קטן של 1000 $...
יש לכם פתרון מעשי?

חבל שאי אפשר לקרוא את עצמך מבחוץ.
איך התחיל החורבן?.....
האם הגמ"ח רדף אחריו והתחנן שיעשה טובה וילווה 1000$ ? ("תמצא כבר מה לעשות עם זה?")
או שמה שקרה היה בדיוק ההפך?

החורבן התחיל בבנאדם שלוקח 1000$ שלא לצורך אמיתי, ומבלי חישוב ריאלי איך להחזיר.
תטפל בזה.
 

אור ירח

משתמש פעיל
אין ספק שיש מקרים מסוימים בהם גמח יכול להציל משפחה
אבל מאוד יתכן שכל מהות הגמחים היום,
הם בדיוק הפוך מחסד.
הם הם הגורמים לחובות של רוב הציבור החרדי!

נכון שזה מורכב קצת, אבל נסו רגע לעצום עיניים ולדמיין מה היה קורה אילו לא היו בכלל גמחי"ם היום אצלינו...
זוגות לא היו מתחתנים?
לא היו לובשים שמלת כלה בליל החתונה?
לא היו קונים שטיירמל?

היו שוברים צלחת, מתחתנים,
אבל מתחתנים בדיוק מהכסף שיש, בלי שקל אחד יותר!

האם אין צד גדול לאמר שהגמחי"ם היום אחראים במידה לא מבוטלת על המשבר הכלכלי שכמעט כל משפחה חרדי ממוצעת חווה בתקופת חתונות הילדים? (ובהרבה מקרים עוד הרבה קודם...)

אולי הגיע הזמן להקים זעקה גדולה בנושא כאוב זה.
אולי קריאה של רבנים גדולים לעצור את השימוש בגמחי"ם, ולהשאיר אותם רק למקרים של פיקוח נפש או צרכים רפואיים דחופים.
אולי פשוט לסגור את כל הגמחים, בשילוב פתרונות ברי קיימא של עריכת שמחות במחירים של פעם...

דיברו הרבה על חתונות הקורונה.
ראו כמה כואב לציבור, המצב הנוכחי שלא באמת יכול להימשך,
רק למה באמת המהפך לא קרה, וגם לא יקרה?
התשובה עצובה מאוד- כי יש גמחי"ם!

כל זמן שיש גמ"ח שנותן למחותן את האופציה לחתן באולם גדול, ולקנות את כל כלי הכסף ותכשיטי הזהב,
ולעשות שבת שבע ברכות, ולשכור שמלות יקרות, וכו וכו,
אז מה ייתן לו את העוצמה להגיד: עד כאן??

אולי זה עכשיו הזדמנות, לאחר שהרבה עסקנים התעוררו לחשוב על פתרונות מחוץ לקופסא, איך להוזיל למינימום את מחירי השמחות,
מה שנקרא "שמחות קורונה"
לפעול גם לסגירה טוטאלית של כל הגמחי"ם (כאמור עם אופציה של גמחים למקרים רפואיים דחופים וכדומה)
ובשילוב שני הדברים האלו, תבוא הישועה.

רק העליתי את הנושא, אני יודע שהוא מורכב
אבל כלל בידינו: "ותשועה ברוב יועץ"
אדרבה "הבו עיצה הלום" ואולי נזכה לראות שינוי אמיתי.

נ.ב. מדובר ממש בנושא של פיקוח נפש, כל מי שמכיר קצת את הנושא יודע כמה הורים ומשפחות שהחיים שלהם נהרסו, בגלל רדיפה יום יומית של גילגול חובות, של רדיפה אחרי גמחים וערבים,
ומתי?
בתקופה הכי יפה בחיים שלהם, סוף סוף מתחילים לחתן את הילדים שכל כך השקיעו בהם..
ובמקום לרוות נחת, לקבל קצת רוגע בחיים, בשנים שההורים כבר לא כ"כ צעירים..
אז עכשיו צריך להתחיל הסיוט האמיתי?
זה הגיוני??
זה אנושי??
אולי את/ה צודק/ת
אבל את הצעקה הזאת היה צריך לצעוק
בתחילת הדרך כשהתחילו אם החתונות
עכשיו הצעקה הזאת לא תעזור כלום וההפך
רק יתחילו להכנס עוד יותר לחובות [בגלל שבמקום גמחים יקחו מהבנק...]
כי אם אין גמחי"ם לא ישנו את הגישה של החתונות
הציבור ימשיך לעשות חתונות דמים גם אם אין גמחים , כך שעכשיו כל הדבור מיותר
....
 

א.ש. אמיתי

משתמש מקצוען
אנו קורא בתדהמה את חלק מהתגובות כאן.

בלי שום בושה קוראים ליהודים חרדים לבטל כמה וכמה מצווות עשה דאורייתא שמפורשת בתורה על מצוות הלוואה, בתאונות שווא שזה לא מתאים לזמננו עפ"ל. כן! את מצוות התורה צריך לקיים גם ב-2020.

עיינו בספר אהבת חסד שחיבר החפץ חיים, שכולו (!) מדבר ביקר וגדולת מצוות הלוואה במאמרים נפלאים ומתוקים כלשונו הזהב של הח"ח, כדאי לכל אחד ללמוד קצת בזה.
בין הדברים כתוב שם, שחובה (!) על כל קהילה וקהילה שבישראל לפתוח גמ"ח (!!!), ומפרט בדיוק לפרטי פרטים את אופן הקמת הגמ"ח ופעולותו, ושמותר להפקיד חלק ממעשרות, מי קודם להלוואה, בטחונות, וכו' וכו', גם מתייחס לטענות של האלו שאינם מוכנים להפקיד בתאונות שווא שמפחדים על ממונם... וכו', יעו"ש.

{[(אגב, מבואר שמה, שזה אחד המצוות הבודדות שאדם עושה פעולה אחת, ומאותו רגע זוכה לקיים מצווה בכל שניה ושניה, עד שהלווה פורע את ההלוואה. הח"ח כותב שזה מצווה שמגינה על הבנאדם בכל רגע ורגע, גם כשהוא ישן, או בדרך, בכל זמן יש מצווה של הלוואה שמגינה ושומרת עליו)]}.

אבהיר, ברור שיש אנשים שמשתמשים בכלי הזה בצורה לא נכונה ולא שפויה, קונים מותרות, מסתכלים על זה כמקור הכנסה. בעיה!! צריך לחשוב על פתרון למיגור התופעה. גם על זה יש פסוק בתורה "לווה רשע ולא ישלם". יש ארגונים שמנסים להסביר לציבור איך להתנהל כלכלית נכון ונבון. אבל!! בגלל בעיה מסוימת, לעקור כמה וכמה מצוות עשה שמפורשות בתורה, זה דבר נורא ואיום, וצריך להזדעזע מזה!!!!!

יש גם הרבה אנשים, שמחושבנים כלכלית עד השקל האחרון, באמצע הלילה הם ידעו להגיד לך כמה הכנסות יש להם, וכמה הוצאות מדויקות יש להם, מה הפער, וכו', בקיצר חיים כלכלי נכון, ועדיין קורה שיש הוצאה חריגה ממש שאינה צפויה משום כיוון [ושלא תדעו מצרות] ואז באמת אין ברירה, ולאחר תוכנית כלכלית ברורה ומסודרת איך לפרוע את ההלוואה, פונים לצדיקים שבמסירות נפש מנהלים גמ"ח רק בשביל לזכות בעוד ועוד מצוות חסד.

אישית אני מכיר אנשים רבים וטובים שמתנהלים נכון, שלא נמנעים מלהשתמש בכלי הנפלא של הלוואה, כמובן בצורה מחושבנת ונבונה.

כאן המקום לקרוא גם לכל "יפי הנפש" (איכססס) שהם לא מלווים כ"עיקרון", לא חותמים ערבויות ב"שיטה" ה"י, תלמדו קצת בספר אהבת חסד. שוב, אל תתפסו אותי על המילה, לא אמרתי להלוות לכל מי שמבקש, ולחתום ערבות לכל מי שזז, כמובן, אדם לא רוצה לאבד את ממונו, ולכן צריך לבדוק כל מקרה ומקרה לגופו ולפי עניינו, אני מדבר על אלו שאומרים ללא בושה, באופן כוללני, שבכל מקרה ומצב שבעולם אני לא מלווה ולא חותם ערבויות. לא משנה מי יבקש. זה תופעה נוראית, של ביטול כל הבין אדם לחבירו, השחתת הנפש, אגואיסטיות במיטבה. ומעומק הלב אני מאחל להם, שלא תחזרו בכם כשאתם עומדים בצד השני של המתרס... (למה שאני ילווה לו? מה אני חייב לו? זה סדום אמרו!!!)

חשוב לי מאוד להדגיש, שבסייעתא דשמיא אני מדבר דווקא מהצד המלווה, ולא מהצד הלווה, וכאחד שחי כלכלי מחושבן ונכון.
אותו הח'''ח, כותב במ''ב בגנות רכישת המותרות, חלק נכבד מהשימוש היום בגמ''חים הוא למטרות חתונות בצורה מסוימת שנובעת מ''מה יגידו'', האם אתה בטוח שהח''ח היה מתיר להלוות למטרה כזו?
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אולי את/ה צודק/ת
אבל את הצעקה הזאת היה צריך לצעוק
בתחילת הדרך כשהתחילו אם החתונות
עכשיו הצעקה הזאת לא תעזור כלום וההפך
רק יתחילו להכנס עוד יותר לחובות [בגלל שבמקום גמחים יקחו מהבנק...]
כי אם אין גמחי"ם לא ישנו את הגישה של החתונות
הציבור ימשיך לעשות חתונות דמים גם אם אין גמחים , כך שעכשיו כל הדבור מיותר
....

אתה צודק, אבל לכן הקדמתי שהפתרון המוצע הוא שילוב:
הנידון הוא פתרון משולב למצוקת "השבר הכלכלי" של רבבות משפחות שמתחנות ילדים, ובמקרים רבים עוד קודם לכן.

רבות דובר על "מתווה חתונות הקורונה" ובהם הצעות לצמצום משמעותי של הוצאות החתונה וכל המסביב, אך בפועל לא ראינו שינויים גדולים.

בשיחות עם הרבה עסקנים ויהודים שאכפת להם, מתברר שיש משהו שמתדלק את המליונים שנשפכים לחינם, מתוך מטרה טובה וקדושה, אך היא גורמת להרס נורא, לא נעים לדבר על זה אבל אין ברירה, "הגמחים בציבור החרדי". כפי שנראה בהמשך,

לכאורה היינו צריכים לסגור את רוב פעילות הגמחי"ם, אבל זה עדיין לא לגמרי יפתור את הבעייה,

הפתרון האמיתי הוא מהלך כולל (עם גיבוי מלא של גדולי ישראל) של סגירת 90 אחוז מפעילות הגמחי"ם
בשילוב פתרון חברתי עמוק לכל נושא ואופי השמחות של הציבור החרדי.
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אגב זה סעיף מפורש בשו"ע שהמלווה כן אמור לחשוב מה הלווה עושה עם הכסף, והאם זה לתועלת או שזה רק מזיק:

שו"ע (חו"מ צג, ד): "אסור ללווה לקחת הלוואה ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה, עד שלא ימצא המלווה ממה לגבות חובו. ואם עושה כן – נקרא רשע. וכשהמלווה מכיר את הלווה שהוא בעל מידה זו, מוטב שלא להלוות לו, ממה שילווהו ויצטרך לנוגשו אח"כ ויעבור בכל פעם משום לא תהיה לו כנושה".
ועי"ש בסמ"ע שכל צורך שאינו צורך גדול לאדם, נחשב כמאבדה עד כדי כך שנקרא רשע.
 

אור ירח

משתמש פעיל
הפתרון האמיתי הוא מהלך כולל (עם גיבוי מלא של גדולי ישראל) של סגירת 90 אחוז מפעילות הגמחי"ם
בשילוב פתרון חברתי עמוק לכל נושא ואופי השמחות של הציבור החרדי.
הפתרון הוא רק מהלך חברתי עמוק לכל נושא ואופי השמחות של הציבור החרדי.
בגמחים עכשיו ממילא זה לא יעזור העזרה היא רק היתה בתחילת הדרך .
 

א.ש. אמיתי

משתמש מקצוען
הפתרון הוא רק מהלך חברתי עמוק לכל נושא ואופי השמחות של הציבור החרדי.
בגמחים עכשיו ממילא זה לא יעזור העזרה היא רק היתה בתחילת הדרך .
פחות ישים,
הרבה יותר קל לשכנע כמה עשרות בעלי גמ''חים מאשר לשנות תודעה של ציבור שלם.
 

שם כוכב

משתמש רשום
אם נניח אחרי שיהיה לנו את הנתונים, נדע באופן ברור,
ש80 % ממשתמשי הגמחי"ם הם אנשים שהגמחי"ם גרמו להם באופן ישיר או עקיף להיכנס לעולם הגילגולים.
גם אז תגיד "המטרה שלי היא לעזור, מי שנופל זה בעייה שלו"???
לא אמרתי שזה שמי שנופל זה בעיה שלו, אמרתי שיש בעיה וצריך לטפל בה, אבל לא ע"י ביטול מצוות התורה!!! אם יש מצווה של פתיחת גמ"ח היא קיימת גם היום, וזה פשוט מזעזע לחשוב שהפתרון בחיים זה לבטל מצוות. לסגור את הגמח"ים.
אני לא נכנס כאן מה שכן צריך לעשות.
דבר אחד ברור. לא מוחקים מצוות!!! גם אם נניח שאין פתרונות. ובפרט שכן יש פתרונות. ואין כאן המקום להאריך.
אגב זה סעיף מפורש בשו"ע שהמלווה כן אמור לחשוב מה הלווה עושה עם הכסף, והאם זה לתועלת או שזה רק מזיק:

שו"ע (חו"מ צג, ד): "אסור ללווה לקחת הלוואה ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה, עד שלא ימצא המלווה ממה לגבות חובו. ואם עושה כן – נקרא רשע. וכשהמלווה מכיר את הלווה שהוא בעל מידה זו, מוטב שלא להלוות לו, ממה שילווהו ויצטרך לנוגשו אח"כ ויעבור בכל פעם משום לא תהיה לו כנושה".
ועי"ש בסמ"ע שכל צורך שאינו צורך גדול לאדם, נחשב כמאבדה עד כדי כך שנקרא רשע.
ברור.
לרגע לא חשבתי להיפך.
צריך לברר בעדינות מה מדובר וכו'.
אבל לא לסגור את כל הגמ"חים. ולחסל כל פעילות חסד בעולם.
אותו הח'''ח, כותב במ''ב בגנות רכישת המותרות, חלק נכבד מהשימוש היום בגמ''חים הוא למטרות חתונות בצורה מסוימת שנובעת מ''מה יגידו'', האם אתה בטוח שהח''ח היה מתיר להלוות למטרה כזו?
נכון.
תסתכל בשו"ע שהובא כאן.
ושוב, לא אמרתי להלוות בעיניים עצומות.
כל הגמ"חים יכולים להמשיך כרגיל, עם קצת לפתוח את העיניים ולברר בעדינות. בחכמה ובתבונה. (ולשים לב שלא להפוך כל הלוואה קטנה שנצרכת לסיוט). ובהחלט אפשר לעורר את בעלי הגמ"חים יותר לשים לב, במידה ובמשורה.
אבל לא לסגור 90 % מהגמ"חים, ולבער מצוות חסד מן העולם.
יש משפט מעורר מחשבה ממרן החזו"א:
"לשלוח יד בהלואות משחית את אצילות הנפש"

ולעצם העניין, קל לדבר על חשיבות הגמחי"ם, על כך שכוונתם לשם מצווה, והרבה פעמים הם באמת עוזרים,

אבל כל מי שיש לו קרובי משפחה, הורים או אחים, שמגלגלים חובות.
יודע שלעיתים רבות הם מרגישים ש"טוב מותם מחייהם" ר"ל.
לא מדובר כאן על אי נוחות או על
מדובר כאן על אנשים שאין להם רגע אחד של ישוב הדעת בחיים.
על אברכים מתמידים עצומים, שכבר לא מסוגלים לשבת וללמוד דף גמרא בריכוז.
על בני עלייה אמיתיים, שאיבדו את כל הרוגע בחייהם.

מדובר כאן בחורבן אמיתי של חייהם של אלפי משפחות,
שהם מעידים על עצמם שהכל התחיל מגמ"ח קטן של 1000 $...
בהחלט נכון. וכנ"ל.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
אבל הגמחי"ם הם אלו שמהווים את הדלק להמשך מסע החורבן של אלפי משפחות.
יש על זה ויכוח?
כנראה שיש ויכוח...
אם לא היה את הגמח"ים, כנראה שהחורבן היה קצת יותר גדול
(יש בנקים עם ריביות גבוהות ויש אפילו שוק אפור...)
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
כנראה שיש ויכוח...
אם לא היה את הגמח"ים, כנראה שהחורבן היה קצת יותר גדול
(יש בנקים עם ריביות גבוהות ויש אפילו שוק אפור...)

זה לא לגמרי כך.
היום אי אפשר לקחת יותר מידי הלוואות בבנק,
כל הבנקים יודעים אחד על השני, ונותנים רק אם יש יכולת החזר. (רשות נתוני אשראי).
אז ב"ה גם את הבעייה הזאת פתרנו, אם כי לא לגמרי .
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכח

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  26  פעמים

לוח מודעות

למעלה