איך לסלוח מהלב ולהיפטר מכעסים?

יום כיפור הוא זמן של יציאה לחירות, שחרור מכבלי העבר ופתיחת דף חדש, בכלל זה מחילה לזולת.
כיצד סולחים באמת? איך ניתן למחול כשהלב ממאן? הנה שלושה צעדים:

צעד ראשון, הממד השכלי:
• להגדיר את הפגיעה – מה בדיוק היה, מה אחריותכם ומה באחריות הזולת.
• להבין שסליחה לזולת היא קודם כל שחרור והעצמה לאדם שסולח בעצמו.
• לקבל החלטה עקרונית להתחיל תהליך פנימי של שחרור וסליחה.

צעד שני, הממד הרגשי:
• לתת מקום לרגשות הפגיעה, לא לנסות להדוף אותם.
• לזכור שכשסולחים נמצאים בתודעת עשירות (חירות, מיקוד במה שיש לי, במה שבידי). דמיינו את עצמכם ברגע של שביעות רצון. אתם רגועים ומרוצים, יש לכם הכל ולא חסר לכם כלום – זוהי תודעת עשירות.
• לזכור שכשסולחים נמצאים במקום הנותן והמעניק שלכם ופחות במקום הנזקק שלכם. דמיינו את התחושה כאשר אתם "יכולים לרשות לעצמכם" ומעניקים משהו למישהו בחינם, ואתם נהנים מההנאה שלו.

צעד שלישי, הממד ההתנהגותי:
• לערוך סדר וניקיון בסביבה הפיזית שלכם, לטפח אותה.
• להעשיר ולטפח את עצמכם מבחינה כלשה (גופנית, שכלית, רגשית, חברתית).
• לערוך רשימה של דברים שיש לכם בחיים, ובמחשבה שנייה לא מובן מאליו שיש לכם אותם.
• לתת לאנשים מחוות/עזרות קטנות מתוך מחשבה על ההנאה שתגרם להם מכך.
• לומר בינכם לבין עצמכם או לכתוב שאתם מוחלים לו על החוב, מפסיקים לתבוע אותו רגשית.
• לנסות לראות את הטוב באותו אדם ולחפש צדדים חיוביים באישיותו ואפילו לעזור לו (גם) בלי ידיעתו.

לגרסה מורחבת של המאמר, נא כתבו לי למייל או הצטרפי לרשימת התפוצה

גמר חתימה טובה

חיים דיין וצוות מכון הקשב
  • סליחה2.jpg
    סליחה2.jpg
    KB 226.1 · צפיות: 1,915
על המחבר
חיים דיין -מכון הקשב
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

ישנה אמרה ידועה בשם האמרי אמת אולי, על זה שאורמים אין לנו מלך וסולח אלא אתה, היינו שרק הקב"ה בכבודו ובעצמו יכול למחול ולסלוח באמת ולגמרי, אבל בן אנוש, למרות הכל, גם אם אין לו כבר טינה וכו' וכו', עדיין...
 
דמיינו את התחושה כאשר אתם "יכולים לרשות לעצמכם" • להעשיר ולטפח את עצמכם מבחינה כלשה
להרשות? כלשהי?
חס ושלום שטעה הכותב. וכי תעלה על דעתך שהמקשיב לא יוכל לתת קשב? דבר שנצטער בו אותו צדיק יכשל בו מאמרו?
מה גם שנצטוינו לדון לכף זכות, והרי זו זכות נוספת ליום הדין, לבקש על האחר זכות.
והרי פשרן של דברים:
- לרשות לעצמכם. שאין הרשות באה אלא כשהיא באופן של רשות ושלטון. אמור מעתה: לרשות לעצמכם, לא תהיו מקבלי הרשאה מעצמכם עד שתתנו רשות ושלטון לעצמכם.
- תיבת 'כלשהי' מציינת הלחם של 'כל שהיא', לעומתה 'כלשהו' = 'כל שהוא'. ברם, עדיין נמצא הלשון אומר 'הוא' ו'היא', שאף שיש בו בלשון זו דבר נסתר ונעלם, עדיין הוא ציון לדבר מוגדר ובעל מגדר. וכיצד איפוא נתאר דבר שאינו מוגדר? בתיבת 'כלשה' = כל שה! בלי סיומת יו"ד או ה"א. והרי זה כטומטום שאינו ניכר בין זכר לנקבה, מין עב"ם שאינך יודע עליו דבר מלבד קצם קיומו. לאור האמור, כוונת הכותב לומר, כי די לה בבחינה קלה שבקלות של טיפוח והעשרה, וכבר יראו אור גדול.
 
קשה לי עם ההוראות השבלוניות האלו.
קצת כמו לומר: רוצה להיות תלמיד חכם? שב, תלמד את כל התורה כולה.
רוצה להיות רזה? תפסיק לאכול.
כפיים.
אבל אין פה שום תובנה חדשה....
מקווה שכותב המאמר יוכל לסלוח לי על ידי קריאת מאמרו...
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה