צילום מסך עריכת לוידאו.png

אוירה ואפקטים קוליים- פרק ה'

מחקרים טוענים כי רוב העיוורים מלידה או כאלו שהתעוורו במהלך החיים, פיתחו עם הזמן חוש שמיעה מחודד ברמה יוצאת דופן. בעזרת חוש השמיעה הם מזהים...
נכתב ע"י פיציקטו · ‏10/12/18 ·
  1. פיציקטו
    עברנו דרך ארוכה במהלך הטיפול בפס קול, זיהינו רעשים, ניסינו לנקות אותם, ערכנו שיפורים, ולבסוף החלפנו את הפסקול בסצנות שלא ניתן היה לטפל בסאונד שלהם בדרך הרגילה. בשלב הזה, יש לנו פסקול משוחזר.

    כאן תוכלו לצפות בקליפ עם הדיאלוג המשוחזר.
    https://drive.google.com/open?id=1MtGKV5icCO2pFVyc0Q9ej_cfscS0qpK0

    מכיוון שלא הייתי חלק מההפקה הזו, ולכן השחקניות המקוריות לא היו זמינות כדי לבצע בעצמן את השחזור, נעזרתי בילדות אחרות שהגיעו בשמחה ועם הרבה מרץ לאולפן.
    קודם צפינו בקליפ, תמללנו את כל מה ששמענו (גם אם יש תסריט, אי אפשר להתעלם ממה שקורה בזמן אמת), חילקנו תפקידים (היו קצת חיכוכים, טבעי...)
    ואז הקלטנו משפט משפט, כל ילדה בנפרד ובערוץ שונה. נצרכו כ-10 הקלטות חוזרות עד לקבלת טייק מושלם, כשעיקר הבעיה היתה בכניסה. כשנלחצים להיכנס בזמן, עלולים לקרות שני דברים: או שנכנסים מוקדם מידי ומושכים את ההברה הראשונה, או שנכנסים מאוחר מידי ואז בולעים את ההברות הראשונות. בשני המקרים, חייבים לחזור ולתקן, וגם אם נראה שההקלטה טובה, חובה לחזור ולהקשיב בסולו (כלומר, בלי לשמוע את הרפרנס) למה שהתקבל.

    בשלב זה המסך נראה כך:
    צילום מסך עריכת לוידאו.png

    הגרפים שאתם רואים, אלו אוטומציות על עצמה או Pan כפי שנפרט בהמשך.
    אני עוזרת לעצמי עם צבעים, ומסמנת תפקידים וטייקים שדורשים התייחסות מיוחדת. כמו כן, אני שומרת כל טייק שאולי אזדקק לו או לחלק ממנו, לפעמים הרזרבות האלו יכולים להציל את המצב. כי אחרי שהאולפן מתרוקן, חייבים להסתדר עם מה שיש, ובאחריות שלך לדאוג שכל החומר קיים.

    בסיום ההקלטה, נותר רק לסנכרן את הדיאלוג מול התמונה. במקרים בהם יש תנועה על המסך, או דמויות בצדדים ובמרחקים, חשוב מאד להתייחס לזה בבניית הפס קול.
    כדי להבין זאת טוב יותר, נשקיע קצת בהבנת המושג סטריאו.

    סטריאו ומונו- מה זה בכלל?
    סטריאו
    הוא המקביל השמיעתי, לתמונה פנוראמית. בסטריאו אנו מקבלים מידע שמיעתי משני ערוצים נפרדים, המושמעים במקביל כמובן, כאשר בכל ערוץ יש משקל שונה של מידע, בדומה למה שקורה בשמיעה הטבעית.
    במונו- שתי האזניים מקבלות מידע שווה,מגל בודד אחד וזה נותן תחושה שמקור הקול נמצא מולנו. הקלטות המתקבלות ממקור קול אחד, כמו מיקרופון, הן מונו. בטכניקת הקלטת סטריאו משתמשים להקלטת מקהלות גדולות. במקרה כזה, התוצר המתקבל דומה מאד לתחושה האמיתית של האזנה למקהלה.

    איך אנחנו יודעים מאיזה כיוון מגיע הקול?
    מינקות, האוזניים המופלאות שלנו אוספות עבורנו מידע חיוני ללא הרף. אנחנו לומדים חוקי אקוסטיקה בכל שלב בחיינו, אפילו בלי להיות מודעים לתהליך המורכב. המוח מפענח את המידע ומסיק מסקנות, שעוזרות לנו ללמוד את העולם ולהישמר מסכנות.
    כשקול מגיע מכיוון מסוים, האוזן הקרובה אליו מקבלת את המידע ראשונה, ואחריה בעיכוב של אלפיות שניה, בהתאם למרחק של הקול מהאמצע, האוזן השניה. אלא שהמידע מגיע אליה מוחלש מעט. לכן, כאשר רוצים ליצור אשליה שקול מגיע מכיוון מסוים, נדגיש את השמע בצד המתאים, ונחליש ונעכב את השמע באוזן השניה. למזלנו, התוכנה מבצעת את ההתאמה בקלות, ולנו רק נשאר לקבוע את המרחק של מקור הקול ממרכז התמונה.
    בכל שיר שתקשיבו, תוכלו לשמוע הבדלים בין האוזניים, חלק מהכלים ישמעו בעיקר באוזן ספציפית, חלקם יפוזרו על כל המרחב, וחלקם יישמעו רק באמצע.

    אם אנחנו באים לחקות את מה שקורה במציאות לו היתה התזמורת יושבת על במה, אז אנו חייבים להתחשב בכך.
    סדר ישיבת הכלים.png
    תיאור סדר ישיבת התזמורת הסימפונית, מתוך המדריך לתזמורת של ב. שטראוס

    צורת ישיבת התזמורת הסימפונית כפי שרואים בתמונה זו, משמשת רק כדוגמא לפיזור הכלים במרחב הסטריאפוני, בכל מקרה נצטרך להפעיל שיקול דעת לפי התנאים הקיימים בפרויקט. עם זאת, כללים מסוימים יהיו תקפים בכל מקרה:
    בס ותוף ישבו תמיד במרכז, מפני שהמוח שלנו מתקשה לפענח תדרים נמוכים באופן ודאי. וכן התפקיד הראשי: זמר או כלי סולו-במרכז, כי בכל אופן זהו מקומם, וכל תשומת לב המאזין צריכה להיות מופנית אליהם.

    איך מבצעים צידוד- Pannig באודישן?
    על גבי כל ערוץ ישנו גלגל, אותו ניתן לסובב ימינה או שמאלה לקביעת מיקום הערוץ על הסקאלה.

    pan.png

    אם באותו ערוץ רוצים לשנות צידוד, אפשר לכתחילה ליצור נקודות (Keyframe ) על הגרף הכחול (הצהוב שייך לעוצמה) ולשנות את תמונת הסטריאו. בהזזת הנקודות, יוצגו מספרים + אות לציון הצד: L – שמאל – למעלה, R- ימין- למטה.

    pan על ערוץ.png

    קיים גם סאונד היקפי, אך מכיוון שלרובינו אין אפשרות טכנית להקשיב לתוצר, חבל על המילים...

    עברנו שלב חשוב בשעה טובה...

    כעת יש לנו דיאלוג נקי ומתואם עם כל מה שמתרחש על המסך.
    בודאי שמתם לב שחוץ מהדיאלוג, ישנם פרטים נוספים, שבלעדיהם הסצנה תשמע לא טבעית.
    מדובר על קולות הרקע: Ambience -אווירה כללית, ו-FX קולות ספציפיים.

    אתאר את תהליך הבניה, והשיקולים:
    בקליפ אנו רואים גינת משחקים, אך לא רואים ילדים נוספים משחקים בה. לא נוכל להשמיע מה שלא קיים.
    אין כביש בקרבת מקום' למרות שבחלקים מסויימים שומעים רכבים חולפים, ובפריים האחרון רואים רכב, אבל זה כבר ב-Fade out, ואין לנו מטרה להשמיע אותו.
    רוח יש בשפע, אבל היא לא רצויה כלל...
    מה נותר? אוירה כללית של בחוץ, קצת ציפורים, תנועה של עצים וכדומה.

    FX – קולות ספציפיים: בזה נכלל קולות גלגול החבל וקולות של ריצה.
    הבאנו חבל לאולפן, ושיחקנו בדומה למה שמתרחש בסצנה. הילדות רצו הלוך ושוב, כל אחת בנפרד, כדי שניתן יהיה לשלוט בכל טייק בנפרד.
    כעת, צפו שוב בסרטון, ונסו לשים לב לפרטים הקטנים.

    בפרק הבא, נדבר על החלק האחרון בפסקול, המוזיקה. לא תאמינו כמה השפעה יש לה. הישארו איתנו!

    ולסיום-
    אתגר שמיעתי. אולי האימהות שביננו, שמתורגלות ב'מה הם מחרבשים שם' יפענחו הכל בקלות, ובכל זאת נסו, ותהנו.
    היעזרו באוזניות והקפידו על הכיוונים- R לימין, L - לשמאל.

    https://drive.google.com/file/d/13cLNz81PoiiDibytmXz8mjKVsg5mvUQv/view?usp=sharing

    כדאי לקרוא קודם את כל השאלות, יש לכם רק 4 דקות כדי לענות על כל התשובות....
    1. באיזה חדר מתרחשת הסצנה?
    2. מדוע הדמות חזרה הביתה?
    3. לשם מה יוצאת הדמות מהחדר בפעם הראשונה?
    4. האם הדמות היא גבר או אשה?
    5. איזה משקה היא מכינה?
    6. ממה עשויה הצלחת, וכמה עוגיות יש בה?
    7. באיזה כיוון מונח הפלאפון?
    8. האם הדמות הספיקה לקבל את השיחה? למה?
    9. איזה מכשיר חשמלי נוסף פועל כעת?
    10. מאיזה חומר עשוי הכסא?
    11. היכן מונח הפח?
    12. מה מתרחש בחוץ?

    תגיות מאמרים

    אלישר, קורג, מירי ו-29 משתמשים נוספים מודים על התגובה.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. musicmix
    איתגרת אותי אבל אני בנטפרי והקובץ חסום....
      פיציקטו מודה על התגובה.
    1. פיציקטו
      שלחי לי כתובת מייל באישי ואשלח לך אותו.
  2. יונתן שטרן
    המאמר מעניין, מקיף ומנוסח ממש טוב!
    אני דווקא הייתי ממליץ להוסיף רוח אפילו חלשה כדי לתת יותר תחושה של ב"חוץ" יש קטעים שממש רואים שיש רוח חזקה שלא נשמעת וזה די חסר, מה שכן אם הולך להתווסף לזה מוזיקה, כנראה שלא יהיה טעם גם ברוח..
      פיציקטו, david juda ו-fantasy מודים על התגובה.
    1. פיציקטו
      תודה! הערה חשובה מאוד, עם תפיסה נכונה!
      אכן במאמר הבא נוסיף מוזיקה, ואז באמת שאר הרעשים לא יהיו משמעותיים.
      יונתן שטרן מודה על התגובה.
  3. fantasy
    טוב.. לא קראתי את התשובות שלכם.
    אני מנסה..
    1. מטבח
    2. להחליף לנעלי בית ונטל ידיים כי נגע בנעליים?
    3.גבר, לפי השיעול. הערה: לדעתי הוא מדי קרוב למקרופון לעומת המרחק שהוא אמור להיות - לפי תפיפות הרגלים.
    4. תה או קפה, נראה לי קפה לפי סיבוב הפקק המתכתי של ה'קפה נמס'..
    5. מחרסינה- כי רק כאלה יש לך בבית..;), 5 או 6 עוגיות
    6. הטלפון רחוק כמו איפה שהחליף את הנעליים בערך, אולי יותר לצד שמאל? קשה מאוד לשמוע.
    7. נשמע שלא. לא יודעת למה ולא מבינה מה הצלצול השני, אבל הוא עדין רחוק, בסוף הוא חוזר למקום עם הפלאפון.
    8. מכונת כביסה כמובן...
    9. נשמע מעץ. וכבד!
    10. הכל נשמע לי די באמצע, אולי טיפה לצד שמאל? ואולי האוזניה השמאלית שלי מהודקת יותר לאוזן מאשר הימנית...
    11. חורפי בחוץ..

    איזה חוויה!!
    מחכה לאתגר הבא!!
      david juda ו-פיציקטו מודים על התגובה.
    1. פיציקטו
      4 תה או קפה, מה בדיוק? ולמה?
      5 מה שנכון...
      7. עוד פרט חסר
      fantasy מודה על התגובה.
  4. david juda
    תודה על הרמז!!
    את זה הבנתי די בהתחלה חשבתי אולי הוא מוציא ת'בטריה.
    אבל עכשיו שמעתי עוד פעם והבנתי, נגמרה הסוללה והוא חיבר למטען (זה רעש של ההכנסה לשקע וצליל של תחילת טעינה), רק שלא הבנתי מה זה המנגינה השניה, אולי הצליל כיבוי והדלקה?!
      שרגא יצחק ו-פיציקטו מודים על התגובה.
    1. פיציקטו
      בדיוק! פיענוח מושלם!
      david juda מודה על התגובה.
    2. fantasy
      באמת היה צריך להכיר את הטלפון בשבי לדעת את זה...
      david juda ו-פיציקטו מודים על התגובה.
  5. david juda
    טוב אולי 2 סימים, משהו כזה..לא יודע/פורש.
      פיציקטו מודה על התגובה.
    1. פיציקטו
      רמז: עד 3:31 הכל קשור לפלאפון
      david juda מודה על התגובה.
  6. טוב לי להודות
    ואו הסבר מדהים תודה!
      פיציקטו מודה על התגובה.
  7. david juda
    !!!!i got it
    3: הוא הוריד נעליים והחליף לנעלי בית!
    8: אם זה סמארטפון יהיה קשה לי לדעת מה קרה שם...
      פיציקטו מודה על התגובה.
    1. פיציקטו
      3. נכון
      8. זה לא סמארטפון.
      david juda מודה על התגובה.
  8. david juda
    מאמר מדהים ומחכים!!! לדעת את זה זה משהו אחד, אבל להסביר ברור כ"כ זה רמה אחרת...!!!
    לגבי האתגר:
    חשדתי שאין בו באמת סטריאו שיתן אינדיקציה על המיקום של הפלאפון והפח וכדו' ניסיתי להקשיב אבל לא הלך,
    הכנסתי לתוכנה כדי לראות את הפאזות, ומסתבר שבאמת אין הבדל של db אחד אפילו בין הצדדים....כך שהתשובות חלקיות.

    1:מטבח.
    2: הוא לא הרגיש טוב, לקחת כדור (דבר ראשון) ולשתות תה.
    3: שירותים (נטילה).
    4: גבר (השיעול כמובן-הנעליים פחות..) .
    5: תה (הרתחה, סוכר, פתיחת שקית).
    6: חרסינה (הטון יורד עם העוגיות ), 6 עוגיות.
    7: הראשון נשמע עדיין בתוך החדר, השני* בחדר אחר אבל לא רחוק.
    8: לא, בהנחה שהוא לא מרגיש טוב נראה שהוא בעצמו דחה את שתי* השיחות ואולי גם ניתק את הטלפון** .
    9: (חוץ מהקומקום?..) מכונת כביסה.
    10: עץ כנראה, נשמע כבד.
    11: [ליד הכיור והכוסות].
    12: קצת חורפי, יש רוח ורעמים בסוף עד שהוא קם וסגר את החלון.

    *יכול להיות שהצילצול השני הוא מהמכונת כביסה שנגמרה והוא פתח אותה** וכיבה?!
      fantasy ו-פיציקטו מודים על התגובה.
    1. פיציקטו
      ראשית תודה על ההקשבה המדויקת, אתייחס לתשובתך המפורטת:
      תשובה 3 לא נכונה, אטריח אותך להקשיב שוב מה הוא כן עשה.
      תשובה 6 מדויקת עד כדי התפעלות.
      7 הפלאפון אכן מונח בחדר אחר
      8- ישנה סיבה אחרת, אולי צריך להכיר את הפלאפון שלי כדי להבין מה קרה.
      מעניין מדוע באופן כללי לא שמעתם את הצידוד, אבדוק שוב.
      david juda מודה על התגובה.
  9. קול הבמה-חיה ל. יונה
    את פשוט תותחית! איזה הסבר קולח, ברור, מקצועי
    ואיזה מעניין לשמוע את הקטע וידיאו בקולות חדשים
    אליפות! תודה!
      פיציקטו מודה על התגובה.