בשלב עיצוב הפסקול, איש הסאונד מתמודד עם עיצוב של 4 שכבות, כל שכבה עשויה להכיל מספר ערוצים בהתאם למבנה שלה:

א. דיאלוגים- דיבורי השחקנים. בחלק זה נכללים גם קרינויות ה- Voice Over שנועדו לקישור, דיבוב מחשבות וכל מה שלא כלול במשחק עצמו. מקובל לתת לכל שחקן ערוץ משלו, כך שמספר הערוצים בשכבה זו הוא לפחות כמספר השחקנים.
לפעמים מחלקים את ערוץ הדיאלוגים לפי כווני מצלמה, סוגי RoomTone או פרמטרים אחרים שיסייעו בשלב העריכה.

ב. Ambience- אוירה, קולות המספרים לנו על מיקום ההתרחשות. כמו: רחוב, משרד, בית חולים, יער, חוף ים, חתונה, שוק וכן הלאה. האוירה מספרת לנו לפעמים גם על מזג האוויר או השעה.

ג. FX- קולות ספציפיים המסונכרנים להתרחשות. כמו: חריקת רכב, צלצול טלפון, קול צעדים, סגירת דלת וכן הלאה.

ד. מוזיקה- יוצרת את רגעי המתח והפורקן, ולא רק... תפקידי המוזיקה הם רבים ומשמעותיים, נדבר על כך במאמר נפרד.

הדיאלוגים

ללא ספק, הדיאלוגים הוא המרכיב הראשי בפסקול לסרט. המדד למצב הדיאלוג הוא התלות בכיתוביות. סרט מקצועי לא אמור לספק כיתוביות (אלא אם כן מדובר בתרגום) מפני שאם הדיאלוגים ברורים במאה אחוז, אין צורך בכיתוביות.

ובכל אופן, יוצרים רבים מעדיפים להניח את הגישה המקצועית בצד, ולספק כיתוביות לכל מקרה שלא יבוא. (בסוף המאמר נתייחס לצד היוצרים והמגבלות שהם מתמודדים איתם)

מקור הדיאלוגים יכול להגיע בשלושה דרכים:

סאונד מצלמה- מדובר על המקרופון המובנה במצלמה, ומספק לנו שמע מוגבל מאד במיוחד כשמדובר על מיקום מרוחק מהשחקנים.

מיקרופון (Boom)- מדובר במקרופון איכותי, מכל חברה מקצועית שהיא. הכינוי 'Boom ' ניתן לו על שם המוט המחזיק אותו מעל ראשי השחקנים ומחוץ לפריים. בטעות חושבים שאם המקרופון איכותי (והוא יקר!!!) אז הוא ייתן תוצאה טובה. רעשי הרקע הנקלטים דרכו, פוגעים מאד באיכות הדיאלוגים. וכן, למרות שהמיקרופון מוגן בשכבת מגן מאסיבית, רוח ישירה על המקרופון תגרום לרעשים אופיינים, שאולי ניתן להפחית אותם אבל לא להסיר אותם לחלוטין.

מקרופון נק- מדובר במקרופון זעיר, שהיתרון הברור שלו הוא היכולת להיות צמוד לשחקן, מבלי להיראות, ולקלוט באופן מירבי את הדיאלוג עם מינימום רעשי רקע. עבודה על סאונד שהוקלט באמצעות 'נק' הוא פשוט ונוח, אם כי עדיין יש לאיש הסאונד תפקיד משמעותי: חיכוך עם בגדים יוצר רעש, ואם מסתירים אותו בין כפלי בגד, אז יש לכך סיכויים רבים.

כמו כן, חובה לערוך הקלטת מבחן ולוודא שהציוד תקין. מיקרופון הוא מכשיר רגיש. לא נחמד לגלות בסיום של יום הסרטות עמוס ופורה, שאחד ה'נק'ים לא עבד, או לא היה מכוון או שהחיבורים שלו יצרו רעש וכדומה. בקיצור, איש הסאונד לא הולך לישון בכל מקרה...

ניקוי רעש

כנראה שבכל מקרה לא יהיה מנוס מלנקות את ערוץ הדיאלוגים מרעשים לא רצויים. ולמרות שהרעש מסביבת ההסרטה חשוב ומספק לנו מידע או השלמת מידע לגבי המיקום, במקרים רבים הוא בולט מידי וחשוב לטפל בו.

איך עובד ניקוי רעש?

תנועת גל הקול מורכבת מעליות וירידות ביחס לקו האפס. לכל קול ורעש ישנו ציור גל משלו, שמורכב מתדירות- כמה פעמים חוזרת תנועת הגל בשניה, ועצמה- מהו גובה הגל ביחס לקו האפס.

אם ניקח את אותו הגל ונהפוך אותו, כלומר תנועת הגל השני תרוץ בצורה הפוכה (במקום כלפי מעלה- כלפי מטה למשל), כאשר נשמיע אותם ביחד בו זמנית נקבל שקט. הגלים איפסו אחד את השני ויצרו קו ישר.

בתמונה: פאזה הפוכה בגל סטריאו. שימו לב להיפוך הגלים.
פאזה הפוכה.JPG

בהשתקת רעש אנו דוגמים את הרעש ויוצרים היפוך פאזה שישתיק את הרעש. בנוסף, משתמשת התוכנה בחוקים פיזיקליים שנוצרו במעבדות מחקר, פעולות רבות שהתוכנה מבצעת כוללות בתוכם משוואות מורכבות (לוגריתם) לצורך ניתוח הנתונים והעיבוד שלהם.

תכנת Adobe Aodition היא תוכנה המתחשבת בנטיות הויזואליות שלנו, ונותנת לנו אפשרות לאבחן באופן חזותי את מצב הפס קול. במצב Waveform נוכל לראות את תנועת הקול בקוים בהירים, ואת הרעש ברקע בצבעים כהים יותר.

הצבע מספר לנו על העצמה: הסקאלה נעה בין שחור (שקט) לצהוב. כל שהצבע יותר בהיר, כך העצמה גבוהה יותר.

צלום א- הקלטת אולפן

הקוים השוכבים אחד על גבי השני הם רכיבים עיליים המשפיעים מאד על איכות הסאונד. ככל שיש יותר רכיבים עיליים בצליל, כך הסאונד שלו עשיר יותר. (למוזיקאים שבינינו- כל צליל בטבע מפיק את ההרמוניות המז'וריות שלו לפי סדר קבוע: אוקטאבה, קווינטה, קווארטה, טרצה גדולה וטרצה קטנה וכן הלאה. הצלילים העיליים לא מסתיימים כאן, כפי שאפשר לראות בתמונה)

התדר הבסיסי הוא החזק ביותר, ולכן צבעו בהיר ביותר, ואלו שמעליו הולכים ונחלשים עד שכמעט ולא ניתן להבחין בהם. שימו לב לנשימות שנראות ככתם בחלקו העליון של הצילום.

כפי שניתן לראות, הרקע כהה מאד וזה מספר לנו שכמעט ואין רעש בסביבת המקרופון.

הקלטת אולפן.JPG

צילום ב'- מתוך הסרטה רועשת

כפי שניתן לראות, הרעש כל כך משמעותי, בקושי רואים את הסיגנל!

זהו מצב קיצוני, ועל פי רוב לא ניתן לטפל ברעש כזה מבלי לפגוע בדיאלוג (האמת, הוא גם ככה פגוע...)
רעש.JPG
clip_image006.jpg



צילום ג'- הקלטה מהסרטה סטנדרטית

כאן ניתן לראות באופן ברור את הסיגנל ואת הרכיבים העליים שלו, הגם שהם לא מפורטים כמו בהקלטה באולפן. ברקע נוכל לראות את הרעש צבוע בסגול, ובתחתית המסך נוכל לראות 'בוץ' כתום, שמכונה 'רעש רצפה'.
הקלטה מלוכלכת.JPG
clip_image008.jpg


לאחר ניקוי עדין, תראה ההקלטה כך:
שימו לב לדילול ברעש הכללי וברעש רצפה.
ניקוי.JPG

clip_image010.jpg

clip_image012.jpg

בפרק הבא בעז"ה : כלים לניקוי רעש ב-Adobe Audition


ולסיום-
המשפט הזוכה שייך ל @לוחם תמורות: סרט עם סאונד גרוע הוא כמו סאונד מעולה בלי סרט.
המשפט מראה שהמשוואה הובנה: סרט לא יכול להיות סרט בלי סאונד הולם, בדיוק כמו שהוא לא יכול להיות סרט בלי תמונה.
וכמו שתמונה מספקת לנו מידע חיוני ולא נוכל בלעדיה, כך הוא לגבי הסאונד.
תודה לכל המשתתפים!