פה.JPG

פה (וגם אוזניים) לכותל

לראות את הקולות * סדרת מאמרים בנושא עיצוב סאונד לווידאו * אם תקראו את המאמר מילה במילה, מלבד ההנאה מחומר מקצועי ומרתק- תוכלו לענות על האתגר...
נכתב ע"י פיציקטו · ‏3/9/18 ·
  1. פיציקטו
    בעולם בו הצד הויזואלי ממלא מקום מכובד ביותר בחיינו, בין אם בהתפתחות תחומי הפרסום, העיצוב ואפילו התקשורת הבין אישית, ללא ספק המדיום שתופס את מלוא תשומת הלב הוא הוידאו. לא ניכנס לסיבות הגורמות לכך, או להשלכות של המציאות הזו, רק נציין שכשלוקחים בחשבון את התפתחות הטכנולוגיה המאפשרת למומחים ליצור כמעט יש מאין, האפשרויות הן בלתי נגמרות.

    בחלקו השני של הסרט מונח, כמעט בצל, הסאונד. אם תשאלו את רוב העם, ואפילו את היוצרים בעצמם, מה יותר חשוב בסרט, תקבלו תשובה של מחשבה ראשונה וכמעט אוטומטית- הויזואל כמובן.

    הדמויות, התפאורה, הלוקיישנים, ההבעה, המשחק, התכנון, הקומפוזיציה...
    כל כך הרבה מחשבה ותכנון טמונים בכל פריים ופריים!

    הכל נכון

    אבל לגמרי לא מדויק.

    מחקרים מוכיחים שהסאונד משמעותי ביותר מ-50% מהסרט, והשפעתו על הצופה היא מכריעה וחשובה ולפעמים בעיקר משום שהוא לא מודע להשפעה של הסאונד עליו.

    המאמר הזה לא בא לשכנע שהסאונד בסרט הוא יותר חשוב, וגם לא להתחרות עם הויזואל הנכבד, הרי כולנו מבינים שבלי תמונה אין סרט, נכון?

    אז בשביל מה כל זה?

    פשוט. להכניס קצת. אבל רק קצת למודעות (אז אפשר להירגע בבקשה) מהו עיצוב סאונד ולמה חשוב להשקיע בו.
    מי שהבין את זה כבר, נהנה בוודאי מאיכות אחרת של יצירה ושם מקצועי, וחשוב לדעת שהדברים פונים לכולם, אך אין כאן כוונה להכללה של יוצרי הסרטים.

    קודם כל ננסה להבין: למה מוותרים על הסאונד כל כך בקלות?

    תפיסה שגויה- הויזואל הוא העיקר, עם הסאונד 'נסתדר כבר'.

    מודעות- מי שלא עובד עם סאונד, לא מבין עד כמה העולם מלא ברעש, אם תשבו רגע בשקט ותתרכזו בערוץ ה'שמיעתי' שלכם, תוכלו לשמוע את המחשב, החשמל (למשל פלורסנט), המנועים (מקרר), מזגן, מכונית חולפת בחוץ, וכל קול שהקירות, הדלתות והתקרה לא הצליחו לסנן. נסו להקשיב לכל רעש בנפרד, לכיוון ממנו הוא מגיע, ולכל הקולות ביחד. לא חשבתם על זה, נכון? ואם אתם לא יושבים באולפן הקלטות, אז מסתבר שתגלו שהסביבה שלכם מלאה ברעש.

    אם תבצעו את התרגיל הזה במקומות שונים (רחוב, משרד, אוטובוס וכן הלאה), תבינו מה אנשי סאונד שומעים בדרך קבע, מבלי להתאמץ, ומה המיקרופון שומע כשהוא במצב הקלטה.

    לנו יש אוזן סלקטיבית שבוחרת מה לשמוע, ומתעלמת מהמיותר, ואילו המיקרופון קולט כל מה שבטווח הקליטה שלו, בלי יכולת לסנן ולדעת מה חשוב ומה לא. באולפן הקלטות נעזרים בחומרים אקוסטיים יקרים כדי לבודד את רעשי החוץ, ובכדי למנוע מתדרים מיותרים להסתובב בחדר וללכלך את הקלטה. בנוסף, המוקלט צמוד למיקרופון, והאות (Signal) שנכנס, חזק מספיק כדי להתגבר על הרעש-חדר (Room Tone) שנותר. מלבד זאת, הטכנאי מכוון את עצמת הקליטה, ומוריד את רמת הרעש לחלוטין.

    אולם, בתהליך הפקה של סרט הדברים שונים לחלוטין בהנחה שאין איש סאונד בשטח.

    ראשית, ההסרטה לא נערכת באולפן, ולכן סביר להניח שרעש הרקע הוא משמעותי.
    שנית, מסתפקים במיקרופון טוב שיעשה את העבודה, ושוכחים שיש לכוון אותו, לבדוק כמה רעש נכנס ומה ניתן לעשות.
    ולבסוף, המיקרופון לא יכול להיות צמוד לשחקנים כדי שלא יראו אותו, וככל שהם רחוקים ממנו כך נקלט יותר Room Tone.

    אז למה לא נעזרים באיש סאונד מקצועי וזהו?

    כאן מגיעים לסיבה השלישית:
    תקציב- להחזיק איש סאונד זה סיפור יקר. ולצרף איש מקצוע נוסף שיסתובב בשטח, זה גם כאב ראש גדול. והוא יהיה 'נודניק', כי הוא שומע את מה שאתם לא שומעים. איש הסאונד קשוב לרעשי הרקע בעזרת אוזניות מקצועיות ומוניטור שטח, ובודק את מצב הרעש הנכנס מהמיקרופון לאורך כל התהליך. הוא גם יעצור את ההסרטה בכל פעם שיקרה משהו הדורש התייחסות, בדיוק כמו שהבימאי יעצור אותה כשמשהו לא בסדר בויזואל. הוא לא יגיד 'נסתדר כבר' נכון?

    בנוסף, הוא ידרוש להקדיש זמן כדי להקליט גיבויים:
    Ambience- אלו הקולות של האווירה הכללית המאפיינים את הלוקיישן (זוכרים את התרגיל?) הקלטת ה-Room Tone – רעש חדר, נדרש לצורך ניקוי רעש ולהשלמה ויצירת אחידות במידת הצורך.
    Fx- אלו קולות ספציפיים יותר המלווים את ההתרחשות, ומסונכרנים למתרחש על המסך: טלפון מצלצל, דלתות, קולות הליכה, מנוע רכב, הצופר והדלתות שלו, וכל דבר ספציפי שאולי יזדקקו לו במידה ויצטרכו לשחזר את פס הקול או חלקים ממנו.

    הפקת סרט בדרך כלל לא נהנית מעודף זמן ותקציב, והימצאותו של איש סאונד בשטח מאריכה מאד את התהליך ומייקרת אותו, ולכן מתעלמים מההשלכות, סותמים את האוזניים, ומוותרים על איש הסאונד ועל הסאונד כולו...

    ואולי גם חושבים- מקסימום ניתן לאיש מקצוע לנקות רעשים ולסדר את הסאונד, ולא יודעים, שיש בעיות שלא ניתן לפתור כמו איכות קול ובהירות (בעיות בפוקוס אפשר לתקן?) הפרעות (דמות חצתה את הפריים!! cut ) ובשורה התחתונה- אולפן זה לא קסם! אם חומר הגלם לא מספיק טוב, אז האפשרויות שלנו מוגבלות ביותר!

    יוצרים נכבדים. פניה אישית פשוטה, המלצה בשם אנשי מקצוע שעומדים בפני מצבים לא הגיוניים רק בשל חוסר תקציב ומודעות: אתם משקיעים ביצירת סרט כל כך הרבה משאבים כספים וכוחות, ומשקיעים כל כך מעט בסאונד של היצירה הנהדרת הזו, והוא נשאר מאחור.

    אם הייתם יודעים איך סאונד מושקע יקפיץ את היצירה שלכם- הייתם משקיעים בו יותר.

    בדוק.

    אז אם הסאונד הוא חלק מהיצירה שלכם, הוא חייב להיות איכותי לא פחות מהתמונה!

    ונתחיל מהעובדה הפשוטה:

    פירוש- הסאונד על חלקיו מסייע בהבנת התמונה. סרט ללא דיבור, לא יובן באופן חד משמעי. מילה אחת חסרה יכולה לשנות את כל התמונה. וגם אם הדיאלוג כתוב על המסך, עדיין יש לאינטונציה הרבה מה לומר...

    עומק- המרחב הקולי גדול מהמרחב הויזואלי. המוח לא יכול להשלים מידע חסר ללא כל עזרה. כך שאם דמות יצאה מהפריים, מבחינת הצופה היא לא קיימת יותר בסצנה. אם לא נראה על המסך חפץ, מאורע או התרחשות, לא נדע על קיומם.

    אולם, במרחב הקולי, הסיפור שונה לחלוטין. דמות יכולה לצאת מהפריים- ועדיין נוכל לשמוע אותה ולדעת על קיומה. טלפון יכול לצלצל ולספר לנו שהחפץ הזה נמצא בחדר ואפילו באיזה כיוון שלו. דלת יכולה להיפתח או להיסגר ולספר לנו שמישהו נכנס או יצא, וקול צעדיו מעורר בנו דריכות כשהוא מתקרב. ויכוח, מפולת חפצים, קולות מהרחוב, רעמים וגשם מספרים לנו מה מתרחש מחוץ לפריים ומשלימים לנו את מה שהמרחב הויזואלי לא יכול לתת. המידע הזה הוא לעיתים חיוני ביותר בסיפור העלילה.

    הקולות במרחב הקולי נחלקים לשני סוגים:
    קולות הנובעים מהסרט ומהסיפור- קולות השחקנים והאפקטים הקוליים (Ambience & Fx)
    קולות שאינם נובעים מהסרט- מוזיקה, קיריונים ואפקטים לא מציאותיים.

    בעיצוב פסקול, בדומה ממש לעיצוב ויזואלי, כל צליל מונח במחשבה תחילה במקום בו שמו אותו, ויש לו תפקיד חשוב בבניית התמונה הכללית והשפעתה על המאזין.

    בפרק הבא, נדבר על מרכיבי פסקול לסרט, ועל בעיות ופתרונות של המרכיב הראשון והעיקרי- הדיאלוג.

    ועוד משהו.

    נסו להשלים את המשפט הבא: "סרט עם סאונד גרוע, הוא כמו...."
    המשפט הקולע, יזכה את כותבו בחוברת הדרכה בעברית לתוכנה Adobe Audition אלופת התכנות לעיבוד סאונד לסרטים.

    תגיות מאמרים

    תגיות:

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. חנילוש
    סרט עם סאונד גרוע הוא כמו טוסט שרוף שכל הגבינה הצהובה יצאה החוצה ולכלכה את הטוסטר החדש והנקי...
      פיציקטו אוהב/ת את זה.
  2. שרהלה ג.
    סרט עם סאונד גרוע הוא סרט גרוע.

    תודה על הדברים המדוייקים שכתבת. אהבתי מאד.
      פיציקטו אוהב/ת את זה.
  3. MEITAV1987
    יפה מאד
    כמה מפיקות עברו באולפן שלי שהפיקו סרטים באלפי שקלים
    ואחר כך רצו להביא את הסרט לניקוי רעשים כי הקהל לא הבין מילה..
    "סרט עם סאונד גרוע זה כמו הופעת ענק בטדי ללא הגברה"

    אולפני מיטב-חיה שניידר
  4. קול הבמה
    סרט עם סאונד גרוע הוא כמו.... חחח הצחקתן אותי עם ההדמיות.
    הוא פשוט כמו הסאונד של הקהל המפטפט וממש לא מסתדר עם מה שהולך על המסך.
    ברצינות עכשיו,
    יש לי קטע כזה לעקוב אחרי הקהל (אם תראו משהי שהמבט שלה לא על המסך תזהו אותי אבל אל תחפשו זה נדיר שאני שם)
    וכשהסאונד גרוע הקהל מדבר, מזמזם, לועס, ו... נו קיצער, הם עושים את זה אפילו יותר בקול מזה כשקורה, והסרט לא מעניין. כי אז הם לפחות עסוקים בלחפש את הקנייצ'.
    מבינים? הקהל שומע סאונד טוב זה משלים לו את הסיפור, אפילו שהסרט הצטלם ונעשה בתנאים סוציאלים גרועים.
    וכשהסרט טוב כלאמר הסאונד אחחח איזה שקט מבורך (חוץ מצעקת בנות הסמינרים לעת מצוא דבר מה מאיים)
    נכון פיציקיטו?
    אופסס הייתי צריכה לכתוב בהתחלה המאמר קולע! תודה!
      יהודית ר, אלישבע אבר ו-פיציקטו אוהבים את זה.
    1. פיציקטו
      הקהל מבין את הסאונד הרבה יותר ממה שהיוצרים חושבים. זו כוונתך נכון?
      וכל הדימויים הללו הם בעצם ההבנה שלנו, עד כמה סאונד גרוע מקלקל את מה שנשאר מהחוויה.
      יהודית ר ו-קול הבמה אוהבים את זה.
  5. אלישבע אבר
    וואו כמה כפיים מגיע על המילים הללו!!!
    כל מילה אמת,
    כל משפט מתסכל מהקודם..
    ואני בדרך להשלים את התסכול הזה, מכיוון קצת שונה..
    כי כל עולם המוסיקה משום מה אצלינו זנוח לחלוטין.
    בלי הבנה, שמוסיקה היא לא אוירה- זה בעצם גוף ללא חיות, ללא נשמה..
      יהודית ר, מירי ו-פיציקטו אוהבים את זה.
    1. פיציקטו
      אל תשלימי! זה עוד ישתנה!
      שושי שרלין ו-אלישבע אבר אוהבים את זה.
  6. תהלה ל
    סרט עם סאונד גרוע הוא כמו לנגן מנגינה יפה על פסנתר לא מכוון
      fantasy, קליגרובקא ו-פיציקטו אוהבים את זה.
  7. מירי
    סרט עם סאונד גרוע, הוא כמו להתעורר מחלום קסום בגלל זמזום של יתוש

    מאמר מעולה
  8. חמישה כוכבים
    מאמר מדהים! כל מילה נכונה!!!
    רק תפרסמו את זה גם ללקוחות שלי, שמוכנים להשקיע רק על צילום ועריכה...
    ולאתגר-
    בהשראת הימים....
    סרט עם סאונד גרוע הוא כמו סליחה לא מהלב...
    (מלב קרוע... סתם בשביל החרוזים:p)
      קליגרובקא, פיציקטו ו-sara wein אוהבים את זה.
    1. פיציקטו
      את מוזמנת לשתף אותם...
      קליגרובקא אוהב/ת את זה.
  9. david juda
    מאמר מצויין! תודה רבה!!!
    והנה אחד:"סרט עם סאונד גרוע הוא כמו הופעת סולו של טכנאי סאונד..."
    (אני יודע שזה לא נשמע חכם אבל יש משפט שאומר "טכנאי הסאונד הוא הנגן הכי שקט בלהקה")
    נראה לי שבעצם זה כוונתו של לוחם תמורות:
    אמור מעתה: "סרט עם סאונד גרוע - הוא כמו סאונד גרוע בלי סרט"
      קליגרובקא ו-פיציקטו אוהבים את זה.
  10. musicmix
    תודה על המאמר המחכים והמעשיר.
    בתור אולפניסטית שעורכת פסי קול אני רוצה לציין שבשביל רעשי רקע כמו טלפון, מנוע, דלת וכו' לא צריך לחזור על הסרטה, אפשר להוסיף אחר כך לפס קול בלי לפגוע באמינות שלו.
    ואיך לא?
    סרט עם סאונד גרוע הוא כמו מפתח עם חלודה.
    סרט עם סאונד גרוע הוא כמו שלוחשים לך סוד בשפה זרה לך.
    1. פיציקטו
      כמובן שלא חוזרים על הסרטה כפי שאמרת,
      אבל במקרה בו צריך לשחזר את פס הקול מחדש, גם האפקטים הקוליים יוצאים מכלל שימוש. ואם רוצים לשמור על אמינות, עדיף להשתמש בקולות אותנטיים מהלוקיישן עצמו.
      קליגרובקא אוהב/ת את זה.