הקשיב ורשם: יוחנן וינגרטן
ערך: נתי קוגלר


איפה אפשר למצוא את המשכורות הכי גבוהות והתנאים הטובים בשוק? בהייטק כמובן.
אפשר לומר שכמעט כולנו חולמים לקבל משכורת שמנה ועבודה בתנאים חלומיים, ועדיין, הרוב לא פונים ללימודי תכנות, בין השאר מכיוון שזה לא קל להתמודד עם לימודים קשים ומפרכים הכוללים מתמטיקה, חמש יחידות באנגלית ושפות קוד מורכבות.
פגשנו את גיא מיזינסקי ויש לו משהו ממש חשוב לחדש לנו בנושא.

אז בלי למרוח יותר מידי הקדמות. מה הבשורה?
בוטים ופיתוח אוטומציות.

זה הכל? החלונית הזו שקופצת בצד, שמתכתבים עם בוט במחשב במקום עם נציג אנושי? פיצ'ר חמוד, מה הכסף הגדול בזה?
חח זה בכלל לא הסיפור.

אז מה כן?
הבוט הזה שאתם מכירים הוא אולי סימפטום חיצוני למערכת ענקית ומשוכללת המייתרת נציגים אנושיים ומחליפה אותם בכוח משוכלל פי כמה.
ניקח לדוגמה מדריך טיולים מגרמניה שפנה אלי לפני שבוע בבקשה שאבנה לו בוט שיגיב לפניות שהוא מקבל באפליקציית וואטסאפ.
לאחר הפרויקט שביצעתי לו, כל מי שפונה אליו מקבל תשובה אוטומטית עם כל הפרטים אודות המסלולים הקרובים. אלו שנרשמו מקבלים קישור אוטומטי לתשלום שנגבה מהם במערכת ממוחשבת, אחרי שהתשלום מועבר בהצלחה הם מקבלים קבלה והוראות המשך מסודרות + תזכורת יום לפני הטיול.
כך בתשלום חד פעמי של 6,000 ש"ח (על שלוש שעות עבודה שלי!), הוא חסך לעצמו מזכירה צמודה שלבטח הייתה מפספסת חלק מהמטלות הללו…

אז תגידו אתם, כמה זה שווה לבעל העסק? מן הסתם הרבה יותר מהמחיר שלקחתי לו.

המערכות האלו, שנולדו רק ב-2016, מאפשרות ליצור אינטראקציה וסנכרון בין מאות תוכנות, אפליקציות ושירותי ענן, ויחד ליצור שרשרת פעולות מתוחכמת שעובדת ומגיבה באופן מיידי 24 שעות ביממה.

נשמע קצת מורכב גיא, בטוח שלא צריך לדעת קוד?
במשך 6 שנים שאני בתחום יצא לי לכתוב אולי 7 פעמים שורת קוד בסיסית ברמת מתחילים. אבל אני חוזר ומדגיש, רוב מוחלט של העבודה מתנהל מול ממשקים ידידותיים וקלים לתפעול ללא צורך בשום כתיבת קוד.
אחד העובדים שלי מתכנת שלמד 'פול סטאק' והשקיע כמה שנים טובות בלימוד שפות תכנות, כמעט בכה מתסכול כשראה באיזו קלות אפשר ליצור חיבורים ופעולות מורכבות במערכות אוטומציה לעומת המאמץ והמשאבים (הקצאת שרת, שעות עבודה וכו') שהיה לוקח לו לבצע את אותן פעולות בעזרת קוד.

WhatsApp Image 2022-04-07 at 15.25.52.jpeg


גיא מיזינסקי הוא ללא ספק אחד השמות המשפיעים בעולם בתחום האוטומציה
הוא מנכ"ל של Oct Group המתמחה בפתרונות אוטומציה ומערכות מתקדמות עבור עסקים, בשנה שעברה זכה גיא בכנס מפתחי אוטומציות בתואר Partner of the Year 2021 Global, סוג של נבחר השנה של חברת integromat, שהיא הפלטפורמה המובילה בעולם בתחומי אינטגרציות ואוטומציות, וכמובן, איך לא, גיא גם מרצה בקורס פיתוח אוטומציות בבית פרוג.

גיא, ספר לנו, איך הגעת לתחום?
כמו כולם, ממש במקרה…
הסיפור שלי מתחיל אחרי 7 שנים בתחום המכירות בקניונים והפעלת רשת חנויות מצליחה, אני ושותף משקיעים מיליון שקל בסטארט אפ שעל פניו נראה מבטיח במיוחד. אחרי שנה וחצי של הזרמת כספים מתברר שהונו אותנו והחברה שהתחייבה לפתח את המוצר לא עמדה בהתחייבות שלה.
אנו מוצאים את עצמנו מול שוקת שבורה ומנסים איכשהו לבנות את המוצר לבד.
תוך כדי שיטוט וניסיונות למידה עצמאיים אני נחשף לתוכנות האוטומציה, והממשק הידידותי והנגיש שבה את ליבי מיידית.

תקופה קצרה לאחר מכן הייתי צריך למכור דירה. פרסמתי מודעה ביד 2 שבעקבותיה הגיעו הרבה טלפונים, רובם לא היו רלוונטיים.
עם הניסיון המועט שצברתי, בניתי בוט קטן עם כל המידע על הדירה ולקיחת פרטים והפנתי את המתעניינים לבוט. הבוט סינן ותיעדף לי את הקונים הפוטנציאליים, ותוך יום וחצי מכרתי את הדירה בדיוק סכום שרציתי, בלי שעות של שיחות מיותרות עם רוכשים לא רלוונטיים.

סיפרתי לחבר בקנדה על הבוט והוא אמר לי, יש ברשותי נכס למכירה תבנה לי בבקשה כזה בוט.
בניתי לו בחינם, וכמובן, תוך מספר ימים הוא מכר את הדירה.
החבר היה כ"כ מרוצה שזה נתן לו חשק למכור נכס נוסף שהיה ברשותו, אבל פה אני עצרתי. הבנתי שיש פה פוטנציאל עסקי וביקשתי תשלום. בלי למצמץ הוא שילם לי 5,000 דולר במקום ובניתי לו תוך שעות ספורות את הבוט הנוסף שהוכיח את עצמו והעניק לו תמורה מלאה על ההוצאה פלוס רווח אדיר מהמכירה הקלה והמשתלמת.

אותו חבר היה בהלם מהעוצמה של הטכנולוגיה החדשה הזו, ולאחר מספר ימים שילם לי על כרטיס טיסה ומלון ליד מקום מגוריו שם סגר איתי על הקמת חברת אוטומציות.
עשינו חיל במשך שנתיים בקנדה עם חברות הפקות אירועים וריטייל, עד שלפני שנה וחצי עם תחילת הקורונה וההגבלות על התכנסויות והתקהלויות, כל החברות שעבדנו איתן קרסו טוטאלית וצמצמו פעילות באופן משמעותי.
מצאתי את עצמי שוב בנקודת התחלה והחלטתי לשוב ארצה ולפתח את התחום בישראל.

חשוב להבין, כל תחום האוטומציות הוא חדש יחסית. הבוט הראשון שהוקם היה ביוני 2016 וחברת אינטגרומט התחילה את פעילותה בסך הכל ב-2017!
עד לפני שנתיים היו בקושי עשרה אנשים בישראל שידעו לבצע אוטומציות ברמה גבוהה, כיום יש קהילה תוססת אמנם, אך היא מונה רק כמה עשרות מפתחים ברמה טובה מאד.

המצב בשוק הינו ביקוש ענק מול היצע קטן מאד, וזה אבסורד!
אצלי בחברה אני מכניס כל הזמן עובדים חדשים ועדיין לא יכול לתת מענה לכל הפרויקטים שאני מקבל.
מטבע הדברים המצב הזה מביא לעליית מחירים ושווי שוק גבוה מאד.

609054156493a917c3530d94_6038c9f39b51023887e1c9c6_Was-ist-Integromat-komplexes-beispiel.png

דוגמה לאוטומציה מורכבת

קחו סיפור פיקנטי שממחיש את פוטנציאל הרווחיות.
פנה אלי לקוח גדול וביקש ממני לעשות לו חיבור מורכב בין מערכות שונות. תוך כדי דיבור ואפיון צרכי הלקוח עמד לי בראש לבקש 10,000 ש"ח על כל הפרויקט. הלקוח ממשיך ומספר לפי תומו שעד היום הוא שילם לחברת תכנות 50 אלף ש"ח והוא די מאוכזב מהתוצאה ומהזמן הרב שלקח לבצע את הפרויקט.
באותו רגע שילשתי את הסכום, הלקוח סגר במקום, לאחר שבועיים (כ- 30 שעות עבודה במצטבר) הוא קיבל את המוצר שביקש לעומת חודשים בחברת התכנות, ויצא מאושר עם מוצר פרפקט ביד ותחושה שעשה את עסקת חייו!

טוב, אתה בוודאי מקצוען על בתחום. גם תלמיד שסיים את הקורס יכול להרוויח כאלו סכומים?
דבר ראשון, התלמידים שלי בקורס עוד לא סיימו וכבר עובדים ומרוויחים בתחום! כמה מהם כבר עשו פרוייקטים בעשרות אלפי ש"ח.
מי שסיים את הקורס יכול לבחור בין להיות שכיר ולהרוויח 50-100 ש"ח לשעה בתקופת ההתחלה ואח"כ לטפס בהדרגה ל- 200 ש"ח ויותר. אני אישית מעסיק בחברה שלי שתי מתכנתי אוטומציות מוכשרים ב-40,000 ש"ח לחודש.
במקביל אפשר להיות עצמאי ואז לגבות סכום גבוה יותר כבר בשלבי ההתחלה. תלמידים מהקורס גובים כבר עכשיו 400 ש"ח לשעת עבודה ומכניסים סכום גבוה מאד בכל חודש!
הביקוש בתחום כ"כ גדול שיכול לספק עבודה ברווח למאות מתכנתי אוטומציות. כל מי שנכנס כעת לתחום נהנה מזכות ראשונים ומקבע את עצמו בין המפתחים המובילים בשוק.

מה נדרש ממי שרוצה ללמוד ולהצליח בתחום?
הדבר העיקרי, הוא יכולת לימוד עצמאית. המערכות מתחדשות ומתפתחות כל הזמן ומי שנכנס עכשיו, כשהכל בחיתולים, צריך לדעת ללמוד לבד את כל החידושים והפיתוחים
בנוגע לאנגלית, לא חייבים לדעת אנגלית ברמה גבוהה אבל צריך לדעת להסתדר עם השפה בעזרת תרגום או זיהוי ויזואלי.
הדבר המשני והחשוב לא פחות - זה היכולת לפצח אתגרי חשיבה.
הרבה אינטגרציות דורשות חשיבה ותכנון מוקדם, לפעמים תכנון הדרך הנכונה לביצוע תהליכים לוקח יותר זמן מאשר הביצוע עצמו. זה אולי היתרון של המגזר החרדי שמגיע מהיכלי הישיבות והיכולת לפצח ולפתור תרגילי חשיבה מוטמעת בו מגיל צעיר.

* * *

בגילוי לב חייבים לומר שגיא באמת מרצה נדיר, הוא זוכר את שמות התלמידים שלו בע"פ ויודע להגיד לי אופי מדויק של כל אחד מהם. לאורך כל השיחה הוא מספר לי סיפורי הצלחה מהתלמידים והבנתי שזה מתבקש לתפוס אחד מהם לשיחה ולהבין ממנו האם בפועל החיים כל כך יפים.

תפסנו את רוני אפטר צעיר ירושלמי מוכשר שלמד בקורס לשיחה קצרה.

רוני, איך היית מסביר למי ששואל אותך מה זה אוטומציות?
להסביר מה זה אוטומציות חייב להיעשות במשפט אחד, כי ככל שתרחיב יותר ככה זה יסתבך ולא יהיה מובן.
המשפט שלי הוא: כל פעולה ממוחשבת שלא תלויה בשיקול דעת יכולה להתבצע אוטומטית, ולפנות לנו משאבים לדברים הבאמת חשובים בעסק.

הלקוח הראשון שלי היה חבר טוב שיש לו עסק, סיפרתי לו על הקורס שאני לומד והוא הקשיב בהתעניינות, בסוף הוא אומר לי: שמע רוני, זה מאוד מעניין, לעסק שלי זה פחות מתאים.
אמרתי לו: דווקא לעסק כמו שלך זה הכי מתאים.
השקעתי את כל כולי כדי 'להראות' לו מי צודק, בסוף התהליך העברתי לו 80% מניהול העסק לאוטומציה. פעולות חישוב וניהול שגזלו ממנו זמן ואנרגיה נהיו אוטומטיים. את הזמן שנותר לו הוא יכול מעתה להקדיש לפיתוח הצמיחה של העסק.
זה אגב, היה פרויקט הגמר שלי שהגיע עם שכרו בצידו :)

רוב האנשים לא מבינים ומכירים מה המשמעות של אוטומציה, אבל לפעמים דוגמאות פשוטות ממחישות להם כמה האוטומציה חיונית בשבילם.
את האנקדוטה הזו שמעתי בפודקאסט של איש אוטומציות מוביל, הוא סיפר שבכל פעם שהוא מגיע לפגישה עם לקוח הוא מתקשר אליו שעתיים לפני הפגישה ושואל אותו: 'מה הדבר שהכי מקשה עליך את החיים בניהול העסק', עד שהוא מגיע לפגישה הוא בונה לו אוטומציה שפוטרת לו את הבעיה הזאת.
זה יכול להיות שליחת מיילים מותאמים אישית, יצירת תזכורות, מענה במגוון פלטפורמות, הפניית שיחות ותכתובות, יצירת משימות, הנפקת הצעות מחיר, הסכמי לקוח, חשבוניות, חישובים, בוטים לשירות לקוחות כמובן, ועוד ועוד.
אלו דברים שמעסיקים עבורם מספר עובדים, ופתאום כל זה נעשה לבד בצורה מדויקת יותר במהירות וביעילות.

צ'אט בוטים, למה זה טוב?
חוץ מאיסוף ונתינת מידע מהיר וטוב, כיום עסק שלא זמין ללקוחות 24 שעות נשאר מאחורה, לכן יש חשיבות לכל עסק להחזיק צ'אט בוט כדי לתת תמיד מענה ראשוני, ובכך "לנעול" את הלקוח אצלו.

איך בעצם מוצאים לקוחות?
מתחילים לדבר עם בעלי עסקים, כל עסק הוא לקוח פוטנציאלי, נכנסים לקבוצות של אוטומציות. בגלל המחסור של מקצוענים בתחום יש שיתופי פעולה והעברת פרויקטים כל הזמן בין הקולגות. בדר"כ לקוח מרוצה מביא עוד לקוחות, לכל לקוח נדרש כל הזמן גם עדכונים ותחזוקה, כך שכל הזמן יש עבודות ב"ה.

טוב, אנחנו השתכנענו :)

אם גם אתם רוצים תוך חצי שנה להיכנס לתחום המדליק הזה, הקליקו כאן להרשמה
ולהתראות בקורס הקרוב!