דרוש מידע 10 דק' לפני זמן הדלקת נרות-יש ענין??

מצב
הנושא נעול.

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
טעות
זה טור ואגור מפורש בשם תוס'
והפוסקים הגרש"ז וכו' לומדים כך לכתחילה שמי שרוצה יכול להדליק מפלג ולמעלה מלכתחילה.
לעשות קידוש להתפלל וכו' זה כבר נושא אחר.
הכוונה היא שלפי ר"ת הפלג הוא שעה ורביע לפני שקיעה של ר"ת ולכן אין אפשרות לקבל שבת קודם.

נפשי בשאלתי- האם יש בזה ענין אמתי וכוח סגולי?
או שהוא ענין טכני, להגיע לשבת במעט רוגע [או להיפך.......]
אפשר לקבל שבת מפלג המנחה.
אין עניין לקבל שבת מפלג המנחה.
אבל יש עניין להקדים את הפרישה ממלאכה למרות שלא מקבלים שבת.
נשים לא יכולות לפרוש ממלאכה בלי להדליק נרות
כי הדלקת הנרות היא מלאכה
ולכן אישה שרוצה לפרוש ממלאכה צריכה להדליק נרות
וגם לקבל שבת מוקדם.
אבל לבעל אין עניין לקבל שבת רק לפרוש ממלאכה מוקדם וכמו שנתבאר.
 

דפה

משתמש מקצוען
שאלה: מה עניינה של 'תוספת שבת'?

תשובה:
מצוות עשה מן התורה להוסיף מחול על הקודש, באיסור עשיית מלאכה בכניסת שבת ויום טוב וביציאתם.

מתחילת השקיעה כבר יש ספק אם הגיע הלילה, וחל איסור מן התורה לעשות מלאכה, גם בלי מצות ה'תוספת'. לכן בכניסת השבת יש להוסיף זמן שהוא ודאי יום, קודם השקיעה הנראית לעין. אפשר להוסיף זמן כלשהו מ'פלג המנחה' ואילך, שהוא שעה ורבע 'זמניות' קודם השקיעה. ביום שישי זה מדובר בכ-73 דקות, היינו משעה 17:06.

לכל הדעות צריך לקבל תוספת שבת בדיבור מפורש. הספרדים מקבלים זאת באמירת 'בואי כלה' שב'קבלת שבת' (אם היא נאמרת קודם השקיעה. אם מגיעים לבית הכנסת באיחור, יקבלו בבית 'תוספת שבת' כרבע שעה לפני השקיעה). האשכנזים אינם מקבלים זאת ב'קבלת שבת', וצריכים לקבלה במיוחד.

גם הנשים חייבות בתוספת שבת. האשכנזיות מקבלות עליהן את השבת בהדלקת הנרות, והספרדיות (אלה מהן שאינן מקבלות זאת בהדלקת הנרות) חייבות לקבל אותה עליהן זמן מה קודם השקיעה.

משעה שמקבלים 'תוספת שבת' אסור לעשות מלאכה. מותר רק להפריש חלה (בארץ ישראל) או מעשר בשעת הדחק, או לעשות מלאכות מסוימות על-ידי גוי.

מי שענה 'ברכו' או התפלל ערבית, תפילה השייכת ליום השבת עצמו, גם אם זה היה לפני השקיעה – נחשב שקיבל עליו את 'עיצומו של יום', ואסור בכל איסורי שבת.

מקורות: יומא פא,ב. שו"ע סי' רסא ס"ב וס"ד ונו"כ. שו"ע אדה"ז שם ס"ד-ה וקו"א ס"ק ג (והערה נב במהדורה החדשה), סי' שצג ס"ב וסי' תרח ס"א-ג, ובסידורו 'סדר הכנסת שבת' (נדפס בשו"ע ח"ב עמ' תתצט במהדורה הנ"ל). משנ"ב סי' רסא ס"ק כא. פסקי תשובות ס"ק ד. קצות השלחן סי' עז בבדה"ש ס"ק יא. ילקוט יוסף (תשנ"ב) סי' רסג סמ"ו וסי' רסז. קצור הלכות סי' רסג הע' 41.
מה רצית להביא כאן? המקורות האלו מראים שצריך להוסיף לפני השקיעה ואת זה כולם עושים, השאלה היתה אם מותר לפני זמן הדלקת נרות
אין שום בעיה להכניס שבת מוקדם הפוך יש בזה מעלה גדולה כמו האר"י ועוד
הבעיה מתחילה בלהתפלל ערבית ולעשות קידוש לפני צה"כ ששמה יש מחלוקת.
מה שבטוח זה שאין בעיה הלכתית לקבל שבת מוקדם, אולי יש כאלו שנוהגים לא לעשות זאת מסיבותיהם.
זה כ"כ עצוב שאנשים כותבים בוודאות דברים, כשיש הרבה מחלוקות ופסקים בעניין שטוענים הפוך,
לפחות תסייגו ותכתבו: אני חושב, הרב שלי טוען...
כי אנחנו בררנו היטב ובעלי היה עסוק מאוד סביב השאלה הזו, כי רצינו לצאת לכותל לקבלת שבת כמה שיותר מוקדם.
ולא קיבלנו תשובה שמותר להדליק לפני הזמן מלכתחילה, בכל אופן זה לא פשוט.
בכל אופן מי שרוצה להדר ולהוסיף לשבת, במוצ"ש זה וודאי וודאי לכל הדעות מותר ורצוי.
 

דפה

משתמש מקצוען
לענ"ד
מי שרוצה להוסיף מחול אל הקודש ולזכות לתוספת שבת
עדיף עשרת מונים להוציא את השבת בזמן רבינו תם מאשר לקבל את השבת לפני זמן הדה"נ!!!
משום שלהוציא את השבת בזמן הרגיל לפי חלק גדול מאוד מהשיטות מדובר בחילול שבת
וברור שזה יותר חשוב מלקבל את השבת לפני זמן הדה"נ שאז לכל הדעות לא שבת

נ.ב אולי אפשר גם וגם
רק אני לא מבין איך אפשר לקבל שבת 50 דקות לפני השקיעה
ולהוציא את השבת בזמן שספק שבת
בדיוק כתבתי את זה.
פשוט הזוי שאנשים כביכול מהדרים בהוספת שבת ומוציאים בזמן שיש הפוסקים שזה עדיין שבת.
יש קמפיינים מטורפים על הדלקת שבת לפני הזמן, אבל להוסיף בצאת השבת?! - מעולם לא נתקלתי במבצע כזה.
חבל ועצוב.
 

דוּבי

משתמש מקצוען
זה כ"כ עצוב שאנשים כותבים בוודאות דברים, כשיש הרבה מחלוקות ופסקים בעניין שטוענים הפוך,
לפחות תסייגו ותכתבו: אני חושב, הרב שלי טוען...
כי אנחנו בררנו היטב ובעלי היה עסוק מאוד סביב השאלה הזו, כי רצינו לצאת לכותל לקבלת שבת כמה שיותר מוקדם.
ולא קיבלנו תשובה שמותר להדליק לפני הזמן מלכתחילה, בכל אופן זה לא פשוט.
בכל אופן מי שרוצה להדר ולהוסיף לשבת, במוצ"ש זה וודאי וודאי לכל הדעות מותר ורצוי.
כנראה שלא הבנתם את דברי בתור אחד שחרש את הנושא
הסתייגתי וטענתי נטו על הדלקת נרות לא לגבי ערבית ולא לגבי קידוש
לא ראיתי בשום מקום (טור, שו"ע, וגם אחרוני זמננו ספרדים אשכנזים וכו' .) לבינתיים שיש איזה מחלוקת בנושא אולי בקבלה שם לא הסתכלתי
אם יש אני ישמח לדעת מקור
אבל כמו שכבר הזכירו פה זה באמת לא פורום הלכתי וכל אחד יעשה כדעת רבותיו רק צרם לי המילים בעיה הלכתית על משהו שראיתי אחרת.
 

הדבש והעוקץ

משתמש מקצוען
זה כ"כ עצוב שאנשים כותבים בוודאות דברים,
שתי התנצלויות:
דבר ראשון סליחה שכ"כ ציערתי אותך.
דבר שני באמת את צודקת לגבי זה, אנחנו בררנו את זה היטב מול רבני המגזר שלנו, באמת לא נכון להכליל ולטעון טענות עבור כולם.
אז סליחה @דפה
 

דוּבי

משתמש מקצוען
כי אנחנו בררנו היטב ובעלי היה עסוק מאוד סביב השאלה הזו, כי רצינו לצאת לכותל לקבלת שבת כמה שיותר מוקדם.
ולא קיבלנו תשובה שמותר להדליק לפני הזמן מלכתחילה, בכל אופן זה לא פשוט
רק עכשיו אחזתי
הוווווווווווווווווו
זה נושא אחר פה באמת יש בעיה להדליק מוקדם כי אינו ניכר שזה לכבוד שבת
וזה מפורש
 

סרבר(כהן) שפרה

משתמש סופר מקצוען עיצוב ובניית אתרים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
זה משהו שעיצבתי לפני המון זמן מילה במילה מדף שקיבלתי מהרבנית קולדצקי
רק שמתי רקע ופונט---
מעבר לזה, לא מבינה בזה ולא מתיימרת להביע את דעתי.

10 דקות.jpg
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
1. הכנסת שבת בזמן פלג המנחה היא בעייתית מבחינה הלכתית, והיא לא לכתחילה.
2. מצוות תוספת מחול על הקודש שנויה במחלוקת. לדעת הרמב״ם אין מצווה כזו, ואף לדעת הראשונים החולקים עליו אין ספק שדי בהכנסת השבת עשר דקות לפני השקיעה כדי לצאת י״ח מצווה זו.
3. אע״פ כן, המנהג להכניס שבת מוקדם אינו ׳המצאה׳ ומצאנו לרבים וגדולים שהורו שראוי לנהוג כך.
4. הוצאת שבת בזמן רבנו תם היא בוודאי דבר שראוי לנהוג בו מצד הדין, במיוחד לספרדים.
 

יודיתתתתתתת

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
בעלי למד את הענין ואמר לי שבחורף אי אפשר להדליק 10 דקות קודם ה40 דקות כי זה יוצא לפעמים לפני פלג המנחה
אא"כ בודקים בלוח כל שבוע לבדוק שזה לא חורג את פלג המנחה
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
פשוט וברור שכל הרעש שעשו בעבר ובהווה מדובר על המקומות שמדליקים 20 דקות (אולי גם 30 דקות), וזה קרוב מידי לשקיעה, (במיוחד לפי שיטת היראים), וכל איחור של דקה מתחיל להיות משמעותי.

בירושלים ודומיהם אלו שמדליקים 40 דקות זה די והותר - מכל הסיבות שהוזכרו ע''י הרבנים שעוררו בעניין.

בפרט שכפי שהזכירו לפעמים זה קרוב מידי לפלג, וגם כידוע אם מקדימים מהזמן חייבים לקבל אז שבת ולא מועיל תנאי (גם הספרדים) ולפעמים ואכמ''ל אשה צריכה לעשות תנאי והיא לא מודעת שבעצם ברכתה על הנרות לבטלה.
 

דוב ס

משתמש מקצוען
ואווו
מקריאת התגובות עד עתה
נראה מרובן שעכ''פ בירושלים
לא רק שאין ענין בזה
אלא גם יכולה להיות בעיה הלכתית......
[עכ''פ בחורף...]
ווואווו
וכל ה'ישועות' שקיבלתי עד היום עבור אלפי השקלים שתרמתי עד היום
להכנסת שבת מוקדם,
מסתבר שכלל לא קשורות לעניין...
נשקול את צעדינו
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
ואווו
מקריאת התגובות עד עתה
נראה מרובן שעכ''פ בירושלים
לא רק שאין ענין בזה
אלא גם יכולה להיות בעיה הלכתית......
[עכ''פ בחורף...]
ווואווו
וכל ה'ישועות' שקיבלתי עד היום עבור אלפי השקלים שתרמתי עד היום
להכנסת שבת מוקדם,
מסתבר שכלל לא קשורות לעניין...
נשקול את צעדינו
א. זה פרויקט רק של ירושלים?
ב. יש הרבה נשים ספרדיות בירושלים שמדליקות 20 דקות, וממילא לגביהן שייך כל הנ''ל
 

נעמי20

משתמש פעיל
1. הכנסת שבת בזמן פלג המנחה היא בעייתית מבחינה הלכתית, והיא לא לכתחילה
כפי שכתב הרב @דובי כל הנושא הוא רק על תפילה או קידוש.
כדאי לתקן, כדי שאפי' יהודי אחד לא ימנע מלקבל שבת מוקדם בגלל שאולי זה לא טוב
 

חחח

משתמש סופר מקצוען
ואווו
מקריאת התגובות עד עתה
נראה מרובן שעכ''פ בירושלים
לא רק שאין ענין בזה
אלא גם יכולה להיות בעיה הלכתית......
[עכ''פ בחורף...]
ווואווו
וכל ה'ישועות' שקיבלתי עד היום עבור אלפי השקלים שתרמתי עד היום
להכנסת שבת מוקדם,
מסתבר שכלל לא קשורות לעניין...
נשקול את צעדינו
במקום להתייעץ בפורום עם ניקים אנונימים שאין לך מושג מה רמת הידע ההלכתית שלהם ולאיזה עדה/קהילה הם משתייכים. מומלץ להתייעץ עם הרב שלך.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
כפי שכתב הרב @דובי כל הנושא הוא רק על תפילה או קידוש.
כדאי לתקן, כדי שאפי' יהודי אחד לא ימנע מלקבל שבת מוקדם בגלל שאולי זה לא טוב
אם זמנו של פלג המנחה היה מוגדר וברור, אז אתם צודקים שכל המחלוקת זה לגבי תפילת ערבית מוקדמת (אפילו קרוב יותר לשקיעה ואפילו אחריה), וודאי שלא לעניין הדלקת נרות.
הבעיה היא שגם זמן פלג המנחה לא מוסכם, וכמובן כשיש צורך אז ההלכה כפי הנהוג - אבל כשאתה בא להדר ולתפוס חומרות אתה צריך לחשוב האם הקלת או החמרת.
 

דוב ס

משתמש מקצוען
במקום להתייעץ בפורום עם ניקים אנונימים שאין לך מושג מה רמת הידע ההלכתית שלהם ולאיזה עדה/קהילה הם משתייכים. מומלץ להתייעץ עם הרב שלך.
האמת?
שהייתי בטוח שזה דבר ממש מבורך
כמה סיפרו לי על ישועות וסגולות על הענין הזה
רק פתאום צץ לי ספק קטן אם זה באמת כזה חשוב....
שאלתי כאן
ונוכחתי שזה בכללל לא פשוט
כמובן שאתייעץ עם רב לגבי ההמשך
אך חשוב לציין שרמת הידע של הניקים האנונימיים כאן הוא ברמה ממש גבוהה
כך שבוודאי הייתה לי תועלת בהעלאת הנושא
[מלבד כך שאני מאמין שישנם עוד כמה שחשבו עד היום כמוני, וכרגע הם בחשיבה מחודשת ואולי בהתייעצות.]
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
האמת?
שהייתי בטוח שזה דבר ממש מבורך
כמה סיפרו לי על ישועות וסגולות על הענין הזה
רק פתאום צץ לי ספק קטן אם זה באמת כזה חשוב....
שאלתי כאן
ונוכחתי שזה בכללל לא פשוט
כמובן שאתייעץ עם רב לגבי ההמשך
אך חשוב לציין שרמת הידע של הניקים האנונימיים כאן הוא ברמה ממש גבוהה
כך שבוודאי הייתה לי תועלת בהעלאת הנושא
[מלבד כך שאני מאמין שישנם עוד כמה שחשבו עד היום כמוני, וכרגע הם בחשיבה מחודשת ואולי בהתייעצות.]
כן, אבל תבין עצם העניין להיות מוכנים 10 דקות לפני הזמן ולקבל שבת ברוגע ולא להדליק נרות עם פיג'מה ובלחץ וצעקות וכד' זה דבר ששווה מיליארדים.
אפשר לעשות שיגידו תהילים 10 דקות קודם, שיגידו שיר השירים, אבל הקדמת ההדלקה עצמה (מעל 40 דקות) לעיתים יכולה להביא תקלות/קולות.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה