• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

שיתוף - לביקורת רק אל תמות לי

אבינועם גולדברג

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
"אין לי זמן" הוא אמר ולעס את המסטיק שלו.
הסתכלתי על פניו המשועממות, הוא היה נראה מאד בודד ומסכן.
"יש לך משפחה?"
"לא!" ענה בחוסר סבלנות, יכולתי להריח את המסטיק, תות.
"אז...רק רגע" מילמלתי
הוא הניע בראשו לשלילה.
כשראה את הייאוש בעיניי, ריכך את קולו ואמר:
"ביום שישי, אדון. רק ביום שישי, מצטער"

מה אעשה?!
אני צריך להמתין עכשיו שעתיים ליואב בגינה הציבורית, ואני אמות משעמום. פשוט אמות. אתה רוצה שאמות?! שאלתי אותו. וכשלא הגיב לי, יצאתי מהחנות בועט בדרכי החוצה בדופן מקרר השתיה.
"חכה אדון" צעק פתאום.
חכה, אל תמות לי", הוא התכופף והוציא מתחת הדוכן עיתון מקומט. "אולי זה יעניין אותך, לפני חמש דקות בערך זה עף מבחוץ אל תוך החנות, אין לי מושג מי או מה. תקרא או תזרוק לפח, יש פח מאחורי התחנת אוטובוס שם".
לקחתי ממנו את העתון והלכתי אל הגינה.

הצתתי סגריה, שמתי רגל על רגל, ופתחתי את קפלי העיתון.
התאריך היה מהיום! זה היה עתון טרי.
לא היה שם לעיתון, רק מספר ארוך וסמל מוזר של צללית שחורה המחזיקה חרמש בידה.
הכותרת הראשית הייתה "המשטרה מבקשת את עזרת הציבור".
אדם כבן שלושים וחמש הלבוש במכנסיים כחולות ובחולצה ירוקה בהירה, יצא היום מביתו ברחוב השחף 16 לעבר ה...
מה????
אני בעצמי גר ברחוב השחף 16, ואני בן 35.
הסתכלתי על החולצה הירקרקה שלי בתדהמה, והמשכתי לקרוא.
...הגינה הציבורית בשכונת כנפי-רוח, כדי לפגוש שם אדם בשם יואב.
עצמתי את עיניי, וצבטתי את עצמי. זה לא היה חלום.
הסרתי את משקפיי וניקיתי אותם בדש החולצה, מנסה לעכל את המתרחש.
המשכתי לקרוא:
...הוא הסיר את משקפיו וניקה אותם בדש חולצתו... "אמא מה זה???" פרצה צעקה מפי. "מה קרה?" נשמע קול מרוחק, יואב פסע על המדרכה המובילה אל הגינה ובידו תיק מסמכים חום.
עיניי חזרו אל העיתון שרעד בין אצבעותיי.
... האיש צעק בקול מוזר "אמא מה זה" ראה את יואב המתקרב אל הגינה, ואז, לפי העדות של יואב, קרה הדבר המחריד. הוא...
קמתי במהירות השלכתי את העיתון מידיי,
והתחלתי לרוץ.
הראייה שלי הטשטשה, וחום מוזר התפשט בגופי. ואז
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יו אהבתי!!!
ואני אמות משעמום. פשוט אמות. אתה רוצה שאמות?! שאלתי אותו. וכשלא הגיב לי, יצאתי מהחנות בועט בדרכי החוצה בדופן מקרר השתיה.
"חכה אדון" צעק פתאום.
חכה, אל תמות לי",
בסוף הוא מת מפחד...
 

הלוחשת לתווים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
הדמיות בתלת מימד
(אין אימוג'י מתייפח?)
הכי קרוב שמצאתי 😪
ואני מסכימה איתו בכל לב עכשיו!!

כדאי לשקול להמשיך את הקטע הזה, בטרם מישהו פה ימצא מתחת לבית עיתון מהיום ש---
לא היה שם לעיתון, רק מספר ארוך וסמל מוזר של צללית שחורה המחזיקה חרמש בידה.
הכותרת הראשית הייתה "המשטרה מבקשת את עזרת הציבור".
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

לאלו שנורא בקשו המשך לרק אל תמות לי

...

רצתי ברחובות העיר, רגלי כבדות על האספלט הקר.
נעצרתי לנשום, נשען על עמוד חשמל.
ואז נפלו עיניי על מודעה שהייתה מודבקת עליו בסלוטייפ רחב, באותיות דפוס ישנות היה כתוב שם:
"רגליו היו כבדות, הוא עצר לנשום ליד עמוד חשמל..."
צרחתי והמשכתי לרוץ.
כשחלפתי ליד מכונית חונה בה היה הרדיו פתוח, שמעתי את הקריין אומר :
"... עם סגן שר החוץ... אממ, אנו מקבלים ברגע זה מבזק, כי אדם שרץ ליד טויוטה שחונה ברחוב החרצית מתפלא לשמוע מתוך הרכב את הקריין אומר..."
לא לא, דיייי. זה לא יכול להיות. מה קורה לי. מה.
החלפתי כיוון ורצתי לעבר בניין משרדים גדול, רחש של נייר מעופף שרק באוזניי, וגליון של עיתון צנח לרגליי משומקום.
לא התכופפתי. המשכתי לרוץ.
כל צעד שלי ידוע, ברור. כאילו כותבים אותו מראש. ניסיתי להימנע מלהסתכל סביב, רצתי כעיוור.
בכל מקום שהגעתי אליו, לא משנה לאן פניתי, שם היה העיתון.
אנשים ברחוב החזיקו אותו בידיהם, קוראים בו, ואז, בדיוק כמו שעשיתי לפני רגע, עיניהם נפלו על המילים. והם צחקו, או התקשו להבין, או הסתכלו בי בחוסר הבנה, כאילו היו גם הם חלק מהסיפור הזה.
תחושת זרות אחזה בי כאילו אני אינני קיים באמת, רק אשליה שנכתבת על דף.

התחלתי להרגיש כאילו כל העולם צופה בי. כל העולם ממש!
לא רק האנשים שבסביבה, אלא כל ציפור, כל נמלה, כל חפץ, כל אבן קיר, כל מצב, כל מחשבה שצפה בראש שלי, מתועדת.

נעצרתי בבת אחת, מבין שבריחה לא תעזור לי.
חייכתי בהכנעה. והבנתי את האמת הקרה. – כל מעשה, כל צעד, כל פעולה שלי היו כתובים מראש. מעולם לא היה לי באמת חופש רצון. כל רגע, כל תנועה שנעשתה, נקבעו מראש. הכל צפוי והרשות נתונה, וכל מעשיך בספר נכתבים.

הסתכלתי למעלה, ואז שוב בעיתון שהיה פרוש עכשיו בחלון ראווה של חנות נעליים.
כל מה שנשאר לי היה להמתין, עד שהשורות יספרו את הסיפור שלי עד הסוף.



פתאום, באמצע המעוף לכיוונם של כל בעלי היכולות כדי לספר להם את בשורת הניצחון, צורך עז עולה בי, לעצור במחוז הדמיון שלי.

מחוז הדמיון, ששינויים כה רבים עבר בחודשים האחרונים. מחוז הדמיון, שהפעם האחרונה שהייתי בו הייתה מרסקת, מטלטלת, מפילה מענני השמים שבהם הוא נמצא אל התהום שיצרו לי בעלי היכולת הזרים.

אני עוצמת עיניים לרגע, לא חוששת מציפורים שיפגעו בי במעופי, ממטוסים דמויי זוועות, מאלה שצצו לאחרונה רבות, מטילים. כל אלה כבר אינם, נכון? ניצחנו. מרירות דקה יש בניצחון, לא חשבתי שאי־פעם אאבד את מורי ורבי, אבל ניצחנו. אנחנו שוב עם אחד, מאוחד, גם אם רובו לא מודע לבודדים שחתרו מתחת כדי להביא לישועה.

ניצחנו, ועכשיו מחוז הדמיון שלי אמור לחזור לקדמותו. כך זה תמיד. כך זה יהיה גם עכשיו.



פוקחת עיניים, מנפנפת ידיים, מתרכזת, מכוונת מחשבתי ולבי, קולטת את תדרי המחשבה הייחודיים למחוז שלי. מרחפת, עפה לעברם.

העננים הרכים עוטפים אותי, מלטפים את ידיי צרובות־התעופה, את רגליי שכמעט לא מורגשות. רוח קלילה מתעקשת לנשב במטפחתי, כמו מנסה להרחיקני. אבל אני כבר למדתי שמניעות לא משיבות לאחור אלא מניעות קדימה. ואני ממשיכה קדימה, אל ממלכת העננים הנפרשת תחתיי כשאני מגביהה עוף.

בנחת, אין מה למהר עכשיו, אני ממשיכה הלאה, מנסה לחפש את הרמזים לשער שלי, השער שבעצמו עבר טלטולים כה רבים, השער שעתיד להיפתח בפניי כעת חלקות, להזמינני פנימה, אל הדמיון שיעטפני, ירגיעני.

מנגינת הכינורות נשמעת כבר ממרחק, מתערבבת בהלמות לבי. כמה התגעגעתי אליה, לרוגע שהיא משלחת באיבריי, לשמחה שהיא מציפה בנשמתי.

אבל משהו בה מוזר. צלילים בלתי מוכרים חודרים בין משיכות הכינור הוותיקות. אני נעצרת לרגע, מרפרפת בידיי באוויר כדי לשמור על גובה התעופה, מאזינה.

האם זו חצוצרה, יחד עם קולות הכינור? וזהו... נבל? וכלים נוספים, שאיני יודעת לזהות. מהיכן הם הגיעו אל מחוז הדמיון שלי?

דחיפות נמסכת באיבריי פתאום, דחיפות מוכרת עד אימה. אבל ניצחנו, נכון? ולא ייתכן ששוב נפתחה מלחמה... מניעה את ידיי, הן מהירות, כמו בימים הקשים. ממשיכה הלאה, המנגינה ההרמונית מתקרבת אליי עוד ועוד – אבל את השער שלי איני רואה.

לא שוב...

העננים סביבי לבנים, מזמינים התפרקדות, מרחשים, הכול טוב, הכול לטובה. להאמין להם? האם באמת גם את מחשבותיהם אני יודעת לקרוא?

המנגינה גוברת, עוטפת אותי ממרחקיה. והיא אחרת מכל מה ששמעתי עד כה, הן בעולם הזה של הדמיון והן בעולם שמתחת. והיא לא יכולה להיות משהו רע... לא...

ממשיכה לרחף, מרגישה איך ידיי מתעייפות, ואז מקבלות תמיכה פתאומית, בלתי־נראית. מה קורה כאן? כבר לא מרחפת בעצמי. נישאת כעל כנפי נשרים, מרגישה פתאום כאילו מישהו העיר אותי, שפך עליי מי גשמים מרעננים. אבל העננים שתחתיי עדיין ענני נוצה...

ועדיין איני רואה דבר מלבד מרבדי עננים. ושומעת כל העת את המנגינה המשולבת, הולכת וקרבה, הולכת וקרבה...

ופתאום שלווה עצומה עוטפת אותי, מחלחלת לכל איברי גופי, מרקידה את נשמתי. שלווה שלא חשתי גם כשהבנתי שזהו, הכול הסתיים, ניצחנו. נותנת לשלווה לעצום את עיניי, מרגישה בחום עז, רך, מלטף את פניי. וזה לא חומה של השמש.



וכשאני פוקחת שוב את ריסיי העצומים, הוא עומד שם מולי. גבוה, עטוף בעננים מכל מרגלותיו, חודיו המשולשים של גגו נוגעים בשמים התכולים, הזכים כל־כך. ואני ממצמצת, כי האור שלו הוא לא משהו שבן אנוש יכול לעמוד בו לאורך זמן, ואני מביטה בו בעיניים דומעות, בין מפני האור, בין מפני ההתרגשות, ורואה על המעלות המובילות אליו את סיבת הנגינה: הם עומדים שם, שורות־שורות, לובשי לבן, הכלים בידיהם ובפיותיהם, תנועותיהם מאוחדות כמו בריקוד המופלא ביותר שיכולה הייתה נהרה ליצור, והם דמיוניים כל־כך, ועם זאת מוחשיים להפליא.

מתקדמת עוד קצת, משלבת כוח רצון עצמי בכוח רצון עליון, רואה לובשי לבן אחרים מתרוצצים ברחבה, ובהמות שונות מסתובבות סביבם, מצרפות את קולותיהן לכל נגינת העומדים על המעלות. מעולם לא היו חיות במחוז הדמיון שלי מלבד ציפורים ופרפרים, אבל כעת אני יודעת שעד כה הוא לא היה שלם באמת.

למרגלות הבית העצום ישנו מקווה עשוי עננים. ואני עוצמת שוב עיניים דומעות, מתמלאת התרגשות עצומה, נכנסת פנימה, יוצאת טהורה כפי שלא הייתי מעולם.

ונכנסת אליו.

מחוז הדמיון שלי הכיל תמיד רק טבע פראי ושורשי, וכשצמחה בו חומה מעשה אנוש הייתה היא רעה. וכעת... העצים והאבנים התגבשו סביבי לבניין מאיר, בניין שיש בו הכול – טבע ועיר, קודש חול מקודש, חיות טהורות עם לב טהור.

הדמעות מתגלגלות כעת בחופשיות על לחיי כשאני נוטלת טלה קטן מהבהמות המסתובבות, שצמרו רך כעננים המקיפים את הבית, ומקריבה אותו אל אחד הכהנים.

וכשאפרו מיתמר בריח שאין דומה לו במחוז הדמיון עם האש שעל גבי המזבח – אני יודעת שנתרצו עוונותינו כולם ונתקבלו מעשינו והשתדלויותינו ויכולותינו, ועל כולם יחד, ריח ניחוח לה', עם קרבן התודה שהקרבתי היום על הישועה הגדולה שעשה עִמנו.

כשאתה מקשיב, אתה לומד דברים חדשים על העולם
כשמקשיבים לך, אתה לומד דברים חדשים על עצמך
(ה.פ.)





אחר הצהריים לקח אבא את אורי לרופא שיניים.
אורי לא פחד.
הרופא ירדים את הפה ואבא יגיד לו "בוא נחכה עוד קצת, דוקטור, שיירדם לגמרי". אבא גם יגיד לו להזריק לא עמוק בהתחלה, ורק אחרי שהאזור נרדם להזריק גם לעומק. ככה אבא תמיד אומר לרופא.
ואפילו את הדקירה הראשונה לא מרגישים בכלל כי אבא אומר לו לעשות אילחוש. "שים הרבה" אומר אבא "בשפע".
כזה הוא אבא שלו, עושה הכל כדי שלא יכאב לאורי.
בגוף, זאת אומרת.
כשכואב לאורי בלב זה כבר משהו אחר.
אבא לא יודע מה עושים, ולרוב גם לא יודע בכלל שכואב, כי הוא לא מקשיב.

בדיוק כמו עכשיו, כשהם עוברים ליד הקיוסק של ציון, ואורי רואה את יואלי, החבר הכי טוב שלו, יושב על גזע עץ ומדבר עם ילד זר. והם יושבים קרוב, מאד מאד קרוב. ואורי מרגיש דקירה, ממש כמו מחט דקה וארוכה מאד.


"אבא, ראיתי את יואלי" אומר אורי אחרי שהתרחקו משם.

"מי, יואלי דקשר, החבר שלך?"

"כן".

"אמרת לו שלום?"

"הוא, הוא היה עם ילד..." אמר אורי ובלע את הרוק "עם ילד אחר".

"אה, אז הוא כנראה לא שם לב שעברת... היי תראה! תוכי על העמוד חשמל. שם, רואה?"

"רואה" אמר אורי בשקט.

אבא הביט רגע בפניו, אחר כך כיווץ את גבותיו בחוסר הבנה והמשיך ללכת.
ואורי הרגיש את המחט תקועה בפנים, עמוק.

כשהרופא לחץ על הדוושה ואורי התרומם עם המיטה כלפי מעלה, אמר אבא "בדרך כלל הוא אמיץ אבל היום אורי קצת פוחד".
"אני שם לך אילחוש" אמר הרופא כשפניו קרובות מאד לאורי "לא תרגיש כלום חמוד" והוא הצמיד את הצמר גפן הרטוב.
"שים הרבה" אמר אבא כמו תמיד "שים בשפע".
אורי עצם עיניים, הוא הרגיש איך האצבעות העטופות בכפפות ניילון מפשקות את שפתיו, אבל את המחט שננעצת בחניכיים לא הרגיש בכלל.
יואלי צף בדמיונו, צוחק בפה פעור לשמע לחישות הילד הזר. והמחט ההיא, שבלבו, את הדקירה שלה הוא חש היטב היטב, ודמעה קטנה נבעה מעפעפיו העצומים.
"אוי זה כואב לו" קרא אבא בבהלה.
אורי אוהב את אבא שלו מאד. אבל להקשיב אבא לא כל כך יודע.


כשנגמר הטיפול אורי התיישב ליד הכיור הקטנטן והסתכל איך הכוס מתמלאת מים מעצמה. אחר כך שטף את הפה והרגיש מאד מוזר כשהמים עברו מעל השפתיים הרדומות. הרופא הושיט לו חייל פלסטיק, מהגדולים האלה, הצבעוניים. ואורי חייך והודה לו עם פה עקום כזה.
"כל הכבוד" אמר הרופא "היית גיבור!"
ופתאום פרצו הדמעות.

ואבא נתן לו יד גדולה ולקח אותו הבית. ובדרך סיפר לאורי איך עשו סתימות כשהוא היה ילד, בלי הרדמה בכלל. וסבתא היתה צריכה להחזיק לו את הידיים שלא ידחוף את הרופא. ואחרי הטיפול היו מקבלים מדבקה, סתם מדבקה כחולה, קטנה ועגולה.
אוי אבא, חשב אורי, מה אתה מבין...

*

בערב אמא הכינה את מה שאורי הכי אוהב, שקשוקה.
אורי ישב מול צלחת ריקה ואמא עמדה בגבה אליו, ביד אחת מערבבת במחבת וביד שניה מחזיקה את דובל'ה בן החודשיים.
שקשוקה לוקחת זמן וצריך לחכות בסבלנות. ובנתיים יש הזדמנות לפטפט.
אמא דיברה ודיברה ואורי רק ענה כן ולא.
בסוף אמא הסתובבה ואמרה בקול רך את מה שרצתה כל הזמן לומר אבל חששה שאורי ייעלב.

"אבא אומר שפחדת היום אצל דוקטור לוי".

"לא פחדתי" ענה אורי.

אמא בחשה במחבת חזק, הקטינה את האש, והתיישבה מול אורי.

"אבא סיפר לי ש..."

"זה בגלל יואלי" קטע אותה אורי חדות
"הוא כבר לא חבר שלי. זה לא קשור בכלל לרופא".

אמא נאנחה וידה חצתה את השלחן ועטפה את כף ידו "מה קרה עם יואלי?"

"הוא היה מאחורי הקיוסק של ציון עם מישהו אחר" העיניים של אורי בהו בצלחת הריקה.

"איי אורי'לה, באמת. זה לא אומר כלום. יואלי יכול לדבר עם עוד ילדים ולהישאר החבר הכי טוב שלך..."

"הוא לא רק דיבר, הם צחקו ו... את לא מבינה" אורי שמט את ידו מתחתיה והדף את כסאו לאחור.

"צלצל אליו, דבר אתו ותראה ש..."

"לא!" צעק אורי.

אמא הסתכלה בו בעצב ואז הריחה עשן, ובדיוק כשהיא קמה אל המחבת, פלט דובל'ה על כתפה שלולית סמיכה עם גושישים לבנים שלולית שהתחילה לזלוג משני צדי החלוק.
"אסתי, בואי תגמרי פה עם השקשוקה" קראה אמא כשהיא נחפזת לחדר לטפל בדובל'ה ובחלוק. ותיכננה לתת לאורי יותר מאוחר חיבוק חזק חזק. אבל היה הר של כביסה ושיעורי בית עם שימי ושיחת טלפון ארוכה עם דודה רחל ומילוי סדרת צ'קים לסמינר וקפה לאבא וסירוק כינים לתאומות ו.... החיבוק נשכח.

*

בלילה דפק אורי בדלת חדרה של אסתי, אחותו הגדולה.
אסתי ישבה מול מסך מחשב שעליו שורות שורות של מספרים ואותיות באנגלית ולא הצליחה להחליט אם לכתוב את הסי חמש לפני הסוגריים או אחריהם.
"מה יש, אורי?" שאלה אסתי מבלי להסיר את עיניה מהשורה הבעייתית.
אסתי אוהבת מאד את אורי, היא אוהבת את כולם. רק עסוקה מאד בלימודים.

"תקשיבי לי רגע" אמר אורי בקול מתחנן.
אסתי עשתה ניסיון אחרון עם הסי חמש, נאנחה לקבל שוב הודעת שגיאה, והסתובבה בכיסאה לאחיה הקטן.
"כן, אורי'לה חמודי'לה מתוקי'לה, אני מקשיבה".
אורי סיפר לה.

אסתי נגעה באצבעה בקצה חוטמו "אתה יודע, יואלי הזה בכלל לא מתאים לך, אתה צריך חבר ברמה יותר גבוהה ממנו".

לרגע לא ידע אורי מה לומר, וכשהוא התעשת ורצה לענות, כבר חזרו עיני אחותו אל הסי חמש הסורר. אז הוא שתק והלך.

"לילה טוב חמודילה מתוקילה" קראה אסתי מתוך הסוגריים.

*

כשאבא העיר בבוקר את אורי הוא אמר "אני לא הולך לחיידר" ומשך את השמיכה מעל הראש.
על פני אבא עלה המבט הזה של מי שיוצא לקרב אבוד "אתה צריך ללכת לחיידר, אורי. חייבים" גייס אבא תקיפות עלובה לקולו, ויצא.
אחרי חמש דקות נכנסה אמא. במבט של מצביא שאינו יודע תבוסה מהי, אמרה בקול שקט ונחוש
"אורי!"
והוא נטל ידיים והחל להתלבש בחוסר חשק.

רבע שעה אחר כך כשבידו התיק עם הסנדוויץ' והתפוז והחייל הצבעוני החדש, פסע אורי במרץ לאורך הרחוב הראשי עד שעבר את המכבסה, שם אמא כבר לא יכולה לראות אותו מהמרפסת, ואז חזר להשתרך לאיטו.

הוא לא מסוגל להיכנס לכיתה, ולהתיישב ליד יואלי, לא מסוגל.
והוא פנה בין הבניינים לשביל המוביל אל השכונה החדשה שמאחוריה יש את הגינה עם האומגות.

*

על ספסל אחד מתחת לעץ ענק ישבה אישה מבוגרת ואכלה במבה נוגט מתוך שקית.
היא חייכה אליו כשהוא התקרב, והוא השיב לה חיוך ועצר.
"שלום" אמרה האישה והושיטה לו את השקית המרשרשת.
אורי התיישב בקצה הספסל ואמר "אמא שלי אומרת שכשעצובים צריך משהו מתוק, ועכשיו אני מאד עצוב, אז..." הוא הכניס יד לשקית המושטת והוציא לעצמו חופן קטן. "תודה רבה" אמר בנימוס והיא חייכה.
הוא ברך בקול והכניס אחת לפיו. מתפלא שהאישה לא עונה אמן.
היא לא נראתה לו חילונית, אבל גם לא חרדית, משהו שונה.

היו לה כפכפים מעץ ובגדים שבכלל לא באופנה.
אבל היא מצאה חן בעיניו. היה לה זמן, והייתה לה סבלנות, והיה לה חיוך שופע חום.

"את רוצה לשמוע למה אני מאד עצוב?" היא הנהנה.

אורי סיפר לה. וכשתיאר את פניו הצוחקות של יואלי מאחורי הקיוסק של ציון, התחיל לבכות.
"אני עכשיו כל כך לבד. לא רק שיואלי עזב אותי, גם אף אחד אחר לא מבין אותי ולא מקשיב לי כאילו אני מדבר בשפה אחרת. אני לא יודע מה יהיה עכשיו, איך אני אלך לחיידר ועם מי אני אשחק. ובכלל... כל הראש מסתובב לי ואני רוצה לברוח למקום רחוק, אני.. אני לא יודע מה לעשות" והוא בכה ובכה בלי בושה.
האישה הביטה בו כל העת מצמידה את שתי ידיה על ליבה בצער. ואורי רטט בקצה הספסל ידיו על פניו, ואפו ועיניו דולפים בלי הפוגה.
ככה ישבו שניהם דקות ארוכות ללא מילה, האישה נתנה לו טישו אחר טישו שהוציאה מתיקה.

כשאורי נרגע קצת וישב מתנשם ומייבש את סנטרו ולחייו, הושיטה לו שוב את השקית והוא לקח חופן נוסף.
הבמבה הייתה טרייה מאד ונמסה בפה יחד עם השוקולד המתוק שבתוכה ואורי הרגיש פתאום נחמה מזדחלת בתוכו.
הוא הסתכל סביב על הרחובות הריקים למדי ועל העצים שזהרו באור בוקר.
גבר בחולצה שחורה שטייל במרחק עם כלב, עצר והשקיף אל הספסל של אורי והאישה, הניף יד לשלום והמשיך בטיולו.

העולם נגלה לאורי בפן חדש ורענן שאורי לא שם לב אליו קודם. כאילו סדרו אותו שוב בצורה יפה יותר, מזמינה יותר.
הדמעות שטפו את כל הלכלוכים מהתמונה שעכשיו היא בהירה וצלולה.

"אז את מבינה למה אני עצוב כל כך?" שאל אורי והאישה הנהנה.
"אני חושב שמקודם הרגשתי ש... שאסור לי להיות עצוב, ואני חייב להתגבר ולחשוב שזה לא נורא שיואלי פטפט קצת עם ילד אחר. או פשוט למצוא לי חבר אחר וזהו.
אבל עכשיו אני מרגיש שמתחשק לי רק סתם להיות עצוב. ומותר לי להיות עצוב, נכון?"
האישה חייכה ועיניה הבריקו.
"ומרוב שמותר להיות עצוב, פתאום אני כבר לא מצליח להיות עצוב" אמר אורי בקול מהורהר ופתאום פרץ בצחוק.
האישה צחקה לעומתו והבמבה נשרה מפיה.
היו לה כמה שיניים מזהב, והשמש התנוצצה מהן.

"נראה לי שאני לא עצוב אלא פשוט פוחד. פוחד שלא יהיו לי חברים. או שבעצם אני כועס, כועס על יואלי, וכועס על כל מי שלא מקשיב לי".
האישה הנהנה, הכניסה לפיה במבה נוספת והושיטה לו שוב את השקית.

"אבל לא את. את מקשיבה לי הכי טוב" חייך אליה אורי בהערכה.

בשקית נשארו בה רק שתי במבות אחרונות, אורי סירב לקחת.

"כועס או פוחד, לא יודע. אני צריך לחשוב על זה" אמר והרגיש שהוא מתחיל לשלוט בענייניים.
הוא רואה את המצב לאשורו. הוא כאילו מסתכל על עצמו מבחוץ.
ולא רק את הרגשות שלו הוא חוקר אלא אפילו על העובדות עצמן הוא מביט מלמעלה במקום לטבוע בתוכן.

"אני כבר לא בטוח שיואלי באמת עזב אותי. אולי זה היה בן דוד שלו, וגם אם לא, אולי זה בסדר שיש עוד חברים שיספרו לו בדיחות ואז הוא יספר אותן לי. ונצחק ביחד כמו שתמיד. וגם לי יהיו עוד חברים אחרים לדבר איתם ואבל יואלי יהיה החבר הראשי".
האישה הניעה את ראשה בחוזקה. באותה החלטיות כמו המנגינה שבה יצאו המילים של אורי.
היא הוציאה את שתי הבמבות האחרונות, וחילקה אחת לאורי ואחת לעצמה, את השקית השליכה לפח הסמוך.

אורי לקח את הבמבה תוך כדי שהוא קם ממקומו.
"תודה רבה" אמר מכל הלב "תודה על הכל הכל, גברת יקרה".

"שלום" אמרה האישה ועיניה חייכו.

ואורי הלך לחיידר, מתכנן איך להסביר למלמד את האיחור.
הוא לא היה שמח. בכלל לא.
אבל הייתה לו תחושה טובה. תחושה של בקרה, של וויסות, של מסוגלות.
תחושה של... של... אושר אולי?
אולי. צריך לחשוב על זה.
תחושה טובה על כל פנים. טובה אפילו עוד יותר מלפני שהתחילה הפרשיה של יואלי.
אורי חייך לעצמו, תלה את התיק על הצוואר והחל לרוץ לחיידר.

*

גבר בחולצה שחורה התקרב אל הספסל והכלב שאיתו נבח בשמחה כשראה את הגברת.

" קְטוֹ אֶטּוֹ בּוּ?" קרא אליה

"נֶה זְנַאיֵישׁ" ענתה האישה.

"אז מה הוא רצה?" הוסיף הגבר להקשות ברוסית מתגלגלת.

"לא יודעת. ילד חמוד מאד, הזכיר לי אותך שהיית קטן. לא הבנתי אף מילה ממה שהוא דיבר. הכל היה בעברית...."
הסיפור הזה התפרסם בעיתון לפני כמה שבועות, בטעות תחת שם של סופרת אחרת.
אתם יכולים לתאר לעצמכם את התפרצות הזעם שלי.
עכשיו שנרגעתי קצת, אני מפרסם אותו כאן בשמי.
תקראו, זה יפה.


ִ


הבקשה של קפטן שָבְּלוּאֶֶֶה / ישראל שיף





משקע של מלח שמנוני נותר בחלק הפנימי של האוזניים.

משה ירחי לא אהב לעמוד בתור למקלחת ושטף את עצמו רק מעט משלולית מים מתוקים שנבעה בין הגושים הלבנים.

גופו היה יבש ובמקומות עדינים העור היה שורף מאד. הצלקת שבירכו ממש בערה.

אבל משה אהב את התחושה הזאת. זה מזקק, מחשל, מחטא, מצרף אותך מכל הסיגים. זאת הסיבה שמחזירה את משה שוב ושוב אל החוף הדרומי, לעבור בכור ההיתוך של ים המלח, לטבול ולהטהר לחלוטין.

עוד לא ירד הלילה, רק מצוקי מדבר יהודה המתנשאים משמאל כיסו את השמש והטילו צללי ענק על האוטובוס.

משה התכופף ושלח ידו עמוק אל תוך התיק, איך הוא אהב את הרגע הזה, הכירסום השקט מול ראי הטורקיז הענק של פני הים המכוסים שורות אדוות קטנות.

מלוח על מלוח, כמו שאהב לומר, זה היה עבורו תענוג, תענוג צורב. להמליח את גופו גם מבפנים.

ידו רשרשה בקרבי התיק, התפוצ'יפס או הדוריטוס חריף אש?

לא חשוב, מה שיוצא ראשון, ממילא הוא יחסל את שניהם עד הפרור האחרון ואחר כך ידחוף זרת לפינות הצרות של האריזה, וילקק אותה.

כבר ירדה חשכה על הכביש הצר המתפתל בין ההרים והים, ונהגי הרכבים הבודדים החלו להדליק אורות גבוהים, כשהיה משה ירחי כבר מוכן אל החוויה האמתית.

שכן אם יש למשה דבר נשגב יותר מתענוגות הים והחטיפים המלוחים, הרי זו הפחית הקרה שאחריהן.

רעש גזים תוססים בקע את דממת האוטובוס כשמשה משך את לשונית הפח.

יניב שישב בספסל הנגדי חייך אליו והרים אגודל, הוא הבחין קודם בחטיפים המצמיאים של משה והשתתף בשמחת הרוויה שלו.

יניב, הלבוש קפוצ'ון כחול וכיפה סרוגה, היה מדריך בתנועת נוער, הוא התיידד עם משה כששכשכו במים, אדם נעים עד מאד.

משאית שבאה ממול באורות גבוהים ובנטיה מסוכנת לנתיב הנגדי, גרמה לנהג האוטובוס לצפור ולדרוך על הבלמים בדיוק כשהגיש משה את הפחית לשפתיו.

הנוסעים הוטחו קדימה והפחית שעפה מהיד התגלגלה לאורך המעבר משפריצה את תכולתה התוססת, ונעצרת רק בסוף המדרגות של הדלת הקדמית, ריקה.

הנהג הנרגש תאר בקול רם ליושבים סביבו סדרת פעולות כרורגיות שהוא מעוניין לנסות על בעל המשאית ובני משפחתו.

ומשה שהרטיב בלשונו את שפתיו החרבות, הביט בשעונו וחשב על הייסורים הצפויים לו בשעתיים הבאות עד שיגיעו לבני ברק.

"נהג!", צעק פתאום יניב, "תעצור לי כאן בתחנת דלק".

הרבה יודעים את החוק הקובע שאוטובוס חייב לעצור לבקשת נוסע יחיד, אבל רק מעטים מעזים ליישם זאת.

הנהג רטן בקוצר רוח, אבל עצר.

"צ'יק צ'ק אני חוזר" קרא יניב ודילג החוצה מהאוטובוס.

שתי דקות לאחר מכן, כשעלה יניב מתנשף מהדלת האחורית, הוא צעק "תודה רבה" ספק לנהג ספק לנוסעים, ומיהר לשבת במקומו.

הוא המתין עד שהנהג כיבה את האורות באוטובוס, וכשראה שתשומת הלב אליו שככה, הכניס את שתי ידיו לכיסי הקפוצ'ון שלו ושלף שתי פחיות, אדומה וירוקה, והושיט אותן למשה ירחי. "בשבילך, חבר".

משה המופתע שלח ידיו ונגע בשתיהן, כמו כדי לראות שהן אמיתיות.

"אאוץ', זה קרר!"

"כן, מכונה עם מקרר חזק שם למטה" חייך יניב, "נו קח כבר, האצבעות שלי קופאות".

משה לקח.

"גם קולה גם ספרייט... אני... תודה רבה אבל, מה פתאום, מה עבר עליך יניב?"

"זה לא ממש בחינם" אמר יניב ועיניו נצצו באופן מיסתורי, הוא פתח את הקפוצ'ון ומכיס החולצה הוציא שפופרת פלסטיק שחורה וארוכה והושיט אותה למשה.

"מה זה?"

"בוא תשמע סיפור מעניין" לחש יניב ובקש מהשכן לספסל של משה להתחלף אתו.

משה ניסה לפתוח את הפקק של שפופרת הפלסטיק המוזרה, אבל יניב שהתיישב לידו, עצר אותו. "חכה עם זה, קודם תשמע את הסיפור. ו....תשתה כבר, אתה לא צמא?!"

משה גמר את הפחית בשלש לגימות. ונאנח בהקלה. "תודה יניב, ברכות יחולו על ראשך, כבר חשבתי שלשוני תדבק לחכי, אני רק מקווה שאצליח לעמוד בתמורה שתבקש".

יניב כיוון את חורי המזגן אל מצחו המיוזע והחל לספר.

"לפני כמה חודשים ערכנו מבצע בחטיבת הביניים ואלה שהשיגו את הניקוד הגבוה ביותר זכו בטיול לנחל צלעם עם סנפלינג. יצאנו השכם בבוקר מגבעת שמואל, אני וחמישה נערים, וירדנו מהאוטובוס ליד בית צרויה, מרחק של חצי שעה מתחילת המסלול של הנחל, מכיר את נחל צלעם?"

משה הניד ראשו לשלילה ופתח את הפחית השניה. "כמה נחמד שהבאת גם ספרייט, רוצה קצת?"

"לא לא, זה שלך. אקיצר, זה היה בערך בשבע וחצי בבוקר כשהתפרקנו מהאוטובוס, עם כל התרמילים וציוד הסנפלינג ושאר כל אביזרי קמפינג למיניהם, ושני ג'ריק...

רגע. חבר'ה איפה הג'ריקנים. מה?? שניהם?!

זהו, האוטובוס נסע ונשארנו בלי מים.

אנחנו באמצע השממה, וגם אם נמצא ברז, אין לנו במה למלא.

שמנו פעמינו לבית צרויה. בטוח יש שם צרכניה, נקנה שם מימיות או בקבוקי מים או משהו.

השמש של לפני שמונה עוד לא חמה כל כך, צעדנו ושרנו, לאורך שביל הגישה ליישוב, המצב רוח היה טוב למדי.

בית צרויה זה כפר קטנצ'יק שבמרכזו מגדל מים מוקף מדשאה קטנה שסביבה מוצבים המרפאה, בית כנסת, סניף דואר, וצרכנייה קטנה.

קטנה בסדר גודל של חדר אמבטיה.

נדחקנו פנימה כדי לגלות שמדף המשקאות ריק לחלוטין.

"מים?" שאלנו את הקשיש שישב על כסא פלסטיק ליד הפתח. והוא הושיט לנו את הבקבוק המונח לידו, וביקש לא לגמור הכל.

"לא, אנחנו רוצים לקנות מים מינרליים".

"אה" אמר הקשיש כמו לעצמו "נגמר. יש השבוע הפסקת מים, עבודות במגדל. והחברים קנו את כל השתייה, גם חלב אין".

היינו זמן מה בהלם, ואז התחילו ההתמרמרויות וההאשמות ההדדיות והאוירה נעשתה מורעלת. ואז הופיע טנדר ישן נושן, ונהגו השזוף צעק מבלי להוציא את הסגריה משפתיו "בוקר טוב אריק".

הקשיש הגיב בתנועת ראש כמעט בלתי מורגשת.

"מי הבחורים האלה?" פלט הנהג קריאה מעורבת בעשן.

"באו לבקש מים" לחשו שפתי הקשיש.

המנוע כבה.

הנהג יצא מהרכב והלך אל מאוחרי הטנדר "מאיפה אתם חבר'ה, יוצאים לטיול?"

"מגבעת שמואל, באנו לעשות סנפלינג במצוקים של נחל צלעם, אבל זה כנראה יתבטל כי..." הבאגז' החורק נפתח אל על, והנהג השרירי הוציא שתי שישיות בקבוקים כחלחלות והניחן לרגלינו על האדמה.

"שום דבר לא מתבטל" אמר דרך הסיגריה המתנודדת בקצה פיו.

"ומה אתך, אבנר?" שאל הקשיש הנרגן.

"יהיה בסדר. אני אקפוץ לבאר שבע לקנות מים".

"ואו, אנחנו לא יודעים איך להודות לך" אמרתי לו, ואז הוא הושיט לי את גליל הפלסטיק הזה, ונסע ללא אומר, מותיר אחריו ענני פיח שהתרוממו מהאגזוז המתעטש, וגם מחלון הנהג".

"וזה הגליל?" שאל משה ירחי.

"זה בדיוק" הדליק יניב את הנורה שמעליהם, "ועכשיו תפתח".



***​



רחובות הכפר וורן היו ריקים, מאז שצבא אדוארד שם פניו לעבר פואטייה, נעלו התושבים את עצמם בתוך הבתים מאימת הדוכס השחור, וחיכו שיעבור זעם.

"הררררר" השמיע הקצין הצרפתי ועצר את סוסו ליד בית שחלונותיו חסומים בקורות עץ ממוסמרות. מבפנים נשמע קול התייפחות קורע לב. בקיר לצד הדלת נחפר שקע קטן שכוסה בטיח.

מזוזה.

החייל נאנק כשנחת על הקרקע מעל גבי הסוס. כל תנועה של המתכת החדה הנעוצה בתוך גופו הסבה לו כאב עז.

הוא קשר את המושכות סביב עמוד העץ של הגדר, ופסע לעבר הבית היהודי.

מרחוק עוד היה אפשר לשמוע את שאגות הקרב של האנגלים ופה ושם נראו עמודי אבק של הפרשים הנסוגים אל הכפרים, איזה בזיון.

הוא דפק על הדלת.

הבכי פסק מיד, הוא יכול היה לחוש את החרדה בשתיקה שמאחורי הדלת.

"וִיו לה פרנס!" קרא החייל והזדקף להבליט את המדליות שעל חזהו.

עין שחורה הציצה מבין קרשי החלון הסמוך.

"אוברה פור מואה, ז'ה סווי ז'ואיף" קרא ונשק למזוזה.

הדלת נפתחה, ואיכר כחוש עם עיניים בולטות הכניס אותו פנימה, "שלום עליכם".

"עליכם שלום" אמר החייל והסיר את הקסדה. מספר ילדים התקבצו סביבו ובחנו את מדיו בסקרנות.

האיכר הביט בעיגולי הזהב הנוצצים על כתפיו החסונות של האורח. "קצין?" שאל בהערכה.

"קפטן שבלואה, מפקד פלוגת פרשים של הוד מלכותו".

הילדים נשפו בהתפעלות והאיכר נסוג ביראת כבוד וקד עמוקות. הקצין נד בראשו מבלי לחייך.

הוא היה צעיר מאד ופניו הבלתי מגולחות היו יגעות וקודרות.

"אז איך הקרבות?"

הקצין נאנח ופתאום התנודד ונשען אל הקיר, צליל מתכתי נשמע כשחרבו השתקשקה בנדנה.

"מה קורה בפואטייה?" שאל האיכר בחרדה.

"נכבשה!"

הנוכחים בהו בו באלם.

"אנגלים ארורים" אמר האיכר לבסוף.

"היה לנו יתרון מספרי ניכר עליהם, אבל קשה היה לעמוד בפני פלוגות הארצ'רים, הם התפרסו על הגבעות מצפון וקצרו בנו ללא רחמים עם קשתות ארוכות טווח. אתה יכול להבין שפרש היה המטרה הנוחה ביותר עבורם, כשגופו הבלתי מוסתר מזדקר לגובה מעל הסוס". הקצין נשען שוב אל הקיר ופניו התעוותו, ספק מכאב ספק מצער.

"כמה שעות איבדתי את מרבית אנשיי, השאר נסו אל הכפרים".

"אנגלים ארורים" אמר האיכר ונופף באגרופו, "אני בטוח שתוך זמן קצר יארגן המלך את הצבא מחדש ויביס אותם" הוא נופף באגרופו שנית, "וִיו לה פרנס!"

הקצין נאנח ואמר בשקט, "אה... אינך יודע..."

האיכר קרב אליו בעיניים פעורות, "איני יודע! מה איני יודע?" קרא בקול גבוה.

הקצין השפיל את עיניו

"מה, ספר לי. המלך נפצע? נהרג??"

"גרוע מזה", אמר הקצין, "נפל בשבי".

"המלך ז'אן השני ירום הודו... בשבי?!"

העיניים השחורות והבולטות נמלאו דמעות של אין אונים, והקצין הקשוח והאיכר המחוספס, נפלו איש אל רעהו בחיבוק של תבוסה, כמו שצרפתים יודעים.

נאקת כאב נמלטה מפי הקצין והוא הדף את האיכר מעליו.

האיכר התבונן בו, לא מבין. ואז פתח הקצין את אדרתו והרים את האפוד העבה, קצה שבור של מקל בלט מתוך החולצה מוקף בכתם אדום שנמשך ונספג כלפי מטה על פני כל מכנסיו.

"אנגלים ארורים" אמר האיכר.

"ג'ולייט". קרא האיכר בקול.

"אשתי חובשת", הסביר, "אולי היא תוכל לעזור לך".

מן החדר יצאה אישה גבוהה וחיוורת עם תינוק בזרועותיה, פניה היו שטופות דמע.

כשראתה את החץ השבור חשקה את שפתיה "אסור למשוך את זה החוצה, צריך רופא מנתח".

"מה קרה לילד?" שאל הקצין וכיסה את גופו באדרתו, "נכנסתי לכאן כי שמעתי את הבכי".

"הוא קודח. והרופא אמר שאם לא נשיג לו מים עד הלילה...." היא פרצה שוב בבכי.

"האנגלים סכרו את נחל מון-לואי, ושתי הבארות של וורן מזוהמות ב... לא רוצה לומר במה. מים! מים שווים כמו זהב עכשיו, הייתי נותן את כל מה שיש לי בעבור רבע גאלון". אמר האיכר ופכר ידיים ביאוש.

הקצין שתק רגע, בלסת נוקשה ועיניים בוהות הוא ניצב מהרהר, ואז התיר את חגורו ופרק ממנו מימיית עור גדולה.

הם עמדו משתאים. "אתה...אה... לא?!"

"אני לא אזדקק לזה, אני כנראה... כבר לא אשרוד את זה, נכון מאדם?"

ג'ולייט לא ענתה.

"קחי, תני לילד".

האיכר כרע לארץ וחיבק את ברכי הקצין בבכי "הו קפטן, איך אוכל להודות לך".

הקצין הדף אותו בעדינות "תביא לי פיסת קלף וקסת".

אחד הילדים מילא את בקשתו והקצין התיישב ליד השולחן, פתח את פקק הקסת, טבל בה את העט, וכנשמע מהחדר הסמוך קול האם המזמרת כשהיא משקה את תינוקה, הוא החל לכתוב:

מי אשר תבוא...


***

משה ירחי סובב את ההברגה, והוציא מתוך שפופרת הפלסטיק, פיסת קלף עתיקה, מגולגלת.

"תפתח בזהירות, ותקרא" אמר לו יניב.

משה פרש את הקלף על ברכו, והחל לקרוא:

מי אשר תבוא זאת האגרת לידו, יגמול נא חסד עם חייל יהודי ההולך למות בלא זרע ויאמר קדיש לעילוי נשמת אלעזר בן יצחק.
אחר זאת ישמור נא את האגרת אצלו, והיה כי ימצא איש צמא למים אז יתחזק להשקותו בעין יפה ויעביר את האגרת אל האיש ההוא
.



***
שיתוף - לביקורת אוי, חברותא...
בס"ד

כרגיל, נכנסתי אל ההיכל הדומם, שהיה ריק יחסית ליום רגיל.
טוב, צום גדליה הוא לא היום שבו הבחורים מגלים להיטות יתר להראות נוכחות.
קול התורה לא פסק אמנם, אבל כן היה חסר משהו באוויר, עפעס... זה הרגיש קצת 'חלישעס'.

צעדתי פנימה חושש מעט, מביט קדימה.
הספסל שלי היה ריק.
כמעט.

מצב הרוח שלי צנח באחת.
מרגיז! הוא לעולם לא יפספס, תמיד יהיה פה בלי להחסיר אף יום.
וזאת הבעיה.

גררתי רגליים אל ארון הספרים והוצאתי את גמרתי בחוסר חשק. אוף!
אני לא מבין אותו, האמנם מדובר במלאך?
איך, למען ה', הוא מצליח להגיע כל יום מחדש. בזמן.
נשגב מבינתי.

שני שליש מהבחורים אינם נמצאים עכשיו, והוא? איזה..
זה כבר לא מצחיק אותי. לא. זה מתסכל ממש.

מיותר לציין שהשליש שכן נכחו כעת, ביניהם אני, חסרו אתמול, אם לא שלשום.
צום היום, אבל נראה שזה לא נוגע אליו. הוא יצוק מחומר אחר.

זה לא שבאתי ביקורתי היום. ממש לא.
אבל אני רק לא מבין איך אפשר.
השלב הזה - כשכלו כל הקיצין והבן-אדם מתפוצץ - הגיע.
אני לא מסוגל יותר, אפילו לא יום אחד נוסף!

השתרכתי בהיכל בדרך למקומי, סוחט מבטים ישנוניים/משועממים מבחורים נעבכים שטרחו ובאו ללמוד.
עד שפגשו אותו.

כבר למדתי מזמן: אינני היחיד שסובל ממנו.
כל יום שהוא מגיע, זה פוגע באינספור בחורים שבסך-הכל רצו לשבת וללמוד.
קשה להבין את זה אבל המילה 'התחשבות' לא נמצאת בלקסיקונו!
וזה ידוע, העובדה הזו מסתובבת בין הלומדים לפעמים בשקט ולפעמים בצרחות-אימים.
אפילו המשגיח רמז עליו לא פעם בשמוע'ס השבועי.
אבל זה לא מזיז לו.

נראה לי שהוא לא בן-אדם בכלל.
כי איזה בן-אנוש מסוגל להגיע יום - יום, בכל התנאים, ואיך שהוא דורך בשטח ההיכל, מיד שם ידו בכל מבלי להביט ימין ושמאל.
מפריע, מציק.
כולם כבר יודעים שהוא היוזם הראשי של ה'קיפקעס' למיניהם בכל נושא שהוא רוצה בו!

הגעתי למקומי בעצלתיים, מתיישב באנחה קולנית ופותח את הגמרא.
החברותא מחייך אלי, "שלום עלייכעם!, חיכיתי לך!"
"כן", אני ממלמל, "אתה יודע, צום וכאלה..."

חברותתי היקר מסתכל לי בעיניים.
"תגיד, נראה לך שאני לא יודע?" הוא מטיל את הפצצה.

שקט. דממה. לפתע הכל מסביב נהיה לי שחור.

"אההם, תראה..." ניסיתי לקרקר משהו, "אתה יודע, אני לא היחיד, אההם, כלומר.. זה לא רק אני.. צרת רבים חצי נח.."
"דיי! תפסיק להתגמגם כמו ילד קטן! כולנו באותה סירה, גם אני שמתי לב שהוא - הגיע היום כרגיל. אבל אתה יודע מה הצליח לי מולו?"

בום! שכחתי מכל מה שקורה סביבי, הבטתי בו בסקרנות.
האמנם החברותא הצליח נגדו?

"תראה מה כתוב כאן," הוא פותח ספר 'אור החיים' דברים, כו, יא.
כך כתוב שם:

גַּם יִרְמֹז בַּמַּאֲמָר "בְּכָל הַטּוֹב" אֶל הַתּוֹרָה, כאומרם זַ"ל (בְּרָכוֹת ה, א): "וְאֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה",
שֶׁאֵם הֱיוּ בְּנֵי אָדָם מרגישין בַּמְּתִיקוּת ועריבות טוֹב הַתּוֹרָה, הָיוּ מִשְׁתַּגְּעִים וּמִתְלַהֲטִים אַחֲרֶיהָ, וְלֹא יְחַשֵּׁב בְּעֵינֵיהֶם מָלֵא עוֹלָם כֶּסֶף וְזָהָב לִמְאוּמָה, כִּי הַתּוֹרָה כּוֹלֶלֶת כָּל הַטּוֹבוֹת שֶׁבָּעוֹלָם:

הסתכלתי אליו בעיני עגל, בתוכי קצת לגלגתי. "נראה לך שאני לא מכיר את זה?! יש על זה אפילו שיר!"

"חלילה, ר' צבי!" מבהיר החברותא, "אין לי ספק שאתה יודע מזה. אבל האם התעמקת קצת? האם נתת לליבך להישטף בדברים המתוקים האלו?
האם הפנמת את זה???" צעק לי החברותא בטון של מייעס בסוף השיר 'בס קול'.
"נו? האסט דעס דערערט???"

כאן תפס אותי זעזוע פנימי עמוק.
ההבנה פילחה את מוחי.
כך החברותא שליט"א הצליח!

זה הפתרון הטוב ביותר מול אותו אחד.

מול ההוא שמכונה 'מלך זקן וכסיל'.

הוא מציע מתיקות? פחחח.. אני סומך על ה'אור החיים' הקדוש שהתורה יותר מתוקה!

דפדפתי בגמרתי בכוחות מחודשים, שולח מבט תודה אל החברותא שהאיר את עיניי.
מסתבר שהחברותא הזאת, עדיפא עשרת מונים מהחברותא עם אותו כסיל.

הפנמתי.

לא באתי לעורר אנשים או בסגנון, רק להאיר ממבט שלי, במקצועיות.
קבלו את זה בהבנה...

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה