רבותי, המצב מזעזע!!!

מצב
הנושא נעול.

אפרתה

משתמש מקצוען
ולכל המיואשים -ארגעה, כאן בפרוג לא נגמר העולם. ב"ה אני מכירה מקרוב מאות בנות לפחות שנהנות ורוצות לשמוע על צניעות. רק אומר שברחוב בו אני גרה אורגן כנס צניעות לבוגרות הסמינרים הצעירות, ב"ה רבות הגיעו והודו מקרב לב וכלל לא היה נראה שיש להם איזושהיא ריאקציה. ב"ה, מתקיימים חוגים בהם הבנות לומדות הלכות צניעות ועושות זאת מבחירה ורבות גם לומדות ביניהן את ההלכות. חבל פשוט לצבוע את המציאות בצבעים שחורים ואחר כך לבכות אותה מרה.
 

יגואנה

משתמש רשום
קקטוס, אני לא מדברת על המטרה אלא על הדרך.
יש דרך יותר דקטטורית בחינוך ויש יותר לבראלית- מצערת אם למילים הללו יש קונוטציה שלילית.
רק כתבתי שאחד לא מנסה להבין את השני.
עד כאן דברי
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י יגואנה;1190975:
קקטוס, אני לא מדברת על המטרה אלא על הדרך.
יש דרך יותר דקטטורית בחינוך ויש יותר לבראלית- מצערת אם למילים הללו יש קונוטציה שלילית.
רק כתבתי שאחד לא מנסה להבין את השני.
עד כאן דברי
אין קונוטציה שלילית
המשמעות של המילים הללו, לחלוטין לא קשורה לנושא.
לגבי הסיפא.... כנראה שאני צריך לערוך לעצמי בדיקת הקשבה.
 

יגואנה

משתמש רשום
המשמעות קשורה וחצי!!!!!!
אין לי כח להתווכח איתך, וגם לא להסביר כי זה נקרא (נשמע) כמו דו שיח של חרשים.
אז חבל לי על המילים.
בי.
 

רותי12

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
לא קראתי הכל אבל כבוגרת אחד הסמינרים הידועים וכמורה (שמדברת\מחנכת המון תלמידות ועדיין בקשר רציני ותמיכה עם בוגרות בסמינר כבר יותר מעשרת,)
אני כן מצטרפת לקקטוס וכל ההשקפות שנאמרו בכיוון הזה
חינוך לא יבוא מתוך הפחדה! חינוך מתוך איומים והפחדות הוא לא חינוך הוא אילוף.
זה יעבוד לזמן קצר וכשסיפור גרוס יעבור לארכיון שוב נצטרך עוד מסע הפחדות חלילה כדי להתעורר.
רבנים ואישי ציבור שמחנכים באמת לא מבססים את כל חינוכם רק על "מי יחיה ומי ימות" זה מפחיד וזה מעורר לכמה ימים\שעות. זה לא מחזיק מעמד.
מה גם שזה יוצר ריאקציה הפוכה . בנות בגלל זה בורחות. (נכון יש את אלה שזה כן עובד עליהם ההפחדות אבל זה מיעוט), מה גם שבנות אלה שהתחנכו מתוך הפחדות לא תהיינה נשים שמחות.
"ומצוה גדולה להיות בשמחה" - חינוך מתוך שמחה והבנה - הוא חינוך אמיתי שנשאר טבוע לאורך ימים.
הוא הדבר לגבי כל אותן מורות שמתלבשות (סליחה) ב"לבוש שק" כי זה צנוע... מה הבנות יבינו מזה?? "שכדי להיות צנועים צריך להתלבש מכוער. אז בואו לא נהיה צנועות כי לא כדאי זה לא יפה." הכל נאמר מתוך ניסיון יומיומי בחינוך בנות ישראל בשטח.
להפך מורה שמתלבשת בצניעות אך בצורה נאה , מורה שאינה בונה את כל הרצאותיה על אנשים שקבלו מחלות ונפטרו... וכו מורה שמראה שהיא שמחה שבעלה אברך בכולל
ושאין אושר גדול מזה,מורה שמראה לתלמידותיה שלא העיקר זה החיצוניות אלא יש עולם פנימי עשיר ומעניין לכל אחת שכדאי לטפח ולפתח(כוונתי לעולם המידות)- מורה כזו מצליחה לחלחל ללב התלמידות ולהשפיע עליהן לטווח ארוך ביותר
והכל נכתב מתוך ניסיון אישי. ומתוך אהבה למקצוע החינוך.
מה שברור שבסמינר שחונכתי ובעוד כמה סמינרים הדומים לו , כן מחנכים הרבה עם הפחדות ואיומים ובניגוד לכל מה שכתבתי לעיל וחבל.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י רותי בן שימ;1190826:
(אני למדתי בתיכון שנוהל ע"י מנהל חוצניק משוויץ. זה היה חינוך!! אמנם היה תקנון אבל תחתיו ניתן האימון בכל בת שהיא תחליט בעצמה האם ראוי איך שהיא מתלבשת והאם זה מכבד את מעמדה כבת ישראל.)
נכתב ע"י pr;1190907:
הר' לויכטר מסר הרצאה מיוחדת במינה בענין צניעות,
בה הוא מסביר את ההבדל - והסתירה - בין תקנון צניעות לבין צניעות פנימית,
שתי הדוגמאות, (אני מכיר אישית את שני האישים, ומכיר את ההצלחות שלהם בתחום) לדעתי מייצגות חלקים במערכת החינוך, שאכן באים עם תפיסה מאוד ברורה ובריאה, (ד"א - כלל לא מתפשרת, כפי שמנסים להציג), שמקורה בחינוך היקי.
אני חושב שאם תקראו בעיון את דברי הש"ר הירש, הן בספרים שהוציאו על שיטתו (הרב בודנר כמדוני), והן בפרק שהוא מיחד לכך ב"חורב", תוכלו להבין את העמדה שאני מנסה לייצג כאן.
אני חושב שאם נתיימר לייצג במלה אחת את עיקרי השיטה, נוכל להשתמש במילה "אמת", ואידך זיל גמור.
 

אפרתה

משתמש מקצוען
מה אומר? עצוב מאוד.

ארבע עשרה שנה של השקעה בכל תלמידה ותלמידה ומה מקבלים בתמורה? אשכול מלא בביקרת ובטענות. דוד שלמד מאחיתופל הלכה קראו רבי אלופי ומיודעי, אבל כאן תלמידות שקיבלו שנים על שנים השקפה, מידות ויראת שמים אין להן מה לאמר כי אם ביקרת. את כל מה שהן השיגו זה וודאי בכוחותיהן האישיים אבל כל הכישלונות הם באשמת המחנכים...
האם אינכם יודעים איך נראו הבנות באירופה ומה היו מעשיהן?
לא יצא לכם לראות בנות חילוניות ואת מראן והתנהגותן?
האם יש למישהי פה יכולת לדעת מה היה יוצא ממנה ללא החינוך שקיבלה בסמינר?
( אם לפחות היו כאן הודעות הערכה בצירוף הערה צדדית אבל ככה?)
בושה שגם מי שכבר כתבה כמה מילות הערכה הן באו רק כדי להצדיק את הביקרת שלה...
לעניות דעתי הבסיס לחינוך האישי וגם של הילדים הוא הכרת הטוב.
אני בזה לכפיות הטובה.
 

יגואנה

משתמש רשום
כולם מכירים טובה לסמינרים, מי אמר שלא?
מדברים פה על דרך חינוך לדור העתיד
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י אפרתה;1190994:
מה אומר? עצוב מאוד.

ארבע עשרה שנה של השקעה בכל תלמידה ותלמידה ומה מקבלים בתמורה? אשכול מלא בביקרת ובטענות. דוד שלמד מאחיתופל הלכה קראו רבי אלופי ומיודעי, אבל כאן תלמידות שקיבלו שנים על שנים השקפה, מידות ויראת שמים אין להן מה לאמר כי אם ביקרת. את כל מה שהן השיגו זה וודאי בכוחותיהן האישיים אבל כל הכישלונות הם באשמת המחנכים...
האם אינכם יודעים איך נראו הבנות באירופה ומה היו מעשיהן?
לא יצא לכם לראות בנות חילוניות ואת מראן והתנהגותן?
האם יש למישהי פה יכולת לדעת מה היה יוצא ממנה ללא החינוך שקיבלה בסמינר?
( אם לפחות היו כאן הודעות הערכה בצירוף הערה צדדית אבל ככה?)
בושה שגם מי שכבר כתבה כמה מילות הערכה הן באו רק כדי להצדיק את הביקרת שלה...
לעניות דעתי הבסיס לחינוך האישי וגם של הילדים הוא הכרת הטוב.
אני בזה לכפיות הטובה.
אפשר לפתוח אשכול חדש על נושא "חינוך להכרת הטוב"
אבל כמובן לא לתלות את האשמה באף גורם.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
בבקשה, בואו נפסיק את הדיון הזה.
לרפואת חיים מיכאל שלמה בן מיכל, ורפאל יצחק אייזיק בן מיכל.
ולרפואת נפשנו שלנו...

בנימה הזו, לא יצא מזה שום דבר טוב.
 

ללי41

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י אפרתה;1190994:
מה אומר? עצוב מאוד.

ארבע עשרה שנה של השקעה בכל תלמידה ותלמידה ומה מקבלים בתמורה? אשכול מלא בביקרת ובטענות. דוד שלמד מאחיתופל הלכה קראו רבי אלופי ומיודעי, אבל כאן תלמידות שקיבלו שנים על שנים השקפה, מידות ויראת שמים אין להן מה לאמר כי אם ביקרת. את כל מה שהן השיגו זה וודאי בכוחותיהן האישיים אבל כל הכישלונות הם באשמת המחנכים...
האם אינכם יודעים איך נראו הבנות באירופה ומה היו מעשיהן?
לא יצא לכם לראות בנות חילוניות ואת מראן והתנהגותן?
האם יש למישהי פה יכולת לדעת מה היה יוצא ממנה ללא החינוך שקיבלה בסמינר?
( אם לפחות היו כאן הודעות הערכה בצירוף הערה צדדית אבל ככה?)
בושה שגם מי שכבר כתבה כמה מילות הערכה הן באו רק כדי להצדיק את הביקרת שלה...
לעניות דעתי הבסיס לחינוך האישי וגם של הילדים הוא הכרת הטוב.
אני בזה לכפיות הטובה.

לצערנו בסמינרים עליהם את מדברת ממש לא נותנים יחס אישי והשקעה בכל אחת!!!
 

תור הזהב

משתמש מקצוען
נכתב ע"י אפרתה;1190994:
מה אומר? עצוב מאוד.

ארבע עשרה שנה של השקעה בכל תלמידה ותלמידה ומה מקבלים בתמורה? אשכול מלא בביקרת ובטענות. דוד שלמד מאחיתופל הלכה קראו רבי אלופי ומיודעי, אבל כאן תלמידות שקיבלו שנים על שנים השקפה, מידות ויראת שמים אין להן מה לאמר כי אם ביקרת. את כל מה שהן השיגו זה וודאי בכוחותיהן האישיים אבל כל הכישלונות הם באשמת המחנכים...
האם אינכם יודעים איך נראו הבנות באירופה ומה היו מעשיהן?
לא יצא לכם לראות בנות חילוניות ואת מראן והתנהגותן?
האם יש למישהי פה יכולת לדעת מה היה יוצא ממנה ללא החינוך שקיבלה בסמינר?
( אם לפחות היו כאן הודעות הערכה בצירוף הערה צדדית אבל ככה?)
בושה שגם מי שכבר כתבה כמה מילות הערכה הן באו רק כדי להצדיק את הביקרת שלה...
לעניות דעתי הבסיס לחינוך האישי וגם של הילדים הוא הכרת הטוב.
אני בזה לכפיות הטובה.

חס וחלילה,
אפרתה אין מדברים פה נגד הסמינרים ונגד ההשקעה.
הכוונה היא שיכוונו את ההשקעה לאפיק החיובי ואז יהיה קל יותר וגם מוערך יותר.


כשהגישה מותאמת לחניכים קל להם יותר ליישם, והדור שלנו בעל נסיונות ותפקידים שונים.
אתן דוגמה שדיברתי עלייה היום עם אחת ממורותי לשעבר שהיום אנו ידידות.
אני מעבירה סדרה לפיתוח כישורים עיסקיים לבנות ב-ה'-ו': כיצד לכתוב קו"ח, כיצד להתראיין, להתחיל ברגל ימין, ואיך ליזום עסק, איך למכור ואיך לתת שירות שמושך לחזור ועוד.
הכל ברמה שתיתן להן כלים להיכנס בצורה נכונה לשוק העבודה. אני יודעת שבהמוני סמינרים נמסרים דברים בכיוון הזה. סדנאות לכלכלה נבונה ועוד.
כל התופעה התחילה ממש בשנים האחרונות.
האם עשו רע שלא הכניסו עד כה את הדברים לתוכנית הלימודים? לא מרוע אולי מחוסר מחשבה, חבל. אבל לא פלילי. השקיעו מכל הכיוונים ולא ראו בזה נחיצות, בשלב מסוים הבינו שזה חשוב לדור הנוכחי שמעטות מאוד מבין בוגרותיו נהיות מורות. והרוב הולכות לתעסוקות אחרות ולכן חשוב לתת להן כלים.
במידה מסוימת גם בתחום הרוחני זה כך, כשאני משחזרת חלק מהדברים שלמדתי אני מבינה שהם פשוט לא היו מחוברים לשטח שאליו יצאתי, ועם מורות ממשיכות באותה גישה אז חבל. אם ניתן לרענן את הגישה לצרכים כמו שעשו בתחום הגשמי הזה-לכולם היה טוב יותר. הקליטה תהיה משובחת יותר, והיישום כנ"ל.
 

פיטפוט

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אפרתה, נתפסת לנקודה שדוברה כאן, על הצניעות.
מה שמנסים לומר כאן שהבעיה במערכת החינוך החרדית היא לא רק בעניני הצניעות אלא בעצם דרך החינוך בהפחדות.

תחשבי על כל הנושא של אלול... איך מעבירים אותו אצלנו ואיך לומדים אותו למשל בדרך של ברסלב (אני מתכוונת לאלו האמיתיים, עובדי ה') אני אמנם ממש לא נמנית על קבוצתם אבל כשתראי איך מקרבים שם את אלול ללב באהבה וברחמים תביני כמה ההפחדות גורמות לריחוק המדובר.

וזה בעצם מה שעצבן אותי ולכן הגבתי לפותח האשכול כמו שהגבתי.
 

אפרתה

משתמש מקצוען
אוקיי, אז אני מבינה שיש לך בעיה עם הדרך הליטאית, שכוללת מוסר וכו',
אם את מתחברת לדרך ברסלב- אדרבה, תוכלי ללמוד אצלם, יש להם מוסדות והם מלמדים בדרך שלהם. עם כל הכבוד וההערכה אלו דרכים שונות וכל אחד ילך לאן שנפשו רוצה, מה הבעיה?
 

פיטפוט

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עכשיו כבר הצלחת ממש לגלגל אותי מצחוק...

לי יש בעיה עם הדרך הליטאית???
אני מתחברת לברסלב???

לא יודעת מאיפה הסקת את המסקנות ההזויות האלו.
אני וכל אחיי ואחיותי התחנכנו במוסדות ליטאים מובהקים וספגנו בהם המון דברים טובים ברמה גבוהה מאוד.
כשבנאדם זורק אבן למקום ממנו הוא שתה זה נבזי ביותר,
אבל כבוגרת, אמא לילדים, עם זאת שאני מסתכלת אחורה מהיכן שהגעתי אני משתדלת גם להיות עם הפנים קדימה כדי שלא אחזור על טעויות שנעשו ולכן את ילדי אני אחנך באותה הדרך אבל עם תיקונים מתבקשים.

לא מבינה מה כל כך מכעיס אותך שאנשים בודקים את הדרך שבה התחנכו. אף אחד לא בא ופוסל את "בית יעקב" אבל איך אמא שלי אומרת:
שרה שנירר לא התכוונה לכך כשהיא הקימה את הסניף הראשון...

הרבה מורות מתוך המערכת כבר מבינות את זה ועובדה שאני יכולה לומר לך שבבית יעקב יסודי היכן שאני גרה את רואה שינוי ביחס לתלמידות ובכלל. (והם שמרנים מאוד!!)

ואם להזכיר את ברסלב, לא חכם בכלל לפסול דרך אחרת רק כי היא שונה מהדרך שלנו.
יש בהם המון דברים טובים שהלואי והיו מחנכים כך אצלנו בנקודות של עבודת ה' ועבודת המידות.
(ואני כמובן לא מתיחסת לאלו שקופצים על הגגות..)
 

ללי41

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
דרך החינוך של ההפחדות הרסה והורסת תלמידים רבים,אני מכירה אישית הרבה ילדים שנפגעו בנפשם קשות עקב החינוך הזה (יתכן שהיו קצת יותר רגישים מלכתחילה)

ואכן רוב החוזרים בתשובה יעדיפו ללכת לברסלב מאשר לשיטה הליטאית (ממילא שם גם מקבלים אותם יותר בשמחה)
 

חנהלה1

משתמש פעיל
א. בעניין הזלזול במוסדות: יש המון יתרונות לממסד ולוותק שלו אבל ממסד פועל שנים בצורה ממסדית וממשיך וחוזר על טעויות כי ככה נהגו וככה ינהגו לעולם,
ב. אי אפשר להתעלם מעשרות מורות ונשות חינוך שצועדות כל יום למקום עבודתן, אבל אני לא חושבת שיש לי מה להעריך בהן יותר מהמוכרת במכולת שגם היא משכימה מידי יום לעבודתה לספק לנו מצרכים נחוצים [האמת שאני מאוד מעריכה אותה] לעומת זאת יש מורות ספורות, אבל ממש ספורות שחשתי את הדאגה שלהם ובעיקר את האהבה,

אני לא שוכחת הערה של מורה דווקא בעניין הצניעות המדובר שפשוט המיסה אותי וגרמה לי אח"כ לדמעות מרב הערכה ואהבה שבה היא נאמרה! וזאת לעומת אין ספור הערות ואיומים בדרך של טרור שגרמו לאנטי ולהפחדות.
אין תחליף לחינוך פרטני מאהבה, לא יעזרו כל הפאשקעוילם והאיומים, העיניים מדלגות על זה אוטומטית.
 

השקעה

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י רותי בן שימ;1191375:
תחשבי על כל הנושא של אלול... איך מעבירים אותו אצלנו ואיך לומדים אותו למשל בדרך של ברסלב (אני מתכוונת לאלו האמיתיים, עובדי ה') אני אמנם ממש לא נמנית על קבוצתם אבל כשתראי איך מקרבים שם את אלול ללב באהבה וברחמים תביני כמה ההפחדות גורמות לריחוק המדובר.
זה יפה שאת מתחברת לאופן שבו "מעבירים" את הנושא של אלול בברסלב, הטעות שלך מצויה בעובדה שברסלב זה לא "אנשים שמעבירים" או שמתיימרים להעביר אלא הצדיק עצמו בלבד מעביר, ולכן מי שקורא את הדברים של הצדיק עצמו בספרים שלו בלי צינורות פגומים למיניהם בדרך יכול בוודאי להיות אפילו צדיק גמור(רבי נחמן עצמו אמר את זה) רק מהספרים וממה שהוא מקבל מהצדיק. לכן כל הדרך של ברסלב מבוססת על הבאת הספרים לעם ישראל ובהם יש כל מה שצריך כדי להיות אדם כשר, נסו ותווכחו (כולנו מנסים גם מי שחושב שהוא יודע הכל.)
ובעלי תשובה מגיעים לברסלב לא כי שם מקבלים אותם יפה כי גם בציבור הליטאי וגם בכל מי שקורא לעצמו ברסלב יש אנשים נפלאים ומקרבים ויש שקרנים למיניהם, הסיבה שבעלי תשובה מגיעים לברסלב זה שהצדיק עצמו מקרב אותם ומוציא אותם מהמקומות שהם נמצאים בהם, לפעמים דרך אנשיו הכשרים והאמיתיים ולפעמים ישירות, ורבי נחמן אמר, תרצו לשמוע או לא, :"כל הרהור תשובה שיש לאדם נמנשך ממני", כן גם לחרדי המסכן שלא מוצא את עצמו ובסוף מצליח לשמור עוד שבת לכבוד ה' למרות שהוא כבר בדרך החוצה, וגם לחילוני שמחליט לשמור את השבת הזאת לראשונה.
עכשיו תגידו שזה עניין של השקפה, עניין של חינוך, של אמונה, לא. זה האמת היחידה והברורה ותעשו עם זה מה שתרצו אחרי שתקראו את זה.
ועכשיו אני אדון לכף זכות את רותי בן שימ שהנ"ל:
נכתב ע"י רותי בן שימ;1191490:
(ואני כמובן לא מתיחסת לאלו שקופצים על הגגות..)

נכתב מתוך בורות, כי את עצמך מודה שאין לך שום קשר לברסלב בפועל. כי אלה שקופצים בגגות עושים את זה בציווי של צדיק יסוד עולם קדוש (רבי ישראל דב אודסר), וגם בכוחו של הצדיק, ומקרבים נפשות ולא יושבים במזגן על שטרות אז ממש תודה לך אבל הם לא זקוקים לציון ול"התייחסות" שלך וזה במחילה. כמובן שיש גם ביניהם מספר שקרנים כמו בכל קבוצה, אבל הגרעין השורשי והאמיתי של נ נח הוא מה שרבינו אמר עליו "אני אעשה אתכם כיתות כיתות ורק כיתה אחת תקלע לאמת". ואני עד עכשיו נזהרתי מלהכנס כאן לנושאי אמונה ואידיאולוגיה כדי לא לשבור לאנשים את הכלים עם הדעות הכביכול נחרצות שלנו, אבל היות וכבר כל אחד שופך כאן באשכול את כל סברותיו ואשר על ליבו, הרשתי לעצמי והשומע ישמע והחדל יחדל. יש לכם צדיק כזה שיכול לעזור לכם, ואתם מנסים לחפש פתרונות לבד תוך התנגחויות אחד בשני בלי סוף...נו שוין.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  24  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה