דרוש מידע קדושי מירון או הרוגי מירון?

מצב
הנושא נעול.

סנץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
אותה שאלה על הקדושים שנרצחים ע"י גויים בלי בחירה, לא יודע מאיזו תקופה התחילו "לקדש" אותם.
יעויין במכתב מאליהו ח"ג עמ' 348.
(הנהרג על קידוש ה' הוא אחד שעמדה בפניו אפשרות לחיות ע"י מעשה עבירה. )
הרב אליהו דיסקין בשיעורים לפרשת אמור (קול הלשון שיעור 2 פרשת אמור תשפ"ג) מאריך בביאור ההבדל בין אדם שעמדה לפניו הבירה אם להרג הוא נקרא שמסר נפש על קידוש ה'. ויש אדם שנהרג בגלל היותו יהודי שזה נקרא שמת על קדושת שמו כיון שכל יהודי בעצם קיומו בעולם הוא נציג של הקב"ה.
 

חשבונית

משתמש מקצוען
שמעתי את הרבנית קולדצקי אומרת באיזה כנס (לא זוכרת איך קוראים לארגון שעשה את הכנס. אולי 'חברותא')
שר' חיים קנייבסקי אמר שהם קדושים,
כי בזכותם הייתה התעוררות גדולה בעם ישראל.
 
אני אגיד לך סיבה פשוטה מאד למה:
כי ההכתרה של הקדושים וכולי באה במקום הפקת הלקחים הנדרשת על התנהלות ציבורית נכונה ובלתי נכונה, על חלוקת משאבים למי שדוחף הכי חזק על חשבון הציבור עצמו, על 'סמוך' ויהיה בסדר, ועל האשמת כווווללללללם חוץ מהאחראים מתוכנו.
זה למה.
יותר מזה, זה מוציא את ההתייחסות שלנו מאיזון.
כללית.
ממקד במירון במקום בירושלים.
במקדש.
ככה זה, כשמתמקדים במשהו יותר מדי ומגדלים אותו זה מוריד משהו אחר במקום.
מזבח יש לנו רק במקום אחד.
הייתי רוצה להאיר נקודת מבט נוספת.
ישנם את אלו שהיו שם, שבקושי יצאו מהטראומה שאולי בדחיפותיהם, ח"ו...
אולי עבורם, עדיף להימנע מהתואר "הרוגי מירון" לטובת "קדושי מירון", על מנת להקל על תהליך ההחלמה שלהם
למה לומר "קדושי" במקום "הרוגי"/"נספי" יועיל להם להחלים?
למה זה חייב להיות סותר?
לא חייב.
אבל מטבע הדברים כשהופכים משהו ל"גזירת שמיים" ממילא פחות מתייחסים למי אחראי על מה כי זה הרי גזירת שמיים
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  17  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה