התייעצות קאוצ'ינג ושלום בית

מצב
הנושא נעול.

CHANEL

משתמש פעיל
אני צריכה סדר בראש

לאחרונה נודעתי לכמה וכמה נשים שאני מכירה שהתגרשו/בתהליכי גירושין

ובמקרה יש משותף לכולן-לומדות אימון אישי.

אמור להיות קשר?

אני יודעת שזה נשמע הזוי,

אבל חברה טובה שלי שהמצב בבית שלה תמיד לא היה דבש וקינמון בנושא השלום בית של הוריה,הפך גרוע הרבה יותר מאז שאמא שלה הלכה ללמוד את זה.והיא זורקת לא פעם על רצון להתגרש..ליד הילדים אפילו.

היא טוענת שמה שהדבר הזה שינה אצל אמא שלה זה בדיוק ההיפך מאימון אישי-היא מתחילה לראות חסרונות ובעיות באנשים אחרים.

היא פתאום מדברת בשפה אחרת עם הילדים וזה נורא מציק...ומלאת ביקורת על כולם ובדיוק ההיפך ממכילה (אחת ממילות המפתח בקאוצ'ינג...הכלה)

פתאום היא מתחילה לקרוא לבעיות של בעלה בשמות מקצועיים....

ועוד מקרה שאמא שלי נסעה עם מישהי שכל הנסיעה סיפרה לה על הלימודים שלה...על המקצוע הזה...וחפרה לה במח על השיטות טיפול וכמה זה מועיל בחיים וכו,כמה חודשים אח"כ היא התגרשה

ואני יודעת על עוד לפחות 4 מקרים כאלה,

לא הייתי חושבת שיש קשר אם זה לא היה כ"כ הרבה מקרים בתקופה לא ארוכה כ"כ...

יש מצב שהדבר הזה מביא למשהו לא טוב בשלום בית?אולי נהיים ביקורתיים יותר כלפי הסובבים הקרובים?
אני בטוחה שהרבה יגידו:תלוי למי,לא לכל אחת מתאים המקצוע הזה....
אבל ביננו,כל אחת שניה היום נהיית מאמנת אישית!!
 
נערך לאחרונה ב:

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
א. יתכן מאוד שהבעיות היו קודם ולכן הן הלכו ללמוד קאוצ'ינג מתוך תקוה שזה יעזור להם.

ב. קאוצינ'ג/אימון זה כלי טיפולי, זה לא הופך אותך למאבחן, מי שמתיימר לאבחן בעיות פסיכופתלוגיות בלי להיות פסיכולוג מקצועי הוא פושע.

ג. לפעמים זה גם וגם, כלומר היו בעיות וכמובן כל אחד בטוח שבן זוגו אשם, היא לקחה יוזמה והלכה ללמוד שיטת טיפול כדי לטפל בבן זוג הסורר, כל הקורס היא רק דמיינה אותו מול העיניים והדביקה לו כל אבחון אפשרי, וכשחזרה הבייתה נסתה לטפל בו, הוא כמובן התעצבן מזה שהוא נהיה בעיה פתלוגית, ואז היא "הכילה" אותו, והוא התעצבן פי עשר. וזהו.
בקיצור אם היא לא הייתה הולכת כדי ללמוד איך לטפל בו - אלא סתם הולכת ללמוד מקצוע אז לא היה קורה כלום.

ד. כמו שכתבתי קאוצינג הוא כלי טיפולי, שיטת טיפול אחת מני רבות, היא לא מתאימה לכל מקרה ובטח לא לכל אחד, מטפל טוב שיש לו ידע מקיף בפסיכופתולוגיה ובפסיכותרפיה ויש ארגז כלים הכולל CBT ועוד, יועיל לעצמו אם ילמד גם את הNLP אבל להחזיק רק בזה זה חובבני מידי.
 

צבי ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
מאוד מתחבר לדברים שכתבו קודמי.

במקרה שמעתי אתמול על סיפור די דומה על אשה שלמדה קאוצ'ינג, ומאז מציעה בכח "אימונים" לילדים שלה (גם לנשואים) עד שהדבר הפך למאוס בקרב הילדים.

הבעיה העיקרית היא (כמו שכבר הזכירו) שאנשים שצריכים בעצמם לעבור טיפול להכיר את ה"אני" שלהם, במקום לטפל בעצמם, הולכים לקורס קצר שילמד אותם לטפל באחרים. ובהרבה מקרים לאחר קורס קצר הם כבר מציגים עצמם כיועצים מומחים בכל תחומי הנפש.
 

CHANEL

משתמש פעיל
לדעתי צריך איכשהו לעצור את הסחף הזה שבו כל אחד מתקבל ללמוד את זה ומקבל הכשרה לאמן אחרים.
לא?
בדור שיש כ"כ הרבה בעיות לאנשים והתמודדיות שונות ומשונות,הגיוני שתהיה הצפה כל כ"כ הרבה כאלה שיכולים לאמן אחרים?
נ.ב אני לא חושבת שניתן להסיק מארבע סיטואציות...
אם זה היה רק 4 מקרים באמת שלא הייתי רצה להסיק מסקנה....
 

צבי ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
א. יתכן מאוד שהבעיות היו קודם ולכן הן הלכו ללמוד קאוצ'ינג מתוך תקוה שזה יעזור להם.
.

ואם זה לא עזר להם, אז זה בבחינת "יוסיף דעת יוסיף מכאוב"
 

צבי ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
לדעתי צריך איכשהו לעצור את הסחף הזה שבו כל אחד מתקבל ללמוד את זה ומקבל הכשרה לאמן אחרים.
לא?
בדור שיש כ"כ הרבה בעיות לאנשים והתמודדיות שונות ומשונות,הגיוני שתהיה הצפה כל כ"כ הרבה כאלה שיכולים לאמן אחרים?

אם זה היה רק 4 מקרים באמת שלא הייתי רצה להסיק מסקנה....
אין אפשרות לעצור את הסחף, מסיבה פשוטה. המכונים שמכשירים את אותם "מטפלים דגולים" מרוויחים על זה כסף. זהו עסק לכל דבר.
כמובן שאין על זה שום פיקוח, כי גם התעודה בדרך כלל לא מוכרת ע"י גוף רציני.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
אין אפשרות לעצור את הסחף, מסיבה פשוטה. המכונים שמכשירים את אותם "מטפלים דגולים" מרוויחים על זה כסף. זהו עסק לכל דבר.
כמובן שאין על זה שום פיקוח, כי גם התעודה בדרך כלל לא מוכרת ע"י גוף רציני.
וגם אם מי שנותן את ההכשרה (המרצה) הוא מומחה מהשורה הראשונה - זה עדיין לא אומר כלום, כי

א. ללמד זה מקצוע בפני עצמו, לא כל מנתח מומחה יודע איך ללמד בביה"ס לרפואה, ולא כל נהג מומחה יודע ללמד נהיגה.
ב. מארגני הקורסים משלמים לו לפני שעות, והם מחפשים לחסוך כל הזמן, וכך הוא מעביר חומרים מהר מידי.
ג. ב-90% מהקורסים אין שום סטא'ז, אין סימולציות אמיתיות, ואין צורך להביא מקרים שטיפלת בהם עם סופרוייזר.
 

CHANEL

משתמש פעיל
לכן כולם הולכים ללמוד את זה,
כי קל להתקבל וקל לקבל תעודה....
שום דבר לא מותנה בשום דבר.
לא הזוי?!
ואגב,אני מקבלת הרבה הודעות באישי מכאלה שכותבים שהם שנים מחזיקים בדעה הזאת שבהרבה מהמקרים יש קשר בין לימוד המקצוע לתחילת פירוקו של קשר...
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
לכן כולם הולכים ללמוד את זה,
כי קל להתקבל וקל לקבל תעודה....
שום דבר לא מותנה בשום דבר.
לא הזוי?!
ואגב,אני מקבלת הרבה הודעות באישי מכאלה שכותבים שהם שנים מחזיקים בדעה הזאת שבהרבה מהמקרים יש קשר בין לימוד המקצוע לתחילת פירוקו של קשר...
בטוחני במליון אחוז שהבעיות התחילו קודם.
וכנראה שהאשה החליטה שהבעיה בבעלה, והלכה ללמוד כדי לטפל בו ולא כדי לטפל בעצמה.

נ.ב. כל פסיכולוג חייב לעבור טיפול פסיכולוגי בעצמו אצל פסיכולוג אחר לפני שמקבל את הרשיון, גם כדי לתת לו מודעות לבעיותיו הוא, וכדי לשלול מצבים כאלו.
 

קרעפט

משתמש מקצוען
בטוחני במליון אחוז שהבעיות התחילו קודם.
וכנראה שהאשה החליטה שהבעיה בבעלה, והלכה ללמוד כדי לטפל בו ולא כדי לטפל בעצמה.
ברור, הבעיה היא שהתעסקות עם הנפש בצורה לא מבוקרת רק מעצימה את הבעיות ולא מפחיתה אותם.
 

צפוני אבוד

משתמש מקצוען
כל ההכלה וההבנה שאני תמיד בסדר ואין כזה דבר טוב ורע אלא כל אחד מנקודת המבט שלו הוא צודק וכן הלאה - זה טוב אם אתה מפנה את זה כלפי אחרים אבל אתה יכול להשתמש בזה נגד אחרים ולטובת האגואיסטיות שלך.
בכל הקאוצ'ינג מסבירים לך שאתה בסדר לא משנה מה תעשה, אז מה רוצים שלא יצא מזה מצב שלא מסתדרים עם השני? הרי כל מה שאני עושה זה טוב.
רכרוכיות של הדור- לא יודעים להתמודד עם זה שאני לא בסדר וצריך לשנות אז על כמעט כל דבר אומרים שזה בסדר.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
ברור, הבעיה היא שהתעסקות עם הנפש בצורה לא מבוקרת רק מעצימה את הבעיות ולא מפחיתה אותם.

יש כאן 2 נידונים שונים

1. ברור שכדי להיות מטפל לא מספיק לבלוע קורס או שנים, אבל קורס כזה יכול מאוד לפתח אצלך את המודעות הנפשית והרגשית, וזה כדאי.

2. האם הקורס יכול להרוס שלום בית?
כנראה שכן, אבל בא לא נטעה באבחנה, כאן לא המקצוע בעייתי, אלא האשה בעייתית.
באותה מידה היא יכלה לקרוא ספר של ברטלר ולהדביק עליו אבחון משם, או לשמוע סיפורים מחברה גרושה ולזהות שבעלה הוא בדיוק כזה, לשמוע הרצאה בזוגיות ולומר "הלוואי ובעלי היה שומע את זה". ולצטט לו פסוקים מהתורה ומחז"ל ועוד, ועוד.

לכן העצה יעוצה שכשיש בעיה בשלום בית, ללכת לטיפול מקצועי, המטפלים יודעים לא להיות שיפוטיים, ולא להדביק אבחנות וסטיגמות, ללכת בין הטיפות ולא לתת לאף אחד מבני הזוג לרתום אותו לצד שלו.
ולא לנסות ללכת ללמוד טיפול ולטפל בעצמכם בבן הזוג.
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
אני חושב שיש כאן קצת טעות בהבנת ה"מקצוע" שנקרא "קאוצינג" ,
מאמן וקאוצ'ר אינו מטפל כלל!
ראו בויקיפדיה מה כתוב על קאוצינג':

אימון אישי
(נקרא גם קואוצ'ינג, מאנגלית: Coaching) הוא תהליך המכוון לסייע לאנשים מתפקדים להציב ולהשיג מטרות, להתגבר על מכשולים ולשמר מוטיבציה[1]. היעד של האימון האישי הוא שבתום התהליך המתאמן ירכוש את הכלים הנחוצים להשגת מטרות וכן ביטחון עצמי ביכולתו להגשימן[2].

תהליך זה מונחה על ידי מאמן אישי הנקרא באנגלית "קואץ'" (Coach) ומכונה בעברית לעתים גם קואצ'ר.

האימון האישי הוא מקצוע חדש יחסית, שעדיין אין לו הסמכה רשמית (unlicensed profession) מבחינת החוק במדינות רבות[1]. בישראל יש איגודים המכשירים מאמנים אישיים, אך המקצוע לא מוכר מבחינה אקדמית ואין עליו רגולציה ופיקוח[3]. האיגוד הישראלי לקואוצ'ינג הכשיר (נכון לשנת 2016) כ-2,500 מאמנים[4]. מאמנים נוספים הוכשרו בארגונים אחרים, וישנם גם מאמנים שלא עברו הכשרה.

הגדרה
לאימון אישי הגדרות שונות. בהן: סיוע ללקוח ללמוד, מתן תמיכה והכוונה בפיתוח מודעות עצמית, יעילות והגשמה, סיוע בשיפור חוויית החיים והביצועים בתחומים שקובע "המתאמן", טיפוח של מכוונות עצמית ללמידה וצמיחה אישית ועזרה ללקוחות בשיפור הביצועים המקצועיים והאישיים בתחום מסוים או קבוצת כישורים[5]. ההגדרה של פדרציית האימון הבינלאומית (ICF) היא: "שותפות עם לקוחות בתהליך מעורר מחשבה ויצירתי, אשר מעוררת אותם על מנת למקסם את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלהם... תהליך האימון עוזר ללקוחות להגדיר ולהשיג מטרות אישיות ומקצועיות במהירות רבה יותר ובקלות רבה יותר מאשר ניתן היה אחרת"[6].

מאפיינים
האימון האישי מיועד להוביל אל הגשמת מטרות מתוך היכולות והכישורים הקיימים בידי המתאמן תוך התערבות ממוקדת וקצרת מועד המתמקדת בהקניית כלים וחיזוק תכונותיו של המתאמן. כמו כן, שיטה זו אינה מתעכבת על עברו של המתאמן אלא בכאן ועכשיו. ישנם מספר היבטים המשותפים לכל ההגדרות של האימון האישי: הנחת היסוד שלאנשים יש את יכולת מולדת לגדול ולהתפתח, התמקדות במטרות שגובשו מתוך הסכמה הדדית והבנה שמערכת היחסים היא בעלת אופי שוויוני ושיתופי[1]. תפקידו של המאמן הוא לא לייעץ, אלא לשתף פעולה באופן המאפשר למתאמן להגדיר בעצמו את צרכיו ומטרותיו[2]. כמו כן, המאמן רואה את המתאמן כנושא באחריות לנקיטת הפעולות הדרושות להגשמת מטרותיו[7].

תהליך האימון
האימון האישי הוא יחסים מקצועיים שבהם המאמן עובד עם המתאמן לעידוד למידה חוויתית ושיפור רמת התפקוד והביצוע, אשר על פי רוב מכוונים להשגת מטרה ספציפית[1]. דרך שימוש בגישה חוקרת, המאמן שואף להגביר את היכולת של המתאמן לעצור, להרהר ולפתח מטרות מציאותיות יותר המבוססות על מודעות עצמית גבוהה יותר אודות הדרך שבה הוא חושב ומתנהג[7][8]. באופן זה האימון האישי מפתח מיומנויותשל פתרון בעיות עבור בעיות מעשיות מוגדרות[9].

האימון האישי עושה שימוש במרכיב קוגניטיבי כדי לסייע למתאמנים לפתח מודעות לאופן שבו הם משנים את ההתנהגות שלהם[2]. מאמנים משתמשים בסוג מסוים של שאלות על מנת להדגים למתאמנים שימוש יעיל בתפקודים ניהוליים ולמען חילוץ רעיונות המתאמנים, תוך כדי פיתוח היכולת שלהם להבהיר את מטרותיהם, לתכנן ולפעול להשגתן בכוחות עצמם[7][8]. התשאול המתמיד של המאמן אודות הדרך הטובה ביותר שבה המתאמן יכול להגשים את מטרותיו מעוררת מחשבה ומפתחת אסטרטגיה קוגניטיבית שבסופו של דבר המתאמן יוכל ליישם גם ללא עזרת המאמן[2].

פנייה לאימון
בדרך כלל, אדם או ארגון שבוחרים להגיע לאימון עושים זאת כאשר קיימת פרשת דרכים, התמודדות עם קושי או צורך לבצע שינוי בדרך החיים, ולעתים קושי להגיע לתוצאות. עם זאת, יש אנשים הבוחרים להתאמן דווקא בעתות של שגשוג ופריחה, כדי לנצל את המומנטום החיובי ולגדול עוד.

שלבי האימון
האימון האישי מורכב ממספר שלבים עיקריים:

  • הבהרת הערכים אשר על פיהם הוא מכוון את חייו
  • הבנת החסמים המונעים הגעה למטרה
  • חשיפת החלומות או החזון של המתאמן
  • הגדרת המטרות אשר בהגשמתן מעוניין המתאמן
  • גזירת מטרות המשנה מתוך מטרות העל
  • הולכת המתאמן אל בניית דרך פעולה
  • ליווי יישום דרך הפעולה
הערכת יעילות האימון
תהליך אימון אישי שנחשב ליעיל הוא כזה המביא לידי ביטוי באופן מיטבי את היכולות של המתאמן ומוביל לתוצאות ולהצלחת המתאמן. האדם מביא את יכולותיו לידי ביטוי מיטבי כאשר מאחורי פעולתו עומדת מודעות לערכים שלו, התגייסות למען חלום שהוא רוצה להגשים או כאשר יש לו אמון ביכולת שלו לבצע זאת. על בסיס זה עושה המאמן שימוש בכלים כמו עידוד, הבאת יכולות למודעות, העלאה ערכים למודעות, קישור בין פעולות ההווה לחזון הפרטי, הבנת חסמים, שימוש בכלי חשיבה תוצאתית, שימוש במשאבים שונים שקיימים כבר בחייו של המתאמן, "השאלת" יכולות מתחום אחד של המתאמן לתחום אחר, כלים מתחום התקשורת הבין אישית, כלים לעבודה רגשית כגון "התמקדות" ודמיון מודרך, ועוד.

תחומי אימון
האימון הארגוני-ניהולי הוא מהנפוצים ביותר בתחום[1]. תחום זה כולל בתמיכה וליווי לבעל עסק והוא נועד לזהות דרכים שבהן ניתן לשפר את יעילות העסק ורווחיותו. באמצעות האימון ניתן לשאוף לשיפור גורמים שונים בעסק כגון קשרי לקוחות, עבודת צוות, קידום מכירות, ניהול זמן, קביעת יעדים ופיתוח אסטרטגיות שיווק לעסק. סוג נוסף הוא אימון לקריירה.

אימון אישי עוסק בתחומים כמו יחסים בין אישיים, יצירתיות, תושיה, ניהול זמן, ביטחון עצמי ותכנון[1].

ישנו גם אימון למאמן (Supervision).

גישות אימון שונות
מקצוע האימון צמח מחוץ לאקדמיה במקומות שונים בעולם, ואין בנמצא תורה מוסכמת על התאוריה של אימון, כמו גם על עצם הגדרתו או הבחנתו מתחומים קרובים כטיפול וייעוץ. הגישות השונות באימון מסתמכות על תפיסות עולם ותחומי ידע שונים בתכלית. ניתן לחלק את עולם האימון בישראל למספר אסכולות עיקריות:

  • גישה פסיכולוגית - תהליך האימון משתמש בשפה פסיכולוגית והתהליך מאופיין באווירה רגשית.
  • גישה תוצאתית - האימון מתקיים בתוצאות מדידות בלבד. זוהי גישה מטריאליסטית שעוסקת בעיקר בהצבת מטרות ותכנון פעולות.
  • גישה רוחנית - האימון משתמש בשפת הניו-אייג'. יש אמונה בכוחות רוחניים של האדם וברוחניות בכלל, שימוש בבודהיזם ובתורות רוחניות שונות.
  • גישה יהודית - אימון על בסיס השפה והמושגים של היהדות עם דגש על תוצאות מתוך התאמה לעולם הערכים הפנימי.
  • גישה טרנספורמטיבית - מטרת תהליך האימון היא יצירת טרנספורמציה על ידי חשיפת תבניות החשיבה הבסיסיות של המתאמן והחלפת תבניות חשיבה תוקעות בתבניות חשיבה מקדמות. במהלך האימון, נעשה שימוש בכלים מאסכולות שונות כגון:NLP ודמיון מודרך, כלים מתחום האימון ההווייתי, כלים ממוקדי תוצאות וכלים מתחום הפסיכולוגיה (בעיקר הפסיכולוגיה הקוגניטיבית).
  • גישה אשר ממוקדת בזיהוי ובחירת סט הערכים המובילים ותרגומם להתנהלות.
כלים נפוצים הנרכשים באימון אישי
המאמן עשוי לאמן את המתאמן וללמד אותו לאמן את עצמו באמצעות הכלים הבאים המבוססים באימונים ההולכים על פי הגישות הפסיכולוגיות, היהודיות, הרוחניות והטרנספורמטיביות[9]:

אמפתיה
כמו בטיפולים פסיכולוגיים, בהם אמפתיה היא כלי מרכזי של הפסיכולוג[10], המאמן משתמש באמפתיה ליצירת כימיה ושיתוף פעולה בינו לבין המתאמן, ומאמן את המתאמן לעשות את אותו הדבר עם אחרים[11], וגם עם עצמו - וכך לקבוע את ערכיו, מטרותיו וחזונו.

ריסון כעס
זהו כלי שמתאמן לומד כשמטרותיו הם שיפור יחסיו עם אנשים מסוימים עליהם הוא כועס, או כרוכות בכך[12]. המאמן מעודד את המתאמן ליצור נרטיב המבטא את מהות כעסו של המתאמן על מישהו אחר, ולשנות את הפרשנות שלו להתנהגות של האדם האחר כדי שיוכל לראות אותו באור חיובי, על ידי כך שהמאמן שואל את המתאמן 4 שאלות:

  • למה לדעתך הוא עושה את זה?
  • האם זו עובדה או פרשנות?
  • מה הפרשנות האלטרנטיבית?
  • עד מתי אתה מתכוון להרוס לעצמך את החיים ולהמשיך לא לשנות פרשנות?
שיטה זו עבור ריסון כעס בקואוצ'ינג מבוססת על מודל אפר"ת.

חשיבה יצירתית
המאמן מלמד את המתאמן מגוון גישות לפתרון בעיות[13].

לקיחת אחריות
מכיוון שכל תחום הקואוצ'ינג מבוסס (בין היתר) על ההנחה שלכל אדם יש בחירה חופשית במידה מסוימת, המאמן מעודד את המתאמן למקד את מחשבותיו בדברים שיש לו יכולת להשפיע עליהם במקום להפך, דהיינו לחשוב בפרואקטיביות במקום בריאקטיביות על כל דבר[14]. בין היתר זה נעשה על ידי כך שהמאמנים מציעים למתאמנים לבצע שינויים פשוטים בחייהם, כמו שינוי האנשים בהם הם בוחרים להקיף את עצמם[15].
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
אני חושב שיש כאן קצת טעות בהבנת ה"מקצוע" שנקרא "קאוצינג" ,
מאמן וקאוצ'ר אינו מטפל כלל!
ראו בויקיפדיה מה כתוב על קאוצינג':

אימון אישי
(נקרא גם קואוצ'ינג, מאנגלית: Coaching) הוא תהליך המכוון לסייע לאנשים מתפקדים להציב ולהשיג מטרות, להתגבר על מכשולים ולשמר מוטיבציה[1]. היעד של האימון האישי הוא שבתום התהליך המתאמן ירכוש את הכלים הנחוצים להשגת מטרות וכן ביטחון עצמי ביכולתו להגשימן[2].

תהליך זה מונחה על ידי מאמן אישי הנקרא באנגלית "קואץ'" (Coach) ומכונה בעברית לעתים גם קואצ'ר.

האימון האישי הוא מקצוע חדש יחסית, שעדיין אין לו הסמכה רשמית (unlicensed profession) מבחינת החוק במדינות רבות[1]. בישראל יש איגודים המכשירים מאמנים אישיים, אך המקצוע לא מוכר מבחינה אקדמית ואין עליו רגולציה ופיקוח[3]. האיגוד הישראלי לקואוצ'ינג הכשיר (נכון לשנת 2016) כ-2,500 מאמנים[4]. מאמנים נוספים הוכשרו בארגונים אחרים, וישנם גם מאמנים שלא עברו הכשרה.

הגדרה
לאימון אישי הגדרות שונות. בהן: סיוע ללקוח ללמוד, מתן תמיכה והכוונה בפיתוח מודעות עצמית, יעילות והגשמה, סיוע בשיפור חוויית החיים והביצועים בתחומים שקובע "המתאמן", טיפוח של מכוונות עצמית ללמידה וצמיחה אישית ועזרה ללקוחות בשיפור הביצועים המקצועיים והאישיים בתחום מסוים או קבוצת כישורים[5]. ההגדרה של פדרציית האימון הבינלאומית (ICF) היא: "שותפות עם לקוחות בתהליך מעורר מחשבה ויצירתי, אשר מעוררת אותם על מנת למקסם את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלהם... תהליך האימון עוזר ללקוחות להגדיר ולהשיג מטרות אישיות ומקצועיות במהירות רבה יותר ובקלות רבה יותר מאשר ניתן היה אחרת"[6].

מאפיינים
האימון האישי מיועד להוביל אל הגשמת מטרות מתוך היכולות והכישורים הקיימים בידי המתאמן תוך התערבות ממוקדת וקצרת מועד המתמקדת בהקניית כלים וחיזוק תכונותיו של המתאמן. כמו כן, שיטה זו אינה מתעכבת על עברו של המתאמן אלא בכאן ועכשיו. ישנם מספר היבטים המשותפים לכל ההגדרות של האימון האישי: הנחת היסוד שלאנשים יש את יכולת מולדת לגדול ולהתפתח, התמקדות במטרות שגובשו מתוך הסכמה הדדית והבנה שמערכת היחסים היא בעלת אופי שוויוני ושיתופי[1]. תפקידו של המאמן הוא לא לייעץ, אלא לשתף פעולה באופן המאפשר למתאמן להגדיר בעצמו את צרכיו ומטרותיו[2]. כמו כן, המאמן רואה את המתאמן כנושא באחריות לנקיטת הפעולות הדרושות להגשמת מטרותיו[7].

תהליך האימון
האימון האישי הוא יחסים מקצועיים שבהם המאמן עובד עם המתאמן לעידוד למידה חוויתית ושיפור רמת התפקוד והביצוע, אשר על פי רוב מכוונים להשגת מטרה ספציפית[1]. דרך שימוש בגישה חוקרת, המאמן שואף להגביר את היכולת של המתאמן לעצור, להרהר ולפתח מטרות מציאותיות יותר המבוססות על מודעות עצמית גבוהה יותר אודות הדרך שבה הוא חושב ומתנהג[7][8]. באופן זה האימון האישי מפתח מיומנויותשל פתרון בעיות עבור בעיות מעשיות מוגדרות[9].

האימון האישי עושה שימוש במרכיב קוגניטיבי כדי לסייע למתאמנים לפתח מודעות לאופן שבו הם משנים את ההתנהגות שלהם[2]. מאמנים משתמשים בסוג מסוים של שאלות על מנת להדגים למתאמנים שימוש יעיל בתפקודים ניהוליים ולמען חילוץ רעיונות המתאמנים, תוך כדי פיתוח היכולת שלהם להבהיר את מטרותיהם, לתכנן ולפעול להשגתן בכוחות עצמם[7][8]. התשאול המתמיד של המאמן אודות הדרך הטובה ביותר שבה המתאמן יכול להגשים את מטרותיו מעוררת מחשבה ומפתחת אסטרטגיה קוגניטיבית שבסופו של דבר המתאמן יוכל ליישם גם ללא עזרת המאמן[2].

פנייה לאימון
בדרך כלל, אדם או ארגון שבוחרים להגיע לאימון עושים זאת כאשר קיימת פרשת דרכים, התמודדות עם קושי או צורך לבצע שינוי בדרך החיים, ולעתים קושי להגיע לתוצאות. עם זאת, יש אנשים הבוחרים להתאמן דווקא בעתות של שגשוג ופריחה, כדי לנצל את המומנטום החיובי ולגדול עוד.

שלבי האימון
האימון האישי מורכב ממספר שלבים עיקריים:

  • הבהרת הערכים אשר על פיהם הוא מכוון את חייו
  • הבנת החסמים המונעים הגעה למטרה
  • חשיפת החלומות או החזון של המתאמן
  • הגדרת המטרות אשר בהגשמתן מעוניין המתאמן
  • גזירת מטרות המשנה מתוך מטרות העל
  • הולכת המתאמן אל בניית דרך פעולה
  • ליווי יישום דרך הפעולה
הערכת יעילות האימון
תהליך אימון אישי שנחשב ליעיל הוא כזה המביא לידי ביטוי באופן מיטבי את היכולות של המתאמן ומוביל לתוצאות ולהצלחת המתאמן. האדם מביא את יכולותיו לידי ביטוי מיטבי כאשר מאחורי פעולתו עומדת מודעות לערכים שלו, התגייסות למען חלום שהוא רוצה להגשים או כאשר יש לו אמון ביכולת שלו לבצע זאת. על בסיס זה עושה המאמן שימוש בכלים כמו עידוד, הבאת יכולות למודעות, העלאה ערכים למודעות, קישור בין פעולות ההווה לחזון הפרטי, הבנת חסמים, שימוש בכלי חשיבה תוצאתית, שימוש במשאבים שונים שקיימים כבר בחייו של המתאמן, "השאלת" יכולות מתחום אחד של המתאמן לתחום אחר, כלים מתחום התקשורת הבין אישית, כלים לעבודה רגשית כגון "התמקדות" ודמיון מודרך, ועוד.

תחומי אימון
האימון הארגוני-ניהולי הוא מהנפוצים ביותר בתחום[1]. תחום זה כולל בתמיכה וליווי לבעל עסק והוא נועד לזהות דרכים שבהן ניתן לשפר את יעילות העסק ורווחיותו. באמצעות האימון ניתן לשאוף לשיפור גורמים שונים בעסק כגון קשרי לקוחות, עבודת צוות, קידום מכירות, ניהול זמן, קביעת יעדים ופיתוח אסטרטגיות שיווק לעסק. סוג נוסף הוא אימון לקריירה.

אימון אישי עוסק בתחומים כמו יחסים בין אישיים, יצירתיות, תושיה, ניהול זמן, ביטחון עצמי ותכנון[1].

ישנו גם אימון למאמן (Supervision).

גישות אימון שונות
מקצוע האימון צמח מחוץ לאקדמיה במקומות שונים בעולם, ואין בנמצא תורה מוסכמת על התאוריה של אימון, כמו גם על עצם הגדרתו או הבחנתו מתחומים קרובים כטיפול וייעוץ. הגישות השונות באימון מסתמכות על תפיסות עולם ותחומי ידע שונים בתכלית. ניתן לחלק את עולם האימון בישראל למספר אסכולות עיקריות:

  • גישה פסיכולוגית - תהליך האימון משתמש בשפה פסיכולוגית והתהליך מאופיין באווירה רגשית.
  • גישה תוצאתית - האימון מתקיים בתוצאות מדידות בלבד. זוהי גישה מטריאליסטית שעוסקת בעיקר בהצבת מטרות ותכנון פעולות.
  • גישה רוחנית - האימון משתמש בשפת הניו-אייג'. יש אמונה בכוחות רוחניים של האדם וברוחניות בכלל, שימוש בבודהיזם ובתורות רוחניות שונות.
  • גישה יהודית - אימון על בסיס השפה והמושגים של היהדות עם דגש על תוצאות מתוך התאמה לעולם הערכים הפנימי.
  • גישה טרנספורמטיבית - מטרת תהליך האימון היא יצירת טרנספורמציה על ידי חשיפת תבניות החשיבה הבסיסיות של המתאמן והחלפת תבניות חשיבה תוקעות בתבניות חשיבה מקדמות. במהלך האימון, נעשה שימוש בכלים מאסכולות שונות כגון:NLP ודמיון מודרך, כלים מתחום האימון ההווייתי, כלים ממוקדי תוצאות וכלים מתחום הפסיכולוגיה (בעיקר הפסיכולוגיה הקוגניטיבית).
  • גישה אשר ממוקדת בזיהוי ובחירת סט הערכים המובילים ותרגומם להתנהלות.
כלים נפוצים הנרכשים באימון אישי
המאמן עשוי לאמן את המתאמן וללמד אותו לאמן את עצמו באמצעות הכלים הבאים המבוססים באימונים ההולכים על פי הגישות הפסיכולוגיות, היהודיות, הרוחניות והטרנספורמטיביות[9]:

אמפתיה
כמו בטיפולים פסיכולוגיים, בהם אמפתיה היא כלי מרכזי של הפסיכולוג[10], המאמן משתמש באמפתיה ליצירת כימיה ושיתוף פעולה בינו לבין המתאמן, ומאמן את המתאמן לעשות את אותו הדבר עם אחרים[11], וגם עם עצמו - וכך לקבוע את ערכיו, מטרותיו וחזונו.

ריסון כעס
זהו כלי שמתאמן לומד כשמטרותיו הם שיפור יחסיו עם אנשים מסוימים עליהם הוא כועס, או כרוכות בכך[12]. המאמן מעודד את המתאמן ליצור נרטיב המבטא את מהות כעסו של המתאמן על מישהו אחר, ולשנות את הפרשנות שלו להתנהגות של האדם האחר כדי שיוכל לראות אותו באור חיובי, על ידי כך שהמאמן שואל את המתאמן 4 שאלות:

  • למה לדעתך הוא עושה את זה?
  • האם זו עובדה או פרשנות?
  • מה הפרשנות האלטרנטיבית?
  • עד מתי אתה מתכוון להרוס לעצמך את החיים ולהמשיך לא לשנות פרשנות?
שיטה זו עבור ריסון כעס בקואוצ'ינג מבוססת על מודל אפר"ת.

חשיבה יצירתית
המאמן מלמד את המתאמן מגוון גישות לפתרון בעיות[13].

לקיחת אחריות
מכיוון שכל תחום הקואוצ'ינג מבוסס (בין היתר) על ההנחה שלכל אדם יש בחירה חופשית במידה מסוימת, המאמן מעודד את המתאמן למקד את מחשבותיו בדברים שיש לו יכולת להשפיע עליהם במקום להפך, דהיינו לחשוב בפרואקטיביות במקום בריאקטיביות על כל דבר[14]. בין היתר זה נעשה על ידי כך שהמאמנים מציעים למתאמנים לבצע שינויים פשוטים בחייהם, כמו שינוי האנשים בהם הם בוחרים להקיף את עצמם[15].
בהמשך להודעה קודמת:

אימון הוא כלי להוציא מהכח אל הפועל את הרצונות והמטרות הפנימיות ביותר שקיימות אצל האדם. תוך חקירה אמיתי והכרת ה"ערכים" והכוחות שיש לאדם.

יכול להיות שאותם 4 נשים סבלו סבל לא פשוט בחיי הנישואין ובמקום להיות "נשים מוכות" קבלו באימון את הכלים לומר:" עד כאן!". אולי...

אימון וקואצינג' הוא דבר נפלא, בן אדם לומד להכיר את עצמו, לומד לזהות שלא כל מה שהוא "חושב" זה מה שהוא באמת "מרגיש", לומד לזהות את התכונות שלו האמיתיות והפנימיות העמוקות ביותר וכך באמת להצליח הלאה.

הבעיה היחידה באימון וקאוצינג' זה שאין דרישה חוקית ללימודי תעודה מסודרים, וכך יכול כל גולש כאן בפורום כבר מחר בבוקר, להדפיס לעצמו תעודה יפה של "מאמן מוסמך וקאוצ'ר מופלג" מטעם "איגוד המאמנים והחכמים" לתלות אותה על הקיר מאחוריו ולהתחיל לאמן...
לשם כך, מי שרוצה להצליח ולהתפתח בדרך הזו צריך לשאול את האנשים המבינים בתחום כמו ב"עזר מציון" או בית חם וכד' ולבקש מהם המלצות על מאמן עם הצלחות.

ועוד משהו: אימון הוא מתכון יעיל ממוקד ומוצלח למי שרוצה להשתנות בעצמו. הבעיות מתחילות במי שהולך ללמוד כדי לשנות אחרים.
 
נערך לאחרונה ב:
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה