פתרון סופי לסוגיית גיוס החרדים לצה"ל (לא פוליטי!)

מצב
הנושא נעול.

צל אדם

משתמש פעיל
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"394","width":"591","src":"http:\/\/www.jdn.co.il\/wp-content\/uploads\/2017\/07\/F170620GE13.jpg"}[/IMG2][h=1]פתרון סופי למאבק שמסעיר ויסעיר את המדינה מזה שנים, הרעיון ישן אך אכן הגיע הזמן לפעול וליישם אותו[/h] [h=1]קרדיט: משה טרכטר / JDN[/h] מרדכי, אברך צעיר הגר באחד מערי הפריפריה החרדית, הוזמן אחר כבוד לשבות את השבת הקרובה, שבת חנוכה, אצל משפחת חמיו בירושלים. חצי שעה לפני שיצא לדרך לכיוון ירושלים עיה"ק, הוא פנה לעבר חנות כלי בית ליד ביתו, וקנה כלי מהודר ויפה במאתיים ₪. במוצאי שבת, אחרי שבת מרגשת ומהנה בקרבת המשפחה, הוא מיהר להוציא את המתנה היפה שקנה במיטב כספו, ותוך שהוא מודה לו מקרב לבו על האירוח הנפלא, מסר את המתנה לחמיו. "פשש, איזה מתנה יפה!" – הגיב חמיו למראה המתנה יקרת הערך – "יישר כוח! באמת שלא היית צריך לקנות את זה, אנו מארחים אתכם בשמחה רבה ובחפץ רב!".

הוא מיהר לקרוא לב"ב, והראה להם את הכלי היפה, ובזהירות רבה הכניס את המתנה לתוך הגלריה שליד ארון הספרים.

עברו כמה ימים, ומרדכי הוזמן שוב לבית חמיו והפעם למסיבת חנוכה. מרדכי גמר לאכול את הסופגנייה הטעימה שחמותו הכינה, הוא קינח את שפמו, והתרווח על הכורסה בהנאה רבה. אח, שוויגער לעבן, לסופגנייה הייתה ממש טעם גן עדן! הוא מוציא את ארנקו מהכיס, ושואל את חמיו באכפתיות רבה: "כמה עלתה לכם המסיבה המדהימה הזאת? אני רוצה להשתתף בהוצאות הרבות. הנה לכם שלוש מאות שקלים, אני בטוח שהסכום יעזור לכם לכסות את ההוצאות במקצת"…

תוך כדי מהומת העולם שפרצה במקום, חמיו מיהר להגיב באצילות יתירה, שהוא יסתדר מעולה גם בלי עזרתו הנדיבה….

מרדכי הגיע הביתה אבל וחפוי ראש, וראשו כבד עליו מאוד. הוא לא הצליח להבין: מה ההבדל בין הכלי היפה שהתקבל בשמחה ובהערכה עצומה, לבין הכסף המזומן שניתן כדי לכסות את ההוצאות? שאלה קשה לכאורה, הלא כן?

לאחרונה התפרסם מחקר מעניין בנושא. החוקרים הגיעו למסקנה, שישנם שתי סוגי מניעים שיגרמו לאדם לעבוד קשה למען האחר. הראשון הוא רוח התנדבותי, טוב לב ורצון להועיל, והמניע השני הוא עבודה למען כסף. ברגע שמערבבים בין שניהם, והגבול מיטשטש, מתרחש פיצוץ. אדם שעובד למען השני, ובסוף משלמים לו סכום קטן, יתאכזב יותר ממקרה שכלל לא ישלמו לו. כי ברגע שכסף נכנס לסיפור, הוא יסתכל על העבודה בעיניים עסקיות, ולכן יתאכזב מהגמול הבלתי ראוי. לעומת זאת, מתנה – ואפילו לא סמלית – מסמלת ביטוי להערכה רבה, ועם זאת, אינה גורמת למבט כלכלי על הנושא, והדבר נשאר עדיין בגדר טובה אישית. ולכן, האדם שעשה את המעשה, אינו מרגיש "פראייר".


שנים ארוכות נציגנו בכנסת נלחמים על מעמד בני הישיבות. מה לא היה לנו: חוקים, מכסות, גזירות, בגצים, והנושא נדוש מדי בשביל להיכנס לזה, אפילו בנגיעה.

כמה שזה יישמע לנו לא צודק ולא נכון, המציאות היא שבלתי אפשרי להסביר לחילוני המצוי למה החרדים לא מתגייסים לצבא. הם לא מסוגלים לקלוט את החשיבות שמייחסים אצלנו ללומדי התורה ומבחינתם הטעם גם לא מעניין אותם. השאלה שישאלו תהיה בעלת אופי מזלזלת, בדרך כלל.

הגיע הזמן לשינוי. הגיע הזמן להתקדם הלאה. רוחות שינוי מנשבות בכל העולם, ואין שום סיבה שלא ננצל זאת לצרכינו. יראי השם לא אמורים לסבול תמיד מהליברליות הדוהרת, ויש לקיים את הפסוק "ויגזול את החנית מיד המצרי".

הכוונה לרעיון מאוד פשוט, שעולה מפעם לפעם, ומשום מה יורד באותה מהירות. והוא, ביטולו של חובת הגיוס במדינת ישראל. לכולם. לחרדים ולחילונים. בניגוד לדעה הרווחת, לא חייב להיות שזה בלתי אפשרי. עם קמפיין ושיווק מתאים לאורך זמן, אפשר אפילו לייצר קונצנזוס מסוימת סביב נושא זה. הסיבה חייבת להישמע דמוקרטית וליברלית להפליא, ברוח הזמן "המתקדם", בשילוב עם טיעונים הגיוניים וכלכליים נטו, כפי שיפורט להלן.

יודגש, שאם יש ציבור שאמור להילחם למען ביטול הגיוס, זה אנחנו החרדים. בנוסף לכל מיני יתרונות שאינן ניתנות לכתיבה, שינוי כזה יגרום לכמה שנאות עתיקות כלפינו, לקרוס בקול גדול. לכן, גם אם ישנן טענות כבדות משקל לכאן ולכאן בעולם הכללי, שאי אפשר להיכנס אליהן בהרחבה במסגרת מאמר זה, האינטרס שלנו הוא לדחוף לכיוון של גיוס מקצועי. לא שהדבר יבטיח שקט תקשורתי מוחלט, אמנם אין ספק שהאיבה תקטן במידה משמעותית, עקב זה שאחד מגורמי השנאה העיקריים יתבטל.

לפני דור, הצעירים החילונים התגייסו מתוך אידיאל ציוני, התנדבות, ורוח משימה. הם הסכימו לשרת תמורת 300 שקל דמי כיס, כי סיבת השירות לא הייתה כסף. היום הדברים השתנו. האידיאולוגיה אבדה, והלהט הציוני שככה. הם מסתכלים על הרווח שבדבר, על ההתקדמות בחיים והקריירה שאפשר לעשות שם. אי לכך, נשמעות לאחרונה קריאות על הגדלת המשכורת הצבאית. ברגע שמדברים על הכסף שבדבר, לא יהיה פראייר שלא ירצה כסף בתמורה, ואפשר להגיד קדיש על הרוח ההתנדבותי, להוציא כמה ציבורים מסוימים שאצלם הדברים מתנהלים אחרת. כבר היום קיימת השתמטות המונית, ונתוני אגף כוח האדם בצה"ל חושפים כי מחצית מחייבי הגיוס, לא משרתים בצה"ל. 34% מהנשים מצהירות שהן דתיות, וחוקרי הצבא מוצאים כי כשליש מהן משקרות. בקרוב לא תהיה ברירה אחרת כי אם לשלם שכר מינימום לחיילים.

נשאלת השאלה, מאיפה יגיע הכסף?

התשובה היא – כמה צפוי – ביטול גיוס חובה, והרחבת המניע הכספי לגיוס. קיים חוק ידוע במדעי המדינה ובכלכלה, המוכיח, שארגונים לא כלכליים, וגופים ממשלתיים שאינם מקבלים תמריצים כספיים להתייעל, נוטים להתרחב ולהסתאב בביורוקרטיה, מפחד שיקצצו להם בתקציבים ובכוח אדם. ימציאו תפקידים מיוחדים, כדי שלא יגידו שהם מסוגלים להתייעל ולקצץ בהוצאות. צה"ל היא הדוגמה הטובה ביותר להתנהלות זו, עקב גיוס החובה, וכתוצאה מזה, עודף כוח אדם הקיים בצה"ל, ותקציב הביטחון המנופח להפליא, כמעט שאין בנמצא גוף יותר בירוקרטי ומסורבל מהצבא. בכסף שישתחרר עקב ביטול החובה, ייעול והקטנת הצבא על ידי סגירת יחידות מיותרות בצה"ל, הפרטת השירותים האזרחים בתוך הבסיסים, ובכסף שייכנס מהמיסים של העבודה שהצעירים יתחילו מוקדם יותר, ניתן יהיה לשלם משכורת נורמלית לכל אזרח שיבחר להתגייס.

יתר על כן, בארבעים השנים האחרונות ירד שיעור המדינות בעולם שבהן חל חוק גיוס חובה, מ–80% ל–40%. מדי שנה מצטרפות מדינות נוספות לסטטיסטיקה ובוחרות להפוך את צבאן למקצועי. בין המדינות נמצאות גם מעצמות צבאיות דוגמת צרפת, ארה"ב, בריטניה, גרמניה ורוסיה, שנמצאת בעיצומו של התהליך. אחת הסיבות העיקריות למגמה הזאת היא הפיכתם של אמצעי הלחימה לטכנולוגיים יותר, מה שמצריך זמן ארוך יותר של התמקצעות, וכישורים קוגניטיביים גבוהים.

כמו כן, עקב פרץ הליברליות והפלורליזם בעולם המערבי, התחלחלה תפיסה הטוענת שאין זה ראוי לחייב אזרח במשטר דמוקרטי, לחיות תחת משטר צבאי – שהינו דיקטטורי ביסודו – בניגוד לרצונו. צה"ל מושפע מאוד מתורת הלחימה האמריקאית ומהאידיאולוגיה והערכים האמריקאים – כל הקצונה הבכירה בצה"ל לומדת ומשתלמת במכללות צבאיות בארה"ב – ומשום מה, בנושא זה מדינת ישראל לא מושפעת מהם. יש לדבר סיבות עמוקות שקשורות לערכים הבסיסיים של החברה הישראלית.

שירות חובה, במיוחד באורכו הנוכחי, הוא כלל לא עניין של ביטחון. הממשלה מעוניינת בו מסיבות אחרות לחלוטין, והדבר נובע ממטרות מושרשות של הצבא, דוגמת הכור ההיתוך, שילוב אוכלוסיות חלשות בחברה, שוויון בנטל, ולפעמים פשוט סיפוק תעסוקה ותקנים לקצינים בכירים. כיום נוסף גם מטרת הכשרת אנשי סייבר והייטק לעולם האזרחי, ומשקל חינוך החברה מחדש, (ע"ע סיפור אלאור אזריה), הגורר ביצוע משימות לא צבאיות בעליל.

דומה שהגיע הזמן לשנות את התפיסה בנוגע למטרות אלה, ולחתור לתפיסה הטוענת שהצבא נועדה להילחם ולהגן על המדינה בלבד. עם כל הכבוד למטרות האחרות, הצבא אינו המקום לזה. הדבר אפשרי בעבודה נכונה מול הציבורים השונים.

הדבר המפתיע ביותר, הוא הפער הגדול בין מה שנשמע בתקשורת, למה שנשמע מהצעירים והחיילים עצמם. כמה שלנו נראה שהציבור הכללי כולו מגויס למען הערך "הנעלה" של שוויון בנטל, ומבחינתם זאת גאווה גדולה לשרת את המדינה, בחלק עצום מהמקרים, ההיפך הוא הנכון. מטבע הדברים, כיוון שעל פי חוק כל פלחי האוכלוסייה חייבים לשרת, ישנה נציגות נכבדה לכל סוגי המעמדות בצה"ל. בניגוד לאחוז מסוים בצה"ל שהם 'צהובים', דוגמת לוחמים (שהם מונים כ 20% מסד"כ הצבא), קצינים, ונגדים, ישנם חיילים רבים שרק רוצים להשתחרר, ויתאוננו לכל מי שיהיה מוכן להקשיב, למה הם חייבים להתנדב ולשרת את המדינה בשנים הכי יפות שלהם, למען משכורת זעומה ומצחיקה, במקום ללמוד לתואר ולפתוח עסק, כמו כל הצעירים בעולם, בגילם. יש אפילו כמה וכמה אמרות שפר וסיסמאות ידועות שאפשר לראות אותן מרוססות בגרפיטי בצמתי המדינה. עד מתי? למה התגייסתי? ועוד כהנה וכהנה.

משום מה, כל זה לא מונע מהם, להתווכח עם החרדים ולדרוש מהם להתגייס לצה"ל, תוך נפנוף בשירות שלהם, כשהם יודעים בעצמם שלא היה לשירות שלהם שום משמעות. הסיבה פשוטה, הם מתביישים בשירות הלא-משמעותי שלהם. כל מי ששירת בצה"ל יודע להצביע ולהעיד על אבטלה סמויה וגלויה הקיימת בו, ותפקידים הנתפרים במיוחד למען חייל שאין מה לעשות אתו. 'נלחמתי בכל מלחמות ישראל!' מי לא מכיר את המשפט הזה, הנזרק מפיו של כל נהג מונית ממוצע. מה שלא יספר לכם, שבמקרה הטוב הוא שירת את עם ישראל כעובד רס"ר (עובדי ניקיון וגננים, במילים מכובסות), ובמקרה הפחות הטוב, התגלגל בין בסיס אחד למשנהו, כשהוא מעביר את הזמן במלחמות מול המפקדים השונים. כשמדברים בכנות עם האנשים האלה, ישנה תמיכה מפתיעה בביטול חובת הגיוס.

כמו כן, יש כל מיני אנשי שמאל, ואפילו ימניים ליברליים וליברטיאנים, שיטענו בלהט שלחייב אנשים להיכנס למערכת לא דמוקרטית בעליל, לא מתאים למדינה דמוקרטית. הדעות האלה קיימות מתחת לפני השטח, ולאחרונה הקולות האלה מתרבים. כדי מאוד לקחת רעיונות אלה, להרחיבן ולהפיץ אותן בקמפיין רחב-היקף בקרב הציבור הכללי, ואין ספק שנמצא אוזן קשבת ומפתיעה למען רעיון הצבא המקצועי. לא שמובטח לנו שלא יהיה התנגדויות לדבר, להיפך. כמו כל שינוי גדול, ובטח בנושא כל כך מהותי בערכי החברה במדינת ישראל, ייתכנו התנגדויות עזות מכל הכיוונים. בכל זאת, הדבר אפשרי בהחלט. כפי שזה קרה במדינות מערביות אחרות, זה יקרה גם כאן במוקדם או במאוחר. יהיה אפשר אפילו להשתמש בנושא כסיסמת הבחירות בציבור החילוני, במקום סיסמאות חברתיות חלולות מבחינת החילוני המצוי, כיוון שבדרך כלל ההטבות החברתיות של המפלגות החרדיות מכוונות למשפחות חרדיות גדולות.

לקינוח, נצביע על כמה נתונים בנושא:

1. לאחרונה התבצע סקר בקרב תלמידי תיכון בישראל, והסקר מצא כי 57% מתוכם יתגייסו גם אם לא יהיה גיוס חובה, 26% אמרו שלא יתגייסו, ו-17% לא יודעים.

2. חוק שירות ביטחון נחקק ב-1949, אחרי שפלשו למדינת ישראל שבעה צבאות ערב, צה"ל היה בעמדת נחיתות טכנולוגית, האיום הקיומי לא היה רק סיסמה ריקה ומספרים גדולים של כוח אדם עדיין שינו משהו. במסגרת החוק נקבע גיוס חובה של שנתיים לגברים ושנה לנשים. מאז, האוכלוסייה היהודית הכפילה את עצמה פי שש, האיומים פחתו משמעותית, הטכנולוגיה התקדמה ושדה הקרב נראה אחרת לגמרי. חרף זאת, אורך שירות החובה רק גדל מאז.

3. הצבא הסדיר מונה כיום כמאה שבעים וחמש אלף חיילים, כולל אנשי קבע. צבא המילואים מונה כארבע מאות וחמישים אלף חיילים. נשווה זאת למצב בתקופת מלחמת ששת הימים, אז לכל הדעות המצב הביטחוני היה יותר חמור. אז שירתו כ55000 חיילים סדירים, ועוד כ200000 חיילי מילואים.

4. הסד"כ היבשתי אז כלל 21 חטיבות -מתוך סד"כ זה היו רק 3 חטיבות בסדיר. שרות הסדיר עמד על 30 חודשים בלבד. לצה"ל היו רק 4 מפקדות אוגדה – 2 אוגדות עם סד"כ קבע, 2 מפקדות אוגדה משימתיות. חיל האוויר מנה אז 230 מטוסי קרב.

הסד"כ הסדיר הקרבי היום עומד על 11 (!) חטיבות. לסד"כ זה ניתן להוסיף כחטיבה של גדודים סדירים ייעודיים לגזרה, יחידות חמ"מ וחטיבה של פיקוד העורף ועוד כוחות משמעותיים של תותחנים והנדסה הגדולים ללא שיעור מהיקפם במלחמת ששת הימים. סד"כ צה"ל במילואים הוא סוד צבאי, אך אומדנים והערכות קיימים בשפע. ישנה כלל אצבע שכל חטיבה סדירה מזינה כ- 2 חטיבות במילואים. לפי זה, יש לצה"ל כ – 22 חטיבות מילואים קרביות – 33 חטיבות כולל הסדיר. על פי המפורסם, לחיל האוויר יש כ357 מטוסים, לא כולל מל"טים שהם משמעותיים מאוד בשדה הקרב המודרני.

כפי שניתן לראות, ב- 1967 הסדיר מנה רק 14% (!) מסך מכוחות היבשה לעומת 33% היום ואילו היקפי חי"ר ושריון בזרוע היבשה של צה"ל, ללא תוספות של גדודי "משמר גבול" כגון קרקל גדולה בכ70% מצה"ל של 1967. השריון הסדיר היום גדול ב 400% מסד"כ השריון הסדיר של ששת הימים, אך החלפת פלוגת טנקים בפלוגה מסייעת מביאה את יחס הטנקים בסדיר ל 265% בהשוואה למלחמת ששת הימים.

מסקנה אחת מתבקשת מידית: אין כל ספק שצה"ל יכול להעביר למילואים חטיבת שריון סדירה וגם אז מספר הטנקים בסדיר יהיה כפול (200%) ממספר הטנקים בסדיר בששת הימים.

נדמה שהנתונים מדברים בפני עצמם, ואין צורך להרחיב עליהם.

ע"כ מJDN

אם זה מרגיז מישהו שמעלים מאמרים מאתרים אבקש את מחילתו, להבא נשתדל להתחשב, הפעם פשוט לא התאפקתי מול המילים הברורות ושיתפתי כאן.
 

צל אדם

משתמש פעיל
נכתב ע"י בב;n4994756:
זה כל כך ארוך, למי יש כח לקרוא?
אפשר לתמצת בראשי פרקים?

האמת, נכון, זה די ארוך.

הרעיון הוא להשיק קמפיין ארוך טווח לביטול גיוס חובה ולהפיכת הצבא למקצועי כמקובל ברוב מדינות העולם.

כאמור הרעיון עתיק יומין אך לא נעשה אתו דבר מלבד איזכורים בודדים מדי פעם בוויכוחים בתקשורת.

המאמר מביא נתונים רבים ומשמעותיים על צדדי הרעיון ומסכם את הטיעונים המגבים אותו, מפריך את החששות מבחינה ביטחונית וכלכלית, וגם שוקל את הסיכויים שלו להתקבל בציבוריות הישראלית, (זה פשר האריכות בהתחלה) כשלטענתו הסיכוי הוא גבוה.
 

חשמל

אמנות העימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לדעתי, אם הוא באמת רוצה שהמהלך להפיכת הצבא למקצועי ולביטול גיוס החובה, הוא צריך בתור חרדי להלחם בכל הכח נגד ביטול גיוס החובה, ואז יש סיכוי שהכוחות החזקים של השמאל ושל החוק יתמכו במהלך. כיון שכעת, אם החרדים יתמכו במהלך של ביטול גיוס החובה, זה יהפוך לאינטרס חרדי שיש להלחם בו. עיין ערך שעון הקיץ.
 

Rachel Greenstein

משתמש סופר מקצוען
הרעיון הזה באמת גאוני, אבל איך בדיוק אפשר ליישם אותו, זו השאלה
במדינה שכל שינוי קטן מזעזע את אמות הסיפין
 

תאורת חרום

משתמש סופר מקצוען
חסר סיכוי
למדינה קטנה שכל רגע יכולה לפרוץ מלחמה
מוקפים באוייבים מכל הצדדים
 

במבי.

משתמש מקצוען
המשתמש נחסם
אכן נכון
כבר 50 שנה מדברים על זה מפקדים בכירים בצבא
הצבא יהיה יעיל בהרבה עם צבא משרתי שכר / מתנדבים ולא חבר'ה בחובה שרק מחכים לחופשות,
 

הגפן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
השאלה היותר קשה-
למה הנציגים החרדים לא חשבו עד עכשיו על פתרון מחוץ לקופסא?
 

עדין

משתמש רשום

לציבור החרדי זהו פתרון חלקי בלבד!
הגייסים יעבדו שעות נוספות עם שכנועים עוד יותר חזקים כדי להביא כמה שיותר נחשלים.
 

דורהלה

משתמש פעיל
הרעיון לא חדש בכלל,
אפילו ח''כ מיש עתיד עופר שלח שמו, שהיה בכיר מאוד בצבא כתב ספר שלם למה זה כדאי מכל הבחינות,
(אגב כשהצביע בעד חוק הגיוס שאלו אותו אם שינה את דעתו בנוגע לגיוס חובה בצה''ל, והוא אמר שעדיין חושב שצריך לעבור מגיוס חובה לגיוס בשכר,
אך כל עוד שזה לא קורה הוא רוצה לראות חרדים בצבא. עפ''ל )
אבל כרגע זה לא ישתנה כי הציבור החילוני בישראל רואה בצבא כור היתוך לישראליות,
דהיינו שחוץ ממטרת הצבא להגן על עם ישראל הוא צריך ליצור דפוס ישראלי ואת זה לא מוכנים לשנות, ולא מוכנים לוותר,
אבל כמעט בטוח שבשנים הקרובות עם המעבר ההולך וגובר ללוחמה אלקטרונית וכדו' והירידה בדרישה לכוח אדם בצה''ל,
המצב הזה ישתנה, מבחינה כלכלית נטו,
לדעתי אסור לחרדים לדחוף את זה וטוב עושים החכי''ם שלא מתערבים בזה, כי אם החילונים יראו שזה נועד כאילו לעזור לחרדים הם לא יחשבו בצורה הגיונית, וזה יוריד את הסיכוי ששינוי כזה יקרה,
צריך לתת להם עוד קצת להתבשל עם הרעיון שגם הם עצמם דנים בו רבות,
עד שמישהו שם יתפוס שמיליארדים נזרקים שם לפח.
 

דורהלה

משתמש פעיל
נכתב ע"י עדין;n4994988:
לציבור החרדי זהו פתרון חלקי בלבד!
הגייסים יעבדו שעות נוספות עם שכנועים עוד יותר חזקים כדי להביא כמה שיותר נחשלים.

אתה מבין מה שאתה כותב, או שצריך לדחוף לכל מקום את הגייסים וכו'
אף אחד לא יגייס מישהו אחר, לא חילוני לא דתי ולא חרדי, פשוט כי הצבא יהפוך למקום עבודה,
מי שרוצה לעבוד מגיע, מי שלא לא.
 

עדין

משתמש רשום
נכתב ע"י דורהלה;n4995192:
אתה מבין מה שאתה כותב, או שצריך לדחוף לכל מקום את הגייסים וכו'
אף אחד לא יגייס מישהו אחר, לא חילוני לא דתי ולא חרדי, פשוט כי הצבא יהפוך למקום עבודה,
מי שרוצה לעבוד מגיע, מי שלא לא.

לא נכון!
כשכוח האדם לא מגיע בצורה אוטומטית, צריך שכנוע וצריך גייסים.
גייסים יעבדו בכל הציבורים כולל בציבור הכללי, אבל גם בציבור החרדי.
 

אפשרי

מהמשתמשים המובילים!
יתכן שהגייסים יעבדו על הציבור החרדי, אבל יתכן מאוד גם שלא, מפני שלא יהיה כבר צורך בכמויות המטורפות שיש כיום בצבא ובאבטלה הסמויה האדירה.
בכל אופן ודאי שההתמודדות מולם תהיה קלה הרבה יותר, ברגע שכל המסגרת תהיה התנדבותית, ובלי שום כפיה.

ברעיון, ח"כ אייכלר קצת דיבר על זה. והבעיה היא כדברי דורלה, שיש עקרון מקודש של צבא העם (ולכן המליארדים לא הולכים "לחינם", אלא להגשמת העקרון המקודש הזה).
 

ספרנוביץ

משתמש פעיל
יש לציין שבסיס אחד הושמט מכל המאמר.
ביסודו הצבא הוקם ככור היתוך ישראלי כך אמר בן גוריון ואחריו החרו החזיקו ראשי הציונות עד עתה.
ואם בשנים עברו שעדיין היה איזה רוח ציונות לצעירים זה היה נצרך (בעיניהם כמובן) על אחת כמה וכמה בימינו.
ולכן המדינה תמשיך להשקיע סכומי עתק כדי שהמפעל הזה שמכניס את הצעיר המבולבל לצבא ומוציא אותו ישראלי גאה (בהרבה מהמקרים).
לכן אין שום סיבה שגם אם תועלתית לצבא זה כדאי להקטין את הצבא למדינה בכללותה זה לא כדאי.
ע"ע שירות משותף שלכל הדעות מחליש את הצבא ואם כל זאת התעקשו על זה, כדי להחדיר את הערכים לצבא.
ואם תרצו לדעת במילה אחת מה הסכנה הכי גדולה של חרדי בצבא הישראלי אפשר לומר במילה אחת 'מטרת הצבא' דהיינו כור ההיתוך.
 

דורהלה

משתמש פעיל
נכתב ע"י עדין;n4995309:
לא נכון!
כשכוח האדם לא מגיע בצורה אוטומטית, צריך שכנוע וצריך גייסים.
גייסים יעבדו בכל הציבורים כולל בציבור הכללי, אבל גם בציבור החרדי.

אף אחד לא יגייס, בדיוק כמו שבכל מדינות העולם אף אחד לא מנסה לגייס,
יש צבא שנותן משכורות יפות רק למי שבאמת יעיל, וכמו כל מקום עבודה עובדים מתדפקים על דלתו של הבוס,
מי שרוצה לעבוד יבוא ויגיש מועמדות, את מי שהצבא צריך הוא יגייס.

סתם שאלה, יש מצב שאתה מאוד חושש מאפשרות שתפתור את בעיית הגיוס לצה''ל ?
ולכן אתה מנסה להרגיע את עצמך שתמיד הבעיה תישאר, במקום פשוט לשמוח על הפיתרון, לכאורה,
על פניו הרעיון של צבא מקצועי אמור להיתמך גם ע''י חרדים וגם ע''י חילונים,
היחידים שעשויים להתנגד הם אלה שפיתרון כזה ישמוט מתחת רגליהם את הקרקע הפוליטית.
 

Mmillit

משתמש פעיל
נכתב ע"י עדין;n4994988:
לציבור החרדי זהו פתרון חלקי בלבד!
הגייסים יעבדו שעות נוספות עם שכנועים עוד יותר חזקים כדי להביא כמה שיותר נחשלים.

הפתרון הוא לשנאה בין החילונים לחרדים
מי שהולך היום לצבא וכן מי שהלך עד היום במשך כל השנים לצבא ימשיך ללכת ......
 

דורהלה

משתמש פעיל
נכתב ע"י Mmillit;n4996098:
הפתרון הוא לשנאה בין החילונים לחרדים
מי שהולך היום לצבא וכן מי שהלך עד היום במשך כל השנים לצבא ימשיך ללכת ......

השנאה תמשיך להיות, הצבא הוא רק טריגר, והיום הוא לא כ''כ משמעותי ממילא.
 

טירונית

משתמש מקצוען
נכתב ע"י הגפן;n4994980:
השאלה היותר קשה-
למה הנציגים החרדים לא חשבו עד עכשיו על פתרון מחוץ לקופסא?
הם כנראה חוששים שזה ייתר את עבודתם בכנסת ובלי הפחדה בבחירות יהיה להם קשה
 

יהודי קטן

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני כבר חושב ע"כ שנים אבל זה צריך לבוא בתור קמפיין חילוני ליברלי על כך שבמדינה דמוקרטית א"א לקחת בחור בוגר ולשלוט עליו בצורה מוחלטת במסגרת של עבדות ממש שאין לו שליטה על שום פרט מחייו ונתון למרות מפקדים צעירים שיכולים להתעלל בו ככול העולה על יצרם( החיילים שנראים לכם גאים זה רק בחוץ בפנים הם סובלים מאוד הרבה סובלים מחיילים אחרים ממש מכות והתעללויות יש אחוזי התאבדות גדולים בצבא ל"ע לא מדברים על כך. חייל שמתאבד במהלך שירותו נחשב לחלל צה"ל, ופעמים רבות אפילו מכסים את הסיפור כ"תאונת אימונים" או "משחק בנשק". הסטטיסטיקה מדברת על כ-35 חיילים שמתאבדים בכל שנה בממוצע)איפה הדמוקרטיה באיזו זכות משעבדים בן אדם במבחר שנותיו את הקמפיין צריכים להוביל משרדי הפרסום הגדולים בציבור הכללי שמרושתים בתקשורת (כמו אלו שניהלו את המאבק לשיחרורו של גלעד שליט שהמשפחה שכרה) ושוב בלי שום קשר לחרדים פשוט דמוקרטיה
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י דורהלה;n4996087:
אף אחד לא יגייס, בדיוק כמו שבכל מדינות העולם אף אחד לא מנסה לגייס,
יש צבא שנותן משכורות יפות רק למי שבאמת יעיל, וכמו כל מקום עבודה עובדים מתדפקים על דלתו של הבוס,
מי שרוצה לעבוד יבוא ויגיש מועמדות, את מי שהצבא צריך הוא יגייס.

סתם שאלה, יש מצב שאתה מאוד חושש מאפשרות שתפתור את בעיית הגיוס לצה''ל ?
ולכן אתה מנסה להרגיע את עצמך שתמיד הבעיה תישאר, במקום פשוט לשמוח על הפיתרון, לכאורה,
על פניו הרעיון של צבא מקצועי אמור להיתמך גם ע''י חרדים וגם ע''י חילונים,
היחידים שעשויים להתנגד הם אלה שפיתרון כזה ישמוט מתחת רגליהם את הקרקע הפוליטית.

כל מילה.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  13  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה