עזרה על איזה קונפליקט היה מעניין אתכם יותר לקרוא?

באיזה קונפליקט לבחור?

  • משפחה.

    הצבעות: 33 55.9%
  • כפרה.

    הצבעות: 26 44.1%

  • סה"כ מצביעים
    59

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כמו שכתבתי פה באשכולות אחרים, ספר שכתבתי נמצא כעת בתהליכים של עריכה ספרותית.
יש בספר שלי כמה דמויות, והעורכת זיהתה שיש בו שלושה קונפליקטים שונים, בעוד השאיפה היא שיהיה קונפליקט אחד (שכל דמות מתמודדת איתו אחרת). שניים מהקונפליקטים דומים ואפשר לאחד אותם. הקונפליקט השלישי שונה לגמרי.
כעת אני צריכה לבחור מבין שני הקונפליקטים - איזה קונפליקט להחיל על כל הדמויות.
וכאן אתם נכנסים לתמונה...
בלי להכיר את הספר ואת הסיפור, אשמח לשמוע מכם על איזה נושא הייתם מעדיפים יותר לקרוא:
1. האם על תחום המשפחה - על קונפליקטים בתוך המשפחה, על התמודדות בין המקום של הגיבור בתוך המשפחה לבין המקום של הגיבור בתוך עצמו הפרטי.
2. או האם על תחום הרצון לכפרה - כפרה על "חטא" כלשהו שנעשה בעבר והגיבור נושא את עוצמת חטאו במשך כל חייו, עד שהוא מגיע לכפרה בסיפור הנוכחי.

ושאלה למתקדמים:
בהנחה שאני בוחרת בקונפליקט השני - איך אני הופכת אותו ליהודי יותר? שהכפרה מגיעה מתוך חזרה בתשובה אמיתית, ולא מתוך צירוף מקרים שגרם לגיבור להבין שהוא לא באמת חטא?

(יודעת שהכול מאוד באוויר... אשמח שבכל זאת תגיבו ותשתפו את דעתכם... אפשר גם רק לענות על הסקר.)
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כמו שכתבתי פה באשכולות אחרים, ספר שכתבתי נמצא כעת בתהליכים של עריכה ספרותית.
יש בספר שלי כמה דמויות, והעורכת זיהתה שיש בו שלושה קונפליקטים שונים, בעוד השאיפה היא שיהיה קונפליקט אחד (שכל דמות מתמודדת איתו אחרת). שניים מהקונפליקטים דומים ואפשר לאחד אותם. הקונפליקט השלישי שונה לגמרי.
כעת אני צריכה לבחור מבין שני הקונפליקטים - איזה קונפליקט להחיל על כל הדמויות.
וכאן אתם נכנסים לתמונה...
בלי להכיר את הספר ואת הסיפור, אשמח לשמוע מכם על איזה נושא הייתם מעדיפים יותר לקרוא:
1. האם על תחום המשפחה - על קונפליקטים בתוך המשפחה, על התמודדות בין המקום של הגיבור בתוך המשפחה לבין המקום של הגיבור בתוך עצמו הפרטי.
2. או האם על תחום הרצון לכפרה - כפרה על "חטא" כלשהו שנעשה בעבר והגיבור נושא את עוצמת חטאו במשך כל חייו, עד שהוא מגיע לכפרה בסיפור הנוכחי.

ושאלה למתקדמים:
בהנחה שאני בוחרת בקונפליקט השני - איך אני הופכת אותו ליהודי יותר? שהכפרה מגיעה מתוך חזרה בתשובה אמיתית, ולא מתוך צירוף מקרים שגרם לגיבור להבין שהוא לא באמת חטא?

(יודעת שהכול מאוד באוויר... אשמח שבכל זאת תגיבו ותשתפו את דעתכם... אפשר גם רק לענות על הסקר.)
אני הייתי מעדיפה את הקונפליקט השני.
אפשר להפוך אותו ליהודי יותר על ידי שהגיבור בורח ומדחיק את החטא שלו, מפחד להתמודד עם זה שחטא, ובסוף הוא מגיע למקום של הכרה בחטא שלו, חרטה, ועשיית משהו שיהווה תשובת משקל למה שעשה בעבר. אולי הוא מציל אחרים מלעשות את אותו הדבר? אולי הוא מגיע לאותה סיטואציה ובוחר בחירה הפוכה ממה שבחר כשחטא, למרות שהבחירה הזו הפוכה מטבעו ,קשה לו ביותר, והוא אולי אפילו מפסיד הרבה בגללה?
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קונפליקט משפחתי הוא כל כך לעוס שקשה לבחור בו. והשני שהצגת חזק מאד, וגם יכול לגעת בכל אחד.
למה זה צריך להיות יהודי (זאת אומרת יותר מכל קונפליקט אחר שתכננת)?
אני די מבינה את הרצון שהקונפליקט הספציפי הזה יהיה יהודי. סוג כזה של קונפליקט יכול לצאת מאוד לא יהודי. הרבה פסיכולוגים לא יהודיים היו מביאים את האדם הזה להכרה בסוף שהחטא לא אשמתו, שלמרות שעשה רע הוא אדם טוב והוא צריך לאהוב את עצמו וכו' וכו'
הדרך של היהדות היא להכיר בחטא, להצטער עליו ולשוב בתשובה.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני די מבינה את הרצון שהקונפליקט הספציפי הזה יהיה יהודי. סוג כזה של קונפליקט יכול לצאת מאוד לא יהודי. הרבה פסיכולוגים לא יהודיים היו מביאים את האדם הזה להכרה בסוף שהחטא לא אשמתו, שלמרות שעשה רע הוא אדם טוב והוא צריך לאהוב את עצמו וכו' וכו'
הדרך של היהדות היא להכיר בחטא, להצטער עליו ולשוב בתשובה.
בסדר, עדיין זה כמו כל מסר שמשתדלים להציג אותו יהודי ונכון.
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בסדר, עדיין זה כמו כל מסר שמשתדלים להציג אותו יהודי ונכון.
תגידי, מה קורה לנו?
משהו די השתבש אצלנו הסופרים.
ברור שצריך להעביר מסר יהודי ונכון.
אפשר לבחור להעביר מסר ואפשר שלא, אבל אי אפשר להעביר מסר לא יהודי ולא נכון.
ואחרי שהחלטנו להעביר מסר צריך גם להעביר אותו בצורה עדינה ולא מורגשת, כך שאף אחד לא יתרעם על הבוטות שלו ויחליט שמסר זה מילה גסה.
הפתרון לזה שלא יודעים איך להעביר מסר בצורה מוסוות היא לא לשלול אותו, אלא ללמוד איך לעשות אותו נכון.
אבל גם למי שהחליט להעלים כל מסר מהסיפור שלו יש אחריות לבדוק שאין אצלו מסרים לא נכונים ולא יהודיים.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תגידי, מה קורה לנו?
משהו די השתבש אצלנו הסופרים.
ברור שצריך להעביר מסר יהודי ונכון.
אפשר לבחור להעביר מסר ואפשר שלא, אבל אי אפשר להעביר מסר לא יהודי ולא נכון.
ואחרי שהחלטנו להעביר מסר צריך גם להעביר אותו בצורה עדינה ולא מורגשת, כך שאף אחד לא יתרעם על הבוטות שלו ויחליט שמסר זה מילה גסה.
הפתרון לזה שלא יודעים איך להעביר מסר בצורה מוסוות היא לא לשלול אותו, אלא ללמוד איך לעשות אותו נכון.
אבל גם למי שהחליט להעלים כל מסר מהסיפור שלו יש אחריות לבדוק שאין אצלו מסרים לא נכונים ולא יהודיים.
לא הבנתי למה זו תגובה על מה שכתבתי....
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
שהחטא לא אשמתו, שלמרות שעשה רע הוא אדם טוב והוא צריך לאהוב את עצמו וכו' וכו'
הדרך של היהדות היא להכיר בחטא, להצטער עליו ולשוב בתשובה.
אני לא בטוחה שיש כאן סתירה.
יש אחריות לבדוק שאין אצלו מסרים לא נכונים ולא יהודיים.
לא רוצה לפתח כאן דיון השקפתי. אבל תגדירי מסרים נכונים ויהודים.
נכונים - לפי מי?
יהודים - גם אצלינו יש הרבה דרכים. ואם בהלכה לא כולם פוסקים אותו הדבר, בהשקפה ברור שקיימות דעות שונות ואפילו סותרות.
 
נערך לאחרונה ב:

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא הבנתי למה זו תגובה על מה שכתבתי....
זו תגובה על הלך רוח שמסתובב לאחרונה שמתייחס לכל הנושא של מסר בסיפור כאל מוקצה מחמת מיאוס.
7שבע7 התייעצה איך להפוך את הקונפליקט שלה ליותר יהודי וזה מייד מעורר התנגדות.
ייתכן שלא לזה התכוונת בתגובה שלך. תקני אותי אם אני טועה.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זו תגובה על הלך רוח שמסתובב לאחרונה שמתייחס לכל הנושא של מסר בסיפור כאל מוקצה מחמת מיאוס.
7שבע7 התייעצה איך להפוך את הקונפליקט שלה ליותר יהודי וזה מייד מעורר התנגדות.
ייתכן שלא לזה התכוונת בתגובה שלך. תקני אותי אם אני טועה.
לגמרי לא...
כמו שאת אומרת, כל מסר צריך להיות יהודי ונכון, ולכן תמהתי מה ההדגשה המיוחדת על המסר הספציפי הזה.

קוראת שוב ושוב את התגובות שלי, לא מבינה מה הבנת מהן...
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קוראת שוב ושוב את התגובות שלי, לא מבינה מה הבנת מהן...
בסדר, עדיין זה כמו כל מסר שמשתדלים להציג אותו יהודי ונכון.
אני הבנתי מהמשפט הזה שהוא נכתב בנימה של ביקורת כלפי זה שהמסר הוא יהודי ונכון.
עכשיו אני מבינה שהתכוונת לכך שהמסר ש7שבע7 כתבה הוא יהודי ונכון.
סליחה על ההתפרצות :sne:
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בהנחה שאני בוחרת בקונפליקט השני - איך אני הופכת אותו ליהודי יותר? שהכפרה מגיעה מתוך חזרה בתשובה אמיתית, ולא מתוך צירוף מקרים שגרם לגיבור להבין שהוא לא באמת חטא?
הקונפליקט השני עשוי להיות מעניין בתנאי שנזהרים לא להתיש את הקורא, לפעמים יש נטיה בנקיפות מצפון להיות מרוחות.

האמת שלא הבנתי את השאלה. יש את האפשרות כפי שכתבת שיהיה מתוך חזרה בתשובה, ואפשר שיתברר שאין הוא חטא ואני לא חושבת שאז זה פחות יהודי.
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ואפשר שיתברר שאין הוא חטא ואני לא חושבת שאז זה פחות יהודי.
אם הוא באמת לא חטא אז זה באמת כך.
אבל אני חשבתי שהיא מתכוונת לכך שהוא חטא, אבל הוא משכנע את עצמו שעדיין הוא בן אדם טוב ומקבל את עצמו למרות החטא (זה המהלך שכל פסיכולוג שאינו הולך בדרך התורה יקדם).
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תודה על כל התגובות!
הרעיון של הכפרה בסיפור הזה הוא באמת על חטא שמסתבר שלא היה חטא בסוף.
ובכל זאת, ביהדות בעיקרון אין עניין "להתבחבש" בחטא, אלא לחזור בתשובה.
וזו השאלה שלי - איך הופכים את קונפליקט הרצון לכפרה שיהיה נכון מבחינה יהודית, שהדמויות לא יתעסקו כל הזמן בזה שאולי חטאו, אלא ברצון לחזור בתשובה אמיתית. (ואז הגילוי שזה בעצם לא היה חטא יהיה רק "פרס" קטן ויחסית שולי...)


אחרי שאחליט באיזה קונפליקט לבחור - יישאר לי רק העניין ה"קטן" של שינוי נקודות רבות בספר, שלכאורה כבר גמור...
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הרעיון של הכפרה בסיפור הזה הוא באמת על חטא שמסתבר שלא היה חטא בסוף.
מזכיר מאד את אדמה פראית של קינן ואת המסע של גדליה.
מצד אחד, הגיבור אומנם גילה בסוף שהוא לא חטא, אבל הוא אכן עבר עד אז מסע של תשובה. מצד שני, זה היה די מתסכל לגלות שעד שיש דמות ראשית שהיא אנושית וחוטאת אצל קינן (היקרה:)) היא עדיין, בסופו של דבר, צדיקה במאה חמישים אחוז.
אני הייתי קצת נטפלת לנקודה הזו- אם כבר אנחנו מזדהים עם הדמות הראשית במהלך 300 עמודים על כך שהוא חטא ונפל, כמונו, ועובר תהליך תשובה, כמו שאנחנו היינו רוצים, למה לקחת לנו את זה בסוף ולומר לנו, אה, לא- הוא בעצם היה בסדר גמור...? כמו לקבל מתנה עטופה ויפה שבכלל לא רצינו.


ואם אנחנו כבר מביאים את הסיפור של גדליה, אז הייתי רוצה להביא כאן איזו נקודה, אולי לתשומת ליבך: הסיפור של גדליה היה על כפרה, אבל באמת הוא לא היה על כפרה בכלל. הוא היה על תובנה עמוקה- במקרה של הדמות הזו, תובנה שניתן לחזור בתשובה בכל עת ובכל מצב, ושלאדם תמיד ניתנת הבחירה והאחריות על מעשיו.
אני חושבת שלכפרה בפני עצמה לא ניתן לקרוא תהליך של שינוי. זה התוצאה החיצונית לשינוי הפנימי. מה המסע האמיתי שעובר הדמות, תוך כדי החיפוש אחר הכפרה? לא מ'חוטא' ל'בעל תשובה', אלא שינוי מהותי, תבונתי, רגשי. אם כן, במה הוא השתנה?


ובנוגע לספר- זה וואו רציני עכשיו לשנות אותו עכשיו מבחינה מהותית... אין אפשר למצוא נקודת השקה בין הקונפליקטים, שהם בעצם ידברו על אותו הדבר (נניח- בכפרה, או בתובנה העמוקה שמאחוריה, או במקום של הגיבור עם עצמו), אבל אצל דמות אחת זה בא לידי ביטוי במשפחתיות ואצל דמות אחרת בעניין אחר..?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
וזו השאלה שלי - איך הופכים את קונפליקט הרצון לכפרה שיהיה נכון מבחינה יהודית, שהדמויות לא יתעסקו כל הזמן בזה שאולי חטאו, אלא ברצון לחזור בתשובה אמיתית.
קודם כל צריך להגדיר כפרה - כי בראש שלי לפחות זה אומר תשלום כלשהו על מה שהיה. אולי הוא מרגיש שמגיע לו לקבל את מה שקורה לו? שהוא אשם ולכן מקבל עונש?
ואז נגיד, הכפרה הופכת לסוג של משהו שהוא דווקא רוצה. כי עמוק בפנים היא מנקה לו את הייסורי מצפון ואז הוא מפספס את המטרה האמתית שהיא לחזור בתשובה. כלומר לפי ההגדרה של רבי נחמן: "להשיב את הדבר למקום שניטל משם". שזה בעצם חזרה לאני עצמי, למקור שלי שהוא טוב... יש הרבה חומר על זה.
אולי להתמקד קצת ברעיון של תשובה על תשובה. (כלומר תשובה על ההתעסקות בחטא ובשאלה האם חטא, ואיך חטא ושילם או לא)
סליחה אם יצא מעורפל ולא ברור... זה מה שעלה לי כרגע בראש אז שפכתי...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לדעתי גם הראשון יכול להצליח. זה מאד תלוי ברמת הכתיבה, בייחודיות שאת מכניסה לספר ובגורמים נוספים. השאלה שאת צריכה לשאול את עצמך לפני כן: מה מיוחד בספר הנ"ל שאין בחבריו למדף. אם את דנה בקונפליקטים משפחתיים לעוסים ולוקחת את העלילה לכיוונים מפתיעים ובלתי צפויים זה דווקא יכול מאד להצליח. אותו הדבר גם לגבי הנושא השני.

אנשים מחפשים לקרוא דברים מיוחדים שטרם קראו. לדעתי, אין קשר לנושא שהספר עוסק בו אלא לדברים אחרים כמו סגנון כתיבה, צורת הגשה וכו'.
שאלתם את עצמכם פעם למה יש ספרים רבי מכר שעוסקים בקונפליקטים משפחתיים ולעומת זאת אחרים שלא עברו את אחוז הקריאה?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  26  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה