דרוש מידע עולם שטוח

מצב
הנושא נעול.

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
ר
לא מדויק.
כי שם הגמ' דנה בצורות ע"ז, וזו הוכחה שכדור זו צורת ע"ז, כי אלכסנדרוס ראה את העולם עגול, ומאז הכדור הוא צורת ע"ז אצל הגוים, שהוא מסמל את צורת כדור הארץ.
כך שלא בטוח שזה אכן משליך.
אבל יש לנו את הראשונים שכן דברו ברור, ואין למדין מאגדה כלל, ואין לנו אלא את דברי הרז"ה והכוזרי, ותוס', וכפי שמקובל בכלל ישראל דורות.
רש"י במסכת ר"ה, שכותב את זה לעניין הלכתי, ראית? את ר"ת הידוע על זמני היום, ראית?
 

שארפער

משתמש מקצוען
אפשר פירוט?
אין פירוט, כי זה לא מפורש, אלא נראה ממשמעות לשונו שם.
וזה אולי גם חלק מהסיבה, שאת כל סוגיית "סוד העיבור" הוא הסביר בדרך שונה מהרז"ה, כיוון שהסברו על הרז"ה מושתת כולו על כך שהעולם עגול. (וככלל, כפי שכתבתי למעלה, כל מי שאי פעם חיווה דעתו בעניין קו התאריך, לא משנה מאיזה צד, הכל בנוי על כדור. ולא על שטוח.)
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
אין פירוט, כי זה לא מפורש, אלא נראה ממשמעות לשונו שם.
וזה אולי גם חלק מהסיבה, שאת כל סוגיית "סוד העיבור" הוא הסביר בדרך שונה מהרז"ה, כיוון שהסברו על הרז"ה מושתת כולו על כך שהעולם עגול. (וככלל, כפי שכתבתי למעלה, כל מי שאי פעם חיווה דעתו בעניין קו התאריך, לא משנה מאיזה צד, הכל בנוי על כדור. ולא על שטוח.)
זה כן מפורש שם, למען האמת. ויותר מזה בכד.
אלא אם כן ממש מנסים לעקם אותו, וגם אז אני לא בטוח שאפשר...
 

שארפער

משתמש מקצוען
זה כן מפורש שם, למען האמת. ויותר מזה בכד.
אלא אם כן ממש מנסים לעקם אותו, וגם אז אני לא בטוח שאפשר...
סליחה שאני אומר, אבל אני ממש לא מסכים איתך.
זה לא יותר מ"משמעות", שמפאת גודל המשקל של התימה מדוע שרש"י יאחז כך, אחרת מכל הראשונים האחרים, ועוד בעניין שהחוש מכחישו, הרבה יותר הגיוני להידחק בלשון, ולא בהגיון.
מרש"י כד. לא רואים כלום!! מה שרואים, זה הסבר שבנוי על דעת "חכמי ישראל" האם השמש יוצאת מחלון ברקיע או לא.
אבל את כל ההסבר הזה, ניתן בקלות להבין כשהעולם כדור.
וכפי שיש המסבירים בגמ' את עניין החלונות ברקיע באופנים שונים, אותם ההסברים תקפים גם לרש"י.
אך לא כתוב ברש"י שום דבר שלא עולה בקנה אחד עם מציאות של עולם עגול ככדור!
אדרבה, הסברו של רש"י בקשר לעונות השנה, מובן יותר אם העולם ככדור.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
סליחה שאני אומר, אבל אני ממש לא מסכים איתך.
זה לא יותר מ"משמעות", שמפאת גודל המשקל של התימה מדוע שרש"י יאחז כך, אחרת מכל הראשונים האחרים, הרבה יותר הגיוני להידחק בלשון, ולא בהגיון.
מרש"י כד. לא רואים כלום!! מה שרואים, זה הסבר שבנוי על דעת "חכמי ישראל" האם השמש יוצאת מחלון ברקיע או לא.
אבל את כל ההסבר הזה, ניתן בקלות להבין כשהעולם כדור.
וכפי שיש המסבירים בגמ' את עניין החלונות ברקיע באופנים שונים, אותם ההסברים תקפים גם לרש"י.
אך לא כתוב ברש"י שום דבר שלא עולה בקנה אחד עם מציאות של עולם עגול ככדור!
אדרבה, הסברו של רש"י בקשר לעונות השנה, מובן יותר אם העולם ככדור.
דבר ראשון, רש"י מדבר על שמש שיוצאת במזרח/צפון/מערב הולכת מסביב מארץ, שזה לא מסתדר לפי כדור (ואולי אפשר איכשהו לדחוק, אבל...)
דבר שני, התיאור של רש"י נראה כלקוח מההסבר של הגמ' בב"ב כה: ועירובין נו. עה"פ "הולך על דרום וסובב אל צפון, סובב סובב הולך הרוח ועל סביבותיו שב הרוח" שהוא דעת ר"א ור"י שמדברים מעל לכל ספק על עולם שטוח עם קירות, השווה רש"י שם ורש"י כאן ותראה.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
זה לא יותר מ"משמעות", שמפאת גודל המשקל של התימה מדוע שרש"י יאחז כך, אחרת מכל הראשונים האחרים, ועוד בעניין שהחוש מכחישו, הרבה יותר הגיוני להידחק בלשון, ולא בהגיון.
מי אמר לך שזה נגד כל הראשונים? נראה שר"ת (פסחים צד. בתוס', ועוד מקומות) גם כן אחז ככה, ועוד ראשונים.
 

שארפער

משתמש מקצוען
דבר ראשון, רש"י מדבר על שמש שיוצאת במזרח/צפון/מערב הולכת מסביב מארץ, שזה לא מסתדר לפי כדור (ואולי אפשר איכשהו לדחוק, אבל...)
דבר שני, התיאור של רש"י נראה כלקוח מההסבר של הגמ' בב"ב כה: ועירובין נו. עה"פ "הולך על דרום וסובב אל צפון, סובב סובב הולך הרוח ועל סביבותיו שב הרוח" שהוא דעת ר"א ור"י שמדברים מעל לכל ספק על עולם שטוח עם קירות, השווה רש"י שם ורש"י כאן ותראה.
ההפך. זה שהשמש נוטה לצדדים, הכי מובן דווקא כשזה כדור, כפי שאכן יודעים היום, וזה גורם את ההבדל בין עונות השנה.

ובעניין לקיחת ההסבר מהגמ', זה תירוץ על רש"י לא שאלה. מדוע רש"י הסביר את אשר הסביר והרי העולם עגול??? מה הוא לא ידע זאת???
תשובה: הוא נסמך ע"ד הגמ' בסוגיא פלונית, וביאר אגדתא לפי אגדתא. וכמו ששם זה לא כפשוטו כך גם כאן. ומה שתסביר שם תסביר כאן.
מה שלא היית יכול לעשות אם רש"י היה מסביר כך מעצמו ללא גמרא דומה. אז היינו בבעיה.
אבל זה שזה כמו גמרא, דווקא זה, עושה לנו חיים קלים... ומעז יצא מתוק....
 

שארפער

משתמש מקצוען
מי אמר לך שזה נגד כל הראשונים? נראה שר"ת (פסחים צד. בתוס', ועוד מקומות) גם כן אחז ככה, ועוד ראשונים.
רש"י ור"ת זו אותה שיטה, ו"הועברו" צד.....
תבין, אין מצווה להתעקש שהם טועים.....
ככל שיש צד אפילו קלוש ליישב אותם ע"פ האמת, מה שידוע לנו היום לפי המציאות, ונכתב ע"י הרבה ראשונים אחרים וחכמי התכונה, כן ייטב!!!
זה נקרא ליישב רש"י קשה!
זה נקרא להסיר מהם קושיא.
לא לעקם, אלא ההיפך.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
ההפך. זה שהשמש נוטה לצדדים, הכי מובן דווקא כשזה כדור, כפי שאכן יודעים היום, וזה גורם את ההבדל בין עונות השנה.

ובעניין לקיחת ההסבר מהגמ', זה תירוץ על רש"י לא שאלה. מדוע רש"י הסביר את אשר הסביר והרי העולם עגול??? מה הוא לא ידע זאת???
תשובה: הוא נסמך ע"ד הגמ' בסוגיא פלונית, וביאר אגדתא לפי אגדתא. וכמו ששם זה לא כפשוטו כך גם כאן. ומה שתסביר שם תסביר כאן.
מה שלא היית יכול לעשות אם רש"י היה מסביר כך מעצמו ללא גמרא דומה. אז היינו בבעיה.
אבל זה שזה כמו גמרא, דווקא זה, עושה לנו חיים קלים... ומעז יצא מתוק....
אבל זאת לא אגדתא! זאת סוגיה הלכתית לחלוטין על קידוש החודש!
חוץ מזה, שחכמי אשכנז וצרפת לא אחזו את החילוק הנ"ל בין הלכה לאגדה כמו שתופסים אותו היום.
מה כל כך קשה להגיד שרש"י חשב שהעולם שטוח, ובפרט שזה פשט הגמ'?
 

שארפער

משתמש מקצוען
אבל זאת לא אגדתא! זאת סוגיה הלכתית לחלוטין על קידוש החודש!
חוץ מזה, שחכמי אשכנז וצרפת לא אחזו את החילוק הנ"ל בין הלכה לאגדה כמו שתופסים אותו היום.
מה כל כך קשה להגיד שרש"י חשב שהעולם שטוח, ובפרט שזה פשט הגמ'?
רש"י ור"ת זו אותה שיטה, ו"הועברו" צד.....
תבין, אין מצווה להתעקש שהם טועים.....
ככל שיש צד אפילו קלוש ליישב אותם ע"פ האמת, מה שידוע לנו היום לפי המציאות, ונכתב ע"י הרבה ראשונים אחרים וחכמי התכונה, כן ייטב!!!
זה נקרא ליישב רש"י קשה!
זה נקרא להסיר מהם קושיא.
לא לעקם, אלא ההיפך.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
רש"י ור"ת זו אותה שיטה, ו"הועברו" צד.....
תבין, אין מצווה להתעקש שהם טועים.....
ככל שיש צד אפילו קלוש ליישב אותם ע"פ האמת, מה שידוע לנו היום לפי המציאות, ונכתב ע"י הרבה ראשונים אחרים וחכמי התכונה, כן ייטב!!!
זה נקרא ליישב רש"י קשה!
זה נקרא להסיר מהם קושיא.
לא לעקם, אלא ההיפך.
ברור שרש"י סובר כר"ת על זמני היום, עיי' פסחים צד.
ואני איני רואה סיבה לעקם את דבריהם. הם היו ראשונים, לא נביאים. וגם להם מותר לטעות. וכמו שכתב הרמב"ם שמי שהוא בן אדם אי אפשר שלא יטעה (או משהו כיוצ"ב)
 

שארפער

משתמש מקצוען
ברור שרש"י סובר כר"ת על זמני היום, עיי' פסחים צד.
ואני איני רואה סיבה לעקם את דבריהם. הם היו ראשונים, לא נביאים. וגם להם מותר לטעות. וכמו שכתב הרמב"ם שמי שהוא בן אדם אי אפשר שלא יטעה (או משהו כיוצ"ב)
אבל אין עניין להתעקש על זה!!!! מאוד בא לך שרש"י יצא טועה? בכיף. לי לא מתחשק, וחושב שההגיון בצד שלי. וכן דרך האחרונים בד"כ.
כל עוד שלא "מוכרח" במליון אחוז שרש"י טעה, להחליט שהוא טעה, בעיני זהו עוול כלפיו. (והגמ' מלאה בזה.)
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
אבל אין עניין להתעקש על זה!!!! מאוד בא לך שרש"י יצא טועה? בכיף. לי לא מתחשק, וחושב שההגיון בצד שלי. וכן דרך האחרונים בד"כ.
אני פשוט למדתי את הגמ' ורש"י איך שהם. בלי לנסות להבין מראש מה הם אומרים, אלא לתת להם להסביר את עצמם. וזה פשוט מה שכתוב. אין לי עניין להגיד שרש"י טעה. יש לי עניין גדול לא להוציא אותו מפשטו.
 

שארפער

משתמש מקצוען
אני פשוט למדתי את הגמ' ורש"י איך שהם. בלי לנסות להבין מראש מה הם אומרים, אלא לתת להם להסביר את עצמם. וזה פשוט מה שכתוב. אין לי עניין להגיד שרש"י טעה. יש לי עניין גדול לא להוציא אותו מפשטו.
אוקיי.
הבנתי אותך.
כעת, הבנת גם אותי. :)
יש דרך לימוד. לא רק לקרוא. ועיין בהקדמת רבינו אברהם בן הרמב"ם לאגדות הש"ס.
נדפס בתחילת עין יעקב.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  21  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה