עבודה ביהדות בנושא מצוות אהבת ה'

Netta

משתמש מקצוען
מנהל קבוצה
הנדסת תוכנה
שלום לכולם
אם למישהו יש משהו לשלוח לי - באמת כל דבר
יעזור לי מאוד!
תודה רבה!
 

בת עם סגולה

משתמש מקצוען
מהי מצוות אהבת ה'? / הרב אריאל כהן
פורסם בעלון השבועי חמדת ימים - ארץ חמדה
יומא פו ע"א


בגמרא (יומא פו ע"א) מובא: "ואהבת את ה' א-להיך (דברים ו, ה) – שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו - אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה. אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה - ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו, עליו הכתוב אומר 'ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר' (ישעיהו מט, ג)".
מדברי הגמרא עולה, שאופן קיום מצוות אהבת ה', אינו כשאר מצוות:
א. בשאר המצוות המעשה ברור ומוגדר, כגון נטילת תפילין, לבישת ציצית וכדו', ואילו כאן הדרישה היא כללית 'קורא ושונה וכו', ולא מפרטים כמה ואיך יש לקרוא ולשנות.
ב. בשאר המצוות הדגש הוא על האדם שעושה את המעשה, הוא פועל וצריך "לצאת ידי חובה", באופן בלתי תלוי בסביבתו. ואילו כאן עניינה של המצווה הוא "שיהא שם שמים מתאהב על ידך" - לא מספיק שהאדם יעשה ויפעל, אלא המבחן הוא ביחס להשפעת מעשיו על החברה שבה הוא חי ויחסה לתורה.

בספרי (דברים,לב) נראה כיוון שונה למצוות אהבת ה':
"ואהבת את ה' א-להיך, אהבהו על הבריות כאברהם אביך, כעניין שנאמר (בראשית יב, ה) ואת הנפש אשר עשו בחרן, והלא אם מתכנסים כל באי העולם לבראות יתוש אחד, ולהכניס בו נשמה, אינם יכולים אלא מלמד שהיה אברהם אבינו מגיירם, ומכניסם תחת כנפי השכינה".
העיקרון של המצווה, "אהבהו על הבריות", דומה לדברי הגמרא שראינו לעיל, אך כאן ישנו מעשה ברור ומוגדר – גיור. ובפשטות, אדם מצווה בצורה אקטיבית לעסוק בהפצת דבר ה' לאחרים הרחוקים מהעניין, ולקרבם תחת כנפי השכינה.

אמנם בפסקה שלאחריה (שם, לג) עולה שמצוות אהבת ה' עניינה שונה בתכלית מהבנת הגמרא ביומא:
"והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך, רבי אומר למה נאמר, לפי שנאמר ואהבת את ה' א-להיך בכל לבבך, איני יודע כיצד אוהבים את המקום, תלמוד לומר והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך - תן הדברים האלה על לבך, שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם, ומדבק בדרכיו". מדברי הספרי האלו עולה, שהמוקד של מצוות אהבת ה' הוא באדם עצמו, והיא נעשית בשלושה שלבים: אדם שם על לבבו את דברי התורה, ומתוך כך מגיעה להכרת ה', והתוצאה של התהליך היא שהאדם דבק בדרכי ה', ולא מובא כאן כלל עניין ההשפעה על הסביבה.

נראה שהמפתח להבנת הדברים טמון בדברי הרמב"ם (ספר המצוות, עשה ג), שמבאר שישנם שתי צדדים במצוות אהבת ה', אך ישנו קשר הדוק ביניהם. מחד, "שצוונו לאהבו יתעלה וזה שנתבונן ונשכיל מצוותיו ופעולותיו עד שנשיגהו..." – וזו פעולת האדם בעולמו האישי, הפרטי. מאידך, "מצוה זו כוללת גם כן שנדרוש ונקרא האנשים כולם לעבודתו יתעלה ולהאמין בו...". אולם אין מדובר בשני חלקים נפרדים, אלא כמו כשאדם אוהב את פלוני, הוא משבחו בפני אנשים ורוצה שהם יאהבו אותו, כך גם "כשתאהב הא-ל באמת, כמה שהגיעה לך מהשגת אמיתתו, הנה אתה בלא ספק תדרוש ותקרא הכופרים והסכלים לידיעת האמת אשר ידעת אותה..." (שם). ולכן הספרי מציין את הדוגמא של אברהם שגייר בחרן - אברהם נקרא "אברהם אוהבי", ולכן דווקא הוא – "לגודל השגתו דרש האנשים אל האמונה מחוזק אהבתו..." (שם). אופן ההשפעה של האדם על אחרים, משולה למילוי כוס - האדם ממלא את הכוס וכשהיא מגיעה למילויה, היא מתחילה להישפך על סביבותיה. כך האדם מתמלא, ומתוך כך פונה להשפיע על אחרים.

במבט עמוק יותר, נוכל לראות שיש כאן מעין סגירת מעגל. הרמב"ם (יסודי התורה פ"ב ה"ב) מבאר "והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו (=של הבורא) שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול...". ראשית דרכו הרוחנית של אדם הוא בהתבוננות על הנבראים, וסיומה הוא בבריות שאומרות עליו "אשרי אביו שלמדו תורה..." (יומא פו ע"א), ונוצר אצלם רצון להדבק ולהתקדם בעבודת ה', ותורתו. וזהו סימן לעבודת ה' העצמית של האדם, ולהתקדמותו בה, כאשר הוא משמש כמודל לחיקוי לחברה, ופועל לקדמה. ובנוסף, יש בכך גם הכרת הטוב כלפי הברואים, שבזכות ההתבוננות בהם הוא החל את החיפוש והדרך לעלות במדרגות אהבת ה', וכעת הוא מסייע להם בהתקדמותם שלהם.

סיכום:
מהגמרא (יומא פ"ו ע"א) עולה שמצוות אהבת ה' שונה משאר מצוות:
א. אין מעשה מוגדר כמו תפילין וכדומה, אלא דרישה כללית 'שיהא שם שמים מתאהב על ידך'.
ב. המוקד בהשפעה על הסביבה ולא באדם עצמו. אך מהספרי (דברים לב) עולה שישנו מעשה מוגדר והוא לגייר ולהכניס תחת כנפי השכינה. ובנוסף (שם לג) המגמה באדם עצמו שמתבונן בברואים ומגיע להכרת ה' ודבקות בדרכיו, ולא בהשפעתו על החברה.
ישנם כמה כיוונים להבנת היחס בין המקורות:
1. מהרמב"ם (ספר המצוות עשה ג) עולה שמצוות ה' כוללת שני צדדים אלו – אישי וחברתי, אך ישנו קשר הדוק ביניהם, שמתוך שהאדם מתמלא באהבת ה' הוא רוצה שגם אחרים יגיעו למדרגה זו, ופועל לכך.
2. מהרמב"ם (יסודי התורה פ"ב ה"ב) נראה שמדובר בשני שלבים בעבודת ה', בתחילה האדם מתבונן בברואים ומגיע לאהבת ה', ובסוף הוא מגיע לדרגה שהבריות מתבוננות בו ונוצר אצלם רצון להתקדמות בעבודת ה', וזהו סימן להתקדמות האישית של האדם
 

בת עם סגולה

משתמש מקצוען
לאהוב את ה'
• מצוה זו נוהגת בזמן הזה •
וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. (דברים ו, ה)
בחז"לתלמוד בבלי: מסכת ברכות, דף סא
בראשוניםמשנה תורה: הלכות יסודי התורה, פרק בספר המצוות לרמב"ם: עשה גספר החינוך: מצוה תיחספר מצוות גדול: עשה ג
בספר המצוות לרמב"םבספר החינוךדברים ו, ה).

וענין המצוה שנחשב ונתבונן בפקודיו ופעלותיו עד שנשיגהו כפי יכלתנו ונתענג בהשגחתו בתכלית הענג. וזאת היא האהבה המיחדת. ולשון ספרי: לפי שנאמר "ואהבת" איני יודע כיצד אוהב אדם את המקום. תלמוד לומר "והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך", שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם. כלומר, שעם התבוננות בתורה תתישב האהבה בלב בהכרח. ואמרו זכרונם לברכה שזאת האהבה תחיב האדם לעורר בני אדם באהבתו לעבדו, כמו שמצינו באברהם.

שרש מצוה זו ידוע, שלא יקים האדם מצות השם ברוך הוא יפה, רק באהבתו אותו.

דיני המצוה: שראוי לו לאדם שישים כל מחשבתו וכל מגמתו אחר אהבת השם. ויעריך בלבו תמיד כי כל מה שהוא בעולם, מעושר בנים וממשלה וכבוד, הכל כאין וכאפס ותהו כנגד אהבתו ברוך הוא. וייגע תמיד כל היום בבקשת החכמה למען ישיג ידיעה בו. סוף כל דבר, יעשה כל יכלתו להרגיל מחשבות לבו כל היום באמונתו ויחודו, עד שלא יהיה רגע אחד ביום ובלילה בהקיצו שלא יהא זוכר אהבת אדוניו בכל לבו. והענין על דרך משל, שיהא נזכר באהבת השם תמיד כזכרון החושק תכלית החשק בתשוקתו, שישיג להביאה אל ביתו. ויתר פרטיה מבוארים במקומות בגמרא בפזור ובמדרשים.

ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות.

והעובר על זה וקובע מחשבתו בענינים הגשמיים ובהבלי העולם שלא לשם שמים, רק להתענג בהם לבד או להשיג כבוד העולם הזה הכוזב, להגדיל שמו לא לכוונה להטיב לטובים ולחזק ידי הישרים, בטל עשה זו וענשו גדול. וזאת מן המצות התמידיות על האדם ומוטלות עליו לעולם
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
רק שהעבודה הזו לא תבא בתור עונש...
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
לא הבנת
התכוונתי שלא תתני לתלמידה לעשות כזו עבודה בתור עונש על מעשה כלשהו...
 

נקודה אחת

משתמש סופר מקצוען
אפרופו עונש על מעשה כלשהו.
המנהלת החדשה של הבית ספר שלנו החליטה לתת למאחרות עבודה בהפסקה.
משהו חינוכי.
אולי יש לך @מילה בסלע עבודות חינוכיות כאלו? (אולי מישהי אחרת?)
ונכון שאפשר גם סתם קטע,
אבל אם כבר אני מציקה לילדה- שיהיה עם ערך מוסף כלשהו.
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
אפרופו עונש על מעשה כלשהו.
המנהלת החדשה של הבית ספר שלנו החליטה לתת למאחרות עבודה בהפסקה.
משהו חינוכי.
אולי יש לך @מילה בסלע עבודות חינוכיות כאלו? (אולי מישהי אחרת?)
ונכון שאפשר גם סתם קטע,
אבל אם כבר אני מציקה לילדה- שיהיה עם ערך מוסף כלשהו.

יש לי
אבל הן מותאמות לתלמידה ולאופי המעשה, לא פס ייצור של ענישה.
תגידי למנהלת שלך שאם היא נותנת עבודות כאלו (וזה בהחלט עונש שמניב תוצאות!) בבקשה שלא תיתן עבודות ממקצועות קודש. עבודות בהבנת הנקרא, בלשון, בהסטוריה או, לכיתות גבוהות, להביא מקור לחשיבות הזמן, סיפור על גדול בישראל שהקפיד על זמנים וכדו'.

אולי יום אחד אכתוב כאן את הדרך בה זכיתי להביא מאחרות כרוניות (קב"ט, קב"ס, ק.ב.ע....) להגעה בזמן. כל כך בזמן... רבע שעה לפני הזמן.

אבל זה יהיה פוסט ארוך לפחות כמו על בניית שיחה אישית...
 

נקודה אחת

משתמש סופר מקצוען
הו. היא הטילה עלינו המורות את תפקיד הענישה. היא לא מתכוונת להמציא להן עבודות.
אני לא מתכוונת להעניש בקודש, אבל לחבר עבודות לבד עכשיו... מתעצלת. אם לא תהיה בררה אעשה זו, ואעלה לכן בלי נדר. לפחות עוד כמה תלמידות "יהנו" ממתת ידי. והשם יעזור שלא יאחרו. לא פשוט!

ואני מחכה לפוסט שלך! בטוחה שאחכים ממנו. לא שוכחת לך את הפוסטים של השיחה אישית האלופים שלך.
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
הו. היא הטילה עלינו המורות את תפקיד הענישה. היא לא מתכוונת להמציא להן עבודות.
אני לא מתכוונת להעניש בקודש, אבל לחבר עבודות לבד עכשיו... מתעצלת. אם לא תהיה בררה אעשה זו, ואעלה לכן בלי נדר. לפחות עוד כמה תלמידות "יהנו" ממתת ידי. והשם יעזור שלא יאחרו. לא פשוט!

ואני מחכה לפוסט שלך! בטוחה שאחכים ממנו. לא שוכחת לך את הפוסטים של השיחה אישית האלופים שלך.

צלמי מ"בין השורות..."
למפטפטות אני מעניקה בחנים מתוך החומר עצמו ומרוויחה שליטה טובה בנלמד...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמג

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה שְׁמַע תְּפִלָּתִי הַאֲזִינָה אֶל תַּחֲנוּנַי בֶּאֱמֻנָתְךָ עֲנֵנִי בְּצִדְקָתֶךָ:ב וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט אֶת עַבְדֶּךָ כִּי לֹא יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל חָי:ג כִּי רָדַף אוֹיֵב נַפְשִׁי דִּכָּא לָאָרֶץ חַיָּתִי הוֹשִׁיבַנִי בְמַחֲשַׁכִּים כְּמֵתֵי עוֹלָם:ד וַתִּתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי בְּתוֹכִי יִשְׁתּוֹמֵם לִבִּי:ה זָכַרְתִּי יָמִים מִקֶּדֶם הָגִיתִי בְכָל פָּעֳלֶךָ בְּמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ אֲשׂוֹחֵחַ:ו פֵּרַשְׂתִּי יָדַי אֵלֶיךָ נַפְשִׁי כְּאֶרֶץ עֲיֵפָה לְךָ סֶלָה:ז מַהֵר עֲנֵנִי יְהוָה כָּלְתָה רוּחִי אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי וְנִמְשַׁלְתִּי עִם יֹרְדֵי בוֹר:ח הַשְׁמִיעֵנִי בַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ כִּי בְךָ בָטָחְתִּי הוֹדִיעֵנִי דֶּרֶךְ זוּ אֵלֵךְ כִּי אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי נַפְשִׁי:ט הַצִּילֵנִי מֵאֹיְבַי יְהוָה אֵלֶיךָ כִסִּתִי:י לַמְּדֵנִי לַעֲשׂוֹת רְצוֹנֶךָ כִּי אַתָּה אֱלוֹהָי רוּחֲךָ טוֹבָה תַּנְחֵנִי בְּאֶרֶץ מִישׁוֹר:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה תְּחַיֵּנִי בְּצִדְקָתְךָ תוֹצִיא מִצָּרָה נַפְשִׁי:יב וּבְחַסְדְּךָ תַּצְמִית אֹיְבָי וְהַאֲבַדְתָּ כָּל צֹרֲרֵי נַפְשִׁי כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ:
נקרא  1  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה