'ס"ק' או 'אות'

עורך ותיק

משתמש צעיר
עריכה תורנית
שאלה מעניינת
מדוע ספרים רבים המחולקים לסימנים ואותיות, יש המכנים את האותיות כסעיף קטן,
למרות שאין שום קשר ל"סעיף גדול" כמו בחיבורים על טוש"ע וכדו' ,
החזון איש כדוגמא, רבים מציינים אליו בנוסח של ס"ק,
(דרך אמונה, פרנקל, עוז והדר ועוד).
האם זה מפני שסימון הס"ק לא בא ככותרת בשורה מעל הטקסט
אלא מופיע לפניו אם סוגר [ לדוגמא: כח) איתא בגמרא...] ?
תנו דעתכם.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אני הייתי קורא לזה: 'סימן כח אות ז'
ונפק"מ מהו האופן המועדף לכתוב
מצוין, כך כותבים בימינו, רבותינו הקדמונים לא דיברו בלשון הקודש, הם כתבו על פי המילים שהיו רגילים מספרי ההלכה והפוסקים, כך ש"ס"ק" היווה בעיניהם תחליף ל'אות'.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אגב, מעניין לציין שהח"ח היכן שהוא [לא זוכר כעת, אולי מישהו מהמוכשרים כאן ימצא] מפנה לאות פלונית בשער הציון.

פותר בעיות של רבים!
 

Sofer

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אגב, מעניין לציין שהח"ח היכן שהוא [לא זוכר כעת, אולי מישהו מהמוכשרים כאן ימצא] מפנה לאות פלונית בשער הציון.

פותר בעיות של רבים!
המשנה ברורה הרבה משתמש במילה אות, והרבה במילה ס"ק. בחפץ חיים כשמפנה לספר עצמו מפנה באות.
לעצם הענין, נראה לי שהדרך הטובה שיבור לו העורך הוא, שבספר מסורתי מהדורות הקודמים, כגון משנ"ב שו"ע ונו"כ וכדו' יש לכתוב ס"ק, ובספרים של בני ימינו ושל הדור האחרון יש לכתוב אות.
לפעמים יש מחברים שהספר שלהם ייראה בסגנון מסויים, כגון בדי השולחן שדומה למשנ"ב, אכן מתאים לכתוב ס"ק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה