דרוש מידע נוסע אחרי צפצוף שני? מחלל שם שמים!!!!

מצב
הנושא נעול.

Tuki

משתמש פעיל

עמוד ההוראה מתריע: הנוסע לאחר צפצוף שני מחלל שם שמים ברבים​

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין יוצא נגד תופעת הנהגים הנוסעים ברכבם לאחר הצפצוף השני, כאשר קובע כי מלבד עצם חילול השם שאין שומעים בקול הרבנים, הרי הם גם נוסעים בפראות בצורה שמסכנת את הרבים​



a9e0a51331830d224caf.jpg
הגאון רבי יצחק זילברשטיין | צילום: שוקי לרר
דברים תקיפים שהשמיע עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין רבה של רמת אלחנן, והתפרסמו השבוע בקו 'שיח יצחק' מתורתו של עמוד ההוראה, לגבי התופעה של נהגי רכבים שנוסעים ברכבם בתוככי הערים והשכונות החרדיות, סמוך ממש לשקיעת החמה ולכניסת השבת, באומרם שהם עדיין לא קיבלו שבת.
עמוד ההוראה בדבריו הנוקבים הביא שחכמי הדור קבעו בכל מקום את זמן הצפצוף, 22 דקות או 30 או 40 דקות קודם השקיעה, לא כתזכורת על השקיעה אלא שחכמי הדור קבעו שאז יש לפרוש ממלאכה ולקבל שבת, כמו שנפסק במשנה ברורה. וממילא הנוסע לאחר זמן זה שקבעו חכמי אותו הדור, הרי זה חילול השם ברבים, שמראה שהוא אינו מקבל עליו דעת חכמים, ולכן יש להזהר שלא לעשות מלאכה לאחר זמן זה, וכל שכן שלא לעשות ברבים.
לאחר מכן מזהיר עמוד ההוראה, כי כל שכן אלו שנוסעים בכביש בצורה מסוכנת, ומסכנים אנשים נשים וטף, הרי אם יקרה משהו חלילה לא יוכלו לרחוץ בנקיון כפיהם ולומר שהיו שוגגים, שהרי זה קרוב למזיד, כי כל מי שנוסע בכביש סמוך לשבת, נוסע בדרך כלל בצורה מהירה ופראית, ועלול לסכן את הציבור (שכבר מתחיל ללכת בכבישים, כמנהג בשבת). ואם יזיק באותו זמן יצטרך לשלם הכל, משום שלא ייחשב כאונס או שוגג, גם באופן שהתאונה או הנזק עצמו יהיה באונס, משום שהוא מזיד על עצם הנסיעה בזמן ובצורה כזו.
נקודה נוספת מחדד עמוד ההוראה ומוסיף, כי לא שייך לומר כאן שהם רצים ברשות, כמובא בגמרא במסכת בבא קמא שהרץ בערב שבת בין השמשות והזיק פטור מפני שרץ ברשות, משום שכאן אינו רץ ברשות שהרי חכמי הדור קבעו שלאחר הצפצוף אסור לנסוע, ועוד שחז"ל לא התירו לרוץ בערב שבת אלא כאשר רץ לבדו, ולא כאשר מחזיק כלי משחית כמו רכב בידו.
דבריו של עמוד ההוראה התפרסמו השבוע ברחבי הציבור החרדי, וגרמו להדים רבים ולחיזוקים בענין זה של קבלת שבת מוקדם, ולהמנע מעשיית מלאכות סמוך לשבת, וקל וחומר בפרהסיא. רבני קהילות ושכונות עוררו את בני קהילתם להקפיד על הדבר, ולהלחם נגד תופעה זו, ולמחות בנהגים הנוסעים בפראות דקות ספורות קודם השקיעה, וכדבריהם שזה ההיפך מהמבואר ברמב"ם בהלכות שבת, שצריך לשבת ולצפות בנחת לשבת המלכה, שתבוא.
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם

עמוד ההוראה מתריע: הנוסע לאחר צפצוף שני מחלל שם שמים ברבים​

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין יוצא נגד תופעת הנהגים הנוסעים ברכבם לאחר הצפצוף השני, כאשר קובע כי מלבד עצם חילול השם שאין שומעים בקול הרבנים, הרי הם גם נוסעים בפראות בצורה שמסכנת את הרבים​


דברים תקיפים שהשמיע עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין רבה של רמת אלחנן, והתפרסמו השבוע בקו 'שיח יצחק' מתורתו של עמוד ההוראה, לגבי התופעה של נהגי רכבים שנוסעים ברכבם בתוככי הערים והשכונות החרדיות, סמוך ממש לשקיעת החמה ולכניסת השבת, באומרם שהם עדיין לא קיבלו שבת.

עמוד ההוראה בדבריו הנוקבים הביא שחכמי הדור קבעו בכל מקום את זמן הצפצוף, 22 דקות או 30 או 40 דקות קודם השקיעה, לא כתזכורת על השקיעה אלא שחכמי הדור קבעו שאז יש לפרוש ממלאכה ולקבל שבת, כמו שנפסק במשנה ברורה. וממילא הנוסע לאחר זמן זה שקבעו חכמי אותו הדור, הרי זה חילול השם ברבים, שמראה שהוא אינו מקבל עליו דעת חכמים, ולכן יש להזהר שלא לעשות מלאכה לאחר זמן זה, וכל שכן שלא לעשות ברבים.

לאחר מכן מזהיר עמוד ההוראה, כי כל שכן אלו שנוסעים בכביש בצורה מסוכנת, ומסכנים אנשים נשים וטף, הרי אם יקרה משהו חלילה לא יוכלו לרחוץ בנקיון כפיהם ולומר שהיו שוגגים, שהרי זה קרוב למזיד, כי כל מי שנוסע בכביש סמוך לשבת, נוסע בדרך כלל בצורה מהירה ופראית, ועלול לסכן את הציבור (שכבר מתחיל ללכת בכבישים, כמנהג בשבת). ואם יזיק באותו זמן יצטרך לשלם הכל, משום שלא ייחשב כאונס או שוגג, גם באופן שהתאונה או הנזק עצמו יהיה באונס, משום שהוא מזיד על עצם הנסיעה בזמן ובצורה כזו.

נקודה נוספת מחדד עמוד ההוראה ומוסיף, כי לא שייך לומר כאן שהם רצים ברשות, כמובא בגמרא במסכת בבא קמא שהרץ בערב שבת בין השמשות והזיק פטור מפני שרץ ברשות, משום שכאן אינו רץ ברשות שהרי חכמי הדור קבעו שלאחר הצפצוף אסור לנסוע, ועוד שחז"ל לא התירו לרוץ בערב שבת אלא כאשר רץ לבדו, ולא כאשר מחזיק כלי משחית כמו רכב בידו.

דבריו של עמוד ההוראה התפרסמו השבוע ברחבי הציבור החרדי, וגרמו להדים רבים ולחיזוקים בענין זה של קבלת שבת מוקדם, ולהמנע מעשיית מלאכות סמוך לשבת, וקל וחומר בפרהסיא. רבני קהילות ושכונות עוררו את בני קהילתם להקפיד על הדבר, ולהלחם נגד תופעה זו, ולמחות בנהגים הנוסעים בפראות דקות ספורות קודם השקיעה, וכדבריהם שזה ההיפך מהמבואר ברמב"ם בהלכות שבת, שצריך לשבת ולצפות בנחת לשבת המלכה, שתבוא.
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בתשובות אגרות משה להגאון רבי משה פיינשטיין מובא במפורש ובבירור ההיפך
היה מקרה שר' משה נסע לבניין הישיבה לאחר הצפצוף ואדם שראה זאת שלח לו מכתב מחאה היתכן שרב גדול כמוהו עושה כזה מעשה ברבים? ור' משה ענה לו (מודפס באגרות משה)שזמן הדלקת הנרות זה רק לנשים!
ולתוספת שבת בשביל הגברים די בקבלת שבת מס' דקות לפני השקיעה.
ועל הטענה שרב כמוהו עושה כזה דבר כתב ר' משה שאדרבה ממנו יראו וכן יעשו שלא תהיה טעות.


כמובן שאין בפוסט זה הבעת דיעה כלשהי בין ההרים הגבוהים רק הבאתי את הדברים כפשוטם
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
זה נכון לנשים, גברים שמקבלים שבת אינם יכולים להתפלל מנחה לאחמ"כ לפי חלק מהשיטות
צודק. אולי כוונתו לאלו שמתפללים מנחה גדולה.
וגם אלו שמתפללים מנחה קטנה, לפחות יזדרזו לסיים קודם השקיעה, שיספיקו לקבל תוספת שבת.
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
בתשובות אגרות משה להגאון רבי משה פיינשטיין מובא במפורש ובבירור ההיפך
היה מקרה שר' משה נסע לבניין הישיבה לאחר הצפצוף ואדם שראה זאת שלח לו מכתב מחאה היתכן שרב גדול כמוהו עושה כזה מעשה ברבים? ור' משה ענה לו (מודפס באגרות משה)שזמן הדלקת הנרות זה רק לנשים!
ולתוספת שבת בשביל הגברים די בקבלת שבת מס' דקות לפני השקיעה.
ועל הטענה שרב כמוהו עושה כזה דבר כתב ר' משה שאדרבה ממנו יראו וכן יעשו שלא תהיה טעות.


כמובן שאין בפוסט זה הבעת דיעה כלשהי בין ההרים הגבוהים רק הבאתי את הדברים כפשוטם
מעניין מאד.
תביא את המקור המדוייק של האגרות משה, או הסיפור הזה. אשתדל להראות את זה לרב זילברשטיין בלי נדר.
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
שר' משה נסע לבניין הישיבה לאחר הצפצוף
בחו"ל אין צפצוף. ר' משה נסע אחרי זמן הדלקת נרות. וא"כ י"ל שבמקום שיש צפצוף (שאינו רק להזכיר לנשים להדליק נרות אלא להזכיר לכולם להפסיק מלאכה) נחשב כחילול ה' עם נוסעים.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בתשובות אגרות משה להגאון רבי משה פיינשטיין מובא במפורש ובבירור ההיפך
היה מקרה שר' משה נסע לבניין הישיבה לאחר הצפצוף ואדם שראה זאת שלח לו מכתב מחאה היתכן שרב גדול כמוהו עושה כזה מעשה ברבים? ור' משה ענה לו (מודפס באגרות משה)שזמן הדלקת הנרות זה רק לנשים!
ולתוספת שבת בשביל הגברים די בקבלת שבת מס' דקות לפני השקיעה.
ועל הטענה שרב כמוהו עושה כזה דבר כתב ר' משה שאדרבה ממנו יראו וכן יעשו שלא תהיה טעות.


כמובן שאין בפוסט זה הבעת דיעה כלשהי בין ההרים הגבוהים רק הבאתי את הדברים כפשוטם
כבוד הרב שליט"א לא דייק כל כך בלשון התשובה (אוח א צו)
וז"ל:
נהנתי מאד אשר מע"כ נזדרז לקיים מצות תוכחה לפי דעתו ותשואות חן חן למע"כ וח"ו לי להקפיד בזה, ואי"ה בלא נדר לא אסע עוד משעת הדלקת הנרות בקאר אף שאין בזה שמץ איסור אף לא משום מראית העין.
וכו'
והשקיעה היתה בפ' ויצא ארבע ושלשים ושתים, והיו עוד אחד עשר מינוטין מהרגע שישבתי בקאר שהיה ארבע ותשע עשרה, עוד אחד עשר מינוטין למלאכה לכתחלה שאפשר בזה הזמן ליסע בקאר אף דרך רחוקה חמשה פעמים מהשיעור שעד הישיבה, ועוד ישארו איזה מינוטין לתוספת שבת. ורק אפשר יש איזה נשים טועות שחושבות שמזמן הדלקת הנרות אסור אף לאנשים לא שייך לאסור בזה משום מראית העין, דלא איכפת לן שיודעו האמת שלאנשים מותר כיון שעדיין לא קבלו שבת.

אבל מ"מ כיון שמע"כ כותב שיש ח"ו קלקול לאיזו נשים ואנשים שידמו שיש בזה זלזול לשבת קדש אראה בלא נדר שלא ליסע עוד בקאר משעת הדלקת הנרות.
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כבוד הרב שליט"א לא דייק כל כך בלשון התשובה (אוח א צו)
וז"ל:
נהנתי מאד אשר מע"כ נזדרז לקיים מצות תוכחה לפי דעתו ותשואות חן חן למע"כ וח"ו לי להקפיד בזה, ואי"ה בלא נדר לא אסע עוד משעת הדלקת הנרות בקאר אף שאין בזה שמץ איסור אף לא משום מראית העין.
וכו'
והשקיעה היתה בפ' ויצא ארבע ושלשים ושתים, והיו עוד אחד עשר מינוטין מהרגע שישבתי בקאר שהיה ארבע ותשע עשרה, עוד אחד עשר מינוטין למלאכה לכתחלה שאפשר בזה הזמן ליסע בקאר אף דרך רחוקה חמשה פעמים מהשיעור שעד הישיבה, ועוד ישארו איזה מינוטין לתוספת שבת. ורק אפשר יש איזה נשים טועות שחושבות שמזמן הדלקת הנרות אסור אף לאנשים לא שייך לאסור בזה משום מראית העין, דלא איכפת לן שיודעו האמת שלאנשים מותר כיון שעדיין לא קבלו שבת.

אבל מ"מ כיון שמע"כ כותב שיש ח"ו קלקול לאיזו נשים ואנשים שידמו שיש בזה זלזול לשבת קדש אראה בלא נדר שלא ליסע עוד בקאר משעת הדלקת הנרות.
תודה רבה על הבאת הלשון המדוייקת
ניסיתי לחפש את התשובה בשביל לדייק כשכתבתי את התגובה ולא מצאתי (עברתי על חמש חלקים בהיברו בוקס)
באיזה כרך זה?
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

אבן שלמה

משתמש מקצוען
אני תוהה לעצמי מה ראה לנכון פותח האשכול בהבאת דברי הרב שליט"א, ומדוע אין הוא מביא לעיתים קרובות יותר ציטוטים הלכתיים אקטואליים, לפעמים מרגיש פה קצת פורום לתורה....
ועכשו לתוכן, מה המשמעות שזה חילול ה'? מישהו קודם לכן חשב שזה לכתחילה ועכשו ידע שזה ממש חילול ה' כי הרב שליט"א פסק ומהיום יפסיק ליסוע בזמן הזה? מישהו מכאן שמע את ההדים הרבים לפסיקה? או לחילופין איזה רב קהילה או שכונה שעורר על כך בעקבות הפסיקה?
כותרות חיזוקיות יש בעיתון כל יום, תשאיר להם את התפקיד הנכבד.
 

גלוריה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
מישהו קודם לכן חשב שזה לכתחילה ועכשו ידע שזה ממש חילול ה' כי הרב שליט"א פסק ומהיום יפסיק ליסוע בזמן הזה?
אותי זה בהחלט עורר לעניין, ובלי נדר אשתדל להקפיד על כך יותר.
(וגם את אבא שלי שנחשף לזה בחדרי חרדים)
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
@רמת אלחנני אנחנו מאוד מעריכים את מסירותך לתורה ולפסקי הלכה מאת מרן הגרי"ז שליט"א
אבל לא בטוח שזה המקום, ולא בטוח שזה גם מכבד...
זה מרגיש קצת מתאמץ ויוצר אנטגוניזם אצל מי שלא מבין מה נפלו עליו 'המעוררים'
זכותי, כל עוד זה לא נוגד את כללי האתר, זכותי הבלעדית.
מפריע לך - עבור לאשכול הבא.
אני רוצה לקנות לעצמי קצת זכויות, ואם יהודי או יהודיה אחת יתעוררו בזכות זה לקבל שבת מוקדם והיה זה שכרי.
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
זכותי, כל עוד זה לא נוגד את כללי האתר, זכותי הבלעדית.
זה נוגד את כללי אא"ר
הפורום לא מיועד להחלפת דעות, דיונים שונים בנושאי השקפה, גם לא נועד למוסר והתחזקות, לא בנושאי לשון הרע, לא בנושאי לימוד התורה, לא בנושא האינטרנט והטלפון, ולא בשום נושא, בשביל זה הולכים לדרשות בבית כנסת. ושכל אחד יחזק את עצמו וחברו באופן אישי.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד:ב כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו:ג כְּטַל חֶרְמוֹן שֶׁיֹּרֵד עַל הַרְרֵי צִיּוֹן כִּי שָׁם צִוָּה יְהוָה אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה