פסח מחפשת מקור למנהגים הללו בפסח

ליאונרדו

משתמש סופר מקצוען
1. שמות של רבנים ידועים או מוצים וכדומה שלא אוכלים מצות יד בכלל גם לא בליל הסדר, והמקור לעניין
2. מדוע לא אוכלים חצילים בפסח? (משפחות שלא מקפידות על שאר הירקות המגורענים)
תודה
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
1. ישנם רבים שהקפידו על מצות מכונה, בהגדת ר' שלום שבדרון מובא סיפור ידוע בהקדמה על מסירותו הרבה לשם כך כששהה שנה אחת באנגליה, ונאלץ לאכול לבד בליל הסדר בעקבות כך.
 

חני בנני

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
אני מכירה מוצ חשוב שאוכל רק מצות מכונה,
אם חשוב לך השם יכולה לפנות אלי במייל meorot10.
 

עט

משתמש מקצוען
לגבי מצות מכונה, אני יכול להגיד לא מידיעה אלא ממחשבה שלי
שלאדם שעושה מצה יכול להיות טעויות, והתעכבויות וכד'
למכונה אין טעויות, תוך כמה דקות זה כבר יוצא בצד השני מוכן לגמרי באותה צורה ואותו עובי כמו כולם
 

יחשבאף

משתמש מקצוען
גם אנחנו מקפידים לאכול מצות מכונה.
בימינו ודאי בד"כ מצות מכונה הן יותר מהודרות.
כל 18 דקות כל החלקים הולכים לפח ומחליפים הכל.
הרידוד הוא דק הרבה יותר.
זאת הטענה של השווער שלי וכך בעלי נוהג.
 

ליאונרדו

משתמש סופר מקצוען
תודה!
מחפשת שמות ידועים של רבנים שלא אכלו בשום אופן מצות יד. יש כאלו?
וכן מקור להימנעות מחצילים
 

מאיר 4134

משתמש מקצוען
2. מדוע לא אוכלים חצילים בפסח? (משפחות שלא מקפידות על שאר הירקות המגורענים)
תודה

פעם ראשונה שאני שומע על מנהג לא לאכול חצילים בפסח......

אולי הסיבה כי בשביל לגדל חצילים צריך אזורים שטופי שמש וייתכן שהוא לא היה נפוץ באירופה ולא אכלו שם חצילים.
 

שזמה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זכורני שהרב ישראל יעקב פישר זצ"ל היה אוכל רק מצות מכונה

גם אנחנו מקפידים לאכול מצות מכונה.
בימינו ודאי בד"כ מצות מכונה הן יותר מהודרות.
כל 18 דקות כל החלקים הולכים לפח ומחליפים הכל.
לא ממש נכון, לא כל החלקים הולכים לפח, וצריך לבדוק טוב טוב שמנקים הכל בין לבין.
לעומת יד שקל מאוד לנקות הכל.
 

moishy

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
לא ממש נכון, לא כל החלקים הולכים לפח, וצריך לבדוק טוב טוב שמנקים הכל בין לבין.
לעומת יד שקל מאוד לנקות הכל.
וכבר נשתברו קולמוסים רבים בסוגיא, ויש שהעלו טענות שונות נגד מצות מכונה מלבד הפולמוס הישן סביב הסוגיא של שימור לשם מצה ועשיה לשם מצה.
כגון חום התנור הנמוך יחסית (600 מעלות לעומת 1300 מעלות במצות יד, ואורך האפיה בהתאם, 2 דקות לעומת 13 שניות).
וכגון הרידוד הארוך יחסית (הבצק עובר בין כמה מערכות של גלגלות רידוד כאשר בזמן שהבצק נמצא במסוע בין המערכות אין בו שום עסק. וכגון חימום הבצק בעת הלישה והרידוד (ובדידי הווה עובדה כאשר השתתפתי בחבורה של מצות מכונה בהשגחת העד"ח, הרגשנו את הבצק והוא היה חם למגע, כשהסבנו את תשומת לב המשגיח לעובדה, הוא קרא לאחד מרבני העד"ח, האחרון נגע בבצק והפטיר "זה לא חם". שנה אח"כ עברנו לאפות במאפיה אחרת ושם הבצק באמת לא התחמם). אגב, ככל שמרדדים את הבצק יותר, המצות יוצאות טעימות יותר, וזהו אחד ההבדלים הבולטים בין מצות חמץ למצות לפסח.

יש שיאכלו רק מצות יד, ויש שיאכלו רק מצות מכונה, יש שבליל הסדר יאכלו רק מצות יד ובשאר הפסח גם מצות מכונה, ויש שגם בליל הסדר יאכלו את שניהם, ונהרא ונהרא ופשטיה.
 

איש עברי

משתמש מקצוען
היום הרבה פחות מצוי שאוכלים רק מצות מכונה, מפני שרמת ההידורים המצויה כיום בחבורות הטובות היא הרבה יותר מאשר היתה בעבר מכמה וכמה סיבות. ובעבר באמת היו רבים (הרבה מגדולי י-ם הליטאים) שלא אכלו אלא מצות מכונה מפני שרמת הכשרות של יד היתה די חלשה.
מצד שני לא כ"כ ברור שמצת מכונה נחשבת 'לשמה', וזה נפק"מ גדולה לליל הסדר.
 

e b p

משתמש מקצוען
אנחנו לא אוכלים חצילים למרות שניסנו לשאול את סבא שלי מה ההבדל בין חציל לקישוא...
והסיבה כדבריו שפעם היו מייבשים את גרעיני החציל בייחד עם הקטניות
כנ''ל גם שום
ולכן אנחנו לא אוכלים חצילים ושום יבש.
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
יש רבים שלא אוכלים מצות יד, אלא רק מצות מכונה.
כמדומני שמשפחת דינר על כל רבניה לא אוכלים כלל מצות יד אלא רק מצות מכונה,
כך היה גם הגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ''ל כמו שכתבו כאן לעיל. וחזר רבות על דבריו שמצות מכונה מהודרים יותר.

בספר עובדות והנהגות לבית בריסק, הוא מביא שבווילנא אכלו רק מצות מכונה, וכאשר מרן הגרי''ז זצ''ל הגיע לשם הוא היה בדאגה גדולה מה יאכל, כי הקפיד לאכול רק מצות יד. כיוון ונהגו על פי דעתו של מרן הגרח''ע זצ''ל שאכל רק מצות מכונה.

במדריך הכשרות גלאט תשס"ה מובא שהנה מנהג הפרושים הוא לאכול רק מצות מכונה, ובחור אחד שאל את מרן הרב שך זצ''ל מה לעשות שברצונו לאכול מצות יד, האם מותר לו. ואמר לו שלא ישנה, כי כך נהג מרן רבי איסר זלמן זצ''ל, וכן מרן רמ''מ אפשטיין זצ''ל אכלו רק מצות מכונה.
וכן מובא ששאל הרב ר''ש הולנדר את מרן הגרי''ש אלישיב זצ''ל האם מותר לו להתחיל לאכול מצות יד, כי אביו נהג לאכול רק מצות מכונה, ואמר לו, שלא ישנה ממנהג אבותיו ויאכל רק מצות מכונה.

אנחנו אישית נוהגים לאכול מצות יד בוודאי לכזיתים, אך ידוע כי יש הנוהגים לאכול בדווקא מצות מכונה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה