• משתמשים יקרים!
    בשל עבודות תחזוקה בשרתים ייתכן שתחוו שיבושים ואיטיות באתר. אנחנו מטפלים בתקלות ומקווים שהן תבאנה על פתרונן בהקדם. תודה על הסבלנות!

דרוש מידע מה ילדה אמורה לדעת בתחילת גן חובה?

shulit1234

משתמש חדש
מה ילדה אמורה לדעת בתחילת גן חובה?
אל תספרו לי בבקשה מה הילדים המחוננים שלכם ידעו כבר בגן חובה,
וגם לא רוצה לשמוע על הילדים שבגיל שנתיים וחצי כבר קראו ספרים. זה פשוט מלחיץ אותי ועושה לי רע.....

אני רוצה לדעת מה נדרש, מה הדברים שאם יודעים אותם אז "אנחנו בסדר".
תודה רבה!
 

שמש!

משתמש מקצוען

מה ילדה אמורה לדעת בתחילת גן חובה?

כישורים שפתיים:

  • דיבור ברור: היכולת להגיד משפטים שלמים ולהיות מובנת על ידי אחרים.
  • הבעה עצמית: שימוש במילים כדי לבטא רגשות, צרכים ורצונות.
  • הבנת הוראות: הבנת הוראות מורכבות יותר, הכוללות מספר שלבים.
  • שימוש במילים מתאימות: השוואות ותיאורים של אובייקטים (גדול/קטן, מתחת/מעל).

כישורים קדם-קריאתיים:

  • אהבה לסיפורים: הנאה מהאזנה לסיפורים וקריאה בקול.
  • היכרות עם ספר: מציאת העמוד הראשון, היפוך דפים.
  • זיהוי סימנים: זיהוי סימנים ושלטים מוכרים (תמרורים, לוגואים).
  • אותיות ומילים: דקלום האלף-בית, זיהוי חלק מהאותיות, ניסיון כתיבת השם.
  • חרוזים: הבחנה בין מילים שחורזות.

כישורים מתמטיים:

  • ספירה: ספירה עד 10 ללא דילוגים.
  • התאמה: התאמת מספר לקבוצה של עד 5 פריטים.
  • צורות: זיהוי ושמות של צורות בסיסיות.
  • מושגים כמותיים: הבנת "יותר מ-" ו"פחות מ-".
  • סדר: סידור פריטים לפי גודל או סדר אחר.

כישורי חיים:

  • עצמאות: שימוש בשירותים והלבשה עצמית.
  • זיהוי אישי: ידיעת השם, שם המשפחה והגיל.
  • מיומנויות בסיסיות: התמודדות עם כפתורים, רוכסנים ושרוכים.

כישורים חברתיים ורגשיים:

  • יכולת הפרדה: היפרדות מהורה ללא קושי רב.
  • אינטראקציה חברתית: יצירת קשרים עם ילדים אחרים.
  • ריכוז: יכולת התמקדות במשימה למשך מספר דקות.

כישורים מוטוריים עדינים:

  • ציור וכתיבה: יכולת אחיזה בעיפרון והפקת קו.
  • פעולות מדויקות: חיתוך, הדבקה, שימוש במזלג וכף.
חשוב לזכור:
  • כל ילד מתפתח בקצב שלו. אין צורך להשוות את ילדתך לילדים אחרים.
  • סביבה תומכת ומעודדת היא המפתח להתפתחות תקינה.
  • פעילויות משותפות כמו קריאה, משחקים ושיחות מעמיקות תורמות רבות להתפתחות השפה והחשיבה.
  • הקשבה לילדתך והבנת הצרכים שלה הם הבסיס לקשר חזק ובוטח.
אם יש לך חששות או שאלות נוספות, כדאי שתתייעצי עם גננת או רופא ילדים.

מידע נוסף כאן
 

shulit1234

משתמש חדש
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.

ואני תוהה איך תוך 11 חודשים אמורים להגיע למצב שילד אמור כבר לדעת לספור עד 100, ולקריאה התחלתית.

גם בכיתה א' נראה לי שהקצב של הלמידה הוא מהיר, לא? בטח לומדים כל יום חומר חדש ומתקדמים, לא? זאת הבכורה, אז אני לא באמת יודעת, אבל ככה זה נראה לי.
 

נפטון

משתמש מקצוען
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.

ואני תוהה איך תוך 11 חודשים אמורים להגיע למצב שילד אמור כבר לדעת לספור עד 100, ולקריאה התחלתית.

גם בכיתה א' נראה לי שהקצב של הלמידה הוא מהיר, לא? בטח לומדים כל יום חומר חדש ומתקדמים, לא? זאת הבכורה, אז אני לא באמת יודעת, אבל ככה זה נראה לי.
רק בסוף כיתה א אמורה לדעת לקרוא ועובדים על זה גם בכיתה ב'
כתיבת השם בהעתקה זה בדיוק מה שמצפים התחילת גן חובה
ואם היא יודעת את כל מה שנמצא ברשימה היא ממש מחוננת :)
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.
השאלה איך קורים לה
את השם רותי או חני אפשר לצפות גם מילדה חכמה בת 4
לכתוב אלישבע או חפציבה (בקיצור שמור ארוכים עם אותיות אלכסוניות (כמו מ א ע צ וכדו) זה יותר קשה, אבל אפשר להתאמן על זה
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
יש חוברות מאוד חווייתיות שאת יכולה לקנות לה, מאוד מפתח.
את יכולה לנסות רקמות צמר והשחלת חרוזים קטנים (תחכי אם לחורף, עכשיו בקיץ מספיק לקפוץ בחבל, או משחקי מילים תוך כדי משחק בכדור)
 

shani123

משתמש מקצוען
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.

ואני תוהה איך תוך 11 חודשים אמורים להגיע למצב שילד אמור כבר לדעת לספור עד 100, ולקריאה התחלתית.

גם בכיתה א' נראה לי שהקצב של הלמידה הוא מהיר, לא? בטח לומדים כל יום חומר חדש ומתקדמים, לא? זאת הבכורה, אז אני לא באמת יודעת, אבל ככה זה נראה לי.
את תראי בע"ה
בגן חובה הן לומדות המון המון, המח התפתח ומתפתח כל הזמן... והן במיני מרוץ לימודים...

במקביל, חשוב להתייעץ עם הגננת
היא רואה את הילדה לעומת חברות בנות גילה, רואה את ההתמודדות היומיומית
ואם היא ממליצה על עזרה חיצונית, לא כדאי לוותר על זה
 

shulit1234

משתמש חדש
קניתי לה את כל חוברות ההכנה שיש בחנויות.... (אמא לחוצה חח) מעניין שזה לא מרתיע אותה שהיא רואה ערימה של חוברות שממתינות לה.... חחחח אני מנסה לגרום לזה להיראות כיף וכדאי.
חרוזים היא יודעת להשחיל ב"ה טוב.

יש הבדל משמעותי ביכולת הקליטה השכלית של הילד בין תחילת גן חובה לנגיד אמצע גן חובה?

כרגע אני ממשיכה ללמד אותה לבד אותיות (אין לימודים בגלל המלחמה) ולוקח לי בערך שבוע אחד להרגיש שהיא קלטה שם של אות, ואז ככה כל שבוע אני מלמדת אותה שם של אות אחת. התחלנו סוף שנה שעברה ועכשיו הגענו ללימוד של האות נ'. למדנו עד עכשיו מ-א' ועד ם' (מ' סופית).
היא יודעת למנות לפחות עד 15.
לספור בדקלום ולזהום מספריפ - עד 18.
אבל כשאני שומעת על ילדים שבתחילת כיתה א' כבר יודעים תחילת קריאה ולספור עד 100, אני נכנסת ללחצים אדירים.
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
קניתי לה את כל חוברות ההכנה שיש בחנויות.... (אמא לחוצה חח) מעניין שזה לא מרתיע אותה שהיא רואה ערימה של חוברות שממתינות לה.... חחחח אני מנסה לגרום לזה להיראות כיף וכדאי.
חרוזים היא יודעת להשחיל ב"ה טוב.

יש הבדל משמעותי ביכולת הקליטה השכלית של הילד בין תחילת גן חובה לנגיד אמצע גן חובה?

כרגע אני ממשיכה ללמד אותה לבד אותיות (אין לימודים בגלל המלחמה) ולוקח לי בערך שבוע אחד להרגיש שהיא קלטה שם של אות, ואז ככה כל שבוע אני מלמדת אותה שם של אות אחת. התחלנו סוף שנה שעברה ועכשיו הגענו ללימוד של האות נ'. למדנו עד עכשיו מ-א' ועד ם' (מ' סופית).
היא יודעת למנות לפחות עד 15.
לספור בדקלום ולזהום מספריפ - עד 18.
אבל כשאני שומעת על ילדים שבתחילת כיתה א' כבר יודעים תחילת קריאה ולספור עד 100, אני נכנסת ללחצים אדירים.
היא ילדה מאוד חכמה ואלי יש לך יותר מידי ציפיות, שהיא תהיה עכשיו כמו סוף כיתה א'
 

shulit1234

משתמש חדש
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
את אמא מדהימה ומשקיענית!!
ויש לך ילדה מדהימה ומוכשרת- תאמיני בזה (ואם נראה לך שיש בעיה תשאלי את הגננות והן תדענה הכי טוב לומר לך אם יש פערים)
תאמיני בילדה שלך שהיא מהממת, לא חייב למצוא בעיות כדי להיות מסורים!
 

שני 1212

משתמש פעיל
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
בתור גננת בגן חובה (גן שפה אך יודעת פחות או יותר מה נדרש) אני ממליצה לך ממש להתייעץ עם הגננת של שנה שעברה היא מכירה אותה ויודעת את מקומה ביחס לקבוצה ולנדרש ממנה
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
אבל כשאני שומעת על ילדים שבתחילת כיתה א' כבר יודעים תחילת קריאה ולספור עד 100, אני נכנסת ללחצים אדירים.
חשוב לזכור:
  • כל ילד מתפתח בקצב שלו. אין צורך להשוות את ילדתך לילדים אחרים.
יש הבדלים בכשרונות אצל ילדים כמו אצל מבוגרים. כל עוד היא מסוגלת לעשות את מה שמצופה מילדים בגילה, אין צורך לדאוג שהיא לא מצליחה כמו אחרים שיש להם כשרונות מיוחדים. לרוב הילדים אין כשרונות מיוחדים והכל בסדר איתם.
יש לי ילדים שידעו לקרוא ולספור עד 100 עוד לפני כתה א', אבל לא יודעים לרכב על אופניים עד היום, כשאחרים הגיעו על אופניים לגן. לימודים זה לא הכל.
 

מישהו אחד ועוד

משתמש פעיל
לפי מה שכתבת היא יודעת לפחות מה שמצופה לגילה .
דברי עם הגננת שלה וכך תראי איך היא ביחס לילדות האחרות.
 

מחזיק מפתחות

משתמש מקצוען
סליחה על ההערה מראש.
אני הייתי אמא לחוצה בדיוק כמוך ואולי יותר...
וחשוב לי לומר לך שילדים שמרגישים הם צריכים לעמוד בציפיות של ההורים מרגישים עם זה מאד רע.
ואולי כדאי קצת להרפות.
אצל הבת לי לקח לי זמן להפנים את זה והיא ילדה מאד אוהבת ללמוד וחכמה אבל הרצון שלי לרפד לה, ושהיא תהיה במקומות הראשונים גרמו לה ללחץ והיא פתאום נסוגה מלמידה ולא רצתה ללמוד כלום.
כשקלטתי את זה הרפיתי והפסקתי לדבר איתה על למידה, להיפך, עודדתי אותה למשחקים, גלגלתי לה בחבל, יצאנו לטייל ולגינות ולא כל היום ללמוד.
כל החיים היא תלמד. ואם היא לא מוכשרת בהכל- אז מה לא נקבל אותה כמו שהיא?
 

סטודיו בול

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
הגננת אמרה לך משו?
את ראית משו חריג?
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.
אני חושבת שאת לא בכיוון הנכון.
אם אין לה בעיה של ידע ויכולת לימודית, הפן הלימודי לא אמור להיות בשבילה "חזית". זה כיתה א', לא אוניברסיטה. הלימודים מותאמים לילדים ממוצעים.
בכלל לא לומדים הרבה בתחילת כיתה א', עסוקים הרבה יותר בכל מה שמסביב - התארגנות, כללים. זה יכול להיות מאתגר הרבה יותר מאשר החומר הלימודי עצמו.
אם את חושבת שעשויים להיות לה קשיים בתחום הרגשי, כדאי לעבוד על חיזוק התחום הזה. פניה לעזרה, התמודדות עם תסכולים, חיזוק ביטחון עצמי, וכיוצא בזה. יש לך שנה שלמה לעבוד על זה, אפשר לעשות הרבה בשנה. יהיה יותר מועיל לתת לה כלים להתמודד עם החזית שבה את חושבת שהיא תתקשה, מאשר לנסות לגרום לכך ששיעורי הבית יקחו לה שתי דקות במקום עשר.
(ואל דאגה, גם ילדות עדינות ורגישות מסתדרות יפה בבית הספר בדרך כלל)
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
אני לא גננת ולא יודעת מה מצופה ממנה בדיוק
כאמא אני יכולה להמליץ לך לשחק איתה כל מיני משחקים שמפתחים את היכולות לקראת קריאה
כמו: צליל פותח
צליל סוגר
לחפש עוד מילים שמתחילות באותו צליל
ופחות להשקיע בלמידה בחוברות
זה מייגע ומשניא את הלימוד.

מי שידע הכי טוב את הקצב שלה זה הגננת שלה
ואם את חוששת שהיא לא בקצב- לא יקרה כלום אם היא תהיה שנה נוספת בגן חובה עד שתעלה לכיתה א'
יכול להיות שהמלחמה גם קצת מעסיקה את הראש שלה ומוציאה אותה מלמידה.
תני לזמן לעשות את שלו...
ותהני ממנה כמו שהיא!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

היא הייתה ילדה אחת, תמימה.
ילדה טובה שקמה בבוקר, הולכת לבית הספר, ועושה בדיוק מה שאומרים לה.
ילדה מנומסת שאומרת תודה למורה בסוף השיעור, ומחייכת בשקט.
היו לה זוג עניים שחורות ושותקות,מכוסות בריסים צפופים.
זוג עניים גדולות, שניסו לספר סיפור אחר.
סיפור שההתנהגות היפה שלה לא ספרה.
כי בחוץ אמרנו, היא ילדה טובה עם התנהגות מצויינת, אבל עמוק בפנים, היא ידעה שהיא רעה.
בתוך הלב הקטן והמתוק שלה, התחבא עיגול שחור, גדול, ורע.
היא לא ידעה איך קוראים לו, פחדה מקיומו.
היא לא ידעה שהוא נמצא בעוד הרבה לבבות קטנים של ילדות.
חשבה שהוא קיים רק אצלה, חשבה גם שלא סתם הוא בחר לגור בלב שלה.
היא הבינה שהיא שונה מכולן, מאוד רעה.
בגן שלה סיפרו שיש מידות רעות, והתנהגויות לא מתאימות.
תיארו התנהגות פרועה, מכות, וקנאה, וגם אמרו שבגן שלנו חס וחלילה היצר הרע לא נכנס,
בגן שלה היו רק ילדות טובות, עם לב טוב, ככה הגננת אמרה.
הגננת לא ידעה על העיגול שבלב שלה, אז היא התנהגה אליה כמו אל ילדה רגילה.
היא לא ידעה שהעיגול מבקש שיתייחסו, לא ידעה שהוא צריך מילים טובות והמון יחס כדי לשתוק, להיות קטן יותר, להיעלם.
היא לא רצתה שהגננת תדע, אז היא המשיכה להיות קטנה, ושקטה, המשיכה להיראות ילדה טובה.

בבית הספר היה לה קשה יותר, העיגול גדל, והשתולל, ועשה לה בלגן בלב.
אבל היא לא העזה שמישהו ידע מה קורה לה שם בפנים.
כשחברה פנתה אליה, בקשה לשחק, או לשבת לידה, הוא קפץ מאושר, שכנע אותה להסכים.
אבל היא ידעה שאסור לה, כי כך כולם ידעו עליו, יכירו אותה, יכירו את העיגול האכזר.
אז היא התעלמה ממנו, והנידה ראש לשלילה בשקט עצוב.
החברות התייאשו ממנה, שכחו לנסות שוב.
הן גם לפעמים צחקו, כי מה זה ילדה שיש לה פה, אך, הוא נשאר סגור?
העיגול בכה , וכעס, והיא כל כך פחדה, כי היא נשארת איתו לבד.
כולם נעלמו, אף אחד לא נותן לה יד, לא מציל אותה ממנו.
אף אחד לא יודע שהוא בנתיים גדל וגדל, ותובע ממנה יחס.
יחס שאין לה לתת.

בסמינר הוא כבר היה ענק, היה לו המון כוח והוא לא פחד.
היא הרגישה שלאט לאט הוא מתחיל להידחף לבחוץ.
הוא דרש ממנה דברים לא הגיוניים, כל מה שהיא לא העזה אף פעם.
עכשיו הוא שלט, היא היתה חייבת לרצות אותו, לשמוע בקולו.
פתאום היא דברה בכיתה, בקול, הלב שלה דפק, החברות פתחו פה, אבל הן התרגלו, מהר.
הבעיה שהוא לא הסתפק, הוא רצה שכולם יראו, ישימו לב.
היא ידעה שהוא רע, ושחור, שזו שימת לב שלילית, שעכשיו כולם יודעים שהיא תלמידה רעה, עם יצר הרע חזק.
אבל לפחות עכשיו יודעים שיש אותה.
היא התחצפה למורות, מצאה עצמה המון במסדרונות.
היא בכלל שכחה מהו תקנון, ואיך נראית בת בית יעקב.
היא חשבה שכך טוב יותר מפעם, כי סוף סוף היא לא שקרה, היתה בדיוק כמו שהיא בתוכה, רעה.

ואז היא גם מצאה חברה.
יחד איתה היה לה קל יותר להשמע לעיגול השחור, כי החברה שלה היתה כמוה, שחורה, כך מבחוץ היה נראה.
העיגול שלה חגג, קפץ, נהנה, סוף סוף הוא נושם לרווחה.
הוא הדף את הגבולות המועטים, והדקים שנותרו סביבו, והציץ לבחוץ, מתפשט על כולה.
יחד עם החברה השחורה היא עשתה המון דברים, שגרמו לעיגול לגדול, להיות יציב, חזק, ושולט.
ההורים שלה היו עצובים, בגללה, להורים שלה בלב היו רק עיגולים לבנים, כך היא היתה בטוחה.
היום היא כולה שחורה, כמו החברה שלה, ככה היא מרגישה.
אבל עמוק בפנים היא מחכה, מחכה שמישהו יבוא וילמד אותה שיש בה טוב.
שהרע הזה, הוא רק עיגול אחד, שחור.
שכמו שהוא גדל, כך היא יכולה להקטין אותו חזרה, היא מחכה שיעזרו לה לכווץ אותו, ואולי אפילו להעלים לגמרי.
רוצה שיאמרו לה שהיא לא רעה, היא אף פעם לא היתה רעה,
היא פשוט כמו כולם, מתמודדת עם היצר הרע.
רוצה שילמדו אותה, איך מתמודדים איתו בצורה הכי טובה.
ואם אפשר היא מבקשת גם,שיביטו בה עמוק, לתוך העניים, יחפשו, ינסו למצוא, אולי קיים בה איזה עיגול ורוד, פצפון.
שיתנו חיבוק, ילטפו, יבטיחו שהוא פעם יגדל, יצבור כוח, ינצח את השחור, יותיר בה רק טוב.
רק תתנו לה, מגיע לה.
חיבוק, אוזן, ואהבה.
כל מה שאתם צריכים לדעת על החוק שמשחרר אתכם מהראוטר של ספקית האינטרנט
החל מהחודש, גם לקוחות האינטרנט בסיבים יכולים להפסיק לשלם עשרות שקלים בחודש על ראוטר/נתב, ויכולים לחבר ציוד פרטי משלהם. אבל יש לא מעט דברים שאתם צריכים לשים לב אליהם
עידן בן טובים 13.7.24

1720928853008.png
תמונה: Pexels

עד לפני שנים ספורות, רק ברי מזל זכו בכך שאחת מחברות התקשורת יפרסו תשתית אינטרנט בסיבים אופטיים בביתם, אבל מאז שבזק נכנסה לשוק הסיבים אחרי שנים של המתנה על הגדר, התחרות נפתחה וכיום סביר להניח שכבר יש לכם תשתית סיבים באיזורכם. ביחד עם המעבר המיוחל לסיבים, יכול להיות שפספסתם את המחיר הנסתר של המעבר לתשתית החדשה: מחיר הציוד. לפתע, משתמשי הסיבים נאלצו שוב לחזור ולשלם מדי חודש לחברות התקשורת על ראטורים, והסכומים הללו מטפסים לעשרות שקלים בחודש, שהם מאות שקלים בכל שנה על ציוד שהוא לא בהכרח הכי טוב או הכי זול. עם זאת, החל מהחודש, אתם יכולים לרכוש גם ציוד תקשורת משלכם, ולהשתמש בו בכל אחת מחברות האינטרנט השונות. אבל בישראל כמו בישראל, הדברים לא בדיוק פשוטים כמו שהם נשמעים, אז בואו נעשה לכם סדר ברפורמה שנכנסה לתוקף.

איך זה קרה?

כמו לא מעט רפורמות מבורכות בשוק התקשורת, מי שהחל את רפורמת הראוטרים הוא יועז הנדל, שר התקשורת לשעבר, שהיה לחולץ הפקקים של השוק בשתי הקדנציות הקצרות יחסית שלו. זמן קצר לאחר שהודיע שהוא לוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים הודיע משרד התקשורת בראשותו על "
שימוע לסיווג ציוד תקשורת ביתי ברשתות נייחות". תחת השם המרדים הזה, משרד התקשורת בעצם הודיע לכל חברות התקשורת בישראל במעין צעד Hail Mary אחרון שהוא מתכנן לאפשר לצרכנים לרכוש ציוד קצה משל עצמם, במקום לשלם מדי חודש עשרות שקלים על ראוטרים שנכפו עליהם. עברו מאז כמה שנים של פינג פונג בין משרד התקשורת לחברות התקשורת ועוד גורמים, וביוני האחרון נכנסה לתוקף ההחלטה הסופית, וכעת, אתם יכולים לרכוש ציוד משלכם, ולהחזיר לחברות האינטרנט את הראוטר שלהן.

אז מה ההחלטה הזאת בדיוק אומרת? בפועל, משרד התקשורת מצא כאן איזו נקודת אמצע בין הצרכים של הצרכנים לבין הצרכים של חברות התקשורת, והחל מהחודש, כל ספקיות התקשורת מחויבות על פי חוק לפרסם את רשימת הציוד שהן תומכות בו באתר האינטרנט שלהן, כדי שאתם תוכלו, אם תרצו, לרכוש אותו מהיכן שרק תרצו, ולהתחיל להשתמש בו כדי לקבל גישה לאינטרנט של הספקית שלכם.

מה היתרונות?​

יש לא מעט יתרונות למעבר לציוד משלכם. נתחיל בעלות. אם ספקית גובה מכם 20-30 שקלים לחודש (ולעיתים אף יותר) על שכירות של מודם-ראוטר, הרי שבשנה אתם משלמים כבר כמה מאות שקלים על התענוג, ותוך שנתיים עד שלוש שנים, תוציאו סכומים שלרוב גבוהים יותר מהעלות של רכישה בודדת של ראוטר, כך שאחרי תקופה מסויימת תתחילו לחסוך בהוצאות התקשורת שלכם. גם אם נשים בצד את הנושא הכלכלי, ישנם עוד יתרונות לשימוש בציוד משלכם: לחלק מהראוטרים הללו יש הרבה יותר אפשרויות להתאמת הרשת וגם לאיבחון שלה. אתם יכולים לשלוט בלא מעט הגדרות, להתקין VPN, להפנות פורטים בקלות, לקבל עידכונים תכופים יותר ועוד. אתם בשליטה מלאה, שזה יתרון ענק למי שיודע ורוצה להשתמש בזה, אבל זה גם חיסרון.

מה החסרונות?​

החיסרון העיקרי במעבר לציוד פרטי, הוא שמאותו הרגע, אם תהיה לכם תקלה כלשהי, סביר להניח שספקית התקשורת תנצל את ההזדמנות כדי להתנער מכם, למעט במקרים של תקלה איזורית שהיא תראה בתשתית שלה, ולא בכדי: ברגע שאתם עם ציוד משלכם, אין לספקית שלכם שליטה או נראות על הציוד שלכם. הספקיות משקיעות לא מעט משאבים בציוד שלהן ובמערכות שלהן כדי שהן בכל זאת יוכלו לספק לכם תמיכה כמה שיותר מדויקת, ולעיתים גם לפתור לכם בעיות מרחוק. אתם לא מצליחים פתאום לקבל קליטה בחדר שינה? החברה יכולה להתחבר לראוטר שלה, ולראות את עוצמת האותות, לוודא שאין התנגשות ולבצע כמה פעולות דיאגנוסטיקה שונות כדי לנסות לאתר את הבעיה.

עם הציוד שלכם, החברה הופכת להיות אחראית רק למה שקורה עד לנקודת החיבור הראשונה שלכם, ולרוב היא פשוט לא מסוגלת לראות מעבר לכך. אם אתם משום מה מסתמכים גם על "שירותי הסייבר" של ספקיות האינטרנט, גם על זה תצטרכו לוותר, כי בחלק מהמקרים, השירותים הללו מובנים בתוכנת הראוטר של הספקית. בנוסף, מיותר כמעט לציין שבמקרה של תקלת חומרה, אתם אלה שאחראיים לציוד שלכם. אין יותר החלפה של הנתב במקרה שאחת מיציאות ה-LAN תקולות, אין טכנאי שיגיע לבדוק שהנתב תקין. אתם רציתם להיות אדונים לעצמכם, ועכשיו תסתדרו. כאמור, המקרים היחידים שבהם החברה תפעיל טכנאי, היא במקרה של תקלה בסיב עצמו או בתשתית. כל השאר – עליכם.

חשוב גם לציין שמודל של השכרה הוא אולי מעט יותר יקר בהסתכלות צרכנית, אבל אם אתם רוכשים את הציוד שלכם, אתם עכשיו תקועים איתו. יצאה פתאום טכנולוגיה חדשה כמו Wi-Fi 7? תצטרכו לרכוש נתב חדש לחלוטין כדי ליהנות מהיתרונות. רוצים לבדוק האם יחידת Mesh תשפר את הקליטה בממ"ד? תצטרכו לרכוש יחידה שעובדת עם הראוטר שלכם במחיר מלא. לפעמים, יש יתרונות למודל השכרה של ציוד שמאפשר לכם לשדרג את הציוד ללא תוספת.

מה צריך לבדוק?​

החלטתם להתקדם לציוד משלכם? קודם כל חשוב לשים לב, שההחלטה לא אומרת שכל ראוטר או ברידג' נתמך ברגע זה, אלא שמדובר בציוד שהספקיות בדקו בעצמן ואישרו שהוא עובד כשורה ברשת שלהן, בין היתר, כיוון שכל חברה עובדת עם OLT (Optical Line Terminals) של חברות שונות בתקנים שונים, כך שהרשימות הללו לא ענפות כל כך. הרשימות הללו מופיעות בעיקר בתחתית האתרים של כל ספקית, אבל בואו נקל עליכם את החיים, ונרכז אותן: בזק (שזו בעצם גם יס), הוט, פרטנר, סלקום ורימון.

מ"הכנה לסיבים" ועד "גשר"​

אם עברתם על הרשימה, ודאי שמתם לב שהיא די מבלבלת, אז איך אומר גיא זוהר, נפרק ונרכיב. ישנן שתי עמודות חשובות ברשימות הללו שאתם צריכים לשים אליהן לב לפני שאתם בכלל מתחילים להשוות מחירים וחברות: סוג הציוד, והטכנולוגיה שלו. בטכנולוגיה, אתם בעיקר צריכים לדעת באיזו תשתית סיבים אתם נמצאים כרגע: GPON – הנפוצה ביותר בישראל שסביר להניח שאתם מחוברים אליה; או XGS-PON – התשתית החדשה ביותר שמסוגלת להגיע גם לקצבי הורדה והעלאה מהירים הרבה יותר. בחלק של סוג הציוד, אתם תראו בעיקר 3 סוגים שחוזרים על עצמם.

SFP ONT – יכול להיות שיש לכם נתב פרטי עם מודם או חייגן, אבל הוא לא מאפשר לכם להכניס אליו את הסיב האופטי שהספקית התקינה אצלכם בבית. בחלק מהנתבים הללו יש מה שאפשר לכנות "הכנה לסיבים", או בשם המקצועי, SFP Cage, שאליו אתם יכולים להכניס את המודול שהוא ה-SFP ONT, שיחבר בין הראוטר-מודם שלכם לסיב, ובכך לא תצטרכו להשתמש בראוטר-מודם של ספקית התקשורת שלכם. היתרון הוא שמדובר במודול קטן יחסית שלא צריך גם חיבור לחשמל.
1720929211663.png
כך נראה SFP. תמונה: fs.com

Bridge ONT – כשמו הוא, מגשר בין הסיב לראוטר שלכם. גם כאן אתם זקוקים לראוטר שגם מכיל חייגן, והמגשר הזה מתחבר בצד אחד לסיב, ובצד השני לחיבור ה-LAN בראוטר-מודם שלכם. זו אחת האפשרויות הפשוטות והזולות ביותר להתקנה שתתאים לרוב הראוטרים-מודמים הקיימים בשוק. ברידג' הוא מעט יותר יקר, ומצריך גם חיבור לחשמל.

1720929347392.png
וזה ברידג'. תמונה: D-Link

CPE GW ONT – דווקא השם המסובך והמפחיד ביותר, הוא האפשרות הפשוטה ביותר, שבסופו של יום, היא כנראה גם האפשרות האולי יקרה ביותר, אבל גם הטובה ביותר עבור רוב האנשים, כי בסופו של דבר זה ראוטר-מודם שהוא פיתרון כולל. המכשיר שאליו אתם מכניסים את הסיב האופטי שהותקן אצלכם, הוא יודע לתקשר אל מול הספקית שלכם, ו…זהו. אלה בעצם גם המכשירים שכל הספקיות מזדרזות להתקין אצלכם, ולגבות עליהם כמה עשרות שקלים בחודש.

באופן כללי, שימו לב שלא מעט מהמכשירים שמופיעים ברשימה הנכספת של הספקיות, הם מכשירים שלא בהכרח תמצאו בחנויות או אפילו בחיפוש בגוגל, פשוט כי חלקם הם המכשירים של הספקיות עצמן (חלק משמות גירסאות הקושחה אפילו מציינים את שם החברה).

אז מה עושים?​

נצא מנקודת הנחה שמצאתם ורכשתם את הציוד שאתם מעוניינים בו, וגם וידאתם שהוא מאושר על ידי הספקית שלכם. בשלב הזה, אתם קצת תלויים בספקית, כי אתם צריכים לוודא שהיא רושמת את הציוד שלכם כדי שיפעל אל מול הרשת, ובמקרה הזה, לא כל הספקיות נולדו שוות. אנחנו קיבלנו דיווחים מקוראים שפשוט התקשרו לתמיכה הטכנית של בזק, סיפקו את הקוד הסיריאלי של המכשיר אותו הם מחברים, ותוך דקות ספורות הרשת שלהם עבדה עם הציוד שלהם. לעומת זאת, קיבלו גם דיווחים מקוראים שניסו להפעיל את ציוד הקצה שלהם בפרטנר, והתבקשו לתאם ביקור טכנאי לצורך ההפעלה – כך שהחוויה שלכם עשויה להשתנות מספקית לספקית בהתאם ליכולות, לרצונות ולרמת השירות שלה. כמו כן, קחו בחשבון שאנחנו עדיין בימים הראשונים של הרפורמה, ונראה שלא כל נציגי השירות מתודרכים או מנוסים מספיק בתהליך, אז מומלץ להצטייד בלא מעט סבלנות.

מקור

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה