פרק 1- מהקמפוס אל הענן – סקירה היסטורית של ההשכלה וההכשרות

מאמר זה הוא חלק מהסדרה: מוסד חכם בעידן חכם- AI
פרק 1

מהקמפוס אל הענן – סקירה היסטורית של ההשכלה וההכשרות


במשך מאות שנים, מוסדות ההשכלה הגבוהה היו העוגן הבלעדי לרכישת ידע, מעמד מקצועי ויכולת קידום
חברתי. החל מאוניברסיטאות ימי הביניים באירופה, דרך מהפכת הדפוס ששינתה את הנגישות למידע, ועד
למהפכה התעשייתית שיצרה צורך דחוף בהכשרות מקצועיות רחבות – האקדמיה הייתה המסלול
הלגיטימי, כמעט היחיד, לצמיחה.

המוסדות האלו לא היו רק "בתי ספר" — הם היו מעין מקדשי ידע. מי שנכנס בשעריהם, לא רק למד מקצוע:
הוא נחשף לרעיונות, לערכים, לחשיבה ביקורתית, לתודעה היסטורית ולעיתים אף למהפכות תרבותיות של
ממש.
תואר אקדמי סימן עליונות אינטלקטואלית, מיון חברתי, ומפתח כמעט בלעדי לתפקידים נחשקים. במשך
שנים רבות, עצם קבלת תואר אקדמי היה מסמל עליונות אינטלקטואלית, מיון חברתי, ומפתח לקריירות
נחשקות בתחומים כמו משפטים, רפואה, חינוך והנדסה. מוסדות חינוך הפכו לסמל סטטוס ולשער הכניסה
לעולם העבודה. התארים היו לא רק סמל, אלא גם כלי – הם העניקו לבוגריהם כרטיס כניסה לתפקידים
בכירים, והיוו בסיס להתפתחות אישית ומקצועית. לא פלא שבחברות רבות, דרישת הסף לקבלה לעבודה
הייתה הצגת תואר, גם אם לא היה רלוונטי לתפקיד באופן ישיר.

אבל אז הגיע האינטרנט – ושבר את המונופול.
מהפכת המידע טרפה את הקלפים: פתאום כל אחד עם גישה לרשת יכול ללמוד — מתי שירצה, מה שירצה,
ואצל מי שירצה. לא עוד סמכות אחת, אלא אלפי קולות. יוטיוב, Udemy ,edX ,Coursera – כולם מציעים
קורסים ברמות גבוהות, לא פעם של מרצים ממוסדות העילית עצמם. לראשונה, הידע יצא מהכיתה —
והתלמידים מרגישים שהם יכולים ללמוד בעצמם, ללא תיווך מוסדי.

אני זוכר היטב את הפעם הראשונה שבה אחד התלמידים שלי בקורס באוטומציה עצר אותי באמצע שיעור
ושאל:"חיים, רגע, אבל למה שנתחיל דווקא מהשלב שבו המערכת מקבלת הודעה – אם בבלוג
מקצועי X שקראתי הציעו להתחיל משלב שכפתור לוחץ על ההודעה בכלל?" לרגע עצרתי — לא בגלל
החוצפה, אלא בגלל ההבנה שלי: התלמיד לא ראה בי כמרצה שלו - מקור סמכות עליון, אלא עוד קול בתוך
שיחה עולמית. והוא בעצם – צדק.


ואז הגיעה הבינה המלאכותית – והעבירה הילוך נוסף.

כיום, תלמיד יכול לשבת בסלון בביתו ולשאול את ChatGPT להסביר לו את עקרונות הכלכלה
ההתנהגותית, לבקש דוגמה מספרות חז"ל, ולהפיק תוך רגע מערך שיעור מלא, כולל שאלות חקר. ולא רק
להבין – אלא גם ליצור. המהפכה הזו לא רק טכנולוגית, אלא תפיסתית: הלומד נעשה פעיל, בורר, חוקר,
ובעיקר – עצמאי.

אולי אפשר לדמות את זה למשל קצר: פעם, כל תלמיד היה כמי ששותה ממעיין שנחפר בידי המוסד. כיום,
לכל תלמיד יש מקדח – והוא שואב בעצמו מים מבארות שהוא בעצמו חופר. אבל לא פחות חשוב – עליו גם
לדעת לזהות אילו מים ראויים לשתייה. כאן נכנסת השליחות החדשה של מוסדות ההשכלה: לא לספק מים,
אלא ללמד איך בונים מסננים, ואיך מזהים מעיין אמיתי בתוך ים המידע הקיים.

לפני זמן מה קיבלתי לסגל ההוראה שלנו בפרוג מרצה חדש מוכשר, כשביקשתי ממנו בראיון העבודה תעודות, הוא
השיב שאין לו.. הוא בנה לעצמו תהליך למידה עצמאי. הוא לא למד בתיכון רגיל, לא עשה בגרות, אבל הכין
לעצמו תוכנית עם קורסים מיוטיוב, עבד עם GPT, לקח חלק בפרויקטים פתוחים בגיטהאב – ובסוף... נבחר
לעבודה בצוות מתקדם בחברת הייטק מובילה. בשנה האחרונה אף החל להרצות במיטב המכללות
בישראל. כששאלתי אותו למה לא נרשם למסגרת פורמלית, הוא חייך ואמר: "אני לא הצלחתי מעולם
ללמוד לפי מערכת – אני מצליח ללמוד לפי סקרנות. לפעמים זה דקה, לפעמים זה לילה שלם."

ואולי זו נקודה נוספת שכדאי לשים לב אליה במהפיכת ההכשרה: הדור החדש לא לומד רק לפי לוח זמנים –
אלא יותר לפי סקרנות. בעולם שבו כ־30% מהצעירים מדווחים על קושי בריכוז או על מאובחנות כ־ADHD,
המודל הקלאסי של כיתה, שיעור בן 45 דקות, ולוח מול כסאות – הפך לא רק לאתגר, אלא למחסום. לעומת
זאת בעידן הנוכחי, תלמידים שבלימוד המסורתי התקשו להתרכז, לעקוב, לשבת בשקט – מוצאים פתאום
עוגן חדש בלמידה דיגיטלית מותאמת.

מהפכת הנגשת הידע לא רק פתחה את המידע – היא פתחה הזדמנויות. פתאום אפשר לחזור שוב על
החומר, לעצור, לשאול את הבינה המלאכותית להסביר בשפה פשוטה, לצפות בדוגמה בווידאו, לשמוע
פודקאסט במקום לקרוא טקסט צפוף. קיימים היום תוספים, אפליקציות, ופתרונות המכוונים בדיוק ללקויות
האלה: כמו כלי קריאה עם הדגשת שורות, סיכום אוטומטי של טקסטים ארוכים, תרגום חזותי, ווידאו-לימוד
קצר מבוסס אנימציה.

סיפר לי אחד התלמידים שלי – בחור מבריק עם הפרעת קשב קשה – שכשהיה בתיכון הרגיש שהוא ”לא
שייך“, שתמיד מאחור. "אבל מאז שגיליתי שאפשר לשאול ישירות את ChatGPT: "איך להבין את זה כמו
ילד בן 10" – לא רק שהבנתי, גם הסברתי את זה לאחרים.
וזה בדיוק זה.
הכיתה המסורתית אולי מתפרקת – אבל הלמידה נבנית מחדש, אולי דווקא עבור מי שפעם נחשב "לא מתאים".


עם עליית עידן המידע והאינטרנט, החלה שחיקה איטית אך עקבית במעמד מוסדות ההשכלה. הלומדים
נחשפו לאלטרנטיבות דיגיטליות כמו קורסים מקוונים (MOOCs), ספריות דיגיטליות פתוחות, פלטפורמות
למידה עצמאיות, וסרטוני הדרכה ביוטיוב. לראשונה, מידע שהוסתר בין כותלי האוניברסיטה הפך נגיש לכל
אדם עם חיבור לרשת. מושג ה"מרצה" קיבל משמעות אחרת, כאשר תלמידים יכלו לשמוע את המרצים
הטובים בעולם מביתם, ללא צורך להירשם לפקולטה.

המהפכה הדיגיטלית ערערה את היתרון היחסי של מוסדות ההשכלה – אך הופעת הבינה המלאכותית
הביאה עמה את הסדק המשמעותי ביותר. בעוד שבעבר סטודנטים היו תלויים במרצים ובספרים אקדמיים,
כיום הם יכולים לנהל שיחה מלאה עם מנוע בינה מלאכותית, לקבל הסברים, לכתוב עבודות, ולבנות מערכי
שיעור – בזמן אמת, ללא תשלום, וללא צורך באישור או הערכה מוסדית. יכולת זו מטשטשת את הגבולות
בין מורה ללומד, ויוצרת מערכת חינוך חדשה: חינוך לפי דרישה. זה לא רק שינוי טכנולוגי – זה שינוי תפיסתי
עמוק, שמחייב את המוסדות לחשוב מחדש על תפקידם.


הפרק הבא יעסוק במידע פרוץ – למה התפוצץ המודל המסורתי
מחכים לכם בתגובות, מוזמנים לפתוח פה דיונים, ואנו מטעם המערכת נשתדל לענות לכם על השאלות.
Next article in the series 'מוסד חכם בעידן חכם- AI': פרק 2- המידע פרוץ – למה התפוצץ המודל המסורתי
Previous article in the series 'מוסד חכם בעידן חכם- AI': בעידן חכם, מוסד חכם – מלמד חכם - סדרת מאמרים | # מאמר מבוא לסדרה
על המחבר
ח
חיים דיקמן. בעבר מעצב ומעמד ספרים, כיום מרצה, אוטומטור, בעלים ומנהל של אתר ומכללת פרוג

תגובות

יפה מאוד!
אם כי המאמר קצת יורה ברגליים גם בפלטפורמה שבו אתה הבעלים - פרוג...

אבל כתלמיד בפרוג בהווה (בקורס המדהים של אוטומציות מתקדמות ש @חיים דיקמן בעצמו מעביר! שווה מאמר נפרד על זה..) ובעבר בעוד קורסים, עדיין אני חושב שיש בזה משהו שעדיין תישאר הלמידה המוסדית ולו בעיקר בגלל הסיעור מוחות והשילוב הכיתתי, אז נכון שפעם זה היה בכיתה והיום זה דיגיטלי וכמובן שאנחנו עובדים יד ביד עם gpt ודומיו אבל להגיד שהמכללות הולכים לקראת סוף עונה.. לא בטוח..

אבל זה ברור שהמכללות יהיו חייבים למצוא את האיזון הדק בין המידע העצום שיש היום בשוק לבין הלמידה המסורתית..
 
תודה לכולם.
המאמרים לא באים כמובן להוריד מערכן של המכללות אלא לעשות את השינויים הנדרשים.
הגישה שלי דווקא כמנהל מכללה: המכללות חייבות להיות מותאמות לאופי הסטודנטים של העידן החדש.
בתוך המבוא שפורסם לפני הפרק הנוכחי, כתבתי :

האם מוסדות כמו פרוג, שאני כל כך גאה להוביל פדגוגית, יישארו רלוונטיים בדור שבו הידע זורם כמו מים?
השאלות האלו לא הפחידו אותי. הן הפעילו אותי.

ולפני שנצא לדרך רק אתן ספויילר של מסר אחד שילווה את הקריאה כולה – וזה המסר ש:
המוסד הלימודי העתידי לא צריך ללמד – אלא להצמיח.
לא להעביר חומר – אלא להעיר סקרנות.

זהו ניסיון כן ואמיץ להבין מה קורה לעולם ההכשרות, ואיך מכללות – בעיקר מכללות מקצועיות – יכולות לא רק לשרוד בעידן ה־AI, אלא גם לפרוח.

אני מודה לקב"ה על כל הטוב, ומייחל שיצליח דרכנו ושסדרת מאמרים זו תעשיר את הסקרנות שלכם. ושנמשיך תמיד להיות אלו המובילים את הקדמה והמקצועיות בהכשרות רלוונטיות ומקצועיות המתאימות לכל אשר ליבו חפץ.

אני מציע לכם לקרוא את המבוא למאמרים, זה חשוב!

חיים דיקמן
 
תודה לכולם.
המאמרים לא באים כמובן להוריד מערכן של המכללות אלא לעשות את השינויים הנדרשים.
הגישה שלי דווקא כמנהל מכללה: המכללות חייבות להיות מותאמות לאופי הסטודנטים של העידן החדש.
בתוך המבוא שפורסם לפני הפרק הנוכחי, כתבתי :



אני מציע לכם לקרוא את המבוא למאמרים, זה חשוב!

חיים דיקמן
אשמח לנצל את הבמה לשאול שאלה שמקננת בי כבר תקופה:
מה טעם יש להירשם לקורס אוטומציות ובוטים בעידן שבו ניתן לבנות אפליקציות מורכבות באמצעות בוטי AI — מבלי לכתוב אפילו שורת קוד אחת?
מה גם שבפלטפורמות כמו זאפייר כבר קיים בוט כזה, שצפוי להשתפר משמעותית ככל שהזמן יחלוף.

נ.ב.
ידיד שלי, מורה לתכנות, שיתף אותי היום על תלמיד שליווה בהצלחה לאורך תקופה ארוכה. לצערו, כשהתלמיד ניסה להיכנס לשוק — הוא גילה שאין כמעט ביקוש למפתחים מתחילים (ג'וניורים)...
 
צ'אט גיפיטי עדיין לא מהווה תחליף מלא ללימודים, הוא יכול לפספס חומר, לחזור שוב ושוב על דברים ידועים
 

אולי מעניין אותך גם...

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכה

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הַבֹּטְחִים בַּיהוָה כְּהַר צִיּוֹן לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם יֵשֵׁב:ב יְרוּשָׁלִַם הָרִים סָבִיב לָהּ וַיהוָה סָבִיב לְעַמּוֹ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג כִּי לֹא יָנוּחַ שֵׁבֶט הָרֶשַׁע עַל גּוֹרַל הַצַּדִּיקִים לְמַעַן לֹא יִשְׁלְחוּ הַצַּדִּיקִים בְּעַוְלָתָה יְדֵיהֶם:ד הֵיטִיבָה יי לַטּוֹבִים וְלִישָׁרִים בְּלִבּוֹתָם:ה וְהַמַּטִּים עַקַלְקַלּוֹתָם יוֹלִיכֵם יי אֶת פֹּעֲלֵי הָאָוֶן שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  3  פעמים

More from חיים דיקמן

שתף את המאמר

למעלה