דיון מהשלד עד לציפוי- איך בונים סיפור?

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נתנו לכם פרוייקט, שלד של סיפור שנראה כך. מה תוסיפו כדי לעבות אותו לכדי סיפור משמעותי?
#אני לא מתכוונת שתשכתבו אותו, אלא טיפים- איך עוברים מסקיצה לתוצר.
#הסיפור מחורטט לחלוטין. נכתב בשביל השאלה ותו לא.

פרק א:
  • שהם עוצרת, מרחרחת את האויר בחוסר רגיעה
  • אודם עוצרת אחריה, מקמטת את המצח וכורעת על האדמה
  • יהלום דוחף את שניהן, פורץ דרך קדימה, ולשם תופס אותו מאחורה.
  • אודם מזדקפת, מנערת את הבגדים מעפר ומסמנת להמשיך
  • יהלום רץ, סוחב את לשם אחריו
  • שהם ואודם מדלגות בעקבותיהם
  • ישפה הקטנה נשארת לבד מאחור, מנסה להשיג את כולם.
פרק ב:
  • נופך פונה אל אחלמה, מבררת אצלה על מה הרעש
  • אחלמה עונה בעצימת עיניים שמחפשים את הנעדרים ונרדמת שוב
  • נופך מתעצבנת וניגשת אל ספיר
  • ספיר טוענת שלשם ערק מהמחנה והצליח לסחוב איתו גם את יהלום, שהם, אודם וישפה.
  • נופך צועקת 'אזמה' ואחלמה מתעוררת.
  • תרשיש נכנס לאוהל בצעד עייף, שואל מי אמור לעלות למשמרת
  • ברשימה כתוב: שוהם. אף אחד לא מתנדב לעלות במקומה.
פרק ג:
  • ישפה מתנשפת בקול. מתלבטת באיזו פניה כולם נעלמו.
  • היא מחליטה לפנות שמאלה.
  • אחרי כמה דקות היא שומעת קולות קצובים, בום בום הפסקה בום
  • ישפה ממשיכה להתקדם, הקולות גוברים.
  • מצטרפים אליהם שני קולות- עבה ודק.
  • היא מציצה מעבר לפתח ורואה גבר וילד מכים עם הפטיש והאיזמל על רצועת מתכת זוהרת ושרים
  • ישפה מסתקרנת ונשארת לעמוד שם
  • שוהם שמה לב שישפה לא איתם.
פרק ד:
  • תרשיש בוהה באחלמה ששרועה על מזרון הקטיפה בפינת החדר
  • שבו מזדקף מעל קערת הכביסה ומצהיר שהוא עלה אתמול
  • ספיר ממלמלת משהו על תורנות אוכל
  • תרשיש פונה לפטדה שנכנסה באותו רגע לאוהל ופטדה מסכימה לעלות לעמדה
  • נופך לא מתיאשת ושואלת את תרשיש על מה הרעש
  • תרשיש אומר לנופך שהוא מדבר רק עם גדולים ופונה החוצה
  • נופך נעלבת
פרק ה:
  • לשם ואודם מתעצבנים שהסכימו לישפה הסקרנית והרחפנית לבוא איתם ומסרבים לחפש אותה
  • שהם ויהלום מכירים באחריותם האחים גדולים ומתעקשים לחזור
  • הם מחליטים להתפצל, לשם ואודם ימשיכו עד סוף המנהרה ויחכו שם לשהם ויהלום שמכירים את ההמשך.
  • יהלום נותן להם הוראות- לזכור ללכת תמיד רק ימינה
  • שהם ויהלום מלווים אותם עד הפניה הבאה ימינה, ואז שהם ויהלום מתחילים לחזור אחורה
  • שהם שואלת את יהלום בשקט אם לא יתפסו אותם כשהם יחזרו ויהלום משיב שרק הוא מכיר את המנהרה
  • ישפה מתקדמת פנימה בלי לשים לב, לא רואה את המדרגה ומתגלגלת לתוך החדר.
פרק ו:
  • האיש והילד מפסיקים לשיר
  • הילד מתכופף מתחת לשולחן בודק מה נפל לו ורואה את ישפה הקטנה
  • הוא מרים אותה, מניח על השולחן בחבטה ושואל 'מה זה, דוד?'
  • האיש מסתכל ופולט 'פשייייי' ארוך
  • פונה לילד ואומר 'כזאת אבן יקרה היתה חסרה לנו בכתר של המלך'
  • ישפה נבהלת ומחליפה צבעים
  • הילד מתחיל לקפוץ ולרקוד ולשיר את השיר
פרק ז:
  • נופך נזכרת שפעם יהלום סיפר לה על דרך סתרים לצאת מהחדר. היא מחליטה לצאת בה כדי לברר על מה הרעש.
  • היא פונה לצאת אבל תרשיש רואה אותה ונכנס אחריה
  • באמצע הדרך היא פוגשת את שהם ולשם והם שואלים את נופך אם היא ראתה את ישפה
  • תרשיש עונה במקומה שלא ושואל איפה אודם ויהלום.
  • לשם ושהם מבינים שתפסו אותם ומחליטים להיכנע
  • הם מראים לתרשיש את הדרך עד לאודם ויהלום וחוזרים לתיבה
  • בדרך הם מספרים לנופך למה החליטו לברוח
פרק ח:
  • הם שמעו שהמלך הזמין כתר חדש, יקר ויפה יותר ממה שהיה לו בשביל יום השנה להכתרה
  • הם הבינו שהמלך ירצה לשבץ בו את האבנים היקרות ביותר ולכן החליטו לברוח
  • נופך שאלה 'אז בגלל זה הרעש' והם הנהנו
  • בשאר הדרך הם שתקו
  • כשהגיעו לחדר הם שובצו בתוכנות נקיון כעונש ועבדו עד שעה מאוחרת
  • כשקמו בבוקר היה שקט משונה. הפעם תרשיש בא וסיפר לנופך שהצורף מצא את האבן שחיפש לכתר המלך
  • באותה שעה שובצה ישפה במרכז הכתר ושרה עם הצורף ואחיינו:
''המלך ציווה ואנחנו מבצעים
כי רצון הוא תכונה של שרים ומלכים
יושר לב, חריצות, דיוק בלי תזוזה
הן חלק מתכונות צורפי האחוזה

חומרי גלם הכי נדירים
לתוצרים קטנים וגם אדירים
ומעל לכולם יהיה ניצב בגאון
מראהו יכבוש את לב ההמון

כתר מלוכה מזהב מרוקע
בצורות מדהימות שיצר הבוקָע
ואבן ישפה בשלל הגוונים
את המלך תכבד באינספור גינונים.

כי זכינו להיות עבדים פה לעד
למלא את מצוות המלך מיד
בלי להסס
לעזור לבסס
את מלכותו ברצון לנוֹסס.''
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מה שאני חשבתי-
1- הוספת אפיון הדמויות.
אם שהם ג'ינג'ית, זה חייב להופיע באיזה שהוא צורה בקטע, נכון?
2- הכרת תוואי השטח
המערה היתה רחבה או צרה?
החדר היה גדול או קטן?
וכו'

אשמח לטיפים נוספים :)
תודה מראש!
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
מוזיקה ונגינה
תיכנסי לשם תבדקי איך זה נראה, מי הדמויות, מה התחושות באוויר ובתוך, מה המזג אויר, באיזה שנים מדובר, ועוד... ותספרי לנו.
בקיצור תכניסי אותנו לשם כאילו זה סרט.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
@מנוחה כהן , ברשותך, לא הבנתי.
הכותרת היא, איך בונים סיפור, לזה יש כללים מאוד ברורים. ואפשר לדסקס עליהם.

אבל מהפירוט שלך, את מביאה סקיצה לא של עלילה, אלא של פרק פרק. והפרקים שהבאת כדוגמא, דווקא מלאים לגמרי ומספקים. אז מה השאלה בדיוק? או על מה הדיון?
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תיכנסי לשם.
תבדקי איך זה נראה, מי הדמויות, מה התחושות באוויר ובתוך, מה המזג אויר, באיזה שנים מדובר, ועוד... ותספרי לנו.
בקיצור תכניסי אותנו לשם כאילו זה סרט.
אוקי, תודה על הדיוק.
כשאני כותבת אני מתארת מה שאני כותבת, לכן לדוגמא אני מדלגת על תיאורים או הבעות ומשתמשת בהרבה מלל.
סוג של מצלמת אבטחה שמצלמת ומקליטה מה שקורה.
איך נכנסים לרובד העמוק יותר?
שואלים:
למה אודם לא רוצה לחפש את ישפה?
למה תרשיש האחראי לא מדבר עם קטנים?
מה קרה ליהלום שלכן הוא החליט לברוח?
ועונים?
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
לזה יש כללים מאוד ברורים
זה בדיוק, אם מותר לשאול :) מהם?
אבל מהפירוט שלך, את מביאה ביצה לא של עלילה, אלא של פרק פרק. והפרקים שהבאת כדוגמא, דווקא מלאים לגמרי ומספקים. אז מה השאלה בדיוק? או על מה הדיון?
מבחינתי זה שלד של סיפור (כמו שאמרת, פרקים). אבל הוא עדיין שלד.
איך מפתחים אותו?
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
מוזיקה ונגינה
אוקי, תודה על הדיוק.
כשאני כותבת אני מתארת מה שאני כותבת, לכן לדוגמא אני מדלגת על תיאורים או הבעות ומשתמשת בהרבה מלל.
סוג של מצלמת אבטחה שמצלמת ומקליטה מה שקורה.
איך נכנסים לרובד העמוק יותר?
שואלים:
למה אודם לא רוצה לחפש את ישפה?
למה תרשיש האחראי לא מדבר עם קטנים?
מה קרה ליהלום שלכן הוא החליט לברוח?
ועונים?
את לא מצליחה לשאול אותם?
אם תרצי אני אברר;) רק שיהיה לי ברור שזה המבוקש.
ובנוסף, יש כאן בעלי דימיון הרבה יותר גדולים ממני...
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
את לא מצליחה לשאול אותם?
אממ, כנראה שלא :+

אם תרצי אני אברר;) רק שיהיה לי ברור שזה המבוקש.
ציינתי בתחילה שאני מעוניינת רק בטיפים, אבל אולי בשביל האתגר האינטלקטואלי אשמח להשוות בין תוצאות הבירור שלי לתוצאות הבירור שלכם ;)
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
איזו שאלה מושקעת :) נהנתי.
את שואלת על סיפור ארוך או סיפור קצר?
כי אם סיפור ארוך, אז עד כמה שידוע לי, סיפור כזה הוא לא רק הרכב של אירועים ודיאלוגים, כן? סיפור הוא עלילה. העלילה מכילה אירועים ודיאלוגים ותיאורים, אבל הם כלים לסיפור העלילה, לא העלילה עצמה. העלילה עצמה היא התחלה אמצע וסוף וגם מי הגיבורים שלנו והתמה ומה הרקע והזמן ואולי עוד כמה מרכיבים ששכחתי.

יש מבנים מקובלים לעלילה קלאסית, עם מילים כמו נקודת מפנה וקונפליקט ותמונת פתיחה, שמשתנים ביניהם בפרטים אבל בגדול כולם די זהים. זה מה שאת מחפשת?
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
@Angular תודה :)
שואלת על סיפור ארוך...

יש מבנים מקובלים לעלילה קלאסית, עם מילים כמו נקודת מפנה וקונפליקט ותמונת פתיחה, שמשתנים ביניהם בפרטים אבל בגדול כולם די זהים. זה מה שאת מחפשת?
פחות על עלילה, יותר על דמויות.

אני כותבת עם כללים שלמדתי מקריאת ספרים וניתוח עצמי שלהם ועם מעט תרגילי כתיבה מפה ומשם.
הייתי שמחה לו היה מדריך כזה, קצר (או ארוך ;) ) ובעיקר קולע, שמסביר איך מכירים דמות.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
לא :)
אשמח לתקציר, אם אפשר
אני כותבת עם כללים שלמדתי מקריאת ספרים וניתוח עצמי שלהם ועם מעט תרגילי כתיבה מפה ומשם.
הייתי שמחה לו היה מדריך כזה, קצר (או ארוך ;) ) ובעיקר קולע, שמסביר איך מכירים דמות.
אהה. אז בכלל התבלבלה לי השאלה שלך. לא שאלת:
מבחינתי זה שלד של סיפור (כמו שאמרת, פרקים). אבל הוא עדיין שלד.
איך מפתחים אותו?
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אהה. אז בכלל התבלבלה לי השאלה שלך
לא הבנתי למה:rolleyes:
זה אכן שלד מבחינתי, אבל כיוון שעלילה יש בגדול, אז נשאר לעבות אותה, לא?
ואיך מעבים?
צריך לספר קצת יותר מה קרה בכל נקודה בפרק, כן?
ופה מגיע החוסר שלי בעניין הדמויות- שמלבד השמות שלהם והמגדר שהענקתי להם בשרירותיות- אין לי טיפת מושג עליהם.
אז מה אתאר ומה אספר?
הסיפור הבסיסי הרי מופיע בשלד...
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
לא הבנתי למה:rolleyes:
זה אכן שלד מבחינתי, אבל כיוון שעלילה יש בגדול, אז נשאר לעבות אותה, לא?
ואיך מעבים?
צריך לספר קצת יותר מה קרה בכל נקודה בפרק, כן?
ופה מגיע החוסר שלי בעניין הדמויות- שמלבד השמות שלהם והמגדר שהענקתי להם בשרירותיות- אין לי טיפת מושג עליהם.
אז מה אתאר ומה אספר?
הסיפור הבסיסי הרי מופיע בשלד...
נו, זה שתי שאלות שונות. אחת עיבוי עלילה והשניה היא הדמות. הדמות אמורה להיות מוכרת לפי העלילה.
העלילה משתנה לפי סגנון הדמויות. לכן חייב להיות שיש לך מידע עליהם, לפחות קצת.

הרי לא דומה בחורה עדינת נפש, שברירית, שעובדת בעיצוב שנקלעת לתגרת רחוב באמצע האוקינוס וצריכה להיחלץ,
לבחורה שגדלה לבן בין חמישה עשר אחים בבני ברק, ומלומדת להיחלץ מתגרות לא לה, נכון? ;)
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נו, זה שתי שאלות שונות. אחת עיבוי עלילה והשניה היא הדמות. הדמות אמורה להיות מוכרת לפי העלילה.
העלילה משתנה לפי סגנון הדמויות. לכן חייב להיות שיש לך מידע עליהם, לפחות קצת.
חחח עכשיו הבנתי. אז אני במצב חשוך יותר ממה שחשבתי :eek:
אוקיי, אשמח למדריכים שציינת למעלה :)
ויווו, יש לי עבודה!
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
ממליצה מאד על הספר: סיפור של רוברט מקי.
עושה סדר בראש בכל הקשור למבנה העלילה וכל המסתעף.
חתיכת בית ספר לכתיבת עלילה (ותסריט, בעיקר).
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תודה.
מכירה ספר שנכתב על ידי דתי/חרדי?

מעדיפה לא קורסים או סדנאות, זה לא בתקציב שלי עכשיו :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה