לילה ולא דומיה - (עוד) ביקורת ספרותית

מצב
הנושא נעול.

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י מלכי A1;2310320:
לא קראתי את הספר
אבל אשה חכמה אמרה לי (דבי גרוס-תה"ל)
שאפשר למתן את הבעיה ולהציל בית מפרוק(אשה מוכה לא צריכה אביר על סוס-היא רוצה חיים נורמליים ואבא טוב לילדים)
אם האישה תעמוד על הזכויות שלה(ברור שעם תמיכה וגב מאחוריה) הגבר ירגיש את הגבולות וישמע להם.
הוא בסה"כ חולה שליטה שגבולות יעשו לו רק טוב.
אישה חכמה אחרת אמרה לי שבמקרים בה היא נפגשה- הבעל האלים (מילולית, רגשית - לא פיזית, שזה עלול להגיע לסיכון חיים -אינני יודעת עד כמה לעשות חושבים לפני ניסויים רגישים כאלה)
תפס את הרגליים והתסלק.
לא שזו תוצאה כל כך גרועה, אבל הרעיון שצורת ההתמודדות הזו תביא לפתרון של בנית חיים נורמטיביים ומניעת פרוק בית היא אוטופית.
 

מלכי A1

משתמש צעיר
נכתב ע"י נוי;2310351:
אישה חכמה אחרת אמרה לי שבמקרים בה היא נפגשה- הבעל האלים (מילולית, רגשית - לא פיזית, שזה עלול להגיע לסיכון חיים -אינני יודעת עד כמה לעשות חושבים לפני ניסויים רגישים כאלה)
תפס את הרגליים והתסלק.
לא שזו תוצאה כל כך גרועה, אבל הרעיון שצורת ההתמודדות הזו תביא לפתרון של בנית חיים נורמטיביים ומניעת פרוק בית היא אוטופית.

לכן הזכרתי שעם תמיכה וגב.
ואולי נוסיף-תמיכה מקצועית ויד על הדופק.
אבל ברור שגט זו האפשרות האחרונה.
כמובן רק אם לאישה לא יגרם נזק(נפשי או נפשי ופיזי)
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י dvory;2310339:
ברוב המדינות הסוציאליות, וישראל ביניהן, הורות היא זכות וחובה. הרווחה רואה בחומרה כל ניסיון להפריד בין ילד להורה הלא המגדל, וזה בכלל לא נתון לשיקול דעתם של הילדים או של ההורה המגדל (בדרך כלל האם). כדי לשנות את המציאות השבלונית - נדרשת התערבות של פקידת סעד וזה בדרך כלל מלווה בתהליך ארוך ומתיש מאד. ילדים מובאים לבתי הסוהר או למרכזי קשר כדי לפגוש הורים, גם אם מדובר בהורים מתעללים. המפגש נעשה בפיקוח, כמובן, ועדיין הוא חייב להתקיים, וזאת כיוון שהמדינה רואה בקשר בין הילד לשני הוריו קשר שחייב להתקיים תמיד, גם אם אחד ההורים לא כשיר לגידול הילד.
זאת לא דעתי האישית. אז נא לא לתקוף אותי בגלל הדיעה של המדינה.
רק מספרת למה אם הספר היה מתרחש במציאות - רייזי לא הייתה יכולה להיות כזאת נדיבה ולאפשר לילדיה את זכות הבחירה...
אגב כיום זכות החזקת הילד אינה שיכת רק לאמא והאב גם יכול לאחוז בה.
כיון שנשים ניצלו את הזכות הזו לניצול אכזרי רגשי וגם כספי.
ואם יש ילד שלא ירצה להיפגש עם אחד מהוריו החוק לא יוכל להכריח.

ורייזי לא מנעה מהם . היא אפשרה להם לבחור מה רצונם


נכתב ע"י נוי;2310351:
אישה חכמה אחרת אמרה לי שבמקרים בה היא נפגשה- הבעל האלים (מילולית, רגשית - לא פיזית, שזה עלול להגיע לסיכון חיים -אינני יודעת עד כמה לעשות חושבים לפני ניסויים רגישים כאלה)
תפס את הרגליים והתסלק.
לא שזו תוצאה כל כך גרועה, אבל הרעיון שצורת ההתמודדות הזו תביא לפתרון של בנית חיים נורמטיביים ומניעת פרוק בית היא אוטופית.

האלימות הפיזית המוזכרת בספר היא בעיקר על הילדים, מוזכרת ממש במילים ללא שום תיאורים חיים ועסיסים לרוע שיכול לצוץ בעת התפרצות.
שלדעתי זה רק מוריד מהחרדה או ההבנה מה זה הפרעת אישיות אמיתית ולא רק אדם שתלטן או אלים קצת. כמו שמעיה שזרק נעל על הדלת.
ומאד מסכימה איתך שאם יש הווא אמינא לאלימות פיזית מסוכנת לא יותר מידי נותנים צ'אנס.
חותכים די מהר.
להסתלק תמיד אפשר והחכמה היא לעשות את זה רגע לפני שיהיה תוצאות הרות אסון, טראומות לכל החיים, דיכאון, פחד מנישואין ועוד .
 

צליל בגיל

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
יש גם הפרעת אישיות רגשית מילולית ומעט פיזית
וכזו שגם באה וגם הולכת
ואז משהו פה נותר מבולבל, קצת קשור ואוהב, ושוב דחוי ונפגע קשות

הגלגל הזה שמסתובב לעיתים בחיי ילדים לאב או אם כאלו יכול להעצר עם הנישואים
הילד מתרחק כתוצאה מחיי נישואיו וכשהוא מתקרב מידי פעם הוא קולט מבחוץ את מצבו או מצב הנותרים בבית ואז הוא מסוגל או לא מסוגל לחיות עם התופעה כשהוא מביט עליה במבט מן הצד
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
נכתב ע"י בפוטנציאל;2310449:
אגב כיום זכות החזקת הילד אינה שיכת רק לאמא והאב גם יכול לאחוז בה.
כיון שנשים ניצלו את הזכות הזו לניצול אכזרי רגשי וגם כספי.
ואם יש ילד שלא ירצה להיפגש עם אחד מהוריו החוק לא יוכל להכריח.

ורייזי לא מנעה מהם . היא אפשרה להם לבחור מה רצונם

.

לחוק יש כל מיני דרכים להכריח, כולל קנס כספי על ההורה המגדל... אבל זה לא משנה לדיון הנ"ל. ואת חוזרת על המילים שלי. כתבתי שהיא אפשרה להם לבחור מה רצונם, אבל חוקית ומציאותית, זה לא אפשרי.
בכל מקרה, שוב, זה לא קשור לדיון הנ"ל. נשאיר את זה לדיון אחר?
 

שעשוע

משתמש פעיל
מישהו יכול להסביר לי בבקשה למה החליטו שהספר מדבר על הפרעת אישיות גבולית
ולא על הפרעת אישיות נרקסיסטית, לדוגמא?
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י שעשוע;2310812:
מישהו יכול להסביר לי בבקשה למה החליטו שהספר מדבר על הפרעת אישיות גבולית
ולא על הפרעת אישיות נרקסיסטית, לדוגמא?

א"ש גבולית יותר קשה לאיבחון והיא נחשבת להפרעה הכי קשה.
ובדרך אגב כל מתבגר מנכס לעצמו בזמן התבגרתו עד התבגרותו תסמינים של א"ש גבולית.
כך שאולי בגלל זה קשה לקבל זה הפרעה ואולי כך כולם במידה זו או אחרת.

אם כבר אז שמעיה היה א"ש גבולית ובעלה של רייזי נרקסיסט
על אף שכמו שאמרה כבר מישהי ש-30 שנה היא לא גילתה ושרדה , קשה להאמין שזה באמת הפרעת אישיות .
 

נפגעתי ונוש

משתמש חדש
יסלחו לי אם אנני מבינה? האם הדין באשכול הוא על ביקורת ספרותית על "לילה ולא דומיה" , שאת זה בכבוד גדול יכולות לעשות קפלר ורוזנברג,
או ביקורת על סוג הטיפול החדשני (שבכנות גדולה לא הבנתי מה חדש בו, הרי כל מטפל מתחיל יודע את הכללים הבסיסיים הללו וקירות שקופים כתב חיים ולדר לפני עשור) שיש מאחוריו ביקורת לא פשוטה של אנשים שלמדו טיפול במשך שנים ארוכות???
כך או כך, מנסים "לאבחן" הפרעת אישיות גבולית בהנף רגע ומקלדת, מה שמטפלים עושים בפגישות של מחשבה, דעת ומקצועיות? לא נשמע קצת סנדלרי?
מצטערת על הביקורת, מתארת לעצמי שהיא לא תמצא חן, אבל אנשים! לאבחן א"ג ווודאי לטפל בה, לא יכול להעשות בסנדלריה! הנפש יקרה מידי, של כולם.
 

נפגעתי ונוש

משתמש חדש
מנסה לחדד - כשחוה רוזנברג כתבה על לוקמיה, מישהו פנה אליה לטיפול? היא ידעה את גבולות יכולתה למרות המחקר שעשתה על הנושא. לא התימרה להיות רופאה. למה בנפש זה אחרת???
אודה, יש הרבה מאד מטפלות נפלאות ולא אקדמאיות, שעושות עבודה נפלאה בנפש, בהרבה שיטות. אבל זה רק ורק ורק בתנאי שהן מכירותבגבולות יכולתן, ולא מתימרות להצליח במקומות ששיטות פסיכולוגיות לא עוזרות, רק בתנאי שבעת צורך הן פונות להכוונה מקצועית יותר מהן ויש בהן ענווה.
 

מרשימה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י נפגעתי ונוש;2310950:
מנסה לחדד - כשחוה רוזנברג כתבה על לוקמיה, מישהו פנה אליה לטיפול? היא ידעה את גבולות יכולתה למרות המחקר שעשתה על הנושא. לא התימרה להיות רופאה. למה בנפש זה אחרת???
אודה, יש הרבה מאד מטפלות נפלאות ולא אקדמאיות, שעושות עבודה נפלאה בנפש, בהרבה שיטות. אבל זה רק ורק ורק בתנאי שהן מכירותבגבולות יכולתן, ולא מתימרות להצליח במקומות ששיטות פסיכולוגיות לא עוזרות, רק בתנאי שבעת צורך הן פונות להכוונה מקצועית יותר מהן ויש בהן ענווה.


מסתבר שאם חוי הייתה כותבת על טיפול מופלא ללוקימיה בלי תופעות לוואי, היו הרבה פניות אליה לקבל פרטים עליו.
 

אחת מאלף

משתמש רשום
ואז זה היה כמו כל אותם שמפרסמים על טיפולים מופלאים לסרטן אלטרנטביים ושקויי פלא, ולא רוצה להמשיך מה קורה שם...
 

צליל בגיל

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
לא ברור שש הבדל?

סופרת המספרת על מחלות ובכובעה השני היא רופאה- תותקף לא מעט
סופרת הפורסת עלילה מטלטלת העוסקת בנפשות ובכובעה הנוסף היא מטפלת -יועצת , תותקף?
ברור.
ולא רק
מי שמטפלת בדרך כזו או אחרת זו זכותה-
ועלינו מוטלת האחריות לבדוק, האם היא בעלת תעודות, תואר- (כמו שנבדוק לפני הליכה לרופא קרדיולוג-כמובן מהטובים והמנוסים )
מי שמטפלת וגם סופרת המגישה חוויית טיפול מטלטלת לקוראות באחריותה שלה לבדוק האם הטיפול נעשה כמטפלת או כעוס"ית קלינית\ פסיכולוגית קלינית

אל תתקיפו אותי או שכן
אני לא יודעת מה התואר של הגב' ברטלר הסופרת היקרה
אני יודעת שאכן אם סופרת רופאה תכתוב על טיפול נשימתי אנשים יקחו אותה ברצינות
ולנזקים?
אה..לא אמרתי כלום
 

חפציבה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני חושבת שאישה עם חיי נישואין טובים ונורמליים צריכה להיות ממש טיפשה בשביל לחשוב רק בגלל הספר שהיא גם חיה עם בעל כזה.
אני מודה שגם אני בהתחלה נכנסתי לספר חזק והרגשתי את עצמי בתוך הדמויות, ולכן בהתחלה זה קצת התערבב לי עם החיים שלי. פתאום נזכרתי בכל מיני תקריות שהיו לנו, כמו שיש לכל זוג בחיים, והתחלתי לחשוש שאולי זה היה דומה... (מה שהכי מטעה זה הקטע עם נעמה שבהתחלה לא היתה מודעת לזה, וזה לא היה ברור אצל בעלה כמו אצל ירחמיאל ואצל הבעל של רייזי, והיא גם אמרה שתמיד זה בא אחרי תקופות טובות וקרובות, ולפעמים באמת שמעיה מתואר כמבין ותומך... ולכן זה יותר מבלבל וגורם לחששות...)
כנראה שזה מה שקורא להרבה מהנשים שקוראות את הספר.
אבל ברגע שמתנתקים קצת וחושבים בהגיון, ואולי קוראים שוב את התיאורים - מבינים שמדובר פה במעשים והתנהגויות ממש יוצאות דופן, שאין אצל אנשים בריאים. וכל מי שבעלה נורמלי, גם אם הוא לא מושלם, ואין לו מידות הכי טובות, אבל הוא לא מסוגל להתנהג בכזו אטימות ורוע. ואין בכלל מה להשוות בין מריבות רגילות של כל זוג לבין כאלו מקרים...
אני חושבת שכל אישה שפויה מסוגלת להבין בסופו של דבר את ההבדל.


אגב, אשמח להבין איך בכלל הגעתם למסקנה שהתופעה הזו נקראת הפרעת אישיות, בשעה שכתוב בספר בפירוש (בסריקה שהעלו לאשכול הזה) שהפרעת אישיות זו תופעה אחרת לגמרי ולא מדובר עליה?
 

מה הענינים

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
אתרוג אחרי סוכות:)
גם אני קראתי את הספר בשבת, ואפילו התענגתי עליו
Y&M ורותי, כתבתן ביקורות יפה ומושקעות, כמעט מיציתן הכל...
לדעתי, המסר בספר חובה לכל אישה באשר היא (לא רק לנשים של הפרעות למיניהן):
אשה צריכה להיות חזקה, אשה לא שפחה, אשה מכבדת את בעלה גם אם היא מביעה את דעתה (בכלל יש לה דעה...).
נראה לי שהחינוך היום של לכבד בעל, להיות מסורה וכו' גורם לנשים להיות במקום מאד נמוך, בלי צרכים אישיים.
ובספר המסר הועבר יפה שאשה טובה היא אשה שיש לה רצונות ויודעת להביע אותם בצורה נכונה. אשה שמותר לה לחשוב, ואפילו רצוי וטוב בשביל הבית.
כ"כ הרבה נשים אני רואה ושומעת שבטוחות שהן עושות את הטוב ביותר בזה שהן מאבדות את הזהות שלהן ונהיות זהות אחת עם בעליהם.
כמה עוצמה וכוח יש לאשה, חבל לאבד את זה. ותודה לברטלר שהעלתה את זה.
 

יום אביב

משתמש מקצוען
טוב. זה הולך להיות ארוך...

את התרשמותי הראשונית מן הספר הזה העליתי באשכול הראשון שנפתח אודותיו וכבר נמחק.
בעיניי, הספר הזה הוא פורץ דרך. נוגע בזהירות בסוגיות רגישות, ומציע דרך אפשרית -אך קשה- לפיתרון. הסצינות מקוריות ויפות, כמו תמיד בספרים של ברטלר.
גם אישה שלא נתקלה ברוע הזה מעולם יכולה לקחת ממנו מסרים נפלאים. אני אישית לקחתי ממנו את המוטו של נעימות וכבוד- זכותה של כל אישה לקבל זאת, וחובתו של הבעל להעניק לה ערכים אלו. ראיתי שחוי רוזנברג התייחסה בדיוק לנקודות הללו כך ש'ברוך שכיוונתי':)

מפה לשם התגלגל הדיון מן הספר לסוגיות טיפוליות בספריה של ברטלר ולמושג של הפרעות אישיות בכלל והפרעת אישיות גבולית(המכונה בורדרליין) בפרט.

אציין, והזכירו זאת כבר, כי האבחנה של הגברים הבעייתים בספר לא צויינה בשם. בהקשר אחר וזניח הזכירה הסופרת את המושג הפרעות אישיות - ולא כתבה כי זו שם הבעיה.
מה שכן, זכור לי כי כן ציינה מושג כמו 'מחלת שליטה' בבואה לתאר את הבעיה שאפיינה את ארבעת הדמויות הגבריות (שמעיה, ירחמיאל, בעלה של רייזי ופנחס בעלה של מלי).

מי שקורא את האשכולות שעוסקים בספר ברור לו שהדמויות הללו בסיפור לקו בהפרעת אישיות גבולית ואין לי מושג על סמך מה!

ליוויתי באופן אישי שלושה אנשים שלוקים בהפרעת אישיות. שניים מהם - הוגדרו על ידי פסיכיאטר כלוקים בהפרעת אישיות גבולית, השלישי עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית. (יש לציין כי גם לפסיכיאטרים בכירים יש קושי לאבחן הפרעת אישיות ויש גם פסיכיאטרים שכופרים בכלל במושג הזה.) עוד משהו: אף אחד מן השלושה לא מצוי במערכת זוגית ולא בכדי.
אינני מטפלת במקצועי אך כן ליוויתי אותם לאורך הטיפול המקצועי שלהם מתוך עניין בנושא ורצון לעזור, ועל כן צברתי ידע בתחום. ובכן, הפרעת אישיות גבולית בכלל לא מתאימה לדפוס של אף אחד מן הדמויות הנזכרות! המאפיינים הכי בולטים של הסובלים מהפרעה זו בכלל לא נוכחים בחיים של הגיבורים! בעלי הפרעת אישיות גבולית מאופיינים במערכות יחסים מאוד בלתי יציבות, באימפולסיביות מטורפת, בזבזנות, מתירנות, פחד עז מנטישה, במקרים רבים מאוד- ניסיונות לפגיעה עצמית. זה כל כך לא הדמויות שבספר!

נכון שהדפוס מתאים להפרעת אישיות אבל לא גבולית!

לד"ר מרים אדהאן יש ספר שנקרא 'מילים כקוצים וברקנים' שעוסק בטיפוסים הללו בדיוק.
רציתי לכתוב דברים מדויקים ולכן התעכבתי עם הכתיבה עד עתה כי רק עכשיו התפניתי לקרוא אותו.

ובכן: ספר זה עוסק בגברים ונשים כאחד, הלוקים בהפרעה הנקראת APD- ABUSIVE PERSONALITY DISORDER.
חיפשתי להפרעה הגדרה בעברית, ולא מצאתי הגדרה מקצועית מקבילה אלא רק תרגום רעיוני-מילולי: 'הפרעת אישיות פוגענית'. ד"ר אדהאן מכנה זאת בספרה גם בשם 'הפרעת התעללות'. (מצאתי הגדרה נוספת בספרות מקצועית: בן זוג טורף- המטריד נפשית)

ביאור האבחנה חשוב מאוד בעיניי ועל כן אצטט אותו מספרה:
"אנשים הסובלים מAPD משיגים שליטה על הזולת באמצעות זלזול והשפלה במזיד... זוהי התמכרות קשה ומסוכנת הנובעת מהפרעה באישיות...פירוש APD הוא הפרעת אישיות המתבטאת בהתעללות באחרים. הלוקים בהפרעה קונים שליטה מוחלטת על אחרים באמצעים אכזריים כמו התפרצויות אלימות והתעלמות מופגנת שמתחלפות לעיתים ברגעים של הפגנת קסם אישי וידידות, אין להם רגשות אשמה כלל וגם לא סימפטיה כלפי הקורבן, אם הם בכל זאת מתנצלים הרי זה כדי לזכות מחדש באמונו של זה שהם פגעו בו, וברגע שהאמון מושג הם תוקפים שוב במלוא העוז, כמו המכורים לסמים ולאלכוהול הם מכורים לתאווה להשפיל ולבזות אחרים...הם מסוגלים להתייחס אל הקורבן בצורה מקסימה ואכזרית לסירוגין המבלבלת אותו, הם יסרבו לקבל טיפול נפשי מכיוון שהם כלל לא מכירים בכך שהם סובלים מבעיה כלשהי. מבחינתם הם רק מגיבים לפרובוקציות בצורה מוצדקת, ושאותם רגעים שבהם הם שופעים ידידות וקסם, מהווים פיצוי על הכל... דבר נוסף: תדמיתם הציבורית של הלוקים שונה לחלוטין מהתנהגותם בחייהם הפרטיים... המסתכל מבחוץ לעולם לא יוכל לדמיין לעצמו את הרשעות הפורצת החוצה כשהם מצויים בין כתלי ביתם... אי אפשר לעולם לרצות אותם.". קיצרתי כי ההגדרה בספר ארוכה מאוד וכוללנית.

שימו לב איך האבחנה המורחבת הזו עונה במדויק על התיאור של ארבעת הבעלים שבספר! כאילו הן כתבו את הספר במשותף וחסיה ברטלר מתארת בהרחבה, בפן הספרותי ובדוגמאות מהחיים את ההגדרות המקצועיות של מרים אדהאן!

בהמשך ד"ר אדהאן גם מבדילה בין סוגים שונים של נשאי APD (המוסרי הקפדן/כוכב על מהמם/הרודן המדכא/הרכושן החרד) ועושה עוד משהו קריטי נוסף שעלה פה באשכול: מבדילה בין 'דרגות הכאב'. וזו תשובה להרבה נשים חרדות שקראו את הספר וחושבות כי זו המערכת בביתן. היא מבארת את ההבדל בין פגיעה אקראית, תוקפנות ללא התעללות, לבין אכזריות לשמה- שזו הAPD. והכל עם דוגמאות והסבר המניע, הקשר וטון הדיבור.

ובכן, ההודעה התארכה, אבל חשבתי שיש בה תועלת מרובה. הן למי שחלילה מצויה במערכת כזו ומעוניינת במידע מקצועי מצוין, השם דגש על כל הנקודות שעלו פה (מתי לפנות לייעוץ ומתי אין לזה סיכוי, האם זה באמת 'זה', איך להתמודד כבן זוג, כילד, מול אישיות כזו), והן למי שחוששת לשווא שמדובר בהפרעה שכזו, והספר מבדל את העניין באופן ברור.

ותודה שקראתם עד פה.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
תודהשטרחת ופרטת באופן כה בהיר.
היה חסרכאן מישהושיעשה סדר במושגים
....
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
אגב אגבי, קיבלתי מי.נ.ר :)
חשבתי שיעניין פה את הקהל...

הטרדה נפשית בנישואים - בן הזוג ה"טורף"

סדנא יחודית לנשות טיפול ,משפטניות, עו'סיות, מגשרות, טוענות וכל מי שעוסקת בתחום הזוגי והמשפחתי

הטרדה נפשית היא בעיה נפוצה והרסנית במשפחה, שכן אישיות שתלטנית יכולה להביא לפגיעה חמורה בבן הזוג והילדים.

בסדנה נלמד לזהות ולהכיר את דפוסי ההתנהגויות ולהתאים את שיטת הטיפול וההתמודדויות.

נושאים עיקריים: כפיתיות, אימפולסביות, זיהוי, איתור סכנות ודרכי התמודדות בזירה הטיפולית והמשפטית.

הסדנה תתקים ביום חמישי כג' חשון 24.11.16

תעודה והטבה לכל משתתפת

ניתן ללימוד בלימודים מרחוק

לפרטים והרשמה: <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> 02-6321612
 

שושי מביתר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י מה הענינים;2311849:
אתרוג אחרי סוכות:)

לדעתי, המסר בספר חובה לכל אישה באשר היא (לא רק לנשים של הפרעות למיניהן):
אשה צריכה להיות חזקה, אשה לא שפחה, אשה מכבדת את בעלה גם אם היא מביעה את דעתה (בכלל יש לה דעה...).
נראה לי שהחינוך היום של לכבד בעל, להיות מסורה וכו' גורם לנשים להיות במקום מאד נמוך, בלי צרכים אישיים.
מסכים לגמרי,
אכן המסר הזה הוא לדעתי החשוב ביותר, עזבו את בעלי הא"ג, כל זוג רגיל מצוי בדילמה של כמה עליונות צריך הבעל לקבל מול אשתו, מצד אחד אשה כשרה עושה רצון בעלה, וזה צורך בסיסי מאוד של הגבר לקבל את הכבוד הזה, מבחינתו אלו לא מותרות.
ומצד שני קל לשניהם מאוד להיסחף להגזמת יתר, הסכנה לסחף הזה היא בעיקר מצד האשה ולא מצד הבעל שאם הוא רק נורמטיבי הוא מכבד את אשתו ולא רומס אותה, אבל האשה ככל שהיא רוחנית וצדיקה יותר כך היא נוטית לקחת את הדברים ללא פורפוציה ולהפוך לשפחה, ואחרי זה היא לא מבינה למה היא מדוכאת, היא הרי התכוונה לטוב, היא רק לא הבינה שהדחקה לא מעלימה את הקושי אלא מעצימה אותו.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יט

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ:ג יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה דָּעַת:ד אֵין אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם:ה בְּכָל הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אֹהֶל בָּהֶם:ו וְהוּא כְּחָתָן יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח:ז מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ וּתְקוּפָתוֹ עַל קְצוֹתָם וְאֵין נִסְתָּר מֵחַמָּתוֹ:ח תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי:ט פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת יְהוָה בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם:י יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד מִשְׁפְּטֵי יְהוָה אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו:יא הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים:יב גַּם עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב:יג שְׁגִיאוֹת מִי יָבִין מִנִּסְתָּרוֹת נַקֵּנִי:יד גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ אַל יִמְשְׁלוּ בִי אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב:טו יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

זמן מסע • אתגר 47

לוח מודעות

למעלה