נכתב ע"י מילה בסלע;1465579:
אשכול מעניין.
אם לסכם הנהלת פרוג מתנגדת לפרסום שבא במספרים גבוהים, אך אינה מתנגת לסיוע פרטי, כן?
כי אישית פתחתי אשכול על "מי ממליץ על יועץ משכנתאות" ואכן סגרתי עם יועץ בעקבות ניק בפרוג, גם גרפיקאית מצאתי כאן, מורות שרצו תכניות שלי וכדומה- אז מה משתמע, האם עלי לשלם לפרוג על הפלטפורמה שניתנה לי? האם היועץ שבשרותיו השתמשתי צריך לשלם לפרוג דמי תיווך?
דרוש דיוק, כי אכן בקצב הזה כל הודעה עלולה להשתמע כ"תחכום שיווקי".
נכתב ע"י eliezer;1465593:
אינני בא לערער על שום החלטה של ר' חיים שליט"א זה האתר שלו, והוא הקובע הבלעדי.
ועוד, שח"ו לכפור בטובה.
אבל אודה מאד על הבהרת הדברים יותר ברור.
לעיתים קרובות התשובה המועילה לשאלת ניק, היא גם רווח עסקי לעונה.
(ואביא דוגמה שלא קשורה אלי, כדי לא להפר האיסור לפרסם תוך כדי)
נניח שיש מומחה בתחזוקת מחשב, גולש בפורום קבוע, ועונה על שאלות בתחום מדי יום.
חלק משמעותי מהתשובות עלול להיות הצעה לשדרג חומרה או לתת תמיכה בתשלום בהתקנות וכד' וממילא הניק יפנה כבר אל המומחה הנ"ל ויצא לו רווח מזה.
אבל זה מה שהניק השואל באמת צריך לקבל כתשובה. ואם ניק אחר היה עונה את אותה תשובה ממש, זה היה תקין לגמרי אני משער.
אז האם על המומחה הנ"ל להמנע מלסייע כי הוא עלול להרוויח מזה?
או אולי לשלם תמלוגים לפרוג?
ומי שמומחה בניהול חשבונות, הרי ברור שכל תשובה טובה שייתן היא בעצם פרסומת עבורו. הרי הוא לא ניק חסוי.
האם עליו לעזוב את פרוג?
מפתיע אותי לראות שהדברים אינם ברורים מאליהם, אבל כנראה שצריך בכל זאת להסביר.
קודם כל - ממש אין בעיה להתקשר בקשרים עסקיים עם אחרים מעל גבי הפורום.
אדרבא. זהו אחד הדברים הכי חשובים שלשמם נועד פרוג. להכיר אנשי מקצוע אחרים ולזכות לחשיפה כאיש מקצוע.
כל עוד שהדבר נעשה במסגרת הפעילות הטבעית של הפורום, ולא כאקט יזום של פרסום פעיל, הדבר תורם ומועיל לכלל ולפרט.
לדוגמה: פלוני שואל - האם יש למישהו המלצה על מעמד ספרים מקצועי? זכותו של הניק eliezer להציע את עצמו כאיש מקצוע מוביל בתחום העימוד.
בוודאי ובוודאי שזכותו של כל משתמש לבסס את מעמדו כאיש מקצוע מוביל בתחומו על ידי פעילות של ייעוץ וסיוע לזולת ואף שיתוף הציבור בפירות עבודתו. פעילות כזו, יש בה תועלת ליתר המשתמשים והיא הוגנת ומותרת לכתחילה ורצויה מאוד.
לעומת זאת, ברגע שנעשית פעילות יזומה שמגמתה פרסומית/שיווקית, זה כבר נכנס לקטגוריה נפרדת של ניצול המרחב הציבורי לצורך פרטי.
על מנת לעסוק בפעילות כזו, יש צורך באישור מאת הנהלת הפורום, אישור כזה עשוי להיות כרוך בתשלום עבור שירותי פרסום.
לדוגמה: יש לבקש אישור על פתיחת אשכול שעניינו הבלעדי פרסום ומכירת שירותים או מוצרים של פותח האשכול או של צד שלישי כלשהו.
לפעמים נעשית פעילות פרסומית תחת מסווה של עזרה לזולת.
למשל: מישהו שואל - איפה אפשר לקנות דיסק קשיח חדש?
ואז עלול לבוא מישהו ולענות: "אצלינו אפשר לקנות דיסק קשיח - ובכלל, יש לנו מחלקה שלמה של חלקי מחשב במחירים מצויינים ויש לנו עכשיו מבצע משתלם לחברי פרוג: קנה מסך וקבל מקלדת ועכבר מתנה!"
או במקרים מסויימים, במסווה של שיתוף לחוו"ד, מפרסמים מוצר דיגיטלי למכירה (ספר, פונט, אלמנטים, קורס אונליין, תוכנה, סקריפט).
הצד השווה שבכולם הוא שניתן לקבוע בקלות כי מטרת כותב ההודעה היא לשווק ולפרסם את עצמו ו/או את מרכולתו.
בנימה אישית אציין כי במשך כל שנות פעילותי בפורום, מעולם לא עסקתי באופן יזום בפרסום ובשיווק עצמי, אפילו לא שמתי חתימת מידע המודיעה לעולם אילו שירותים אני מציע ובאיזה אופן ניתן להשיג אותי.
בכל אופן, מספר ההזדמנויות העסקיות שהגיעו אלי בעקבות פעילותי בפרוג, הוא רב מספור.
מסקנת הדברים: לא צריך לדקדק דקדוקי עניות, מה נכנס בגדר פרסום ומה לא. כל עוד שהפעילות שלכם היא פעילות מסוג השתתפות בדיונים מקצועיים, עזרה הדדית, ייעוץ ושיתוף, הכל בסדר.
אבל אם אתם מעוניינים להשתמש בפרוג כאמצעי לקידום אינטרס עסקי או מסחרי כלשהו, הנכם מתבקשים להסדיר זאת באופן רשמי מול הנהלת האתר.