סיפור לא רוצה להיות פה!

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
קדחת של התארגנות לשינה.
ארוחה, מקלחות, קריאת שמע ו'שירת הבקשות' היומית המסמנת את סגירת הערב, וברקע יעלי אחת צייתנית עם פה שמוט בעליבות, ופרצוף שעוד רגע בוכה, אבל מכריז- 'לא'כפת לי!'

סוף סוף שקט מגיזרת הקטנים, ואני מתחילה להירגע, שוכחת כמעט ממצב רוחה של יעלי ושואלת בטבעיות- "זוכרת שתכננו לעשות משהו יחד הערב? אז מה את אומרת? נאפה? או שרצית לשחק משהו?"

"לא י'דעת". רפוי. שמוט. נעלב.

מה לא יודעת? כבר כמה ימים שאנחנו מחכות לשבת יחד, וסוף סוף היום סיכמנו שזה יקרה!

"לא י'דעת. אין לי חשק"

אני מסתכלת לתוך עיניה של יעלי. "מה קורה?"

"קורה שאני לא רוצה להיות בבית הזה! "

"יעלי??"

"כן! אם ככה מעליבים אותי, אני לא צריכה להיות כאן! אני לא רוצה להיות כאן אם צועקים עלי כל היום!"

הופה!
כל העמדות במרכז הבקרה שלי נמתחות לדום.
מה אומרים לילדה בת אחת עשרה, לא ממש גדולה, אבל בכורת הבנות, עם סייסמוגרף רגשי של בת ארבעים, שמכריזה הכרזה כזו?

מחולל ההכרזה הדרמטית עובר מול עיניי, כמו סרט. עניין של שעה בערך לאחור. לא יותר.

יעלי עוברת ליד מכסה הגבינה המלוכלך הזה שזרוק כאן, כאילו הוא לא קיים, או שהיא זו שלא נמצאת כאן עכשיו, ובעלי מתכעס.
"תרימי את המכסה הזה בבקשה." הוא אומר בנימה מבקרת.

"איכס!!! לא אני זרקתי את זה!"

"בכל זאת תרימי את המכסה בבקשה"

הילדה ממשיכה במסלולה בלי לחשוב פעמיים, ואני נושמת בשקט.
מרשה לעצמה לאחרונה קצת יותר מדי.

"הי!" עכשיו בעלי מרים את קולו ממש. נראה שגם הוא סגר ברגע זה במחשבתו את החשבון עם הגברת הצעירה. "תרימי את המכסה הזה הרגע! זה לא משנה מי זרק! רואים כזה דבר על הרצפה, מרימים! הבית לא מזבלה עירונית! נו! תרימי!"
יעלי לא מרימה אבל גם לא זזה משם.

"תרימי את זה יעלי!"

"לא רוצה!"

"יעלי!!" אם בעלי מתערער מהמחאה הגלויה, הרי שהוא מפגין יכולות משחק מרשימות. "תרימי את זה מיד!" הוא אומר בשקט.

"איכס זה מגעיל!! מי שזרק את זה שירים!!" היא מתעקשת, ואני משתאה בתוכי מהאומץ שיש לבחורה, עד שאני רואה את המבטים שהיא מגניבה לכל הצופים. מבטים פגיעים ורגישים. חוששים על כבודה.

"תרימי את זה מיד! הרגע! נו! עכשיו!!!" אהה. זו היתה צעקה שלא מן המניין, וגם יעלי מתקרקעת.
היא מרימה את המכסה בהבעת גועל, ואני יודעת שהסיפור רק התחיל.

ועכשיו, הנה זה בא.

'מצחיק בקושי.' אני רוצה לומר לה, 'את זו שהתחצפת פה לאבא. כן? אפשר לחשוב מה ביקשו ממך! ומה כבר קרה! צעקו עלייך! ביזו את כבודה של הנסיכה!! וככה את מתייחסת לזמן שפיניתי לך ברצון טוב כלכך? יפה מאד באמת.'
רוצה, ושותקת.

מכירה את יעלי שלי.

מלאת רגש ועדינה, אצילית אפילו, ותמיד כנה. לא הילדה שתצעק זאב זאב בשביל הרייטינג.

ומכירה גם אותי.
כדור עגול וכבד מתיישב לו יפה מעל הסרעפת שלי.
אין לי כח, השם.
אין לי כח להיות עכשיו טובה ומכילה, ולשמוע אותה ולהקשיב, ולהסביר בעדינות ובנחישות שקטה.

אין לי כח לנסות, ולהיתקל בבאנגים קולניים בגבולות הפנימיים שלי,
והנה הם כבר כאן, אומרים את דברם.

המחסום הראשון משלב ידיים באטימות, משקפי שמש על אפו.
אל תתייחסי. שטויות. היא לא באמת מתכוונת לזה.
אני מסובבת אותו בעדינות לאחור, ומסתכלת ליעלי בעיניים.

"נעלבת שאבא כעס עלייך?"

"כן!" הכעס מנסה להסתיר את העלבון הצורב, אבל שתי דמעות שפותחות את הזרם, הורסות לו את ההצגה.
"כולם הסתכלו עליי! למה צריך לצעוק עליי לפני כולם?"

השני שמצטרף שורק בבוז. והציניות שבקולו כמעט ומדביקה אותי.
כוולללםם! אפשר לחשוב שביזו אותך בכיכר העיר!
שששה! אני מהסה אותו, מושיטה יד ליעלי.

אבל יעלי לא רוצה. משיכת כתפיים היא כל מה שהיא מוכנה לתרום לשיחה הנלבבת הזו. ואחרי רגע גם את המשפט הבא:
"לא בא לי להיות פה! לא רוצה להיות בבית הזה. אני הולכת!"

תעמידי אותה במקום עכשיו! כועס הבא בתור. והעשן שיוצא לו מהאוזניים מפחיד אפילו אותי.
תראי לה את הכיוון! מאיפה היא מביאה את הדיבורים האלו? ועוד ככה לדבר על אבא עם אמא?
הוא מאגרף את כפות ידיו, מנסה לשלוט ברעד שתקף אותו, ולהשתלט על החרדה.
אני נושמת איתו ביחד שלוש נשימות עמוקות, ומנחה אותו לתרגל יוגה.

"לבד? לאן?"
פתאום השם נותן לי מתנה, ויש שקט מכל הכיוונים. כל המחסומים שלי עומדים בפריז, ונמרחים על הקירות כמו רקע.

"לא יודעת. החוצה. כן. לבד." נוקשה ומריר.

"טוב, מותק. תלכי." אני אומרת לה. "אבל תשמרי על עצמך. כן? ורק פה ברחוב." אני מלהגת לי, כאילו מדובר בארבע אחר הצהריים ולא בתשע ארבעים בערב.

מה את חושבת שאת עושה?? מרכז השליטה שלי מתעורר לחיים, ואני משכיבה אותו לישון בחזרה. משהו בי רגוע ויודע שהכל יהיה בסדר.

"ברור" ככה יעלי, ואני רואה שהתנוחה שלה כבר טיפטיפה רפויה.
היא מתקרבת לדלת הבית, והשם שולח לי עוד מתנה, אז אני לוקחת.

"מתי את חוזרת, בובה?" אני שואלת באגביות נעימה, ויעלי מושכת שוב בכתפיה, כמה שהתנועה הזו אחרת עכשיו.
"לא י'דעת".

"רבע שעה תספיק לך?" שוב השאלה שקטה, ואני מביטה אל תוכי, משתאה מהיעדר המתח.

"נראה לי שכן." פינג.

"יש לך שעון?" פונג.

"אני אקח." פינג.

"טוב. תשמרי על עצמך." פונג. ומתנה אחרונה חביבה נוחתת היישר אל לשוני. "את בטוחה שאת רוצה לצאת לבד?"

יעלי מתלבטת רק לשבריר של רגע.

"אממ... לא. את יכולה לבוא איתי, אמא?"

"תסדרי פה צ'יק צ'ק את המטבח, ואני אבדוק מה התוכניות של אבא," ככה אני, ויעלי ממהרת למטבח.

"יש לי פה הזמנה חשובה לשיחה אישית בתוך טיול פרטי," אני קורצת לבעלי בשובבות, ויעלי נדרכת מבלי משים.
"זה מתאים לך?"

אבא מסתכל על יעלי, ויעלי מסתכלת על אבא.
חוט של מתח חוצה את פניה.
"לכו לחיים ולשלום!" הוא מכריז, והיא נושמת לרווחה.
"ונא לרשום נקודות חשובות! אני רוצה לשמוע הכל אחר כך!" הוא מנופף למולה באצבעו, ויעלי מרשה לעצמה לצחקק, מידרדרת את המדרגות במהירות, ידה בתוך ידי, אל החושך והאויר הליילי המלטף.


אם הגעתם עד כאן, מרגישה בנוח לבקש ביקורררתתת!!!
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
כ"כ נפלא. קודם כל התוכן. (זה ככה גם במציאות או רק בסיפורים).
אמנות הרגש צועקת את עצמה מתוך השורות, והיכולת לראות את העשן שיוצא מהאוזניים של הזה השלישי.
הכתיבה נפלאה ועם הרבה טעם ונגיעה.

הנאה צרופה.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אני יודעת שאני גולשת,
אבל לא מצליחה לשתוק.
אבל קלעת לדעת גדולים בעניין, מידיעה או שלא,
על עניין הוויסות מול הילד.

שבסיטואציה שמעוררת התנגדות טבעית, (כמו שהרגשת כשהיא אמרה שהיא רוצה ללכת מהבית)
התנגדות בפועל, זה להאכיל את הריקוד.

וויסות, ותגובה לא צפויה, שמתייחסת רק לעצם הנאמר, בלי הרקע העומד מאחורה, עוצר את הריקוד.
שאפו.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כ"כ נפלא. קודם כל התוכן. (זה ככה גם במציאות או רק בסיפורים).
אמנות הרגש צועקת את עצמה מתוך השורות, והיכולת לראות את העשן שיוצא מהאוזניים של הזה השלישי.
הכתיבה נפלאה ועם הרבה טעם ונגיעה.
תודה רבה!
זה יפה.
מאד.
כתיבה מעולה. מרתק.
מתאים לסוג המיילים של רשימות התפוצה. שורות קצרות עם הרבה אנטרים. וגם זה שהכל פרוס וברור.
מאד נהניתי.
תודה!
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אשמח מאד לקבל ביקורת ממי שמוצא כזו.
כתבתי גם את החלק השני של הסיפור הזה והייתי רוצה לשכתב אותו לאור ביקורות בונות לפני שאני מעלה.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יש חיה כזו?
והאם בתור סתם סיפור הוא לא מתאים?
הוא לא כל כך 'סתם סיפור' כי זה יותר מדי ברור ומבואר. בתור 'סתם' הוא יאבד מעצמו קצת. לדעתי כמובן.
חושבת שהייתי מחפשת מגזין כלשהו לאמהות או משהו דומה. אולי דיגיטליים יש משהו מתאים.
וביקורת, אם נורא דחוף לך: נהוג היום לגמור ציטוט במרכאות ואחר כך הנקודה או הפסוק. כשהם מחוץ למרכאות ולא בפנים.
וגם השורות הנטויות - המחשבות. מספיק שזה נטוי, לא צריך גם מודגש.:rolleyes:
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מספיק שזה נטוי, לא צריך גם מודגש.:rolleyes:
תודה. השתמשתי בהדגשה הכפולה רק במקומות שהמחסומים שלי דיברו, אבל אראה אם נוח לי בלי זה.

יש קצת הרגשה בסיום, של שיטת המקל והגזר.
את זה לא כל כך הבנתי.
לא מול האבא אמורים ליישר את ההדורים?
אכן. העניין נשאר ביניהם, מקווה שזה יהיה ברור בעזרת השם בהמשך שאעלה.
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
חייב להוסיף.
בניגוד,
הפוסט הזה מכיל תועפות של הבנת הנפש העצמית, כמו שאמר מישהו 'חבית חומר נפש'.
הניתוח הבריא של תכונות הנפש בצד המספרת, ובמקביל, שום נסיון לשטח את רגשות הילדה, נדיר.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
טוב, זה פשוט מקסים. ותודה על זה. וכיף לה שיש לה כאת אמא.
האיזון הזה. ברגעים הכל כך בנאליים כל כך חשוב.
הביקורת היחידה שיש לי. היא בחלק הזה.
"אממ... לא. את יכולה לבוא איתי, אמא?"
זה כבר נמצא על רקע מקסים. של אמא שכבר בעבר לא ענתה את מה שהיה לה באינסטינקט. וילדה שיודעת שאמא תבין אותה.
אני חושב שבמקביל לסיפור המצוין הזה (שאני רוצה לשמור אותו אצלי ברשותך להדרכת הורים) צריך גם לספר מה קורה לאמא (או לאבא) שהיום פעם ראשונה שתקה. והילדה עונה, "לא צריך טובות אני אצא לבד".
או כשקורית הסצנה הזו:
ויעלי נדרכת מבלי משים
היא מתנפחת (או הוא) ואומרת.
"עזבי אמא" אני אלך לבד. או אבא שיענה "לא חושב שצריך לתת לה ככה לדבר"
וכו' וכו'. כי הסיטואציה שאת מעלה היא הסיטואציה האמיתית. והיא חייבת להיכתב. אבל הסיטואציה הבעייתית זה שבסוףזה לא מסתדר..
ושוב אני מאוד אוהב את התהליך כולו. לא הייתי מחסיר ממנו פרט. ומחכה כמובן להמשך.
(עשית לי חשק לכתוב..)
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תודה רבה!
ובמיוחד על ההשקעה בביקורת. האמת שפשוט סיפרתי את מה שקרה במציאות. ויכול להיות שלפני פירסום היה צריך לכתוב עוד קצת היסוס או "התנפחות". (הבנתי נכון שההתנפחות וההתנגדות חסרים בסיפור הזה עצמו? או שהיה טוב לכתוב סיפור על הפעם הראשונה? אשמח לדעת)

במציאות זה לא מוזר לי, כי ראיתי כבר שמרגע שאנחנו מניחים בצד מחשבות קונספירציה על מניפולציות שכביכול הילדים מפעילים, הם מוותרים על משחקי הכבוד של ההתנפחויות וכו'. אז זה לא מוזר, רק מפעים.

כתבתי את זה מתוך ההתפעמות העמוקה ממה שקרה שם. תחושה שאוחזת בי כל פעם מחדש, עם גל ענק של הכרת הטוב להשם על זה. כי באמת, אנחנו יכולים לעבוד עבודה נפשית שנים, והמתנות הגדולות, הפתחים המשמעותיים שייפתחו, באים כמו נשיקות משמים.

בכל מקרה בעזרת השם אעלה יותר מאוחר את ההמשך, ובו גיליתי יותר על מה שמתרחש אצלי בפנים, כך שנראה לי יאזן את המושלמות יתר שעולה כאן.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
יש חיה כזו?
והאם בתור סתם סיפור הוא לא מתאים?
מתאים! בהחלט!
פשוט הזכיר לי קצת את הספר של שרי וולך ולאה פריד, "הייתי פעם ילד", נדמה לי שקוראים לו.
אבל הסיפור שלך כתוב ברמה ספרותית משובחת יותר, לדעתי.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
נהוג היום לגמור ציטוט במרכאות ואחר כך הנקודה או הפסוק. כשהם מחוץ למרכאות ולא בפנים.
בתור עורכת לשון - זה לא נכון. יש שתי גישות בעניין, ואני אישית חושבת שהגישה של סימני פיסוק בתוך המרכאות נכונה יותר (וכך אני כותבת ומתקנת תמיד).
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בתור עורכת לשון - זה לא נכון. יש שתי גישות בעניין, ואני אישית חושבת שהגישה של סימני פיסוק בתוך המרכאות נכונה יותר (וכך אני כותבת ומתקנת תמיד).
אוי.
תודה שעדכנת אותי.
לי זה ממש הורס את הקריאה.
וגם רוב הספרים והחומרים כתובים כמו שכתבתי, אז למה לעשות הפוך? רק כי זה מרגיש נכון?
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אוי.
תודה שעדכנת אותי.
לי זה ממש הורס את הקריאה.
וגם רוב הספרים והחומרים כתובים כמו שכתבתי, אז למה לעשות הפוך? רק כי זה מרגיש נכון?
לי אישית זה מציק שזה כך. ולא נראה לי שרוב הספרים שאני קוראת כתובים לפי הגישה של סימני פיסוק מחוץ למרכאות...
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לי אישית זה מציק שזה כך. ולא נראה לי שרוב הספרים שאני קוראת כתובים לפי הגישה של סימני פיסוק מחוץ למרכאות...
אני בטוחה לגמרי שרוב הספרים ולא רק ספרים כתובים כך.
תני לי שמות של כמה ספרים או עיתונים לפי השיטה של פיסוק בתוך המרכאות. בינתיים מכירה רק את הספרים של בתיה ענה.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני לא בטוחה, אבל נראה לי שיש הבדל מה התפקיד של הציטוט בתוך המשפט. בחלקים מסויימים באמת ראיתי שפיסקתי לא נכון, כמו פה-
"תסדרי פה צ'יק צ'ק את המטבח, ואני אבדוק מה התוכניות של אבא," ככה אני, ויעלי ממהרת למטבח.
ופה-
"יש לי פה הזמנה חשובה לשיחה אישית בתוך טיול פרטי," אני קורצת לבעלי בשובבות, ויעלי נדרכת מבלי משים.
אבל נראה לי שהפסיק פה פשוט מיותר ולא צריך לבוא גם אחרי המרכאות.
ואילו פה-
"טוב, מותק. תלכי." אני אומרת לה.
חשוב לי מאד להשאיר את הנקודה בפנים, כי היא נותנת את המנגינה לציטוט, מה שלגמרי לא יקרה אם היא תהיה בחוץ-
"טוב מותק, תלכי". אני אומרת לה.
זה גם נראה לי לא תקין ככה.
@מ. י. פרצמן מה אומרת? (כנסי בראש)

אגב, רק אצלי הפסיקים נדבקים למילה שלהם בשעות האחרונות? או שזה בעיה בתצוגה של האתר? הם נראים אצלי כמו איזה זנב של האות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה