כמה מקובל שההורים נותנים בשביל דירה לזוג הצעיר?

מצב
הנושא נעול.

טילון

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
כאן:

ואנא במימרא ובסיעתא דשמיא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס ואכלכל ואסובר ואכסה יתיכי, כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקירין וזנין ומפרנסין ומכלכלין ומסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא. ויהיבנא ליכי מוהר [בתולייכי/?] כסף זוזי [מאתן/מאה] דחזי ליכי. ועליי מזונייכי וכסותייכי וספוקייכי ומינדע יתיכי כאורח כל ארעא.
לא הצלחתי להבין למה זה שאשה מסכימה ושמחה לפרנס, ומוכנה לחיות ברמת חיים נמוכה על מנת שבעלה יוכל לשבת וללמוד אומר שהוא גם יכול לדרוש מההורים שלה לקנות לו דירה.
אני שייכת למגזר שבו מוקירים את האברכים ומעריכים אותם (אבל אין לחץ להיות אברך, וזה כן מקובל לצאת לעבוד למי שקשה לו), אבל אין דרישות מההורים. כל אחד נותן כפי רצונו ויכולתו. ויש גם כאלו שלא נותנים. ועוד לא שמעתי על שידוך שנשבר בגלל זה. כן מכירה משפחות של אברכים שלא חולמות על קניית דירה, אבל הבעל יושב ולומד בהתמדה.
נכון, דירה זה מנוחת הנפש, דירה זה אומר שלא צריך להיטלטל משכירות לשכירות, אבל למה ההורים צריכים לקרוע את עצמם ולהתחייב על סכומים שאין להם מאיפה לשלם בשביל "מנוחת הנפש" של החתן?
בשביל התורה צריך להקריב. ומי שלא יכול להקריב את המחיר של לגור בשכירות בשביל ללמוד תורה- לדעתי "לא שווה" את הסכום שהוא דורש...
 

טוליפ לבן

משתמש מקצוען
כאן:

ואנא במימרא ובסיעתא דשמיא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס ואכלכל ואסובר ואכסה יתיכי, כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקירין וזנין ומפרנסין ומכלכלין ומסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא. ויהיבנא ליכי מוהר [בתולייכי/?] כסף זוזי [מאתן/מאה] דחזי ליכי. ועליי מזונייכי וכסותייכי וספוקייכי ומינדע יתיכי כאורח כל ארעא.
בעצם, אני לא בטוחה שהבנתי למה הכוונה.
אפשר הסבר?
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
התלבטתי רבות אם להכנס כאן לענין התורני, כי אני חושב שאין זו הבמה המתאימה לכך. אבל לאחר קריאת מספר הודעות באשכולות השונים חשתי צורך לכתוב לפחות בקיצור, ואבקש ממנהל הפורום להחליט אם להכניס את הדברים.

על פי הלכה אסור לאדם לתת או להתחייב דבר שמביא אותו לידי עניות בדרך הטבע. וכפי שכותב רש''י בסנהדרין (סד) על הפסוק "אפס, כי לא יהיה בך אביון" – "לאזהרה אתא, כלומר: אפס וחדל וכלה עניות ממך". היינו שיש אזהרה מן התורה לעשות מעשה המביא עצמו לידי עניות בדרך הטבע.

וכך הוא לשונו הזהב של הרמב''ם בענין זה: "לעולם לא יקדיש אדם ולא יחרים כל נכסיו, והעושה כן עובר על דעת הכתוב, שהרי הוא אומר מכל אשר לו ולא כל אשר לו, כמו שבארו חכמים, ואין זו חסידות אלא שטות, שהרי הוא מאבד כל ממונו ויצטרך לבריות, ואין מרחמין עליו, ובזה וכיוצא בו אמרו חכמים חסיד שוטה מכלל מבלי עולם, אלא כל המפזר ממונו במצות אל יפזר יותר מחומש, ויהיה כמו שצוו נביאים מכלכל דבריו במשפט בין בדברי תורה בין בדברי עולם, אפילו בקרבנות שאדם חייב בהן הרי חסה תורה על הממון ואמרה שיביא כפי מסת ידו, קל וחומר לדברים שלא נתחייב בהן אלא מחמת נדרו שלא ינדור אלא כראוי לו שנאמר איש כמתנת ידו כברכת ה' אלהיך אשר נתן לך.

וזה לשון החינוך (קכג): ואם הוא עני והביא כשבה או שעירה, לא יצא ידי חובתו. והטעם, לפי שאחר שריחם אליו הקל יתברך עליו, ופטרו בכך, אינו בדין שידחוק עצמו להביא ביותר ממה שתשיג ידו. ובזה יקנה כל מבין עצה, לבלתי עשות הוצאות ביותר מן הראוי לו לפי ממונו, עד כאן לשונו.

ואף על פי שאמרו חכמים "לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם וישיא בתו לתלמיד חכם", ההלכה היא כפי שנכתב בשולחן ערוך סב: "לעולם ישתדל אדם לישא בת תלמיד חכם ולהשיא בתו לתלמיד חכם", ולא מעבר לכך (ראה להורות נתן פז, מנחת אשר ויצא, עין אליהו יומא, התעוררות תשובה ג). ואפילו לפי פשטות דברי הגמרא, כתוב רק שימכור מה שיש לו, ולא שיתחייב מה שאין לו.

ובפרט כאן שדנים בנושא ציבורי, הרי מצאנו שחכמים תיקנו תקנות להקל על העניים, ואף ביטלו לפעמים מחמת כן קיום מצוה לפי שעה, כמו שמבואר בפוסקים לגבי דגים לשבת שנמכרו ביוקר, שביטלו חכמים מחמת כן אכילת דגים בשבת לפי שעה כדי שירדו המחירים, ולא אמרו שימשיכו לקנות ויסמכו על הנס. ובמקומות רבים חייבו חכמים את העשירים לנהוג כעניים, כדי שלא לבייש את מי שאין לו, כמו שמבואר בגמרא מועד קטן כז. וידוע שגם לאורך הדורות תקנו תקנות כאלו, כמו שמוזכר בפנקס ועד ארבע ארצות ועוד

אני לא פוסק הלכות, רק רציתי להראות שהדבר אינו פשוט כלל וכלל.
 

א.ר.ז.

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
לכל המדברים על 'לדרוש' ו'לשחוט'.
כמתעסקת בשידוכים, ונפגשת בשני הצדדים בתחום הכספי, הרי כשאני מציעה לאם הבחור הצעה מצוינת, אבל עם הצעה כספית נמוכה, שתאלץ אותם להתחייב יותר / שתאלץ את הזוג להתחייב יותר. / לגור במרחק. / להתחיל את החיים עם נתוני פתיחה נמוכים יותר / וואטאבר...

ובמקביל, יש להם עוד שלוש הצעות לפחות עם דירה שלמה במרכז, או מתקרב לזה.
למה שתבדוק תחילה את ההצעה שתדרוש מהם יותר כספית?

אתם הייתם עושים אחרת?
ודאי שניגשים להצעה המוגשת עם הכסף, בודקים את הקרן ורק אם אין התאמה לרמה הרוחנית / אישיותית אז ממשיכים הלאה.
לא הולכים להצעה שלא מתאימה רק בגלל הכסף שאיתה. כן?
כן הולכים לבדוק אותה קודם.
מה לא ברור?


ולרוב מדובר על ביקוש והצע.
[ולא על 'דרישה' ו'שחיטה'. כמו שנטחן פה עד דק באשכול.]
יש הרבה יותר בחורים טובים מבחורות טובות. זהו נתון.
ממילא, תמיד יהיו אלו שיתנו סכומים הזויים כדי 'לזכות'. ותמיד יהיו אלו שיכנסו לגלגל הבלתי אפשרי הזה, כדי גם 'לזכות'.
ובהסתכלות הזו, כי מי שלא תופס - מפספס, הם יוסיפו עוד כח לסיבובו ההיסטרי של הגלגל.


אבל למה לקרוא לחתן 'שוחט' אם זה מה שהשווער הציע מלכתחילה, עוד טרם הכירו בכלל? הוא בא לדרוש ממנו?
היו מספר הצעות, והורי החתן דנן החליטו, בשכל ישר, לבדוק תחילה את ההצעות שידרשו מהם הכי פחות, ויתנו לבן שלהם הכי יותר.
מי הכריח את השווער להכנס לשורה הזו של ה'נשחטים בקודש'?

רק מה, שמדובר בגלגל סובב.
אם יש את אלו שמציעים את הסכומים ההזויים, תמיד יהיו אלו שיהרגו את עצמם כדי להתחרות בהם.
וכשיש כאלו הצעות שמסתובבות, יהיו את הבחורים שיצהירו כי על פחות מ.. הם לא שומעים.

פראייר מי שנותן.
אבל הוא פראייר שאי אפשר לדון אותו.
[רק לחשוב על הורים שבתם ממתינה בבית, והצעה אחר הצעה יורדת כי 'הם לא נותנים מספיק'.]
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה

מתכנתת - בהתהוות...

משתמש פעיל
אבל למה לקרוא לחתן 'שוחט' אם זה מה שהשווער הציע מלכתחילה, עוד טרם הכירו בכלל? הוא בא לדרוש ממנו?
היו מספר הצעות, והורי החתן דנן החליטו, בשכל ישר, לבדוק תחילה את ההצעות שידרשו מהם הכי פחות, ויתנו לבן שלהם הכי יותר.
מי הכריח את השווער להכנס לשורה הזו של ה'נשחטים בקודש'?
כל מילה.
תודה שהצגת את המצב כמו שהוא,
בלי פרשנות ודעה אישית.
איפה היית עד עמוד 20....
 

בשעות הקטנות

משתמש מקצוען
המשתמש נחסם
יש הרבה יותר בחורים טובים מבחורות טובות. זהו נתון.
תיארת יפה את המציאות הכואבת.
וכמו שכתבתי באשכול אחר: לא משנה הטרמינולוגיה: ההורים פרייארים, הבחורים "דורשים", היצע-ביקוש.
מה שמשנה, שכציבור נדרש מאתנו לעצור את הגלגל הזה.
כבר כמה פעמים תוך כדי קריאה פה של הדברים, אני נזכרת במשל, על אותו אדם שישב באוניה ויצר חור בדופן האוניה שבחדרו. בחוסר שימת הלב שלו, הוא הטביע את האניה כולה.
לכן, צריך שמשהו יגלה אחריות, ויפעל לעצור את אלו שיוצרים את החור, כי זה מטביע פה אותנו, כציבור.

ולא יפה מצידי להיתפס רק למשפט אחד מכל הנאמר.
אני לא הייתי מגדירה את זה: יותר בחורים טובים מבחורות טובות.
אלא, שיד הבחור על העליונה.
הוא יקבל שלוש הצעות עם דירה במרכז, וכל שיהא עליו לעשות זה רק "לבחור".
לעומתו, הבחורות צריכות להעלות את המחיר ולהציע יותר, כדי לזכות לקבל הצעות של "בחורים טובים".
ולא ניכנס לדיון האם בחור טוב מסתכם ב: שם הישיבה ושם המשפחה או שצריך לשם כך גם נתונים נוספים.
(וכמובן!!! בלי הכללה! כמובן שישנם בחורים מצוינים ואיכותיים. אני מתכוונת לאלו שפחות).
 

יכין

משתמש פעיל
וגם, נכון שיש כמה ראשי ישיבות בודדים ממש שמדרבנים את תלמידיהם לדרוש..
לצערי לא בודדים כלל.
אחד השידוכים שעזרנו לקדם. הבחור התייעץ עם ראש הישיבה (ישיבה מובילה !) לגבי 2 הצעות. השאלה לא היתה על כסף כלל אלא על סגנון.
ראש הישיבה אמר: איך אני יכול להמליץ לך על ההיא אם היא נותנת רק 400! (זה היה לפני 8 שנים) ברור שעדיף את ההצעה עם סידור מלא.
בסופו של דבר הורי הבחור דווקא כיוונו אותו לשידוך הראשון שנתנו "רק" 400 כי היה נראה מתאים יותר מבחינת האישיות. (שגם זה סכום הזוי בעיני)
בחור זה יושב ולומד עד היום לעומת חבריו..
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הקלאסי הספרדים נותנים 150 200 אשכנזים בין 350ל600
ממש לא קלאסי לגבי הספרדים. בגדול נותנים מה שהם יכולים ואפשר גם לראות משפחות שבהן צד החתן נתן יותר כי פשוט יכלתו היתה גבוהה יותר.
יוצאים מן הכלל הן חלק מהבחורים שלומדים בישיבות אשכנזיות וסבורים שבשל כך הם שווים את משקלם בזהב. לפעמים זה עובד להם (מול משפחות עשירות) ולפעמים לא.
 

יכין

משתמש פעיל
שאשה מסכימה ושמחה לפרנס
עוד סוגיה לא פתורה וכואבת.
לא כל הנשים מסוגלות אכן גם לעבוד משרה מלאה וגם ללדת\לגדל\לטפח\לבשל- אבל היום זה סטנדט של דרישה.
מי שלא עומדת בדרישה היא לא נורמאלית!
חלק מהנשים לא מתנדבות החברה מנדבת אותם!
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
עוד סוגיה לא פתורה וכואבת.
לא כל הנשים מסוגלות אכן גם לעבוד משרה מלאה וגם ללדת\לגדל\לטפח\לבשל- אבל היום זה סטנדט של דרישה.
מי שלא עומדת בדרישה היא לא נורמאלית!
חלק מהנשים לא מתנדבות החברה מנדבת אותם!
ולא כל הגברים מסוגלים למצות את עצמם רק ב.. וכו'
חלק מהגברים לא מתנדבים החברה מנדבת אותם.
 
נערך לאחרונה ב:

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עוד סוגיה לא פתורה וכואבת.
לא כל הנשים מסוגלות אכן גם לעבוד משרה מלאה וגם ללדת\לגדל\לטפח\לבשל- אבל היום זה סטנדט של דרישה.
מי שלא עומדת בדרישה היא לא נורמאלית!
חלק מהנשים לא מתנדבות החברה מנדבת אותם!
ומי שכן מסוגלת מקבלת הכרה בהתנדבות שלה מהחברה שלנו? אין עליה ביקורת מכל כיוון?
אם היא לומדת מקצוע טוב כדי לפרנס בכבוד - היא קרייריסטית רח"ל.
אם היא לומדת מקצוע לא מספיק רווחי- איך היא רוצה לפרנס בית של תורה? אתמהה!
אם היא יוצאת מוקדם כדי להגיע מוקדם- היא טורדת את מנוחת הנפש של בעלה המסכן שמגיע לכולל ולא מספיק מרוכז!
אם היא יוצאת מאוחר- אכפת לה יותר מהעבודה ולא מהבית והילדים. תאוות בצע!
אם היא קוראת לעצמה מפרנסת יחידה- היא משתלטת על ניהול הבית ולוקחת לבעלה את הכתר. העול הוא שלו! את רק קבלן משנה!
אה, ואני אשת אברך שב"ה שייך לזן שמוקירים את נשותיהם שלקחו מהם את עול הפרנסה.
(ואת כל האמירות הנ"ל לא בדיתי מדמיוני. רובן נכתבו פה באשכולות שונים).
 

טילון

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
עוד סוגיה לא פתורה וכואבת.
לא כל הנשים מסוגלות אכן גם לעבוד משרה מלאה וגם ללדת\לגדל\לטפח\לבשל- אבל היום זה סטנדט של דרישה.
מי שלא עומדת בדרישה היא לא נורמאלית!
חלק מהנשים לא מתנדבות החברה מנדבת אותם!
זה כבר נושא לאשכול אחר (שיהיה בסיכון גבוה למחיקה).
בכל מקרה, כפי שכבר כתבתי- אני שייכת למגזר שבו בכלל לא מובן מאליו שהבעל אברך מעבר לשנים ספורות, ולכן גם לא מובן מאליו שהאשה חייבת לפרנס, ואם היא לא רוצה בזה יש לה בעיה.
מצד שני- אחוז האברכים אצלנו מעל גיל 30 נמוך בהרבה בהשוואה לליטאים, ולחרדים בכלל.
מצד שלישי- מי שכן נשאר אברך זה לגמרי מתוך רצון שלו ושל אשתו.
מה עדיף? לא יודעת...
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
דוקא ממש לא נכון.
יצאו בעבר מס' מכתבים מגדולי ראשי הישיבות נגד ההתחייבויות הגדולות!.
אך כוחות השוק חזקים מזה. (וגם, נכון שיש כמה ראשי ישיבות בודדים ממש שמדרבנים את תלמידיהם לדרוש..)
הציבור שלנו הוא ציבור שמציית ב''ה לדעת תורה, וכאן יש מכתבים רבים מגדולי הדור, ואיך יתכן שלא מצייתים?
אלא השאלה איך המכתבים מוגשים לציבור,
כי אם זה מופיע פעמים בודדות במקומות צדדייים, הרי תמיד יהיה את אלו שיפלטו מילה פה מילה שם, שזה לא רציני, וזה בגלל זה ובגלל זה , והנה רב פלוני לא חתם, וההוא דוקא חושב הפוך וכו', ובסוף הכל מתמסמס
אבל אם הדברים מוגשים בעוצמה מאסיבית וממושכת, כמו בקמפיין בחירות, אז אין כמונו ל''ועשית ככל אשר יורוך''
 

מבט נוסף

משתמש פעיל
צילום מקצועי
הציבור שלנו הוא ציבור שמציית ב''ה לדעת תורה, וכאן יש מכתבים רבים מגדולי הדור, ואיך יתכן שלא מצייתים?

אבל אם הדברים מוגשים בעוצמה מאסיבית וממושכת, כמו בקמפיין בחירות, אז אין כמונו ל''ועשית ככל אשר יורוך''
לרגע חשבתי שנכנסתי לאשכול ישן נושן
כי אני הייתי מאד רוצה להסכים איתך
רק שבשביל זה צריך לעצום את העיניים חזק חזק בכל מה שקרה פה בארץ בשנה האחרונה (קורונה...)
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
עוד סוגיה לא פתורה וכואבת.
לא כל הנשים מסוגלות אכן גם לעבוד משרה מלאה וגם ללדת\לגדל\לטפח\לבשל- אבל היום זה סטנדט של דרישה.
מי שלא עומדת בדרישה היא לא נורמאלית!
חלק מהנשים לא מתנדבות החברה מנדבת אותם!
ממש לא אהבתי את הנוסח.
אישה לא עושה טובה לאף אחד בזה שהיא יוצאת לעבוד.
תפקיד המפרנס שייך לבעל.
האישה רוצה שיישב וילמד? שתצא לעבוד היא והוא יישב וילמד
אם זה לא מתאים ולא מסתדר שייחשבו מסלול מחדש.
לא נורמלי? סטנדרט? דרישה?
שוב מוסכמות.
כדאי שכל אחד יעשה מה שטוב לו ולמשפחתו ויתייעץ עם רבותיו
ולא מה נראה טוב בעיני השכן או החבר.
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ומי שכן מסוגלת מקבלת הכרה בהתנדבות שלה מהחברה שלנו? אין עליה ביקורת מכל כיוון?
אם היא לומדת מקצוע טוב כדי לפרנס בכבוד - היא קרייריסטית רח"ל.
אם היא לומדת מקצוע לא מספיק רווחי- איך היא רוצה לפרנס בית של תורה? אתמהה!
אם היא יוצאת מוקדם כדי להגיע מוקדם- היא טורדת את מנוחת הנפש של בעלה המסכן שמגיע לכולל ולא מספיק מרוכז!
אם היא יוצאת מאוחר- אכפת לה יותר מהעבודה ולא מהבית והילדים. תאוות בצע!
אם היא קוראת לעצמה מפרנסת יחידה- היא משתלטת על ניהול הבית ולוקחת לבעלה את הכתר. העול הוא שלו! את רק קבלן משנה!
אה, ואני אשת אברך שב"ה שייך לזן שמוקירים את נשותיהם שלקחו מהם את עול הפרנסה.
(ואת כל האמירות הנ"ל לא בדיתי מדמיוני. רובן נכתבו פה באשכולות שונים).
אלף לייקים
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  29  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה