דיון כמה אתם מוכנים להשקיע בכתיבת סיפור טוב?

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
במהלך השנים האחרונות אני לומדת על כתיבה ונחשפתי לכמות חומר עצומה שלא נגמרת (מבנה, נושא, דמויות, דיאלוג, בניית עולם, וכו' וכו')
ומניסיוני כרגע בבניית הסיפור שלי, לבנות עלילה לפי כללי כתיבה ותסריטאות זה תהליך ארוך וממושך (וגם מלא סיפוק)

מעניין אותי לדעת :
1. כמה מחברי הפורום כאן בונים את העלילות וכמה כותבים "ספונטאני"?
2. אם הייתם יודעים את כל הכללים מא' ועד ת', לכמה מכם הייתה סבלנות לשבת ולתכנן ולהשקיע בזה זמן?
זה נחוץ לדעתכם? עד כמה?
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
1. כמה מחברי הפורום כאן בונים את העלילות וכמה כותבים "ספונטאני"?

ספונטני.
הרבה פעמים בתחילת הסיפור אין לי מושג מה יהיה בסוף. אין ספק שזה מורגש, גם לרעה.

2. אם הייתם יודעים את כל הכללים מא' ועד ת', לכמה מכם הייתה סבלנות לשבת ולתכנן ולהשקיע בזה זמן?

מאוד מאוד הייתי רוצה.
אבל חשובה לי מסגרת חרדית (או וירטואלית פרטית).


בקיצור, איפה נרשמים וכמה עולה? לי זה עולה יותר!
 
נערך לאחרונה ב:

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
1. אני בונה מן תקציר/סיכום/ספוילר לפני שאני מתחילה לכתוב וכותבת ספונטני (מה שלפעמים גורם לעלילה להתהפך לגמרי). תוך כדי הכתיבה אני נוגעת בנושאים כגון אלו שציינת...
2. למדתי באיזה קורס מזורז שהשלב הראשון זה לכתוב (ספונטני) והשלב השני זה לעבור על מה שנכתב עם הכללים. כמובן כל אחד והשיטה שמתאימה לו, אני התחברתי לזה פחות או יותר (נוגעת בכללים אבל לא מתעכבת עליהם יותר מידי בשלב הראשון, לשלב השני עוד לא הגעתי אגב ;)).
 
נערך לאחרונה ב:

הזגג

משתמש פעיל
תודה על הדיון החשוב.

תשובותיי כדלהלן:

1. כותב ספונטאני
הרבה פעמים בתחילת הסיפור אין לי מושג מה יהיה בסוף.
אני נהנה מאי הוודאות - מה שגורם גם לי להיות מופתע מהתוצאה.
אין ספק שזה מורגש, גם לרעה.
לא חושב שאצלי זה מורגש לרעה - אבל לא ניסיתי אופציה אחרת.
2. אם הייתם יודעים את כל הכללים מא' ועד ת', לכמה מכם הייתה סבלנות לשבת ולתכנן ולהשקיע בזה זמן?
זה נחוץ לדעתכם? עד כמה?
כשאדע עד כמה הכללים נחוצים/טרחניים, אוכל להביע דעה.
בינתיים מניסיון אישי - כתיבה לפי הכללים, חשובה בעיקר לקוראים שמתמצאים, והם לא הרוב...
אבל חשובה לי מסגרת חרדית (או וירטואלית פרטית).
 

הזגג

משתמש פעיל

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני מכיר את הכללים, אפילו למדתי.
אבל כשזה מגיע לכתיבה בפועל אני כותב ספונטאני
לרוב אני לא יודע בכלל מה תהיה העלילה.
זה כמו בלון שמתנפח, וחושף עוד ועוד חלקים מהכיתוב שעליו.
אני באופן מעשי 'קורא' את העלילה תוך כדי הכתיבה..
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מאוד מאוד הייתי רוצה.
אבל חשובה לי מסגרת חרדית (או וירטואלית פרטית).


בקיצור, איפה נרשמים וכמה עולה?
אז זהו, שחשבתי להקים קבוצת כתיבה (קבוצה של כותבות שלומדות יחד כתיבה ובונות את הסיפורים שלהן יחד)
רציתי לבדוק כמה יהיה לזה ביקוש.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בינתיים מניסיון אישי - כתיבה לפי הכללים, חשובה בעיקר לקוראים שמתמצאים, והם לא הרוב...
כשמשהו בסיפור לא "עובד" - אז קוראים מתמצאים ממציאים כלל שמסביר את זה.
המילה כלל וכתיבה לא מתחבר אצלי בכלל.
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
את צודקת ברמת העיקרון.
אבל כמו במוזיקה - צריך ללמוד כדי שיהיה סיכוי טוב יותר ליצור משהו ש"עובד".
וצריך לפעמים ללמוד את ה"כלל" כדי לדעת איך והיכן אפשר לשבור אותו.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אבל כמו במוזיקה - צריך ללמוד כדי שיהיה סיכוי טוב יותר ליצור משהו ש"עובד".
אפשר לרכוש ידע על מבנים והמשמעויות שלהם. לא כללים.
זה ההבדל בין: "אל תעשה את זה." לבין: "אם תעשה את זה, סביר שזו תהיה התוצאה. האם זו התוצאה שרצית?"
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
1. כמה מחברי הפורום כאן בונים את העלילות וכמה כותבים "ספונטאני"?
בונה עלילה, ורק כשיש לי קו ברור מתחילה לכתוב. במקרים נדירים בונה עלילה רק עד אמצע הסיפור (כלומר, הסתבכות ללא פיתרון, או פיתרון חלקי), אחרי כתיבת החלק הראשון עוצרת להמשך תכנון ואז ממשיכה.
כמובן שתוך כדי כתיבה יש הפתעות ושינויים, ובמקרים רבים העריכה משנה לחלוטין את הסיפור, עד שקשה לזהות את המקור.
2. אם הייתם יודעים את כל הכללים מא' ועד ת', לכמה מכם הייתה סבלנות לשבת ולתכנן ולהשקיע בזה זמן?
כתיבה היא דבר כיף, ובדברים כיפיים - אני משקיעה זמן.
עבורי זה בדיוק כמו שיש סבלנות להכין ארוחה מושקעת וטעימה, כיוון שהיא טעימה.
זה נחוץ לדעתכם? עד כמה?
לדעתי התשובה תלויה בכותב. ישנם כותבים שזה נחוץ להם, וישנם שפחות. במיוחד ש:
כמו במוזיקה - צריך ללמוד כדי שיהיה סיכוי טוב יותר ליצור משהו ש"עובד".
גם את המוסיקה יצר מישהו, וניתן ללמוד לנגן מהכלי עצמו, בלי שיעורים. זה ארוך יותר, מסובך יותר, ואולי גם יתן תוצאות טובות פחות (לדעת אנשים מסויימים). אבל זו דרך.
אישית, לא למדתי כתיבה מעולם בצורה מסודרת. קראתי ספרים והוצאתי מהם טכניקות. יתכן כי לימוד יתן תוצאה טובה יותר, או סיכוי טוב יותר שאהיה סופרת מקצוענית. אבל גם ללמוד לבד, או בדרך של ניסוי וטעייה - זו דרך. כל אחד ומה שמתאים לו.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אפשר לרכוש ידע על מבנים והמשמעויות שלהם. לא כללים.
זה ההבדל בין: "אל תעשה את זה." לבין: "אם תעשה את זה, סביר שזו תהיה התוצאה. האם זו התוצאה שרצית?"
נדמה לי שצריך להפריד בין כתיבה במובן הפשוט, כלומר: פיסוק, תחביר ושימוש נכון במילים כדי ליצור משמעות. לבין כתיבה במובן הרחב יותר, כלומר: בניית עלילה, דמויות ושימוש נכון ברגשות כדי להעביר מסר.
אם אני מבינה נכון, את מדברת על המובן הרחב יותר, ובו באמת הכללים הם דבר מאוד גמיש. מכנים אותם כללים, אך נדמה לי שזו פשוט הגדרה מחוסר ברירה. אין לזה הגדרה טובה יותר שתהיה מובנת לרוב הכותבים.
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם נסתכל על עולם התסריטאות (שעוסקים בעצם באותו הדבר - בניית עלילות וסיפורים) נראה שבתי ספר לתסריטאות מלמדים עם כללים מאוד מוגדרים. ואם נסתכל על התוצאות (סיפורים שנהנים לחוות שוב ושוב ושוב...) נודה שהם יודעים לעשות את העבודה.
יש לי ספר של אחד מגדולי המורים לתסריטאות (ברמה של רוברט מקי, רק יותר ברור ותכליתי), ושם הוא ממש נותן הוראות צעד אחר צעד (עכשיו תעשה את זה, אחר כך את זה...)
הסיפור שלי זינק בכמה דרגות מאז שהתחלתי לעקוב אחרי ההוראות שלו.

אז בואו נשדרג את שאלת הפתיחה:
כמה מכם היו מוכנים להשקיע בבניית העלילה באותה רמת השקעה שתסריטאים משקיעים בכתיבת התסריט שלהם?
 
נערך לאחרונה ב:

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אם נסתכל על עולם התסריטאות (שעוסקים בעצם באותו הדבר - בניית עלילות וסיפורים) נראה שבתי ספר לתסריטאות מלמדים עם כללים מאוד מוגדרים. ואם נסתכל על התוצאות (סיפורים שנהנים לחוות שוב ושוב ושוב...) נודה שהם יודעים לעשות את העבודה.
תומכת ברכישת ידע בפה מלא. חבל להתעלם מאלפיים שנות יצירה. השכלה זה חשוב, כדאי לנצל את זה אם זה מתאפשר. אבל אני מתנגדת לגישה של כללים, וזה לא סתם סמנטיקה. בעיני המצב שונה ממה שהצגת:

יש במאים שמעולם לא למדו תסריטאות וכתבו קלאסיקות. צ'ארלי צ'אפלין. האוורד הוקס שלא למד כמעט בכלל שומכלום והסרטים שלו הם מאסטרקלאס לתסריטאות (אם שואלים אותי). טרנטינו עזב את התיכון בגיל 15. ספייק ג'ונז שלא למד השכלה גבוהה, כנ"ל ריצ'ארד לינקלייטר. אלפרד היצ'קוק שלמד כל דבר מלבד כתיבה פחות או יותר. יש עוד יוצרים שהתמחו בנושאים אחרים כמו מדעי החברה או פילוסופיה: ווס אנדרסון ואני חושבת גם סטיבן שפילברג - לא למדו כללי כתיבה. יש עוד המון, זה רק חלק קטן מוויקיפדיה ;)

*למען הבהרה - אלו במאים שכתבו תסריטים זוכי פרסים ו/או שמוכרים כקלאסיקות (או סתם במאים-תסריטאים שהתחברתי לעבודה שלהם. גם זה שווה משהו. מה יש).

יש כלים שמועילים עבורך בו בזמן שהם הרסניים עבור מישהו אחר. אני למשל, סולדת מהוראות. כמו ש @נ. גל ציינה, כללים זה משהו שאפשר להשתית על אבני הבניין של השפה. זה פחות שייך לעולם היצירה. זה לא כלל עם יוצא מן הכלל. זה לא כלל בכלל. אם מצאת כלי שמקדם אותך, מצוין בשבילך ואני מקווה שזה יעזור לעוד אנשים רבים. זה עדיין לא כלל.
 
נערך לאחרונה ב:

יהודית מדר

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
האמת היא שכשאני למדתי כתיבה עיתונאית באופן פרטי (ממורה שהיום היא עורכת עיתון מוביל..)
היא אמרה לי כל הרעיון הוא לכתוב ולכתוב 4 שיעורים ודי.
ושהתחלתי ללמוד כתיבה בכללי לעומק התייאשתי והפסקתי בכלל...
אולי על הכיוון שמוסיף ידע מוסיף מכאוב..
 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תלוי אילו כללים... גם יש מהם שמשדרגים את הכתיבה וחשובים לכותב עצמו.

אפשר לרכוש ידע על מבנים והמשמעויות שלהם. לא כללים.
זה ההבדל בין: "אל תעשה את זה." לבין: "אם תעשה את זה, סביר שזו תהיה התוצאה. האם זו התוצאה שרצית?"
לזה בדיוק התכוונתי. תודה!
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אז זהו, שחשבתי להקים קבוצת כתיבה (קבוצה של כותבות שלומדות יחד כתיבה ובונות את הסיפורים שלהן יחד)
רציתי לבדוק כמה יהיה לזה ביקוש.
אשמח להצטרף.
מאמינה שיהיו עוד.
השתתפתי בעבר, וזכור לי לטובה.
(האתגר הדו שבועי כאן, קצת מזכיר)
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
כמה כללי יסוד בטוח ירימו את הכתיבה, אבל בגדול הכתיבה הספונטנית מעניקה חיות וזרימה שלרוב יהיו נעימים לקורא
יש לי ספר של אחד מגדולי המורים לתסריטאות
מעניין לדעת את שמו
אז זהו, שחשבתי להקים קבוצת כתיבה
באיזו מתכונת?
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
באיזו מתכונת?
הרעיון שלי היה ללמד חומרים בבניית עלילה בצורה מעשית מאוד ולפי הסדר שבו אמורים ליישם את זה תכלס. כך הסיפורים שלנו הולכים ונבנים תוך כדי התייעצות אחת עם השנייה, שיתוף וכו'
אבל אני עדיין מתלבטת אם זה יתאים לכולן.
כי כמו שאמרו כאן - יש כאלה שזה רק יגביל אותן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב:ג יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:ד יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:ה יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר:ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד:י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

אשליה אופטית • אתגר 48

לוח מודעות

למעלה