• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

שיתוף - לביקורת כאבי גב

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כשבקשו ממני לכתוב משהו על גב הכריכה של הספר, התפלאתי.
תמיד חשבתי שמי שכותב את זה זה המוציא לאור או איזה מבקר ספרותי עלום. זה מלחיץ קצת לכתוב על עצמך ועל כתיבתך.
אז התיישבתי לשרבט משהו, ומרוב מתח יצא לי מין קטע פואטי פילוסופי כבד, שכשהראתי אותו לעורכת האמנותית שלי (אשתי) היא עקמה את האף ואמרה שזה יפה אבל ממש לא מתאים לגב של ספר, צריך משהו קליל שמספר מה יש בפנים, וגם חובה - עד כמה שזה מביך- להלל את עצמך.
נורא נעלבתי, והתעקשתי להשאיר את זה ככה, אבל אחרי שעבר זמן ובדקתי גבים של ספרים אחרים הבנתי שהיא פשוט הצילה אותי.
זה היה ממש לא מתאים.
אז כתבתי משהו קליל, ושבחתי את עצמי עד בחילה ושלחתי לגרפיקאית.
אבל עדיין קטע הגב הראשון שכתבתי הסתובב חסר מנוחה אצלי בפנים התחבט ללא מוצא וגרם לכאבי בטן (או אולי כאבי גב), אשתי הציעה שאכתוב אותו בתור מבוא לספר, אבל גם האפשרות הזו נפסלה.
אין לקטע הזה ערך מי יודע מה. אבל אתם בטח מכירים את זה, כל דבר שיצרת דורש מימוש כלשהו, אחרת הוא חונק אותך.

בקיצור, זה מה שכתבתי שם:

___________________


יש מי שלוקח ספר ליד כדי לשכוח לרגע את המציאות הלא נעימה, מין בריחה שכזו.
יש מי שרוצה להזדהות עם גיבורים מדהימים או מאורעות יוצאי דופן כדי לטעום קצת ממה שלעולם לא יהיה לו, רגעים של דמיון.
יש שקורא להרחיב אופקים, להפיג שעמום, לספק סקרנות או כדי לא להיות היחיד שלא קרא את הספר שכולם מדברים עליו.

אבל יש שקוראים בשביל ללמוד על עצמם, לחוות את ישותם בסיפור, לגלות שלא רק להם יש את החולשות הקטנות, המאוויים הכמוסים, והחלומות הילדותיים.
ומאידך תעצומות נסתרות, כוחות חבויים ושאיפות גבוהות. ואיך שכל אלה מתערבלים בתהומות ספק, בחוסר אונים וחיפוש עצמי באפילה הגדולה.
ובקיצור כל מה שעושה אותנו למה שהננו, בני אנוש.

כולנו דמויות בתוך הספר הגדול של החיים, חלק מהעלילה המדהימה המורכבת והמקסימה שרק בורא העולם מסוגל לכתוב.

אפשר להביט בספר ולראות בו תמונות של עולמות רחוקים ומופלאים.
אבל כשאתה שותק ונותן לדפים הכתובים לצייר אותך...
זה כבר סיפור אחר.
 

ר' יעקב ישראל

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
נעתקו המילים!
חוויתי את עצמי ביניהם...
יישר כוח!
 

לא כמו כולם

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יפה ונכון ממש!!
אין כמו ספר טוב כדי לעבור קצת לעולם מקביל.

אבל...טוב שזה לא נכתב על גב של ספר
כי הייתי מהנהנת בהזדהות ומחזירה אותו למדף.

(ובגלל שאני מאותגרת כותרות ומאמנת את מוחי פה ושם בנושא
אז הייתי נותנת כאן את הכותרת "כואב לי הגב של הספר " 😏 )

על משקל הכלה הדומעת כי "נכנס לי 'חמותי' לעין" ....
 

לא כמו כולם

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ומהי התגובה כשקוראים את הגב העכשווי?
איך אני מוצאת את הנכתב על הגב העכשווי?
מה עם 'פחות או יותר' של דבורי רנד?
גם שם נכתב מעין גב כזה לספר.
דבורי רנד זה כבר מותג...
אני קוראת את הספרים שלה גם אם הכריכה והגב לא מושכים
מספיק שדבורי רנד כתבה אותו בשביל לפתוח אותו עם חיוך מצפה.

(למשל הכריכה של "הלוואי שתהיי" - לטעמי אנמית במיוחד
אם זה לא היה דבורי הייתי ממליצה לו על עירוי צבע בבית דפוס
ובוחרת משהו אחר לקריאה, אבל המציאות היא שהוא נרכש עבורי כמתנת יומולדת, לבקשתי...)
 

לא כמו כולם

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איזה יופי של כריכה!!
(ככה אני אוהבת. נקי אבל לא חיוור)
וקראתי בהחלט את כל הגב, נשמע יפה ומסקרן
וגם מעוצב בצורה שנעימה לקרוא ולא כטקסט ארוך ומנולוגי
ובעיקר הסיום....על העוגה.... חזק!

קראתי גם את הפרק הראשון , נשמע מסקרן וכתוב טוב ממש

בקיצוררר מוסיפה לי אותו לווישט ליסט

ושיהיה לכם הרבה הצלחות!!
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
איזה יופי של כריכה!!
(ככה אני אוהבת. נקי אבל לא חיוור)
וקראתי בהחלט את כל הגב, נשמע יפה ומסקרן
וגם מעוצב בצורה שנעימה לקרוא ולא כטקסט ארוך ומנולוגי
ובעיקר הסיום....על העוגה.... חזק!

קראתי גם את הפרק הראשון , נשמע מסקרן וכתוב טוב ממש

בקיצוררר מוסיפה לי אותו לווישט ליסט

ושיהיה לכם הרבה הצלחות!!
אם את לא כמו כולם, כנראה לא תאהבי את הספר....
 

לא כמו כולם

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם את לא כמו כולם, כנראה לא תאהבי את הספר....
כולם לא אהבו את הכריכה?
כי אני אהבתי.....

בכולופן בספרים אני באמת נורא ביקורתית
ואולי לפעמים עדיף שלא אספר מה אני חושבת.

(למה לא עובד לי האימוג'ים??)
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כולם לא אהבו את הכריכה?
כי אני אהבתי.....
למעשה הרוב אהבו את הכריכה הזאת (אני אישית -פחות).
האפשרויות האחרות היו:
(2).jpg
__3 דG.JPG
‏‏3.JPG
 
נערך לאחרונה ב:

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כתיבה מעולה! (כרגיל)

ולהלן כאבי הבטן שלי לגבי כאבי הגב שלך:

1. תמיד טוב להקשיב לאשתך! גם כשהיא טועה, היא צודקת.
2. כמו שכתבה @לא כמו כולם , בתור סופר פחות מוכר אתה חייב שגב הספר הראשון שלך יהיה מסקרן, מושך לקריאה, ושיהיה בו משהו מיוחד, שונה, בשורה שמספיק תשכנע את הקונה הפוטנציאלי לרכוש את הספר וגם לא להתאכזב (שתי מטרות נפרדות, כן?)
בעז"ה כשתהפוך למותג מוכר (שורוק במ' וכ' דגושה וקמוצה / חולם במ' וכ' בצירה) תוכל לאפשר לעצמך לכתוב בגב הספר מתכון לסושי ולתת לבת השכנים שסיימה אתמול קורס גרפיקה לעצב את הכריכה במחיר סמלי.
3. הקטע שתכננת לגב הספר הוא קצת כבד, עיוני, מידי ישיר, כמו לכתוב בגב ספר שמספר משל- את הנמשל. אתה מאבד את הפאנץ'. הכתיבה יפה, זורמת ונעימה, אבל אני לא בטוחה שמשרתת את המטרה. זה לא ספר מוסר וגם לא ספר טיפולי.

זהו כבר לא כואבת לי הבטן!
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נערך לאחרונה ב:

לא כמו כולם

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זהו כבר לא כואבת לי הבטן!
זה הכי חשוב...
שלא יכאב הגב ולא הבטן....

1. תמיד טוב להקשיב לאשתך! גם כשהיא טועה, היא צודקת.
נכון.
הלינק הזה קרה מעצמו 😲
באופן עצמוני עצמאי אוטומטי ואוטונומי.
מבטיחה!
יפה לכם פרוג, וכמובן שבת השכנים למדה קורס אחר, כן?
כבר מזמן פרוג הגדירו מילות מפתח שהופכות ללינקים...

למעשה הרוב אהבו את הכריכה הזאת (אני אישית -פחות).
לטעמי היא הכי חדשנית מבין השלושה שהצגת כאן
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

שיתוף - לביקורת שיר לחנוק/ה
כבר שנים שאנחנו מנסים לכתוב את השיר שלנו.
שיר כזה יפה, עשיר, בטוח בעצמו ומתנגן יפה, גם אם לא שמח במיוחד.
שיר שמבוסס על דמות היהודי ששרד והשתקם ומצא אשר חיפש.
שיר שמשלב בתוכו קטע נוסטלגי על געגוע למקדש, מין פינה אומנותית שכזו שמקפיצה את הרמה, כמו פלפל שחור על קוגל.
זה באופנה להתאבל על ירושלים. מין סיכת חטופים שכזו בפסטיבל יינות בהילטון.
השיר שלנו נחמד דווקא.
עד לחנוכה.
בשבילי.
אני חנוק בחנוכה.
קרוע בין הזמזום של פסטיבל ההוללות שלנו, לבין שמץ של סיפור חשמונאי.
מכבים שחירפו נפשם בשמירה על הבית, שכשמצאו פך שמן הבינו שהם בפסגת העולם ולא בכו על ה-99% שנטמא,
שמעלים בי געגוע של אמת - לשם שינוי - למנגינה אמיתית שבוקעת רקיעים במקום לקנות כרטיס להופעה של אפקטי הולוגרמות של שמחה.
אני חנוק מכיסופים לחיבור ולא בא לי לרקוד כמו הולוגרמה מאוויר.
אבל רוצה לשמוח ב-0.1%, כמו המכבים.
לא יודע איך עושים את זה.
אולי להלחין איזו מנגינה בקצב גבוה, אבל בסולם מינורי עצוב מאין כמותו.
כזו מין מנגינה שרוקדים לצליליה ובוכים.
שלא נגמרת לעולם, ושהזמזום שלה ממלא את החלל של כל הזמנים.
שמחבר את העבר עם ההווה,
שמשרה אווירה של מכביות - נטילת אחריות, שמחה במועט ומלחמה על הכל.
שיר שמרווח קצת כמו וונטולין את הסימפונות של הנפש החנוקה.
שיר מהלב.
זהירות, הביקורת כורעת תחת עומס ספויילרים, אם לא קראת את הספר ואתה מתכנן לקרוא אותו בהמשך מומלץ להימנע מקריאת הביקורת לעת עתה



לכתוב ביקורת ספרות על ספר של
@יונה ספיר זה לא דבר שבא ברגל, כלומר, ברור שלא. מקלידים אותה ידנית... אבל בכל זאת, רק לשם האמינות, הסתפקתי רבות מה לכתוב מתוך שלל המחשבות שצצו לי במהלך קריאת הספר והחלטתי להניח לסקנדר שלי להציף את הבולטות שביניהן החוצה, בהנאה מרובה!

על הכתיבה של יונה ספיר כבר אין מה לדבר, מי שאוהב זכותו, ומי שלא אוהב גם כן זכותו! אנחנו מדינה דמוקרטית פה, במחילה מהאוטוקרטים שבינינו!...

הכריכה. ובכן, כריכה יפה ומושכת את העין. מוטיב חוזר מהכריכה הקודמת, רק שבניגוד לכריכת הספר הקודם, עליה הופיע מבנה מסתורי משהו שבמהלך הספר התברר בסך הכל כאחוזה מתקופה קדומה, המבנה המופיע בכריכת דופליקטים 2 הוא מבנה דופליקטי במוצהר. (המועצה העליונה בבועת האוצרים, אם שאלתם או אם אתם קוראים את הביקורת למרות שלא קראתם את הספר...) יפה מאוד. הכריכה מצדיקה את פנים הספר.

נ.ב. נוצות של דואוסיינס אינן אמורות להיות כחולות ירוקות? מה זה הצבע הלבן שבחרה הבינה עבור הדואוסיינס המרשים שעל הכריכה? נקודה למחשבה.

ואל העלילה עצמה, כי אחרי הכל, לא קנינו את הספר בגלל הכריכה שלו!... (או שכן? נקודה נוספת למחשבה...)

הריקורדום. בתחילת העלילה אומר קייזר לדני שימצא את השפעת הריקורדום על כדור הארץ וכך יידעו מי הוא האוצר שעשה זאת, ובלה בלה בלה. פתאום משהו שם משתנה. פתאום הוא צריך ל... בעצם, לא הבנתי! אם הוא ימצא את הריקורדום, מה יקרה בדיוק? האם הוא יגיע אל ד"ר קאלי ויקבל ממנו את הספר המדובר?... אשמח אם מישהו יוכל להחכים אותי קצת יותר בענין.

כדור הטונגו. לא אמור לבטל את יכולותיו הדופליקטיות של הנוגע בו? כיצד נותר קאזנס דופליקט? האם הייתה לעובדה שהסקנדר שלו שהה בקרצ'ר השפעה על כך? ואם כן, למה זה לא כתוב?

רוּפְּיוֹ. (שמתם לב לניקוד? אני שמתי לב. שמתם לב שבכמה מקומות היה כתוב: אגרוּפְּיוֹ?) מה בדיוק קורה איתו? מדוע מלכתחילה הוציא אותו מקסימיליאן בכלל מבועת האוצרים? כבר בספר הראשון הופיעה שאלה על הכריכה האחורית ללא תשובה, מדוע זה צריך לקרות עוד פעם?... מילא להותיר חור לסוף הספר, ניחא! אבל...

אבישי וסקנדרוֹ. יש איזה משפט חזק כזה שגורס שקצת בעייתי לעשות את הדבר הזה, שכחתי איך הוא הולך. אה, לא חוזרים על בדיחה פעמיים!!!

אוצר הזהות. בספר הקודם היה כתוב די בבירור שאוצר האשליות הוא זה שמסוגל לשנות את פניו או הסובבים אותו. איך בספר הזה עבר הכח אל אוצר אחר?

הגוליבר. בספר הקודם נכתב שהוא אחד מהמוטציות בעלות שתי הראשים שנוצרו בעקבות פיצוץ הכור הגרעיני (נגיע אליו תכף). בכריכה האחורית ובפנים הספר הוא מופיע עם ראש אחד!

הכור האטומי. בספר הקודם ידע מקסימיליאן (או טהולא? לא משנה. אנחנו בני אדם, לא דופליקטים;)) לספר לדני על כך שמדובר בכח דופליקטי. בספר הנוכחי אחד האוצרים חושב על הכח האדיר של האנרגיה וכדוגמא לכך הוא נזכר בכור...

מאמין שהיו שהעמיקו יותר, אבל היות שאני והסקנדר שלי קצת מסוכסכים והוא אינו מוכן להמשיך לסייע לי בכתיבת הביקורת נראה לי שנצטרך לעצור את זה כאן.

לסיכום: פנזטיה מעולה כפנטזיה. מקורית בהחלט. מחכים לספר הבא. כנראה שהוא ייקח קצת זמן אבל איך אומרים? "לעולם אל תאמרו נואש. ידידים."
שיתוף - לביקורת התפכחות
התלבטתי מעט אם להעלות לכאן את המילים הבאות שכתבתי לעצמי.
ההתלבטות היא בגלל שכנראה כתבתי כאן באתר יותר מידי על הספר "סדר הפוך" ועל השיווק שלו.

וגם בגלל שלכל כותב יש מסע פרטי שלו ואינני בטוחה שנכון לשתף את המסע שלי.

זה כמו שכמה דודים יושבים ומשוחחים ואחיין אחד מתערב ומספר על מבחן מאתגר, וכל אחד מייעץ
ומספר על המבחנים שלו ואיך הוא התמודד... והאחיין חש שלא מבינים אותו, כי עד כמה רלוונטיים עבורו הסיפורים של הדודים?
הוא מתמודד עם עניין/מבחן שונה לחלוטין...
כך גם בכתיבה, כל כותב מול עצמו, לגמרי, כך שעד כמה רלוונטי באמת המסע שלי?

אבל החלטתי כן לשתף,
דווקא בגלל ששיתפתי עד כה באשכולות קודמים.
אז השיתוף כעת הוא סוג של סגירת מעגל בשבילי סביב הסאגה של הספר "סדר הפוך".

התפכחות

כתבתי ארבעה ספרים.
האחרון שבהם, הוא הספר "סדר הפוך", שהייתי בטוחה שהוא מיוחד מאוד, יותר מהקודמים, ושיש בו בשורה חדשה לעולם, ושהוא ספר מדהים וכו' וכו'.
הייתי מסונוורת מהספר, ומהתוכן שלו.
וזה היה מדהים שהסתנוורתי ממנו...
כן כן, זה היה סוג של נס, שגרם לי להשקיע בשיווק וברצון שהספר יהיה פופולארי ואולי יעשה שינוי.

ואז, פתאום, עיינתי בו השבוע כדי לבחור לפרסם קטע מתוכו,
ופוף,
ירד הקסם.

כאילו: קראתי ועיינתי וניסיתי לחפש מה גרם לי לחשוב שיש בספר משהו מיוחד.
ולא מצאתי...

זה פתאום נראה לי אסופת מילים, קלילות, נחמדות, סגנון קצת ייחודי ולא בהכרח לטובה, ותו לא...
פתאום אמרתי לעצמי: את באמת רוצה לשווק את הדבר הזה?
- לא יודעת... זה שווה? זה באמת ספר שיכול לעניין מישהו?

וואו,
זה מעניין.
כי פתאום הרגשתי שלא, הספר לא שווה את זה.

מעניין טבע האדם, ואיך שברגע קודם טקסט שכתבנו נראה לנו 'וואו' כזה שהעולם חייב אותו,
וברגע הבא, כמו בלון שיורד ממנו האוויר, הספר כבר לא נראה מעניין, אלא נכנס לתוך פרופורציה, והכותב אומר לעצמו: באמת, חשבת שיש בספר משהו שיכול לעניין מישהו?
מעניין אותי מאיפה מגיעה ההתלהבות מהספר, או מטקסט כלשהו, שאנחנו כותבים,
ומאיפה מגיעה ההתפכחות?!

אני לא מצטערת על הדרך שהספר עבר,
אבל כעת מסוגלת להסתכל על הספר, ולומר לו "אתה ספר נחמד, תודה על הדרך שגרמת לי לעבור, במסע שלי אל האושר שלי".

ולהפסיק להרגיש שזה פספוס שהוא לא הגיע לציבור הקוראים, ולא נקרא כל כך.
כי אין כאן בכלל פספוס.

והיום - התחלתי להסתכל על כתיבה כמשהו שהוא עבור הנפש של הכותב:
לכתוב זה לעבור מסע, מסלול, דרך.

לכתוב ספר זה לפרק את הנפש על הכתב, ולבנות אותה על הכתב, ואז לקבל אותה אחרת, להרגיש את רוח אלוקים שמרחפת על הכתב, ואותה רוח אלוקים בונה את הנפש ונותנת לה מתנות וחיזוקים.

לכתוב ספר זה למצוא את האומץ שלך להתבטא, למצוא את המילים שלך, למצוא את האמירות שלך, אבל לא אמורים להיות קוראים לאותו מסע של יציאה לאור, כי כשאדם מסכים לעצמו להתבטא, לא משנה אם יש באמת קהל שמאזין לו או שמא אין - ההתקדמות שלו קיימת ומתבטאת באומץ שלו לצאת לאור, ולדבר (במיוחד לאדם שיש לו אילמות סלקטיבית, או בושה, או פחד קהל, שאז זו ממש פריצת דרך).

אז כן, אף אחד בעולם לא יכול לדחות אותנו,
או לקבל אותנו,
או לקדם אותנו,
או להרחיק אותנו.
כי תמיד נשאר באותו מקום.

גם אם נתקבל, או נהיה דחויים, גם אם נהיה פופולאריים, או נהיה בצללים, תמיד נשאר באותו מקום: האדם מול עצמו.

כך שהיציאה הזו החוצה, וההתכנסות חזרה פנימה, הן סך הכל תנועות בנפש שרוצה להתרחב, לגדול, להעז להיות מי שהיא: בלי גבולות.
אותה נפש שרוצה סך הכל דבר אחד:
לקבל חותמת שהיא בסדר, למרות הכל!

אז כרגע אני רוצה לומר תודה לבורא עולם.
גם על היציאה וגם על ההתכנסות.

אני אוהבת את זה:
להגיע למקום של חוסר הצלחה, כביכול, ולהרגיש הצלחה.
אני חושבת שיש בזה קסם, יש בזה הרחבה של גבולות.
יש בזה אור גדול. כמו האור של נרות החנוכה,
שיש לו חוקיות, אבל גם יש בו נס.
סוף טוב הכל טוב

אחד הדברים החשובים ביותר בכתיבת ספר זה לכתוב סוף מתאים לסיפור.
איך אפשר לדעת לכתוב את הסוף האולטימטיבי והמתאים ביותר?

כמה עצות:

1. להכניס תקווה (עדיף שהתקווה תהיה איכותית, עם משמעות מעניינת ומאתגרת).

2. להשתדל שמרבית הדברים הלא פתורים יפתרו.

3. לא לתת לקורא לצאת בתחושת 'אכזבה' הכוונה לא לתת לקוראים את התחושה: אוף, הכל היה לשווא?

4. עדיף לשלב הומור.

5. לא לפגוע בגיבור הספר, וגם לא בגיבורים משניים, ולא לרמוז על פגיעה אפשרית, להיפך, לתת תקווה והגנה ולהציג ש'הכל היה כדאי'.

6. אפשר לרמז שלא הכל מושלם, להשאיר בעיה קטנה או לפתוח בעיה קטנה חדשה, אבל שהיא תהיה זניחה, ולפתור את הבעיה הגדולה, הכוונה לתת פתרון לבעיה הגדולה באופן משביע רצון.

לדוגמה (וסליחה שהדוגמאות דווקא מתוך הספרים שלי..): בספר שלי "קוד נפוליאון" גיבור הספר בכל מהלך הספר חושש להכנס לכלא, בסוף הספר בית המשפט גוזר עליו מאסר, אבל ממש לא ארוך, ותומר מוכיח בגרות ומקבל את המאסר באמירה יפה: "גם במאסר אתה יכול למצוא את החופש בתוך ליבך".

בספרי הצעה לסדר – יש אכזבה מסוימת כי הגיבור לא הוכתר למלך על מדינת ישראל, אבל גיבור הסיפור חזר לעבודתו במשכן הכנסת, לאחר כל המסע שעובר עליו, הוא נשאר באותו מקום אבל עם תובנות חדשות, שזה סוג של הומור מסוים, לדעתי.

בספר "סדר הפוך" הסוף מגיש תקווה שהגיבור מצא את השידוך שלו, אבל הגיבור הפרנואידי מזהה שיש אחריו מעקב חדש, והקוראים מנחשים מי עוקב אחריו.

אני זוכרת שפעם קראתי ספר והייתי בטוחה שזכיתי "בספר חלומותי". הוא התחיל כל כך טוב, למרות המאורעות הלא פשוטים, חשבתי שהכל יסתדר, והכתיבה היתה נהדרת ממש. אבל ככל שהעלילה התקדמה הכל הפך להיות גרוע עד שהסוף גרם לי לאבד אמון בסופרת, הוא גרם לי לתחושה קשה ומרירה, כאילו והכל היה לשווא. יותר לא הייתי מסוגלת לקרוא את הספרים של הסופרת הזו, אולי התגובה מעט קיצונית, אבל זה הוכחה עד כמה הסוף חשוב, וצריך לשים לב לכתוב אותו כראוי.

אני מנסה לחשוב אם יש ספרים שה'סוף' שלהם גרם לי לחשוב שהקריאה היתה שווה.
קצת קשה לי להזכר בספר ספציפי שהסוף שלו היה מאוד שווה, אני חושבת שאם הספר זכור לטובה סימן שהסוף שלו נכתב מעולה, וכן להיפך.

סוף נורמלי, לדעתי, אמור להביא משמעות, אכזבה או עקיצה קלילה ובלתי מורגשת (ורק אם היא משרתת את העלילה), ועדיף גם תקווה ואפילו חיוך.
סוף כזה שימלא את הלב בתחושה של: וואו, איזה מסע, איזה יופי, איזה דמויות, הכל היה שווה.

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה