יום שכולו "ארוך"

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י עפרה;260612:
אני שמעתי פעם שאומרים שאין משמעות למשפט 'יום שכולו ארֹך', ובאמת איזו משמעות יש לזה? יום שכולו ארוך? אפשר לומר יום ארוך (וגם כאן אפשר לתהות למשמעות המושג, שהרי יום הוא יחידת זמן קבועה), אבל מה זאת אומרת כולו ארוך? ולא חלקו ארוך וחלקו קצר?...
אלא אומרים שהכוונה יום שכולו ארוּך, מלשון בריאות וטוב.

באמת היה לי מוזר הצירוף "יום שכולו ארֹך" אך לא רציתי לקבוע עובדה שלא ידעתי שהיא נכונה.
 

orli_dimri

משתמש פעיל
נכתב ע"י דובר צדק;260623:
באמת היה לי מוזר הצירוף "יום שכולו אר?ך" אך לא רציתי לקבוע עובדה שלא ידעתי שהיא נכונה.

דובר,
ארוך-בשורוק!
לפי דבריה של עפרה.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ארוך יש לו גם משמעות של גדול, כמו "ארוך בדורו". ועל כן יום שכולו ארוך פירוש יום שכולו גדולה (במקום יום שכולו אוֹרֶךְ).
ולפי זה יש כבר פירוש לארוך בשור"ק גם כן.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
ארוּך בדורו - בשורוק?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
טעות סופר עשיתי, נא להפוך שור"ק בחול"ם. וכוונתי לומר שיש כבר פירוש ל"ליום שכולו ארוך" בחול"ם.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
הנה לפי המפרשים בקדושין לט: על "לעולם שכלו ארוך", נראה שהפירוש הוא 'אריכות' ולא 'ארוכה ורפואה'.
ועיין בפרי צדיק תרומה י"א מפרש ש"לעולם שכלו ארוך" היינו שאין לו הפסק, בשונה מכל דבר ארוך אחר שכל כמה שהוא ארוך, הוא קצר ביחס לנצח.
וכן משמע מלשון מורה נבוכים ג כז.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה