יום שכולו "ארוך"

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
כשהוא תואר בחול"ם, ותואר לנקבה בקובוץ "ארֻכה", ומה שנמצא בזמר יום שבת קודש הוא "זה יהיה זמן ארוּך" הוא לצורך החרוז (ומלאך א-ל יענה ברוך, זה יהיה זמן ארוך).
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
געוואלדיג - ארוּך זה גם לשון רפואה, כמו בריא (לא בזמר הזה אלא באופן כללי)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכון, וארוכות הם גם הלוחות שבצדי המיטה - "ארוכות המיטה".
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;260505:
נכון, וארוכות הם גם הלוחות שבצדי המיטה - "ארוכות המיטה".

תמיד חשבתי שזה מלשון ארֹך - אֲרֻכּוֹת המיטה
 

orli_dimri

משתמש פעיל
נכתב ע"י אהרן2;260206:
עם חולם חסר או שורוק?

לע"ד ,

אם הכוונה היא למשמעות של אורך זה עם חולם,

אם למשמעות של רפואה-ארוכה כותבים עם שורוק.

נדמה לי שפה זה במשמעות של אורך אז זה עם חולם.

מה דעת המומחים?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
orli - לגבי "חיים טובים, ארוכים ומתוקנים", ראיתי סידורים שמנוקד ארוּכֿים, וחשבתי שזה בכוונה, חיים בריאים, ולפי זה חשבתי שאולי גם כאן יש כאלו שיאמרו יום שכולו ארוּך. אבל אולי זה סתם שיבוש.

(אגב למי שלא מכיר - מעל הכ' יש סימן הרפה להדגיש שהוא בלי דגש. כך היו מציינים פעם וכיום יש סידורים אשכנזים שהשאילו את הסימן הזה בשביל לציין שווא נע)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
גם אני עמדתי על זה, וזה באמת טעות, ויש להדגיש את הכ"ף ולהחסיר את הוא"ו-חול"ם, ורק בארוכות המיטה ובארוכה ומרפה יש לרפות ולמלאות.
 

orli_dimri

משתמש פעיל
נכתב ע"י דובר צדק;260515:
orli - לגבי "חיים טובים, ארוכים ומתוקנים", ראיתי סידורים שמנוקד ארו??ים, וחשבתי שזה בכוונה, חיים בריאים, ולפי זה חשבתי שאולי גם כאן יש כאלו שיאמרו יום שכולו ארו?ך. אבל אולי זה סתם שיבוש.

(אגב למי שלא מכיר - מעל הכ' יש סימן הרפה להדגיש שהוא בלי דגש. כך היו מציינים פעם וכיום יש סידורים אשכנזים שהשאילו את הסימן הזה בשביל לציין שווא נע)

נראה לי שזו טעות,
ארוך עם שורוק??? (במשמעות של אורך?-מוזר!)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י orli_dimri;260510:
לע"ד ,

אם הכוונה היא למשמעות של אורך זה עם חולם,

אם למשמעות של רפואה-ארוכה כותבים עם שורוק.

נדמה לי שפה זה במשמעות של אורך אז זה עם חולם.

מה דעת המומחים?

אני לא מצאתי (בנתיים) ארוכה מלשון רפואה כשהיא תואר או פעול, (כמו שלא נמצא רפוּא).
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
געוואלדיג, תסביר את הטעם בארוכֿות המיטה, למה לדעתך זה מלשון רפואה? הרבה יותר הגיוני שזה מלשון אֹרך, כי מדובר על הקורות הארוכות של מסגרת המיטה (להבדיל מה2 הקצרות שבראש המיטה וברגליה)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י דובר צדק;260527:
געוואלדיג, תסביר את הטעם בארוכֿות המיטה, למה לדעתך זה מלשון רפואה? הרבה יותר הגיוני שזה מלשון אֹרך, כי מדובר על הקורות הארוכות של מסגרת המיטה (להבדיל מה2 הקצרות שבראש המיטה וברגליה)

לא אמרתי שהם לקוחות מלשון ארוכה ומרפא, אלא שם בפני עצמו.
ארוכות - אין הכוונה לקורות הארוכּות שלאורך המיטה, אלא ללוחות שלמראשות ולמרגלות המיטה.
 

orli_dimri

משתמש פעיל
נכתב ע"י געוואלדיג;260532:
לא אמרתי שהם לקוחות מלשון ארוכה ומרפא, אלא שם בפני עצמו.
ארוכות - אין הכוונה לקורות הארוכ?ות שלאורך המיטה, אלא ללוחות שלמראשות ולמרגלות המיטה.

הוא התכוון לשם עצם.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
טעות בידך געוואלדיג
ראה ברטנורא כלים יח, ה:
ארוכה. אותן עצים שבאורך המטה מימין או משמאל, והם נקראים ארוכות המיטה.

וכן משמע גם ממסכת סוכה, לגבי הדיון אם מותר לסכך בארוכות המיטה.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אכן הטעני לשון התוי"ט בסוכה "לוחות", וגם הוא עצמו מפרש שהוא מלשון אורך שכן הן ארוכין.
ולפי זה "ארכות" מלשון אורך צ"ל חסר וא"ו ו"ארוכה" ומרפא מלא ורפה.
אולם אפשר לומר ש"ארוכות המטה" הוא מלשון "ארוכות הנחתומין" (עדיות ז, ז) ששם פירש הברטנורא שהם פשוטי כלי עץ, ומקורה "ערוכות" כי הנחתומים עורכין עליהן את בצקם. ויתכן שגם הקורות שבצדי המטה שכאשר מסככים בהן הינם פשוטי כלי עץ, על כן קראום "ארוכות המטה".
ולפי זה צ"ל ארוכות מלא וא"ו ורפה הכ"ף.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
במשניות שניקדת כתוב ארוכֿות המיטה? במהדורה הבאה תתקן...
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ערכתי את תגובתי הקודמת, ראה שם.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אני שמעתי פעם שאומרים שאין משמעות למשפט 'יום שכולו ארֹך', ובאמת איזו משמעות יש לזה? יום שכולו ארוך? אפשר לומר יום ארוך (וגם כאן אפשר לתהות למשמעות המושג, שהרי יום הוא יחידת זמן קבועה), אבל מה זאת אומרת כולו ארוך? ולא חלקו ארוך וחלקו קצר?...
אלא אומרים שהכוונה יום שכולו ארוּך, מלשון בריאות וטוב.
 

orli_dimri

משתמש פעיל
נכתב ע"י עפרה;260612:
אני שמעתי פעם שאומרים שאין משמעות למשפט 'יום שכולו אר?ך', ובאמת איזו משמעות יש לזה? יום שכולו ארוך? אפשר לומר יום ארוך (וגם כאן אפשר לתהות למשמעות המושג, שהרי יום הוא יחידת זמן קבועה), אבל מה זאת אומרת כולו ארוך? ולא חלקו ארוך וחלקו קצר?...
אלא אומרים שהכוונה יום שכולו ארו?ך, מלשון בריאות וטוב.

מעניין מה שכתבת!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה