הכרת סגנונות במוסיקה

Line In

משתמש רשום
נוי, נראה לי שיכול להיות מאד מעניין אם תפתחי אשכול בנושא מוסיקה הקלאסית.
עוד על פלמנקו-

אנדלוסיה- אזור בספרד ומקור הפלמנקו.
היצירה אנדלוסיה (מצורפת) מנוגנת בשילוב קסטניטות.
הקסטנייטות הן כלי נגינה אשר מנגנים בהם בקונצרטים של מוזיקה קלאסית ספרדית. אך משמש גם ככלי נגינה חשוב המשולב בזמן הריקוד הספרדי.
השימוש בקסטניטות קיים בפלמנקו בסיגנונות מסויימים כגון: fandango de huelva, siguiriya. ( משהו יודע ספרדית?:rolleyes:)
אך טיפוסי יותר בסגנון המחול הקלאסי ספרדי clasico espanol
 

קבצים מצורפים

  • אנדלוסיה.mp3
    2.5 MB · צפיות: 37

אלישבע אבר

מנהלת קהילת מוזיקה. סאונד. והפקות במה
מנהל
מנוי פרימיום
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
בקיצור, לא מבינה לעומק סלסה פלמנקו וכל השאר...
תביאו לי באך, היידן בטהובן, ואולי ברליוז, או דביוסי ושאר החברים ואגיב במרץ.
ואולי גם מוסיקה גרגורייאנית, אם יש קטעים כאלה שהם לא דתיים.
[/QUOTE]
את ממש איתנו!! רק שאנחנו התקדמנו עוד כמה שנים קדימה...;)
 

אלישבע אבר

מנהלת קהילת מוזיקה. סאונד. והפקות במה
מנהל
מנוי פרימיום
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
מעלה פה קישור להופעה של אברהם פריד, בטח מכירים, אבל תמיד כיף לראות שוב..
2 הסגנונות הנ"ל שייכים למוסיקת הג'אז
• Dixieland דיקסילנד
הדיקסילנד, סגנון מוזיקלי אשר מקורו בניו אורלינס אחד המאפיינים הבולטים של הסגנון הוא אלתור פוליפונית (רב קולית), פירושו שכמה כלים מאלתרים בו זמנית. הדיקסילנד נוגן בתזמורות שהתחלקו לשתי סקציות, מחלקת קצב: שכללה תופים, פסנתר (או בנג'ו במצעדים, תהלוכות או נגינה ברחוב), קונטרבס (שהוחלף בטובה בתהלוכות).ומחלקת נשיפה: שכללה חצוצרות שניגנו את המלודיה
כלי נגינה אופייניים: קלרינט, קורנית, טרומבון, פסנתר ותופים.

• Swing סווינג –
מוזיקת הריקודים של שנות ה-20 וה-30 שהחלה את דרכה בשנות העשרים המאוחרות בניו יורק .שמו ניתן לו מהתכונה של קטע ג'אז או של ביצועו, הגורמת לו להישמע קליל, במקצב מיטלטל קלות ומעט קופצני. כדי ליצור את תחושת הסווינג משתמשים במקצב של ארבעה רבעים והדגשים הם על
הרבע השני והרביעי (בשונה ממוזיקה קלאסית ורוק בו הדגשים הם ברבע הראשון ובשלישי). כמו כן המקצב מחולק לצמדים של שמיניות, שמיניות אלו נקראות שמיניות סווינג שלעתים נשמעות כטריולה בה השמינית הראשונה אורכה רבע .
כלי נגינה אופיניים: סקסופון, וכלי נשיפה ממתכת (בראס)

http://www.jumbomail.co.il/Downloads.aspx?sid=4B6F434E783230764170383D

ואגב, באמת אפשר להתחיל להעלות גם שירים חסידיים בסגנונות שונים.. יש המון!!!
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הייתי חייב לדעת מה זה "קורנית"
אז ככה:(ויקיפדיה)
קורנית (לעתים קורנט, באנגלית: Cornet) היא כלי נשיפה ממתכת.
הקורנית דומה מאוד לחצוצרה, אך קצרה ממנה במקצת. בנוסף, החצוצרה בנויה מצינור שקוטרו נשאר זהה כמעט לכל אורכו (דמוי גליל), ואילו רוחבו של צינור הקורנית גדל בהדרגה (דמוי קונוס). מנעד הצלילים שמפיקים שני הכלים דומה, אך הטון של הקורנית עמוק ועמום יותר מזה של החצוצרה.
הקורנית מועדפת על נגנים מתחילים, שכן בשל עיצובה קל יותר להחזיקה מאשר את החצוצרה. בדומה לחצוצרה, גם לקורנית יש שלושה שסתומים (לעתים נדירות - ארבעה), באמצעותם מפיק הנגן את הצלילים השונים.
גם לקורנית, בדומה לחצוצרה, ניתן להרכיב עמעם.
 

Line In

משתמש רשום
שמעתם פעם על סגנון ה-ragtim ?
הפסנתר מאז ומתמיד נוגן הפסנתר בבארים. שם התפתח סגנון ה- ragtim אשר גם הוא אחד ממקורות הג'אז.
ה- ragtim מתאפיין בנגינה סנקופית ונקישתית מאד. משום מצבם הגרוע של הפסנתרים בבבארים, ובמיוחד הישחקות פסי הלבד המרפדים את הפטישים הנוגעים במיתרים, נוצר צליל ה"פח" הידוע, ולכך עוד הוסיפה נופך משלה השתבשות הכיוונון שהיא תופעה שכיחה בכל מקום בו אין הפסנתר משמש לנגינה מקצועית יומרנית. תחילה קבעו מגרעות אלה את דרך הנגינה. לאחר מכן הן נהפכו לסגנון מוכר. כיום אף "מקלקלים" פסנתרים בכוונה כדי לשחזר בהם את טעמה של הנגינה מהימים ההם. צליל דומה לפסנתר הבאר הופק גם ע"י הפסנתר המכאני ה- Pianola. כלי זה בנוי כפסנתר לכל דבר, אלא שהפטישים מכים במיתרים לפי "הוראה" של מגילת נייר מנוקבבת. נגינתם של פסנתרנים ומלחינים דגולים הונצחה במגילות כאלה שניתנו כמובן לשכפול והופצו בדומה לתקליטים. כך נשתמרו גם ביצועים רבים של פסנתרני ragtim וג'אז מפורסמים בשנות העשרים.
(בהמשך הצטרפו לפסנתר גיטרות, הרכב קטן של כלי נשיפה ממתכת בנג' ועוד.)
Scott Joplin - מלך ה- ragtim.
מצורפים רצועות שמע מאת - Scott Joplin
 

קבצים מצורפים

  • The entertainer 1.mp3
    5.1 MB · צפיות: 30
  • 3.mp3
    3.1 MB · צפיות: 26

Line In

משתמש רשום
ביצוע נוסף של- The entertainer עם כלים נוספים
בהנאה:)
 

קבצים מצורפים

  • The entertainer 2.mp3
    2.8 MB · צפיות: 31

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י PBיסטית;1023900:
מעלה פה קישור להופעה של אברהם פריד, בטח מכירים, אבל תמיד כיף לראות שוב..
2 הסגנונות הנ"ל שייכים למוסיקת הג'אז
• Dixieland דיקסילנד
הדיקסילנד, סגנון מוזיקלי אשר מקורו בניו אורלינס אחד המאפיינים הבולטים של הסגנון הוא אלתור פוליפונית (רב קולית), פירושו שכמה כלים מאלתרים בו זמנית. הדיקסילנד נוגן בתזמורות שהתחלקו לשתי סקציות, מחלקת קצב: שכללה תופים, פסנתר (או בנג'ו במצעדים, תהלוכות או נגינה ברחוב), קונטרבס (שהוחלף בטובה בתהלוכות).ומחלקת נשיפה: שכללה חצוצרות שניגנו את המלודיה
כלי נגינה אופייניים: קלרינט, קורנית, טרומבון, פסנתר ותופים.

• Swing סווינג –
מוזיקת הריקודים של שנות ה-20 וה-30 שהחלה את דרכה בשנות העשרים המאוחרות בניו יורק .שמו ניתן לו מהתכונה של קטע ג'אז או של ביצועו, הגורמת לו להישמע קליל, במקצב מיטלטל קלות ומעט קופצני. כדי ליצור את תחושת הסווינג משתמשים במקצב של ארבעה רבעים והדגשים הם על
הרבע השני והרביעי (בשונה ממוזיקה קלאסית ורוק בו הדגשים הם ברבע הראשון ובשלישי). כמו כן המקצב מחולק לצמדים של שמיניות, שמיניות אלו נקראות שמיניות סווינג שלעתים נשמעות כטריולה בה השמינית הראשונה אורכה רבע .
כלי נגינה אופיניים: סקסופון, וכלי נשיפה ממתכת (בראס)

http://www.jumbomail.co.il/Downloads.aspx?sid=4B6F434E783230764170383D

ואגב, באמת אפשר להתחיל להעלות גם שירים חסידיים בסגנונות שונים.. יש המון!!!
אהבתי,
שימו לב גם לנגינה של דניאל זמיר (סקסופון) יפה מאוד.
 

Magic Brush

משתמש מקצוען
הנושא של "סטפס"....
לפי הרבה שירי ג'אז וסווינג, גיליתי שיש קשר בין ריקודי הסטפס לסגנון.
למי שלא יודע, נעלי הסטפס- הם נעליים שעל איזור האצבעות ואזור העקב מוצמדת חתיכת מתכת. והלובש אותן רוקד לפי הקצב ונשמעות הטפיפות.
מצורף פה קטע של מיקי מאוס, הרוקד סטפס לצלילי ג'אז (משום מה, תמיד סירוטני מיקי הולכים עם ג'אז ברקע...)
וכן- חתכתי מתוך שיר בשם Le jazz hot. שיר שהתוכן שלו מדבר על הג'אז אבל נשמע דווקא סווינג. אין לי מושג למקור השיר. אבל קטעי הקישור הולכים עם סטפס.
אז זו התיאוריה שלי. ג'אז, סווינג וכל אלו- הולכים עם סטפס.

(מצרפת קישור לג'מבו, לא הסכים להעלות לי את הסירטון)
http://www.jumbomail.co.il/Downloads.aspx?sid=71494D7148456F51585A493D
 

קבצים מצורפים

  • julie andrews - le jazz hot.mp3
    KB 215.4 · צפיות: 38

Line In

משתמש רשום
סמבה
פה המקום להעלות מידע על סגנון זה.
מקצב אופייני, כלים, מקור, שירים וסרטונים.

מקצב מעניין מאד, כמעט ואין שירים חסידיים במקצב זה.
מצאתי את השיר של יהודה צ'יק.
אני מסופקת אם מדובר בממבו או שילוב של דיסקו וסמבה. יש מאפיינים של הסמבה.
מה דעתכם???
 

קבצים מצורפים

  • אפתח פי.mp3
    4.1 MB · צפיות: 34

Line In

משתמש רשום
מצורף דף עם חלק מכלי ההקשה המשתייכם לסמבה.
במוסיקת סמבה ניתן לשמוע את המקצב הבסיסי מנוגן ע"י ה- Agogo או ב-Cowbell.
מצורף דף עם מקצב הסמבה הבסיסי. וכן סירטון המראה חלק קטן מכלי ההקשה הברזילאים.
(האגוגו נראה ישר בהתחלה, וב- 00:21 נראה ה-Guiro )
מאד קל לזהות את המקצב .
יש למשהו עוד סרטונים המראים נגינה והקשה של מוסיקת סמבה?
 

קבצים מצורפים

  • precashion 00_04_19-00_05_10.avi
    3.9 MB · צפיות: 35
  • samba 1.jpg
    KB 895.4 · צפיות: 19
  • samba 2.jpg
    KB 546.8 · צפיות: 17
  • karnaval 00_00_00-00_00_24.mp3
    KB 383 · צפיות: 30

מוזיקאית

משתמש מקצוען
קצת על סמבה..

תודות לויקיפדיה..;)
סמבה:
סמבה (בפורטוגזית ובאנגלית: Samba) היא הסגנון המוזיקלי וריקוד מסורתי בברזיל, פופולרי בברזיל. בעניי זרים הסמבה נחשבת לאחד הסמלים הלאומיים. מקור השם "סמבה" הוא כנראה מהמונח "מֶסֵמבה" (mesemba) - מקצב דתי שמקורו באנגולה.

מקורות סגנוניים: מוזיקה אפריקאית ופורטוגזית, מקצב דתי (מֶסֵמבה)
מקורות תרבותיים: שנות העשרים המוקדמות של המאה העשרים בריו דה ז'ניירו
כלים: תופים (קאישה, רֶפיניק, פאנדירו, קויקה (cuíca), טימבל), אגוֹגוֹ (שרשרת פעמונים), קָוַאקו (מעין גיטרה קטנה)

יש ריקודים רבים שבנוים על מקצב הסמבה למשל:
פרטידו אלטו
פרטידו אלטו הוא למעשה "משפט" קצבי אשר לעתים מנוגן ביחד או "על" מקצב הסמבה, מה שמיחס לו תת-ז'אנר בסמבה. הפרטידו אלטו ינוגן לרוב על פעמון פרה (קאובל) או פעמוני אגוגו (זוג או שלישייה של פעמוני פרה המחוברים יחד ומשומשים ליצירת מנגינות ומשפטים קצביים) במסגרת של תזמורת, או על חישוק של תוף הסנר כאשר המקצב מנוגן על מערכת תופים.

פאגודה
הגייה- פאגוז'י (pagode) סמבה שמנוגנת על ידי הרכב נגנים קטן יחסית ועם כלים שקטים יותר מהתופים הגדולים של הקרנבל כגון פנדיירו, טאנטאן, קוואקיניו, רפיקי דה מאו, קוויקה, טמבורין, אגוגו.

סמבה דה ברקה

סמבה-קנסאו
גרסה רומנטית ואיטית של הסמבה, המושפעת ממקצבים דרום אמריקאים כמו הטנגו והבולרו ועוסקת בנושאים ליריים וטרגיים.

סמבה-אנרדו
כינוי לסגנון הנגינה כמו שהוא מתבצע בקרנבל או על ידי בטוקדות. מנוגן עם סורדו(תופי בס), קאישה (תוף מצעד), רפיניקי, טמבורין, שוקאליו (שייקר), אגוגו, קוויקה, קוואקיניו וכדומה בסמבה אנרדו יש גם אלמנט של שירה ובתי הספר לסמבה מכנים את פועלם כסמבה אנרדו
 

מוזיקאית

משתמש מקצוען
נכתב ע"י Line In;1056157:
סמבה
פה המקום להעלות מידע על סגנון זה.
מקצב אופייני, כלים, מקור, שירים וסרטונים.

מקצב מעניין מאד, כמעט ואין שירים חסידיים במקצב זה.
מצאתי את השיר של יהודה צ'יק.
אני מסופקת אם מדובר בממבו או שילוב של דיסקו וסמבה. יש מאפיינים של הסמבה.
מה דעתכם???

וואו יפה!
זה מקצב שממש קשה למצוא עליו שירים.
וזה בין הפעמים הבודדות שאני שומעת שיר במקצב הסמבה!
יפה ממש!
תודה רבה!!
 

Line In

משתמש רשום
מהו הכלי המנגן??
 

קבצים מצורפים

  • 1.mp3
    KB 225.3 · צפיות: 39

אלישבע אבר

מנהלת קהילת מוזיקה. סאונד. והפקות במה
מנהל
מנוי פרימיום
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

Line In

משתמש רשום
טוב, זה לא נשמע משהו ברור מאד.
אז זה הכלי...
משהו יודע איך קוראים לדבר הזה? סוג של סינטיסייזר בנשיפה???
 

קבצים מצורפים

  • 1.avi
    3.2 MB · צפיות: 26
א

אליהו פריד

אורח
נכתב ע"י מוזיקאית;1067673:
תודות לויקיפדיה..;)
סמבה:
סמבה (בפורטוגזית ובאנגלית: Samba) היא הסגנון המוזיקלי וריקוד מסורתי בברזיל, פופולרי בברזיל. בעניי זרים הסמבה נחשבת לאחד הסמלים הלאומיים. מקור השם "סמבה" הוא כנראה מהמונח "מֶסֵמבה" (mesemba) - מקצב דתי שמקורו באנגולה.

מקורות סגנוניים: מוזיקה אפריקאית ופורטוגזית, מקצב דתי (מֶסֵמבה)
מקורות תרבותיים: שנות העשרים המוקדמות של המאה העשרים בריו דה ז'ניירו
כלים: תופים (קאישה, רֶפיניק, פאנדירו, קויקה (cuíca), טימבל), אגוֹגוֹ (שרשרת פעמונים), קָוַאקו (מעין גיטרה קטנה)

יש ריקודים רבים שבנוים על מקצב הסמבה למשל:
פרטידו אלטו
פרטידו אלטו הוא למעשה "משפט" קצבי אשר לעתים מנוגן ביחד או "על" מקצב הסמבה, מה שמיחס לו תת-ז'אנר בסמבה. הפרטידו אלטו ינוגן לרוב על פעמון פרה (קאובל) או פעמוני אגוגו (זוג או שלישייה של פעמוני פרה המחוברים יחד ומשומשים ליצירת מנגינות ומשפטים קצביים) במסגרת של תזמורת, או על חישוק של תוף הסנר כאשר המקצב מנוגן על מערכת תופים.

פאגודה
הגייה- פאגוז'י (pagode) סמבה שמנוגנת על ידי הרכב נגנים קטן יחסית ועם כלים שקטים יותר מהתופים הגדולים של הקרנבל כגון פנדיירו, טאנטאן, קוואקיניו, רפיקי דה מאו, קוויקה, טמבורין, אגוגו.

סמבה דה ברקה

סמבה-קנסאו
גרסה רומנטית ואיטית של הסמבה, המושפעת ממקצבים דרום אמריקאים כמו הטנגו והבולרו ועוסקת בנושאים ליריים וטרגיים.

סמבה-אנרדו
כינוי לסגנון הנגינה כמו שהוא מתבצע בקרנבל או על ידי בטוקדות. מנוגן עם סורדו(תופי בס), קאישה (תוף מצעד), רפיניקי, טמבורין, שוקאליו (שייקר), אגוגו, קוויקה, קוואקיניו וכדומה בסמבה אנרדו יש גם אלמנט של שירה ובתי הספר לסמבה מכנים את פועלם כסמבה אנרדו

ציטוט מווקפידיה, לא משקף. ולציטוט המון חוסר דיוקים.
המושג פרטידו-אלטו וכן המושגים של סון ורומבה קלה, טומבאו, קסקרה, ותפקידים מסורתיים בתוך סגנונות המוסיקה האפרו-קובנים והברזיליאנם, דורש מחקר מעמיק.
בניגוד למקצבים אחרים, מדובר כאן על מנטליות מוזיקה, ולאו דורה סגנון מוסיקה שניתן ללמוד מכל מורה. סגנון המוזיקה הזו דורשת הבנה של פולירטמים וחוש כיוון, שכן גם הקלווה וגם הפרטידו אלטו ניתן לנגן באר א + באר ב' והפוך.
פרטידו אלטו הוא סגנון עתיק, ועליו התפתח הסמבה ולא הפוך

סמבה איטית זה עוד נושא לשיחה, אולי אעלה סרטו הדרכה שמסביר את ההבדלים ביניהם ממבני היסוד שלהם
 

Line In

משתמש רשום
מה הקשר בין מנהל פורום טיפוגרפיה לבין מוסיקה לטינית וסמבה?;)
וואו הנה סוף סוף יש כאן מישהו עם ידע. נראה שאתה מכיר את המוזיקה מקרוב...
הסמבה המוכרת לרובנו היא הסמבה הקיצבית (מהאורגנית) של הטיקו טיקו וכו' וכו'
אני אשמח לדעת יותר על כלי ההקשה השונים, על תתי הסגנונות במוזיקה הברזילאית וכו'.
יש לך מידע גם על סגנונות נוספים במוזיקה הלטינית?
כמו: בוסה נובה, סלסה ,ממבו , בגווין ועוד.

ותודה רבה על רענון האשכול!
 
א

אליהו פריד

אורח
נכתב ע"י Line In;1077697:
מה הקשר בין מנהל פורום טיפוגרפיה לבין מוסיקה לטינית וסמבה?;)
וואו הנה סוף סוף יש כאן מישהו עם ידע. נראה שאתה מכיר את המוזיקה מקרוב...
הסמבה המוכרת לרובנו היא הסמבה הקיצבית (מהאורגנית) של הטיקו טיקו וכו' וכו'
אני אשמח לדעת יותר על כלי ההקשה השונים, על תתי הסגנונות במוזיקה הברזילאית וכו'.
יש לך מידע גם על סגנונות נוספים במוזיקה הלטינית?
כמו: בוסה נובה, סלסה ,ממבו , בגווין ועוד.

ותודה רבה על רענון האשכול!
מנהל פורום הטיפוגרפיה, חוקר את המוסיקה הארוקובאני והברזיליאני כבר 20 שנה
בוסה נובה הוא כמו 2-3 סון קלוה עם פעימה + ששעשרית קדימה
הבס אמנם מנוגן כמו הסמבה (השפעה ברזיליאנית), אבל ההקשה מבוססת על קלווה.
המון מוזיקאים נוטים להעמיד את המוסיקה הברזיליאנית והאפרו קובני תחת גטגוריה אחת "לטין" אבל למעשה חוץ מכמה מכנים משותפים אין ביניהם כל קשר ברמה הפילוסופית ובמשקל של התווים.

סלסה אינו מקצב מסויים אלא סגנון, פירוש המילה סלסה הוא סוג של תבלין, במוזיקה זו לוקחים מאפינים דומיננטיים ומיישמים אותם. אגב, הסלסה יכול להיות מנוגנת עם קסקרה + 3-2 קלוה או פשוט בוריאצות שונות של הסונגו, קצב שהתפתח מהמוזמביק.

הגאונות במקצב לינארי זה בבסיסו הוא שהוא מאחד בצורה תמציתית את רוב המושגים שנמצאים במוזיקה הקובנית, מקצב שנועד בניגוד לשאר המקצבים כמו הממבו, מרנגה וכו' להיות מיושם על מערכת תופים ולא סט שלם של פריקשן.

כל מי שרוצה להתחיל להכנס לתחום, ממולץ להכיר ולהקשיב לסונגו ולסלסה.
 

מיכל ע

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
רק אני לא יודעת מה זה "קלווה"?
מה הכוונה:

נכתב ע"י אליהו פריד;1077753:
בוסה נובה הוא כמו 2-3 סון קלוה עם פעימה + ששעשרית קדימה
.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה