שיתוף - לביקורת החיילים שלנו

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אז גם אחי יצא לצבא
הוא לבש את המדים.
חבש את הקסדה.
הצטייד ברובה .
ועם הרבה תפילות שחיזור בשלום ויצליח במלחמה- יצא לחזית.
החזית שלו נמצאת בבני ברק. בהיכל ישיבת פונוביז'.
המדים אלו הבגדים של בן תורה
הקסדה הין התפילין של ראש
הרובה הן התפילין של יד
והתפילות- כי רק הם מגינים עלינו באמת!
 

י. ל.

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אז גם אחי יצא לצבא
הוא לבש את המדים.
חבש את הקסדה.
הצטייד ברובה .
ועם הרבה תפילות שחיזור בשלום ויצליח במלחמה- יצא לחזית.
החזית שלו נמצאת בבני ברק. בהיכל ישיבת פונוביז'.
המדים אלו הבגדים של בן תורה
הקסדה הין התפילין של ראש
הרובה הן התפילין של יד
והתפילות- כי רק הם מגינים עלינו באמת!
מהמם!
תכננתי גם לכתוב על זה משהו כי הבחורי ישיבות הם אלו שעובדים הכי קשה,
היצר הרע עובד פי כמה וכמה ולשבת ללמוד יותר קשה מלהיות בעזה....
 

אפרוח מבושל

משתמש מקצוען
נכון מאד
אבל בעצם- זה נכון שבחורי הישיבה הם הכי מגנים עלינו וכו' והכל נכון, אבל הם שמורים ומוגנים ולא מסכנים את חייהם בחזית, והאמהות שלהם ישנות בלילה בשקט, בלי חרדות של אולי הילד שלי עכשיו מת ואני לא יודעת.
אז זה לא מאד יפה לכתוב ככה עכשיו, זה קצת כמו זלזול באלה שמסכנים את חייהם בשבילכם.
קצת כבוד
 

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נכון מאד
אבל בעצם- זה נכון שבחורי הישיבה הם הכי מגנים עלינו וכו' והכל נכון, אבל הם שמורים ומוגנים ולא מסכנים את חייהם בחזית, והאמהות שלהם ישנות בלילה בשקט, בלי חרדות של אולי הילד שלי עכשיו מת ואני לא יודעת.
אז זה לא מאד יפה לכתוב ככה עכשיו, זה קצת כמו זלזול באלה שמסכנים את חייהם בשבילכם.
קצת כבוד
לא עשיתי השוואה. נדמה לי שגם פיקוד העורף לובשים מדים ושו״ת. אלא שהם לא יכולים בלי זה את זה
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
לא עשיתי השוואה.
יקרה, את ליטרלי עשית השוואה.
ואני מניחה ומקווה שזאת רק תמימות יפה, וכנראה חוסר היכרות.
הרשי לי לגלות לך, בתור אחות לחייל בחזית ולאח בישיבה. שזה לחלוטין, אבל לחלוטין, לא אותו הדבר.
אין קשר, באמת.
וזה שתורה מגינה ומצילה לא הופך את לומדיה לחיילים המסכנים את נפשם בחזית.
יש נשים שהבעלים שלהן השאירו להן גט על תנאי עכשיו (לא נכנסת לפן ההלכתי), האם אברך שיוצא ללמוד משאיר לאשתו מסמך שימנע את עגינותה במקרה שלא יחזור?
האם אמא לבחור ישיבה מפחדת עד מוות מכל ידיעה בחדשות, צלצול או דפיקה בדלת?
נכון גם היא מפחדת, כולנו מפחדים עכשיו, אבל ההבדל הקטן שהיא יודעת איפה הבן שלה נמצא, היא יודעת שהוא במקום מוגן יחסית.
ואם היא מפחדת מאד ורוצה לדעת מה איתו? פשוט מרימה טלפון, לא?
אח שלי למשל, הוקפץ בשבת, מאז דיברנו איתו פעם אחת. ואני יודעת שיש חיילים בפלוגה שלו שנהרגו, אבל מי בכלל מדבר על זה עכשיו.
לא אמרתי שלא מפחיד עכשיו לכולם, הכול יכול לקרות גם לאזרחים וגם לבלתי מעורבים, ולצערנו גם ראינו.
אבל עובדות הן עובדות תמיד, גם אם קצת פחות נעים להכיר בהן.
תכננתי גם לכתוב על זה משהו כי הבחורי ישיבות הם אלו שעובדים הכי קשה,
היצר הרע עובד פי כמה וכמה ולשבת ללמוד יותר קשה מלהיות בעזה....
שוב, אני אקווה מאד שמה שכתבת נובע מתמימות.
 

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תורה מגנא ומצלא. נכון.
אבל גם לי צרמה ההשוואה בין בחורי הישיבות שיושבים (יחסית) מוגנים בעורף (מחילה, זה עורף, לא חזית!) לבין החיילים שלוחמים בחזית, תוך סכנה ממשית לחייהם.
ולא, אני לא מזלזלת בבחורי הישיבות, בתורתם ובתפילתם.
התפקיד שלהם חשוב מאוד ובלעדיהם אנחנו לא יכולים להתקיים. כפשוטו!
אבל זה כמו שאף אחד לא ישווה בין לוחם בסיירת מטכ"ל לבין חייל ב-8200.
למרות ששניהם חיוניים לחלוטין!
 

Rut_a

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
יוצרי ai
@נועה לבין (Tamar)
זה רץ במיילים כבר שלשום......
ואני משערת, שבין אם זה נכון ובין אם לא,
רק בגלל יוגב ההוא אנחנו שומעים עוד קולות חוץ מההערצה לחיילים, שאני לא מורידה מערכם ח"ו.
באמת הייתה כזו אווירה שהחיילים הם הכל ובלעדיהם לא היה כלום.
אז, טוב שהוא העלה את זה למודעות, אבל כמובן שצריך לקחת הכל בעירבון מוגבל.

ורק נזכיר, שעל שלושה דברים העולם עומד...... תורה, עבודה וגמילות חסדים.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
השיר יפה, עם מסר חשוב. אהבתי מאד עד השורה הזאת:
והתפילות- כי רק הם מגינים עלינו באמת!
הם מגינים עלינו, בהחלט. מחזיקים את העולם ומהרגע שחזרו לישיבות אני הרבה יותר רגועה ומרגישה בטוחה.
אבל רק הם?! או שרק הם מגינים עלינו באמת?! והשאר משחקים...
ממש לא.
במלחמות בתנ"ך אספו את כל הגברים מגיל 20-60 וחילקו אותם לשתי קבוצות. קבוצת התפילה והלימוד וקבוצת המלחמה החומרית, בחרב ובחנית.
ידועה השאלה:
הרי כמה גברים יש מתחת לגיל 20? ומעל לגיל 60? וכמה נשים? שישבו הם להתפלל ולהתאמץ רוחנית, וכ-ל הגברים מגיל 20-60 יצאו להלחם בחרב ובחנית, לכאורה.
אבל לא. את קבוצת הכשירים גופנית למלחמה עצמה- חילקו לשניים, כדי להראות לנו עד כמה התפילה והלימוד הם חלק בלתי נפרד מהמלחמה. ובהם תלויים גם חייהם של החיילים בקבוצה השניה.
וזה ממש לא סותר שכעת אנו מעריכים מאד גם את החיילים בצה"ל על מאמץ ונכונות ומלחמה קשה בה נשקפת לחייהם סכנה לא מועטה בכלל- כדי להציל נפשות מישראל.
בזמן שאינו מלחמה- איננו מעודדים אותם להתגייס לצה"ל, ולא נסכים להתגייס לשם בעצמנו- מתוך ידיעה שהתורה מקיימת את העולם, ולעולם לא נזנח תפקיד שנדרש תמידית לקיומו של כל העולם הזה, עוד בלי לדבר על התכלית והעולם הבא.
ובזמן מלחמה- מעריכים מאד את לומדי התורה ויודעים שתורתם ותפילתם פועלת רבות, מקיימת את העולם, ומי יודע כמה מההצלחות וההפצצות בעזה, ומניעת הרוגים ל"ע מישראל- בזכותם. וכן מעריכים מאד את החיילים בצה"ל ויודעים שכל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, ומתוך ידיעה שהשתדלותם נצרכת, ומתוך הערכה על נכונות לסבול ולהסתכן מאד- בשביל להציל עוד ועוד נפשות מישראל.
אז לזלזל באחד מן התפקידים? באחת מן הקבוצות ששנסו מותניים ויצאו להלחם בשביל כולנו?
מאד אהבתי את הקליפ של @פלונית!ד - בעיקר משום שהראה מצד אחד את החיילים בהיכונות לקרב, בקרב ובהצלחות, ומהצד השני את לומדי התורה והמתפללים- באותו הזמן- עומדים ומפצירים ופועלים. וזה משלים את זה.
וזה כל כך יפה לראות את עם ישראל כך. מאוחד, נלחם ביחד (כל כך כואב שהיינו צריכים להגיע למלחמה כדי לראות את זה), בשתי החזיתות. שתי הקבוצות.
ובעזרת ה' שגם הקבוצה השניה (קבוצת המלחמה החומרית) תעשה את זה באמונה ומתוך חיבור לקב"ה ושמירת מצוותיו וחוקותיו, כפי שאנו רואים שכבר ממש מתחיל לקרות, ברוך ה'.
 

דנמרק

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אז גם אחי יצא לצבא
הוא לבש את המדים.
חבש את הקסדה.
הצטייד ברובה .
ועם הרבה תפילות שחיזור בשלום ויצליח במלחמה- יצא לחזית.
החזית שלו נמצאת בבני ברק. בהיכל ישיבת פונוביז'.
המדים אלו הבגדים של בן תורה
הקסדה הין התפילין של ראש
הרובה הן התפילין של יד
והתפילות- כי רק הם מגינים עלינו באמת!
כתיבה מאוד יפה ונוגעת,
אבל למה, למען ה', צריך לעשות את ההשוואות האלו שוב ושוב?
למה זה תורם?
תחשבי על אמא שהבן שלה בחזית, היא יודעת שהבן שלה אולי לא יחזור הביתה. היא קוראת את השורות האלו, ומגלה שבנוסף לכל - הוא רק משחק משחקים. הוא מגן 'בכאילו'. איך היא תרגיש?
זכויות זה בטח לא יוסיף לנו עכשיו, דווקא כשאנחנו כל כך צריכים אותן.
אני כותבת את זה בכאב, וח"ו לא מתכוונת לזלזל בכח של לימוד התורה או בהגנה של תפילות.
 
נערך לאחרונה ב:

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כתיבה מאוד יפה ונוגעת,
אבל למה, למען ה', צריך לעשות את ההשוואות האלו שוב ושוב?
למה זה תורם?
תחשבי על אמא שהבן שלה בחזית, היא יודעת שהבן שלה אולי לא יחזור הביתה. היא קוראת את השורות האלו, ו מגלה שבנוסף לכל - הוא רק משחק משחקים. הוא מגן 'בכאילו'. איך היא תרגיש?
זכויות זה בטח לא יוסיף לנו עכשיו, דווקא כשאנחנו כל כך צריכים אותן.
אני כותבת את זה בכאב, וח"ו לא מתכוונת לזלזל בכח של לימוד התורה או בהגנה של תפילות.
בדיוק חשבתי על כך על ההשוואות האלו.
יש לי שאלה- האם שר הבטחון מסכן את חיו עכשיו במלחמה חוץ מהעובדה שכנראה בזמן מלחמה הוא יכול להיות מבוקש יותר? לא! הוא לא נמצא במלחמה עצמה אלא בניהול מלמעלה.
אבל ברור שבלעדיו אין מלחמה!
בחורי הישיבות הם אלו ששומרים על השאלטרים של המלחמה! בלעדיהם אין מלחמה!
 

דנמרק

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
בדיוק חשבתי על כך על ההשוואות האלו.
יש לי שאלה- האם שר הבטחון מסכן את חיו עכשיו במלחמה חוץ מהעובדה שכנראה בזמן מלחמה הוא יכול להיות מבוקש יותר? לא! הוא לא נמצא במלחמה עצמה אלא בניהול מלמעלה.
אבל ברור שבלעדיו אין מלחמה!
בחורי הישיבות הם אלו ששומרים על השאלטרים של המלחמה! בלעדיהם אין מלחמה!
נכון.
אבל מישהו השווה בין שר הביטחון לחיילים שמשרתים בקרב? לאף אחד אין עניין להשוות ביניהם, נכון?
בטח לא לומר שרק בזכותו המלחמה מתנהלת כמו שצריך.
בכל אופן, העלית את זה בפורום כתיבה ולא בפורום דיונים... ככה שמה שאני יכולה לומר זה שמבחינה ספרותית זה קטע מעולה.
 
נערך לאחרונה ב:

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הדיון כאן אמוציונלי, ואני חושב שיש צדק בדברי שני הצדדים (זו כמובן הדרך הטובה ביותר לריב עם כולם). לדעתי יש כאן נקודה חשובה שצריך להבהיר.
כאשר אנחנו מסתכלים על מאמץ והקרבה בעת מלחמה, ואני מדגיש - ההסתכלות היא רק על מידת המאמץ והקושי - לא על תועלת, אין ספק שההשוואה אינה אפשרית, ואפילו מקוממת. אין באמת איך להשוות את מה שנדרש מבחור ישיבה, למה שנדרש מלוחם ומשפחתו. בחורי ישיבה אינם נדרשים לסכן את חייהם, בני משפחתם אינם דואגים להם בכל רגע נתון, והם בטוחים יחסית.
כיוון שכך, במלחמה כמו במלחמה, מטבע הדברים לוחמי צה״ל הם גיבורי היום. הם נישאים על כפיים, הם זוכים לכל פינוק אפשרי, הם נערצים ואהובים, ובצדק.
אולם, המציאות הזו היא לעיתים מסנוורת ומטעה, והיא עלולה לבלבל.
ברוך השם, לומדי התורה אינם נדרשים כרגע לסכן את חייהם. ברור לכולם שאילו הם היו נדרשים למסור את נפשם על לימוד התורה, הם היו עושים זאת. אבל אין זה המצב.
המציאות הזו מבלבלת, כי הפער בין הלוחמים המסכנים את חייהם ללומדי התורה שהולכים ללמוד במקום בטוח, עלול לבלבל אנשים ולגרום להם לתפיסת מציאות שגויה.
למעשה, לומדי התורה מחזיקים באחריות כבדה מאוד. כמי שזכה לשבת בין כתלי בין המדרש אני מוכרח לשתף מהרהורי ולומר, שהתקופה הזו אינה קלה עבורנו. אנו יודעים שכשלנו בתפקידנו. אנו יודעים שהמערכה הזו באה דווקא ביום שמחתנו. אנו יודעים שמוטל עלינו לתקן. ואנחנו מנסים, ככל שאנו יכולים.
כשלומדי התורה הולכים לעשות את עבודתם, הם מועילים פי אלפי אלפים מכל אחד אחר. הם עושים את עבודתם בשקט, בלי אור של זרקורים. הם היחידה המובחרת, שאיש בתקשורת לא יודע על פועלה. הם המגינים האמיתיים, לא רק על העם הזה ועל המדינה הזו, אלא על העולם כולו.
ומה שכואב זה, שבאיזה שהוא מקום גם לציבור שלנו נכנס לעיתים זלזול כלפי לומדי התורה.
בימים בהם כל לובש מדים הוא מושא להערצה, בימים בהם כל מי שנוטל דגל ישראל בידו זוכה לעידוד ותמיכה, בימים בהם המורל של החיילים בשיא, לומדי התורה שלנו נאלצים להתמודד עם הקנטות, עם זלזול, עם המעטה בערכם. לא רק מן התקשורת והציבור הכללי שבשנים האחרונות לומדי התורה הפכו אצלם למרמס ומשיסה, אלא גם אצלנו.
קחו לדוגמא את המילה ׳אברך׳. מה היא מעלה אצלכם? אילו קונוטציות? - כי במציאות של היום, המילה הזו מעלה אצל הרבה אנשים תמונות של עוני ומסכנות, של משפחה ברוכת ילדים שמתקשה להתקיים, ושל אדם צר אופקים שאינו יודע מה קורה מחוץ לד׳ אמותיו.
ועכשיו, תחשבו על המילה ׳רב אלוף׳. אילו קונוטציות היא מעלה?
האם תוכלו לומר באמת ובתמים שהמילה אברך מעלה אצלכם אדם בעל אחריות גדולה מזו של הרמטכ״ל בכבודו ובעצמו? אדם שבכוחותיו ובעבודתו מגן על כולנו? אדם אפוף בהילה של זוהר וגבורה?
אני מאמין שבשכל כן, אבל ברגש לא.
ולזלזול הזה יש השלכות מרחיקות לכת...
הרי ברור לכולם שאותם החיילים שיוצאים כרגע למלחמה לא יכולים היו להילחם בלי לקבל את העידוד ואת האהבה מהעורף. הרי ברור לכולם שאילו היו אותם חיילים סופגים בוז ונאצות הם היו נשברים ונכשלים.
אז למה כשהדבר נוגע ללומדי התורה זה שונה?
למה כשמדובר בלומדי התורה סומכים עליהם שיעשו את עבודתם בלי שום עידוד ותמיכה, בלי שום מילה טובה, מתוך עוני ודחק, מתוך מאמץ כביר ועילאי שאין עליו שום תמורה?
למה כשמדובר בלומדי התורה לא מעלה איש על דעתו לדאוג להם במשך כל השנה, לספר להם כמה כולנו גאים בהם, לשלוח להם חבילות - לא כאלו שהם צריכים, אלא כאלו שמראות על תמיכה מן העורף?
לומדי התורה רואים את זה, והם יודעים שזה לא רק בגלל שהלוחמים מסכנים את חייהם והם לא.
והלב נחמץ לראות את המאמץ של הבחורים שעוצרים את בין הזמנים, עוזבים את הבית והולכים לכלות את ימיהם ולילותיהם בין כתלי בית המדרש. ללא שום שכר, ללא שום תמורה, בתנאים קשים שמעטים היו עומדים בהם.
הם הולכים, והתקשורת מכה בגבם. הם לומדים יום וליל, והתקשורת קוראת להם אוכלי חינם ובטלנים. הם מתמודדים בגבורה ובלא תלונות עם קשיים של נערים בני ארבע עשרה שצריכים להיות רחוקים מן הבית, והעם שבשדות מכפיש אותם ללא הרף.
ואז הם רואים את התמונות. הם רואים כיצד אומה שלמה תומכת בחייליה, הם רואים כיצד אנשים משלנו - כאלו שמסתובבים בישיבות ומדברים על ערך התורה, לא מעיפים אליהם חצי מבט, והולכים לקנות טונות של מוצרים ששום חייל אינו זקוק להם. הם רואים כיצד משקרים אותם. בפה אומרים להם שהם יחידת העילית, ובלב מעריצים את החיילים.
מה הם אמורים לחשוב? במה הם אמורים להתעודד?
ואם אנחנו לא נדאג להם, מי כן?
ואם אנחנו לא נרומם אותם, מי כן?
 

Rut_a

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
יוצרי ai
@mic003 כל מילה.
זו תשובה שצריכה לרוץ בווצאפים ובצאטים, במקום שאר הפוסטים ה"חזקים" (במרכאות כמובן) שרצים כל היום ממקום למקום.

במחשבה שניה, עדיף שלא ירוץ. כי תמיד פוסטים כאלו איכשהו רק יגררו כעס וריב. אז שנדע רק אנחנו את הסוד.
אני מעתיקה את התגובה הזו ושומרת אותה לעצמי, מקווה שאין עליה זכויות יוצרים.
 

ilan p

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
"כל התשובות נכונות " --ברור שהעם שלנו חי בזכות לימוד התורה וכל בחור ישיבה שמתחזק בימים אלו
מגן על החיילים בשדה הקרב - זה מיסודות האמונה שלנו -- והדברים ברורים וצריכים להאמר
אבל לכל אמירה יש זמן -- עכשיו זה לא הזמן -- ובטח שאי אפשר להשוות בימים אלו
הרגשה של אמא ששולחת חייל לקרב עם מחשבות על הגרוע מכל
לאמא ששולחת את בנה לישיבה ללמוד -- כאילו זה אותו דבר
 

שועל ספרות.

רודיום לשעבר. מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
.
 
נערך לאחרונה ב:

Rut_a

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
יוצרי ai
שוחחתי עם אחי בישיבה, וניסיתי לגשש אחר ההרגשה הכללית שם בלימוד.

התחלתי להגיד: "אנחנו יודעים שאתם עושים את העבודה האמיתית"..... והוא קטע אותי ושאל בתמיהה: "העבודה האמיתית? אנחנו עושים את העבודה!"

שאלתי אותו, "אתם מקבלים עידוד? תמיכה?" והוא סיפר, "כן, הביאו אתמול פקאלעך עם מכתבים" ובאותה נשימה "אבל כל התמיכה התחילה רק אתמול"... (אדון יוגב! תראה למה גרמת! בזכותך נזכרו בבחורים)

כשסיפרתי לו מעט מן הרוחות והדיונים על ההשוואות שרצות בקבוצות, הוא אמר "אני מבין את החיילים, הם מוסרים את נפשם ממש בפועל, אבל תדעי לך לגבי ההשוואות האלו, שיש גמרא מפורשת אומרת, שמי שמאמין שחיילים ומלחמות הם השלמה ללימוד התורה, הוא אפיקורס"....

והוא ממשיך ואומר לי בביטחון: "כתוב 'בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות...' ולמה כתוב 'בעל מלחמות' ולא 'בעל תורה, בעל מצוות, בעל תהילים....' משמע שהקב"ה הוא בעל המלחמות כולם. ואנחנו, תפקידנו לשבת וללמוד. אנחנו מופקדים על התורה והמצוות".

...........

נשארתי בלי מילים.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הדיון כאן אמוציונלי, ואני חושב שיש צדק בדברי שני הצדדים (זו כמובן הדרך הטובה ביותר לריב עם כולם). לדעתי יש כאן נקודה חשובה שצריך להבהיר.
כאשר אנחנו מסתכלים על מאמץ והקרבה בעת מלחמה, ואני מדגיש - ההסתכלות היא רק על מידת המאמץ והקושי - לא על תועלת, אין ספק שההשוואה אינה אפשרית, ואפילו מקוממת. אין באמת איך להשוות את מה שנדרש מבחור ישיבה, למה שנדרש מלוחם ומשפחתו. בחורי ישיבה אינם נדרשים לסכן את חייהם, בני משפחתם אינם דואגים להם בכל רגע נתון, והם בטוחים יחסית.
כיוון שכך, במלחמה כמו במלחמה, מטבע הדברים לוחמי צה״ל הם גיבורי היום. הם נישאים על כפיים, הם זוכים לכל פינוק אפשרי, הם נערצים ואהובים, ובצדק.
אולם, המציאות הזו היא לעיתים מסנוורת ומטעה, והיא עלולה לבלבל.
ברוך השם, לומדי התורה אינם נדרשים כרגע לסכן את חייהם. ברור לכולם שאילו הם היו נדרשים למסור את נפשם על לימוד התורה, הם היו עושים זאת. אבל אין זה המצב.
המציאות הזו מבלבלת, כי הפער בין הלוחמים המסכנים את חייהם ללומדי התורה שהולכים ללמוד במקום בטוח, עלול לבלבל אנשים ולגרום להם לתפיסת מציאות שגויה.
למעשה, לומדי התורה מחזיקים באחריות כבדה מאוד. כמי שזכה לשבת בין כתלי בין המדרש אני מוכרח לשתף מהרהורי ולומר, שהתקופה הזו אינה קלה עבורנו. אנו יודעים שכשלנו בתפקידנו. אנו יודעים שהמערכה הזו באה דווקא ביום שמחתנו. אנו יודעים שמוטל עלינו לתקן. ואנחנו מנסים, ככל שאנו יכולים.
כשלומדי התורה הולכים לעשות את עבודתם, הם מועילים פי אלפי אלפים מכל אחד אחר. הם עושים את עבודתם בשקט, בלי אור של זרקורים. הם היחידה המובחרת, שאיש בתקשורת לא יודע על פועלה. הם המגינים האמיתיים, לא רק על העם הזה ועל המדינה הזו, אלא על העולם כולו.
ומה שכואב זה, שבאיזה שהוא מקום גם לציבור שלנו נכנס לעיתים זלזול כלפי לומדי התורה.
בימים בהם כל לובש מדים הוא מושא להערצה, בימים בהם כל מי שנוטל דגל ישראל בידו זוכה לעידוד ותמיכה, בימים בהם המורל של החיילים בשיא, לומדי התורה שלנו נאלצים להתמודד עם הקנטות, עם זלזול, עם המעטה בערכם. לא רק מן התקשורת והציבור הכללי שבשנים האחרונות לומדי התורה הפכו אצלם למרמס ומשיסה, אלא גם אצלנו.
קחו לדוגמא את המילה ׳אברך׳. מה היא מעלה אצלכם? אילו קונוטציות? - כי במציאות של היום, המילה הזו מעלה אצל הרבה אנשים תמונות של עוני ומסכנות, של משפחה ברוכת ילדים שמתקשה להתקיים, ושל אדם צר אופקים שאינו יודע מה קורה מחוץ לד׳ אמותיו.
ועכשיו, תחשבו על המילה ׳רב אלוף׳. אילו קונוטציות היא מעלה?
האם תוכלו לומר באמת ובתמים שהמילה אברך מעלה אצלכם אדם בעל אחריות גדולה מזו של הרמטכ״ל בכבודו ובעצמו? אדם שבכוחותיו ובעבודתו מגן על כולנו? אדם אפוף בהילה של זוהר וגבורה?
אני מאמין שבשכל כן, אבל ברגש לא.
ולזלזול הזה יש השלכות מרחיקות לכת...
הרי ברור לכולם שאותם החיילים שיוצאים כרגע למלחמה לא יכולים היו להילחם בלי לקבל את העידוד ואת האהבה מהעורף. הרי ברור לכולם שאילו היו אותם חיילים סופגים בוז ונאצות הם היו נשברים ונכשלים.
אז למה כשהדבר נוגע ללומדי התורה זה שונה?
למה כשמדובר בלומדי התורה סומכים עליהם שיעשו את עבודתם בלי שום עידוד ותמיכה, בלי שום מילה טובה, מתוך עוני ודחק, מתוך מאמץ כביר ועילאי שאין עליו שום תמורה?
למה כשמדובר בלומדי התורה לא מעלה איש על דעתו לדאוג להם במשך כל השנה, לספר להם כמה כולנו גאים בהם, לשלוח להם חבילות - לא כאלו שהם צריכים, אלא כאלו שמראות על תמיכה מן העורף?
לומדי התורה רואים את זה, והם יודעים שזה לא רק בגלל שהלוחמים מסכנים את חייהם והם לא.
והלב נחמץ לראות את המאמץ של הבחורים שעוצרים את בין הזמנים, עוזבים את הבית והולכים לכלות את ימיהם ולילותיהם בין כתלי בית המדרש. ללא שום שכר, ללא שום תמורה, בתנאים קשים שמעטים היו עומדים בהם.
הם הולכים, והתקשורת מכה בגבם. הם לומדים יום וליל, והתקשורת קוראת להם אוכלי חינם ובטלנים. הם מתמודדים בגבורה ובלא תלונות עם קשיים של נערים בני ארבע עשרה שצריכים להיות רחוקים מן הבית, והעם שבשדות מכפיש אותם ללא הרף.
ואז הם רואים את התמונות. הם רואים כיצד אומה שלמה תומכת בחייליה, הם רואים כיצד אנשים משלנו - כאלו שמסתובבים בישיבות ומדברים על ערך התורה, לא מעיפים אליהם חצי מבט, והולכים לקנות טונות של מוצרים ששום חייל אינו זקוק להם. הם רואים כיצד משקרים אותם. בפה אומרים להם שהם יחידת העילית, ובלב מעריצים את החיילים.
מה הם אמורים לחשוב? במה הם אמורים להתעודד?
ואם אנחנו לא נדאג להם, מי כן?
ואם אנחנו לא נרומם אותם, מי כן?
תודה!
אין על הטקסט זכויות יוצרים, אפשר ורצוי להפיץ אותו (עם קרדיט אם אפשר) בכל פורום בו נמצאים אנשים נבונים שאפשר לסמוך עליהם שיבינו את הדברים בהקשר הנכון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יט

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ:ג יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה דָּעַת:ד אֵין אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם:ה בְּכָל הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אֹהֶל בָּהֶם:ו וְהוּא כְּחָתָן יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח:ז מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ וּתְקוּפָתוֹ עַל קְצוֹתָם וְאֵין נִסְתָּר מֵחַמָּתוֹ:ח תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי:ט פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת יְהוָה בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם:י יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד מִשְׁפְּטֵי יְהוָה אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו:יא הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים:יב גַּם עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב:יג שְׁגִיאוֹת מִי יָבִין מִנִּסְתָּרוֹת נַקֵּנִי:יד גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ אַל יִמְשְׁלוּ בִי אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב:טו יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

זמן מסע • אתגר 47

לוח מודעות

למעלה