"הזקן עם הבימבה" > יום העצמאות | השעה 12.00 בצהריים | המיקום: השטיבלאך השכונתי

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
הזקן עם הבימבה \ סוקר השטיב'לאך

12.00 בצהריים. יום העצמאות.
השטיב'ל הקטן כבר כיבה אורו ונחשך. אחרוני הקמים מזרזפים עצמם אט אט אל השטיב'ל הגדול, תופסים כל אחד שולחן לעצמו. אחד ועוד אחד נכנסים במבטים מושפלים, כמו מקווים אולי יתחולל הנס ויתקבץ מנין לתפילת שחרית. התפילין מתגלגלות על ששה ידיים בחדר הריק, ומלמול של תפילה נשמע פה ושם.
בכמה מן השולחנות עומדים אנשים שזה עתה סיימו את תפילתם, מגלגלים את הרצועות השחורות על הקופסאות, ומקפלים את טליתותיהם על הקפלים הברורים. אחד מתוכם הוא צעיר חבד"י, שכובד ראש ניכר על קמטי מצחו וזקנקנו הבלונדיני. השני, איש מוזר ותימהוני למדיי, המחפש פרטנר כלשהוא לזמן הפנוי של קיפול הטלית.
השם "פרידמן" שהיה רשום על תפיליו של החבדני"ק, שהלך לרגע בדקדקנות יקית שלא נודע מקורה, להניח את סידורו במקומו, היווה לו לתימהוני סיבה די מספקת כדי לנקוב בשמו ולקרוא לו להיות שותף לשיחה.
'מה אומר הרבי על יום העצמאות?', שאל בשפה עילגת, תוך התרסה ניכרת. הפרידמן שהיה נראה כמורגל בכגון דא, לא התבלבל לרגע והשיב: 'יום העצמאות?! לא ידעתי מהו'. משקלט שאין האיש המוזר מבין את עומק שנינותו החבדי"ת, הועיל להסביר: 'האם היו לישראל ימים כל כך לא עצמאיים, כמו מאז קום המדינה? איזה מן עצמאות זו, שכלל ישראל תלויים בדעת אומות העולם?".
המוזר, שקלט את תנועות ידיו האוספות את הטלית ותפילין אל חיקו, הבין שזמן שיחתו עלול להסתיים חיש קל, ומיד מיהר לנסות לגרור את השיחה עוד. 'מה התכוון הרבי, על אמריקה?' שאל במין תמימות. לחבדני"ק, ככל הנראה, לא היה הרבה זמן מיותר, והוא התאמץ לענות בקצרה ולהביא את השיחה לסיומה בהנהוני ראש והמהומים מאולצים של כן ולא אולי ואיני יודע.

* * *

לפתע, נפתחה הדלת בתנועה מהירה ומיומנת. איש צעיר ואסרטיבי חבוש כיפת קטיפה כחולה, עטור זקנון ג'ינג'י, פרץ אל השטיב'ל בסערה. חבד"י אף הוא. במבט מהיר וזריז סקר את מצב המתפללים והתכונן נפשית אל מערך נסיוני לאתר שישה מתפללים ועוד ארבעה עונים.
אך בתוך כך, צדו עיניו הבלונדיניות את התימהוני המוזר המדבר על יום העצמאות. כנראה מכיוון שהיו לו כמה ווארטים משלו להוסיף, הוא ניגש בחדוות נעורים אל זירת ההתרחשות. לא שאל רשות, לא גמגם, הן אצה לו הדרך, מיד פתח את פיו:
'שאלתי את הרב', סיפר לחבדני"ק הראשון, המנסה להיחלץ מהשיחה הכפויה, 'מה סודם של הזיקוקים ביום העצמאות'. חיוכו גדול. 'הוא ענה לי שאינו יודע, אך הוסיף ואמר שמה שבטוח בוודאי שהם עושים רעש גדול בשמים'.
לא השתהה הרבה ומיד המשיך: 'אז שאלתי אם יש לו מושג מה סוד המנגל שנהוג לעשות ביום העצמאות. הוא ענה לי שזה בסוד הכתוב (ישעיה ו) שרופים עומדים ממעל לו. למנגל כמובן'.
הבלונדיני מצא את הפתח לברוח, תוך ששאלת האדם המשונה רודפת אחריו: 'אז בעצם הרבי אמר לחגוג את החג במנגל וזיקוקים?'.
והג'ינג'י הלך ללקט מנין לתפילתו, תוך גילוי יכולות וירליות משופרות ביותר.

* * *

'שמונה. תשעה. מתוכם ששה מתפללים. אז חסר עוד אחד. אה? אתה ממהר? טוב. אז חסרים לנו שניים. יופי, הנה עוד אחד'. הג'ינג'י בפעולה כבתוך ביתו שלו. 'לעולם אני לא יבין את זה. מילא אנשים עובדים, שימהרו להם. לבריאות. אבל יש כאלו שלא עובדים ותמיד הם ימהרו. ואני שואל למה ימהרו?'.
הוא כבר כמעט היה עצבני. 'אני מכיר את זה. זה אחד מהתכסיסים המוכרים של היצר הרע. אין להם מה למהר, הם הולכים הביתה לשבת רגל על רגל, אבל בתפילה הם ימהרו. מה הם לא מבינים שהגמ' כותבת (ברכות ח.) כי מי שמתפלל במנין, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם?'.
זה כאב לו באמת. הוא רצה שיתאסף מנין, ולכן הוא המשיך לחזק את הציבור שהשכר שיקבלו בשמים על ההמתנה יהיה גדול. לאדם שעקץ אותו כי מי שרוצה להתפלל במנין צריך לקום מוקדם, הוא ענה: 'נכון. אתה צודק'.
בינתיים נאסף מנין והחלה התפילה. לכאורה תפילת השחרית האחרונה להיום. איזה זכות.

* * *

ואז, כמו משומקום, צנח אל היכל התפילה יהודי מבוגר עטור זקן אפור קצוץ, לבוש חולצה לבנה ומכנס אפרפר, וכיפת קטיפה שחורה צמודה אל פדחתו עם סיכת כסף נאה. ואם לא די בזאת, מעליה חבש כובע שמש לבן. מעשה שהיה באמת, כך היה.
לפניו גרר הטיפוס הזה בימבה גדולה ויפה, בצבע ורוד, מן הסוג שצמוד לה מאחור מוט המאפשר לאדם מבוגר להסיעה. בתוכה ישב ילד קטן, בן שנתיים בערך, כשאל שערו הצהוב צמודה גם לו כיפת קטיפה שחורה בסיכת כסף נאה.
הניח תפילין כשחיוך גדול מגלה את שיניו התחתונות, והצטרף גם הוא אל תפילת השחרית האחרונה לכאורה להיום.
לקראת סיום התפילה, אחר שנתגלתה חיבתו לילד בליטופים וחיוכים רחבים ועמוקים, הוא ניגש לאחד המתפללים וביקש לדעת היכן יש מפית, כשכוונתו כמובן לטישו. הלה הראה לו את כיוון בתי הכיסא.
מבטאו הזר זעק לשמים והציף מחשבות. מי הוא סב זה המהלך ביום בהיר עם נכדו, לכאורה, לבית הכנסת? מהיכן בא הֶלך זה ולאן ילך? סוד בלתי מפוענח היה מורגש כאן, חידה אשר אינה פתורה.
אך הוא חייך את חיוכו הרחב, גרר אחריו את הבימבה הוורודה, והלך לדרכו מבלי להותיר תשובות.
ה' ימלא חסרוננו.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אגב, כמה פרטים חשובים:

0. אני כתבתי.
א. זה באמת היה אתמול, בשעה 12.00 בשטיבלאך (לא נעים...)
ב. את קיתונות הביקורת על הדימוי בין השרפים לשרופי המנגל, שיש בו מן צרימה ויותר, יש לשפוך על החבדני"ק (בעצם, גם לא עליו, כי זה מהרב שלו. כך הוא אמר).
ג. בטח תשאלו איך הגיע הזקן לראש המאמר? אז זה, מכיוון שהוא היה הדבר הכי מעניין והזוי שהיה שם בשטיב'ל הגדול (הקטן היה חשוך...)
ד. ומה שזה נגמר בצורה מאכזבת שכזו, מבלי להביע שום דבר (חוץ מהווארטים המשועשעים של הג'ינג'י בעל המרץ הבלתי נדלה לארגן מניינים בשעות שכאלו), זה בגלל שגם אני התאכזבתי כשהוא יצא ולא הותיר לי צוהר לעולמו.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נס שכתבת את ההודעה השניה...
 

תור הזהב

משתמש מקצוען
כתיבה יפה ומעניינת.
כותרת מסקרנת להפליא.
נראה לי שאם תרצה לתת לזה מבנה יותר הגיוני ניתן לתת קטע איסוף לכתבה.
מה יהיה בקטע באיסוף?
תוכל לשתף במחשבותיך לגבי יום מוזר ולא סידרתי שכזה.
משתפת בתובנות שלי וכך תוכל למצוא את שלך:
לגבי בריות טובות שברא ה'.
מחשבות על תנאי חיים שונים וצורות התמודדות.
באכזבה שלך שדמותם של היהודים המעניינים שפגשת נותרה נעולה בפנייך.
לתת משל על כך שכולנו ילדים שמובלים כמו בבימבה ע"י דמות אוהבת שמתווה לנו דרך.
או כל שאר המחשבות שעולות בך.
בד"כ התובנות נמצאות בנו אבל צריך לחדד אותן עבורנו ללטש אותן עוד קצת.
ניתן גם לסיים את המאמר בדמויות שמתפזרות, (כותבת באופן לא מלוטש):ראשון יוצא הישיש עם הבמימה מותיר אותי שקוע במחשבות על עולמו, אחריו יוצא הגינגי ורץ במרץ לעוד פרויקט נלהב.
פרידמן כבר נעלם מהאופק.
אחר כך יוצאים עוד שישה, ואחריהם יוצא אני, רץ למשימות חיי ומניח את החוויה המרתק בירכתי תודעתי. שמח על מה שראתי.
משהו כזה.
 

משהק

משתמש צעיר
עימוד ספרים
המחשה :)
(לא שלי)
 

קבצים מצורפים

  • yom haatzmaot.png
    KB 930 · צפיות: 16

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נחתתי כאן לאחר שנים, למי שזוכר אותי - שלום עליכם. מי שלא - שיקדם אותי בברכה...
אופק יקירי. אוח, איזה תיאור.

הבעיה כאן, היא שהיית חייב לכתוב הודעה שניה להסבר. את זה שאתה מתאר את מצב העניינים בשטיבלעך, הייתי אמור לקלוט תו"כ הקריאה.
אני מניח שהתכוונת לשתף אותנו בסוג של יום מוזר כזה, אנדרוגינוס, שאף אחד אינו יודע את הגדרתו האמיתית. הכתיבה היא קולחת אך העוקץ חסר.

בהצלחה
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
התגובות והתובנות

בעצם, התגובות שקיבלתי מכולם - היו או עצבים עמוקים. כגון: מה פשרו של מאמר זה? כבר חשבתי שהזקן עם הבימבה מביא את המאמר לאיזה מחוז-חפץ ראוי, עבורו היה כדאי להיכנס לקריאה, והנה מסתיים המאמר בלא כלום. מה יש בבימבה, עד כדי להביאה ככותרת המאמר. מרגיז מאוד להישאר עם לשון בחוץ.

או תשבחות - כמו זו המצורפת למטה, שאחד "מומחה מאוד" כתב אותה - אנשים נהנו מהציניות, מהאירוניה, מה'קטע' של סיקור שטיב'ל שכונתי, מהתקיעה האגרסיבית של המאמר בסופו, המותיר את הקורא עם פה פעור ולשון בחוץ.

אמרו וכתבו לי: טור משובח. סגנון קולח. איזה מושך. מעניין. מאמר משועשע מלא הומור. הגדיל אחד לכתוב לי: יש כאן הומור רב, וזה נכתב בצורה מאוד מושכת, אם כי לא הבנתי בדיוק את הסוף עם הבימבה. שלח לאתרי הנייעס, הם יפרסמו בשמחה. (כמובן שהתגברתי ולא שלחתי).

לרוב, הגיעו גם התשבחות וגם הביקורת מאותם אנשים. כנראה מי שמבין, מבין.

אני בהחלט מנסה לא להתבצר בעמדה של אמן שסגור על אומנותו ולא מסכים לשנות אותה. וע"כ למרות שהיא הגיעה מתוך השראה רבה ויהיה לי קשה לשנות דבר כזה - בכל אופן אקבל את הערות המחכימות ומיד כשיתפנה לי מעט זמן רגוע, אשב לערוך אותו מחדש.

וכמובן, אשמח לשתף אתכם.



מצורף תגובה מדוקדקת ומפורטת:
א. אני לא מאמין. כתיבה מדהימה. משהו. מאמר שיש בו רוח עייפה ומפוהקת, המתאימה ליום של כלום, חסר תכלית כזה. "יש לך את זה".

ב. הקטעים הבאים יפים מאד והיו שוים את המאמר:
"מה הם לא מבינים שהגמ' כותבת (ברכות ח.) כי מי שמתפלל במנין, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם?'. זה כאב לו באמת. הוא רצה שיתאסף מנין, ולכן הוא המשיך לחזק את הציבור שהשכר שיקבלו בשמים על ההמתנה יהיה גדול. לאדם שעקץ אותו כי מי שרוצה להתפלל במנין צריך לקום מוקדם, הוא ענה: 'נכון. אתה צודק'.

ג. את המשפטים האירוניים דלהלן אהבתי מאד:
- לכאורה תפילת השחרית האחרונה להיום. איזה זכות.
- מעשה שהיה באמת, כך היה.
- זה כאב לו באמת. הוא רצה שיתאסף מנין.

וכמובן את הסיום, המותיר אותך פעור-פה:
- ה' ימלא חסרוננו.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כתיבה נהדרת
תעשה מזה סיפור.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אני מסכים עם דבריך. אך מה אעשה עם הסיפור, ר' קקטוס יקירי (בדיוק בזה הרגע סיימתי לקרוא את תשעים ושניים עמודי סיפוריך, ונפעמתי והסתקרנתי מהיכן ההשראה, הסגנון, הכיוון, ועוד תחושות שידיי עייפות עכשיו לכותבם...)?
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
גם אנכי הדפסתי לי, להתענג על הסיפור המקוקטס ביום השבת קודש.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
עדיאל לך יש פיריווילגיות. לי אין מדפסת וקראתי הכל מהמסך.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י עדיאל;1260738:
גם אנכי הדפסתי לי, להתענג על הסיפור המקוקטס ביום השבת קודש.
רק שתשתמיד לאחר השימוש...
 

אפרתה

משתמש מקצוען
נהניתי מאוד מהכתיבה ומהזרימה.
יתכן שלא יצטרכו קטע איסוף אם הכותרת תשתנה לאיזושהיא הגדרה ליום הזה או לאוסף הטיפוסים והמפוקפק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב:ג יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:ד יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:ה יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר:ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד:י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

אשליה אופטית • אתגר 48

לוח מודעות

למעלה