האזינו • האם זה הבן איש חי ששר את פיוטו של האבן עזרא? – נדיר

פרוגניק

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
מזרחנים טוענים בהתרגשות כי הקלטה נדירה של רשכבה"ג רבינו יוסף חיים זיע"א מבגדד המכונה על שם ספרו הידוע 'בן איש חי' התגלה לאחרונה.

חברת אודיאן הקליטה יהודים ברחבי המזרח התיכון, ארצות מצרים סוריה ועיראק בתחילת המאה הקודמת.

בהקלטה נשמעים מספר קולות ששרים את הפיוט "אל אליהו של רבינו אברהם אבן עזרא". הקול המבוגר מבין המשוררים הוא של מרן הבן איש חי.

רבי יוסף חיים מבגדאד נולד בכ"ז באב ה'תקצ"ה, והפך לאחד מגדולי הדורות האחרונים. היה גאון עצום, פוסק הלכה מהבולטים בדורו לצד מנהיגות תקיפה וכושר נאום מופלא שניחן בו. הוא נפטר בי"ג באלול ה'תרס"ט.

נבקש ממי מגולשנו שמכיר את קולו של הבן איש חי להאזין ולקבוע האם זהו הבן איש חי שמשורר ומלווה את הפיוט.

מילות השיר:

אֵלִי אֵלִיָּה הַנָּבִיא הָבֵא נָא
בּוֹ יִרְתֹּם רִכְבּוֹ נָע בַּשְּׁבִי כִּי בוֹ
לֹא שָׁכַב לִבּוֹ גַּם לֹא רָאָה שֵׁנָה
רַב מַחְלִי בִּרְאוֹת כַּחְשִׁי וּמְשַׂנְאוֹת
יָפוֹת וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה
הַשְׁקֵה צוּר מֵי רֹאשׁ צָר עֵינָיו יִלְטֹשׁ
יוֹם עֵינַי לִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל תִּשְׁעֶינָה
מָתַי תַּרְאֶה אוֹת יֶשַׁע אֶל קוֹרְאוֹת
לָךְ וּלְךָ נוֹשְׂאוֹת קוֹלָן וַתִּבְכֶּנָה
מַלְאַךְ הַגּוֹאֵל לִפְנֵי דַל שׁוֹאֵל
אָנָּא הָאֵל אֵל אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא

באתר הזמנה לפיוט מופיעים דברי הסבר לפיוטו של האבן עזרא. "כמקובל בפיוטים להבדלה ולמוצאי שבת בכלל, אליהו הנביא ממלא גם כאן תפקיד מרכזי, כמבשר הגאולה.

הסברים שונים ניתנו להתגברות הציפייה לגאולה במוצאי שבתות: בספר 'המנהיג' (ספר הלכה שנתחבר על ידי ר' אברהם בן נתן הירחי מן העיר לוניל שבפרובאנס, המאות ה- 12-13) מצויין למשל כי אין אליהו בא בערבי שבתות וערבי ימים טובים מפני הטורח שבימים אלו, ולכן מבקשים ישראל את בואו דווקא לאחר השבת ובזכותה.

הסבר אחר הציע ר' דוד אבודרהם (ספרד, המאה ה-14) אשר על סמך המימרה הידועה מן התלמוד, לפיה "אלמלא משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלין", קבע: "על כן אנו אומרים לקב"ה, הרי שמרנו את השבת, מעתה שלח לנו את אליהו הנביא".

מעבר להסברים אלו ניתן כמובן גם לשער בפשטות כי מוצאי שבת הוא זמן המלוּוה בחשש וחרדה מן השבוע העומד בפתח ומכל אשר הוא טומן בחובו, וממילא יפה לבקשת ישועה ורחמים".

מקור: קול חי
 

קבצים מצורפים

  • בן איש חי.mp3
    6.2 MB · צפיות: 192
  • בן איש חי.jpg
    KB 22.2 · צפיות: 68

אפרת 10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
לא הצלחתי להבין מי מהם הוא הבן איש חי
 

חשמל

אמנות העימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נכתב ע"י אלפא ביתא;1625118:

מה יש? הוא היה חי עד שנת 1909, אין שום גולש שזוכר מאז? מה הזיכרון שלכם כל כך קצר? בדיוק כמו שהחוקרים שאיתרו את ההקלטה זוכרים את קולו, והראיה שזיהו אותו, בטוח שיש גם גולשים שזוכרים ויוכלו לזהות.
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
כנראה שאין כאן גולשים מעל גיל 100...
 

אפרת 10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
יש אפשרות לזהות אם יש עוד הקלטות שלו
 

חניק

משתמש פעיל
צריך להיות בן 100 ומבגדד, על הרב כדורי זצ"ל אמרו שהוא ראה אותו כשהיה בן 6 ומפטירת הרב כדורי גם כבר יש יותר מ-5 שנים.
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
סתם אגב, מעבר לאשכול הפורימי הזה;
זה פס קול ישן נושן, שרץ ברשת מליון פעם..

:)
 

פנינה :)

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
סתם שאלה,
בתור בני אדם אינטליגנטיים, כשאתם מקבלים כאלה דברים,
אתם לא מרגישים שמישהו משפיל אתכם?
 

קופירייט

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
ההקלטה היא אמנם מבגדד עירו של הבן איש חי
אך הוקלטה 20 שנה לאחר פטירתו
 

ROT

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אז השטות הזו הגיע סוף סוף גם לכאן.
זה שזה לא הבן איש חי לא צריך להוכיח, מי שרוצה לומר שזה כן הוא צריך להביא הוכחה. [מה זה המשפט המדהים הזה "נבקש ממי מגולשנו שמכיר את קולו של הבן איש חי להאזין ולקבוע האם זהו הבן איש חי שמשורר ומלווה את הפיוט"... מי מאיתנו היה חי בבגדד לפני יותר ממאה ושש עשרה שנים?] אבל על כל פנים זה גם לא יכול להיות. א. משום שהבן איש חי נפטר בשנת תרס"ט (1909 למניינם) ובאותם שנים לא היתה אפשרות להקליט בכזו איכות, ובטח שלא בעירק, ובטח ובטח שלא הקלטה ביתית. וסביר להניח שהבן איש חי לא הלך להקליט באולפן. ב. ההקלטה הזו מוכרת להרבה אנשים, והיא נמצאת בין הקלטות של חזן עירקי ידוע מלפני כמה עשרות שנים (שאני דרך אגב לא שמעתי את שמו מעולם). ראה כאן, ובעוד מקומות ברחבי הרשת שאינם פתוחים ב"מ, כולל במקור שממנו צוטטה הכתבה, באתר קול חי.
 

חיים קעניג

משתמש חדש

https://www.hidabroot.org/article/136817

"הקלטה נדירה של הבן איש חי!" - כך מכריזה הכותרת הנרגשת של ביצוע לפיוט 'אל אליהו' שהועלה ליוטיוב. בשקופית הראשונה מסבירים לנו כי: "חברת 'אודיאון' שהקליטה את הקטע הזה התחילה להקליט בארצות מצרים, סוריה ועיראק בשנת 1902, כלומר כשהבן איש חי היה בן 70. הקול הדומיננטי של המבוגר הוא של הבן איש חי".

קצת קשה להתווכח עם הקביעה הנחרצת, כיוון שכיום לא חי בינינו אף אדם שזוכר את קולו של הבן איש חי שנפטר בשנת 1909. למרבה המזל, זיכרונות אישיים של הבן איש חי אולי אין, אבל רקורדים רשמיים של הקלטות חברת אודיאון – יש ויש.

חברת ההקלטות אודיאון הייתה החברה הראשונה שהגתה את הריאיון להקליט אמנים מקומיים בארצות שונות, דרך מערכת של סוכנים שהעסיקה בכל חלקי העולם. בשנים הראשונות של המאה העשרים היא אמנם ערכה הקלטות רבות של שירים יונים, טורקיים וערבים – אך אף אחת מהן לא היה הקלטה של שיר יהודי.

האמן היהודי הראשון שהקולט על ידי אודיאון היה שלמה אפנדי (אלגאזי) שהקליט שיר בלדינו בקונסטנטינופול (איסטנבול של היום)בשנת 1906 עבור אודיאון. החברה התעוררה לפתע לפוטנציאל השירה היהודית, ובין 1906 ל-1911 אודיאון פרסמה כתריסר תקליטים יהודיים. קריאה של רשימת ההקלטות שביצעה החברה באותן שנים מגלה מספר דברים: 1. הרוב המכריע של ההקלטות היה בלדינו ולא בעברית 2. בין השירים המעטים בעברית, 'עת שערי רצון' 'שאו שערים' ועוד, לא נמנה כלל הפיוט 'אל אליהו'. 3. אף אחת מההקלטות לא התרחשה בעיראק. כל האמנים המקליטים חיו בטורקיה וביוון: הגיוני למדי בהתחשב בכך שאחד הסוכנים האחראי על פרויקט ההקלטות היהודיות התגורר בקונסטנטינופול. (הסוכן השני, שהיה אחיו, התגורר בקהיר)

אחרי שהוכחנו מי לא הזמר, הנה המידע האמיתי על השיר, למקרה שממש בוער לכם לדעת: חיפוש ביוטיוב מגלה כי אותו שיר ממש מופיע תחת השם "חגולי דרזי שימל". שיר זה נכלל בדיסק שירים עירקיים שאת רוב השירים בו מבצע החזן חגולי דרזי שימל, כאשר ספציפית את השיר 'אל אליהו' מבצע, כך על פי הפירוט שעל הדיסק, פייטן בשם סלים דאוד ג'ורדי.

אוהבים פיוטים עיראקיים ונהנים מהביצוע? שיהיה לכם לבריאות. רק תשאירו, בבקשה, את הבן איש חי מחוץ לסיפור הזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה