דממה לעוד בית יהודי

סטודיו פלאש

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
כ"כ הרבה אשכולות בנושא ואני עדיין לא הבנתי מה זה הפרעת אישיות, אז לכל מי שמנסה כמוני להבין, מצאתי מאמר של ולדר בנושא:

הפרעת אישיות גבולית / חיים ולדר

תחילה יש לומר אינני מתיימר להיות בר סמכא בנושאים פסיכיאטרים, אלא לתרגם נושאים כאלה מלשונם הגבוהה של ברי הסמכא לשפה פשוטה ומובנת של בני האדם.

ייתכן ויהיו בעלי מקצוע שיסברו כי "התרגום" הזה אינו מדויק וכי הם היו מנסחים זאת אחרת, ובכל זאת, כותב השורות מאמין כי הדברים יובנו כהלכה.

בני אדם, כך מסתבר, יודעים לקטלג את זולתם על פי קריטריונים מאד ברורים: טוב או רע, קשוח או מתפשר, נדבן או קמצן, מפרגן או קנאי, לחוץ או רגוע.

מלבד הקיטלוג, בני אדם יודעים גם להיזהר מפני הרע, לא להתחבר אליו, לא לתת לו לפגוע בהם. הם מגנים על עצמם בכך שכלל לא מתקרבים לרע, ואם במקרה פגשו אותו הם מצליחים לפתח הגנות שלא יצליח לפגוע בהם.

ישנו מיעוט של בני אדם (2 אחוז מכלל האוכלוסייה) שיש בו את שתי התכונות יחד. הוא מסוגל להיות גם טוב לב, מתחשב, מבין, עדין נפש, קשוב, מעניק, מפרגן, נדיב וותרן, ועם זאת להיות פוגען, קשוח, קשה לב, מעליב, מתקשה לסלוח, מניפולטור ומרושע.

איך זה יכול להיות?

באמת משהו נדיר, אבל זה קורה במיעוט שבמיעוט. אנשים אלה אינם מספיק חולים בשביל להיות מאובחנים כחולי נפש וע זאת אינם מספיק בריאים בשביל לקיים חיים תקינים. זו הסיבה שלבעיה שלהם קוראים "הפרעת אישיות גבולית" למרבה הצער אין כמעט תרופה לבעיה הזו.

אנשים אלה סובלים בעצמם, אך הסבל שהם גורמים לזולתם הוא לאין שיעור.

כי כפעי שכתבנו לעיל, מאדם רע אתה מתרחק או חוסם את ליבך, אבל אדם שהוא טוב אליך בצורה בלתי רגילה, שפתאום מתהפך ומתנהג אליך ברעות שאין למעלה ממנה – זה כובל אותך הרבה יותר מאשר אתה נקשר לאדם טוב.

ההסבר לזה מורכב אך ניתן להבינו:

לרוע יש כוח רב. לרוע "חכם" יש כוח בלתי מוגבל. אנשים רעים שיודעים לזהות חולשה בזולתם יכולים לערער את נפשם לגמרי.

אלא מאי? רוב רובם של בני האדם מתרחק מבני אדם מרושעים ואינו נותן להם את ההזדמנות לפגוע בהם.

אבל אם לרוע הזה נוסף טוב מוחלט, הקשבה, אנושיות, התחשבות רכות והבנה, הלב נמשך לתכונות אלה, וברגע שהוא לכוד –האדם מתהפך ופוגע ברמות שלא ניתן לתאר, בזכות אותה הבנה ורגישות שמנוצלת לרעה, ואז האדם הנפגע נעשה חלש, מנסה לברוח ושוב מגיע הצד הטוב ומנחם ומפייס ומסביר שהוא טעה או אתה טעית והלב, החלש רוצה להאמין וגם רואה מולו טוב כזה איכפתית כזו, חרטה כנה כזו והוא שוב מאמין ומתפייס, ואז שוב מגיע הצד הרע.

נסו לתאר ילדים שגדלים בצל כזה, ותבינו כמה נזק יכול לגרום אדם בעל הפרעת אישיות גבולית.



מה באמת קורה שם?

צריך להבין שהאיש אינו משחק. הוא באמת נושא את התכונות הטובות המוחלטות הללו ואת התכונות הרעות מוחלטות הללו.ץ הרי הוא כאדם מפוצל אישיות (והפרעת אישיות גבולית יש בה פיצול אישיות) והוא מבלבל כל העת את הסביבה , מי שמזהה את התכונות הללו, תופס את העניין ונמלט ממנו, אבל רוב בניט האדם אינן מזהים, וחלקם הם בני משפחתו או כאלה הכפופים אליו שאין להם שום דרך להימלט על נפשם.

גורמים המטפלים בילדים ובני נוער יודעים שהבעיות הקשות ביותר של ילדים הרוסים קרועים ומפורקים נפשית באים מכאלה הנמצאים במחיצת מישהו עם הפרעת אישיות גבולית.

בעל ההפרעה הוא כזה שלא יתמיד במקומות עבודה, יסתכסך עם שכנים וחברים ולעיתים קרובות תראה אותו מחפש עבודה חדשה, יחליף כל העת מקומות מגורים, יהיה מסוכסך עם אחדים מבני משפחתו ולעיתים עם כולם. אין לו לבעל הפרעת האישיות חבר קבוע למעלה ממספר שנים. כי תמיד יבוא המהפך הזה ויהרוס הכל.

אך הסובלים הגדולים ביותר מבעלי ההפרעה הנ"ל הם הקרובים להם, בד"כ במעגל המשפחתי.

בעל הפרעת האישיות הגבולית תמיד יתחבר לחלק ממקורביו וישנא את החלק האחר. בשל יכולתו המניפולטיבית הבלתי מוגבלת, הוא יצליח לשכנע באמת ובתמים שמי שסימן לו כאוייב (בדרך כלל מי שנתפש אצלו כקורא עליו תגר, ודי בהערה צינית או שרשרת של דעות עצמאיות), והופ הוא הופך ל"אוייב", עד לרגע בו ייכנע או לחילופין, האינטרס של בעל הפרעת האישיות יהיה לחבור אליו. בשנייה אחת הוא יתהפך, יתנצל, יקרב, יתחנף וזה יעבוד כי מול כמות הרוע שהופגן עד כה, האינטרס של "האוייב" זה להצטרף לחזק השולט.

וכך נוצתר מצב שיש מנהיג דיקטטור שמסביבו אנשים שרוצים רק לשרוד וכדי לשרוד הם יעשו כל מה שהוא דורש כולל להתאגד נגד אחד האחים או בן משפחה אחר ולפעול כנגדו בצורה שכלל לא מתאימה לאופי ולמידות. נוצר מצב של חוסר בחירה. האדם פועל כמכונה ויודע שאם יעז לגלות סימני רחמים יהיה הוא מול התורן המותקף והתורן עלול להיות מאלה שפוגעים בו.

זאת כבר לא משפחה. זהו ג'ונגל של חיות שרק רוצות לשרוד



יש חשיבות לדעת את מציאותם של בני אדם שכאלה (שכאמור לא מודעים לבעייתם וזו הבעיה המרכזית שלהם הגורמת לכך שהסיכויים להחלמה פחותים הרבה יותר ממחלות נפש גרועות ונוראות. כי הפרעת האישיות הגבולית אינה ניכרת לעין רגילה ואינה פוגמת בתפקוד היומיומי של האדם. הוא יכול להיות מוכשר וחכם ומצליח, ולעיתים אף משגשג, זאת בתנאי שהוא לא תלוי בבני אדם שמעליו

כי אם כן, הוא חיש מהר עלול להסתכסך, לא ידע את מקומו ויעוף ממקום עבודתו –יהא מוכשר אשר יהא.

יצויין כי ישנם בעלי הפרעת אישיות שמצליחים להסתיר לגמרי את בעייתם מעיני הציבור והיא מתרכזת בתוך הבית פנימה. לאלה יש סיכוי להירפא מפני שהם מודעים גם אם באופן לא מודע לבעייתם. הפיתרון יהיה ע"י איום בחשיפה כלפי חוץ שיגרום לבעל ההפרעה להסכים לטיפול.



איך נזהה בעל הפרעה?

הפרעת אישיות גבולית מחייבת ביטוי של לפחות חמישה מתשעת הקריטריונים

הבאים:

1. ניסיונות נואשים למנוע נטישה

2. קיום קשרי חברות ומשפחה לא יציבים, אך בעלי עוצמה המאופיינות בדרך כלל בהתלהבות והיקשרות מוגזמת ולאחר מכן בחוסר הערכה מוחלט עד לשנאה.

3. גילוי חוסר יציבות כרוני בהערכה עצמית

4. פעילות אימפולסיבית באופן העלול לגרום לנזק עצמי כמו בזבזנות, אכילת יתר, או התמכרות.

5. איום תכוף בפגיעה עצמית

6. הפגנת מצבי רוח לא יציבים כגון דיכאון חרדה ורגזנות הנמשכים זמן קצר.

7. תחושת ריקנות כרונית

8. נטייה להגיב למצבים בכעס או בהתפרצויות זעם

9. ביטוי תחושות רדיפה או פרנויה

10. ניתוק קשר המתאפיין בשתיקות ממושכות, של שבוע/חודש ויותר, גם עם בן משפחה קרוב.



לסובלים מהתופעה, אם מצד עצמם ובעיקר מצד זולתם מומלץ לקרא את ספרה של ד"ר מרים אדהאן "מילים כקוצים וברקנים שיצא לאור בהוצאת "פלדהיים". הספר מאפיין באופן מעשי ביותר "איך זה נראה" ואיך זה מרגיש" ומעניק פתרונות ואפשרויות להתמודד מול התופעה
 

הפתעה

משתמש מקצוען
סטודיו פלאש הפרעות אישיות, זהו שם כולל למגוון הפרעות שאחת מהן היא "הפרעת אישיות גבולית" שהעלית.

לרשימה המלאה:
(DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי.

 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י גדי ישראלי;n5086182:
בס"ד

ממש לא זכיתי להבין את הדו-שיח כאן.

עד כה היו נושאים רבים שנשמרו בהסתר בציבור החרדי, ולא לחינם. לאחרונה, בעקבות כל מיני סיבות, ישנה דרישה לפתיחות, ואני בהחלט בעד. ואכמ"ל.

אבל – העניינים הנ"ל, ובפרט ענין הזוגיות בגוונים היותר מורכבים שלה, אין לו מקום בספרות שאינה מקצועית!

אתה רוצה להכשיר מטפלים/ות? מעולה. מעוניין ליזום סדנאות מקצועיות לפיתוח מודעות וטיפול? מצויין. אבל מה הקשר שתבא/יבא סופר/ת ויצמצם נושא כל כך עדין לאיזה סיפור לא מקצועי שרק ישבש את הבנת מורכבות הדברים והטיפול בהם? ואין לך דוגמא יותר טובה מזו ל"פיל אפריקאי בחנות חרסינה סינית"!

וכל המיתממים: ספר פירק משפחה? התשובה חד-משמעית: לא! אבל יתכן והוא היה אבן הנגף הראשונה שטלטלה את הבית למדרון...

אף אחד לא חושב שזוג יונים או דבורים שרק רודים דבש זה מזה יפגעו מהספר. אבל זוג קלאסי שחווה עליות ומורדות בגלל אלף ואחד סיבות, החל בבעיות תקשורת וכלה במצוקות כלכליות, בהחלט יכול לספוג מכה מספר שכזה. גם סיגריה אחת יכולה לעולל שמות ליער שלם. וזה בכל תחום בחיים.

בפרט בספרי סיפורת שהתיאור הססגוני גורם לקורא להזדהות עם גיבור הספר, גם אם המשותף ביניהם הוא קמצוץ בלבד.

כמובן שאם הספר נותן מענה מקצועי ומדוייק לנשים שנמצאות במצוקה בתחום המדובר, הריני לוקח את דבריי בחזרה. [משפט זה נכתב בציניות לשמה].

הספר הזה הוא חלק ממגמה שמתרחבת בספרות שלנו, של הקצנה של מצבים נדירים ושל סיפורים מדממים. (כמדומני ש 22 נדרים הבלתי נשכח היה הסנונית בז'אנר הזה)

מה שכן היינו צריכים לקרוא, זה הרבה יותר סיפורים 'רגילים' שמציגים את היומיום של התמודדות זוגית, או 101 נושאים שבאמת מעניינית את הקוראים.
 

עימודעילית

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
א. כל מי שהגיבה שאשה נורמלית ויציבה לא יקרה לה כלום, או שחיי נישואין מצויינים לא יושפעו מספר זה או אחר.
לכל אדם יש זמנים רגישים יותר מבחינה נפשית, כמה נשים 'נורמליות ויציבות' לגמרי, לפתע מצאו את עצמן בתוך מערבולת רגשית/נפשית. אין ביטוח לאף אחד.
אני לא באה להפחיד אף אחת, בעז"ה שלכולן יהיה רק טוב ושמח כל הימים, אבל אל תטפחי לעצמך על השכם ותאמרי "לי זה לא יקרה". אסור לקחת סיכונים!!!
כנ"ל לגבי חיי נישואין מצויינים, נכון שאם קראת את הספר בזמן שנפשך רגועה, בד"כ לא תהיה לזה השפעה לא טובה, אבל מה אם בדיוק זה זמן רגיש וכמו שכתבו הרבה נשים נורמליות (!!!) כאן שהספר גרם להן מחשבות שונות, ולקח להן זמן להשתחרר, זהו מצב נורמלי לחלוטין!!!! וגם אם לך זה לא גרם לשום מחשבות, תדעי א' אין ביטוח לאף אחד, ב' גם נשים שזה גרם להן מחשבות הן בכלל הנורמה!!!
ב. ברור ופשוט שאסור להוציא סתם לרשות הרבים ספר שעלול לגרום נזקים!!! זהו פשוט נתון שאי אפשר להתווכח איתו.
אז מה כן אפשר לעשות, אם יש נשים שסובלות?
1. הרבה נשים חכמות עוצרות, ופונות לייעוץ מקצועי וכדו'.
2. גם נשים שלא פנו לייעוץ מקצועי, הסביבה הקרובה צריכה לפקוח עין [וכמובן מדריכות הכלות המהוללות למיניהן, בלי לזלזל, אבל איזו הכשרה פסיכולוגי עברתן???], ולהשתדל בשיא העדינות לנסות לעזור.
 

vhsvchch

משתמש מקצוען
נכתב ע"י נתין;n5086593:
אני מצדיע לחילוניים שיש להם 60% גירושין, לא מסתדר? ממשיכים הלאה.
למה לסבול?
צריך להמשיל לעודד את המגמה גם בציבור שלנו ולפרסם ספרים ועיתונים שיעודדו את הגירושין.
ואם מישהו מתגרש זה כמובן לא קשור לסופרת אלא לחיי הנישואין הרעועים שלו מלכתחילה.....

אין צורך להצדיע חלילה לחילוניים. אני מאמין שכתבת בציניות
אבל הסיבה לגירושין הרבים שם זה בגלל שזה מקובל בציבור (כמו שהמשטרה לא מפרסמת התאבדויות ע"מ לא לתת לגטימציה לנושא)
ככל שיעלו את הפתיחות להתגרש יהיו יותר גיטין. ובינינו, לא כולם חיים כמו רבי אריה לוין וזו עדיין לא סיבה להתגרש.
את ההחלטה האם לעזור לחלק מסוים באוכלוסיה ולהזיק לאחרים, הסנהדרין צריכה להחליט.
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
חברה טובה מאוד, שלי. באה מבית קשה. (היו בו זוג הורים אמנם, אבל לא הסתדרו ממש, ביניהם- בלשון מאוד עדינה) היא קראה טרם נישואיה את כל הספרים הטובים של שלום בית והכינה את עצמה הכי שאפשר לחיים תקינים ועליזים.
אולי אם הכל היה מתנהל לפי הספר אז הכל היה אחרת? אולי... מה הכוונה לפי הספר? מתחתנים, מוצאים עבודה טובה וכולל טוב ומיד מגיע הילד הראשון ואח"כ השני וכן הלאה.
אז אצלה ילדים לא באו מיד וזה היה הקושי שלה. הנסיון וההתמודדות שבסמינרים מעדיפים לא לדבר על זה.(ראוי לדיון נפרד) קרעו את ליבה בלילות. אבל הקושי בסופו של דבר רק חיבר ביניהם.
ויהי היום והספר בא לידיה. בתחילה היא היתה מקריאה לבעלה קטעים סיפורים אבל אחרי כמה שבועות היא הרגישה שהיא לא היא, כאילו קיבלה טלטלה עזה. בחיים לא ראיתי אותה כזו. זה החזיר אותה לימי נעוריה עם הקשיים שליוו אותה. היא פנתה למטפלת רגשית אחת מדהימה שאמרה לה את המשפט שחיזק אותה ולאט לאט היא חזרה לעצמה- המשפט היה- את שולטת על המחשבות שלך ולאן זה יוביל אותך!

אז אולי לא כולנו יודעות את האכסיומה הזו אבל היא קיימת!

למה סיפרתי את הסיפור הזה?
דבר ראשון- חובה לקרא ספרים טובים על פי רוח ההלכה של הכנה לחיי נישואין נכונים.
דבר שני- בנות הם עם שורד. אם יש להן הכלים הן תצלחנה לעבור נהרות ויערות בשלום.- הספר הזה לדעתי, נותן הרבה כלים ותובנות כמו יתר ספריה.
דבר שלישי- יש פה מורה בסימנר נכון? אז תני לבנות כח כבר מעתה לעמוד באתגרי החיים. לא תמיד זה בעל ופרנסה ישנן עוד נסיונות שהחיים מזמנים בדרך.
דבר רביעי- הספר הזה יכול לטלטל גם אישה עם זוגיות תקינה, גם נשים בריאות בנפשן. אבל רק לתקופה קצרה. מי שמרגישה מטולטלת גם אחרי חודשיים וחצי שנה מעת קריאת הספר, יתכן וזה מעיד על בעיה, מהעבר מההווה או כל משהו אחר.
דבר אחרון- ללכת לייעוץ זאת לא אות קלון שנחתרטת לעד על המצח. ניתן לעשות זאת בלי קולות פעמונים מלווים. ואם הולכים למקצוען שרוח חכמים נוחה ממנו אז רק מרוויחים.
 

אחת מאלף

משתמש רשום
חושבת לעצמי שאם היה מדובר כאן בעניינים שבגוף, כולם היו אומרים - לא כאן המקום לשאול אלא שאלו רופאים.
מדובר כאן בענינים הכי עמוקים בנפש, הכי הכי עדינים,
לכול שאול מומחים ומקצועניים, ולא רוח המונים.
הנפש שלנו היא יותר מידי יקרה.
 

progitm

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י מקופלת;n5086502:
אם יש יועץ זוגי שלא מודע ולא ממליץ על גרושים במקרה ואין תקנה. צריך לבטל לו את כל תעודות הייעוץ.

יש מקרים של שחור ולבן ויש מקרים שלא אבל האישה לא מסוגלת להישאר שם,
כי כשסבתא שלה לדוג' חיתה ככה זה לא שבר אותה
אבל היא אם היא תהיה שם בצורה כזו היא תתמוטט !

ועד שיועצי הניסיון שמים לב למציאות זו לפעמים כבר המים המשיכו לזרום והסבל כבר גבה את מחירו
כך שיש יועצים שלא יודעים להבחין מה נכון לכל זוג,
ולפעמים גם יועצים רואים מקרים ממש מעוותים אבל כל עוד נראה שהם מצליחים לנשום ביחד , אז הם לא יעוררו על כך,
כפי הנאמר , "אל תגרד איפה שלא מגרד"

לצערנו המצב שבציבור שלנו מעדיפים הרבה פעמים להסתיר, להתכחש ,לצמצם הבנה וידע והעיקר שהכל יראה בסדר,
ואני לא מדברת על הנפגע אלא על החברה,
זה הביא אנשים לחוסר בניה פנימית שכל מידע שעובר תחתם לא רק פוקח להם את העיניים אלא מיד מפיל אותם!
מודעות זה דבר חיובי , כמובן במידה.
ואם אישיות או נישואים נופלים בגלל זה,
זה מראה שאין אשיות ואין זוגיות.
ואני בעד מודעות - צריך לחנך דור חזק ואז שיגיעו לפתחו סיפורים מאמרים או קטעים כאלה , הוא לא יפול, וידע להבחין ולא להתרגש.
זה ששומרים את כולם בצמר גפן זה נחמד , להצגה,
אבל בחיים בפועל, שזה בתכלאס מה שעושים כאן עלי אדמות לא תמיד צמר גפן.
(אצל הגוים למשל יש פתיחות בכל הנושאים האלה ולא כל הזמן מחפשים אם הזוגיות כזו או לא , אצל החברה שלי ככה או לא , אלא רק וכאשר מגיעים למצב כזה הם יודעים להגדיר אותו . - ואז יש אפשרות לברוח הרבה לפני שטובעים)


אבל כן מובא בשם רב שאשלו אותו
האם מותר לשאול זוג שבא לייעוץ האם הם רואים את הגירושין כאופציה? והוא ענה: אם אתה רואה שהקשר ביניהם טוב, דבר איתם על גירושין, כי הם ייבהלו ויגידו: "מה פתאום, אנחנו לא שם". אבל אם אתה רואה שהם על-הפנים, אל תזכיר את המילה.
(ברור שמדובר על מקרים של קושי בחיי הנישואין ולא שעל סכנת נפשות)


 

יופי טופי

משתמש רשום
אצתם יודעים מה הכי משונה בכל הז'אנר הזה?
שאנחנו קוראים לו "ספרות טיפולית".
ספרות טיפולית היא ספרות שמהווה כלי עזר במהלך טיפול
ו /או מספקת מידע מקצועי לגבי תהליך טיפולי.

הספרים שאנחנו דנים בהם הם ספרות. עלילה. רומן. איך שתרצו.
אבל לא 'ספרות טיפולית'.
רק ספר שמתאר מהלך טיפול / נכנס לחדר הטיפולים וכדומה.
 

נפמן

משתמש מקצוען
נכתב ע"י einkamoni;n5086498:
רק רציתי לומר שלא נכון לבוא ולהכליל שיעוץ זוגי מועיל בכל המקרים, כי זה מרפה את ידיהם של אלו שבאמת סובלים, שגם ככה מלאים ברגשות אשם שאולי לא עשו/ניסו/השתדלו מספיק.
יש מקרים שיעוץ זוגי יכול להועיל ולהציל- כן, אני מכירה גם הרבה כאלו שניתן היה להציל את הנישואים שלהם, אבל מנגד יש גם הרבה שהפתרון היחיד עבורם הוא לברוח...
ואז- במחילה מכל המצקצקות בלשונן, אל תבואו ותתחילו לתת להן מוסר או להמליץ על ייעוץ זוגי שהן טרם ניסו, זה רק מקשה עוד יותר על הצעד שגם ככה הוא מאד לא פשוט.(חלק גדול מההתמודדות הוא מול תגובות הסביבה).

אמנם לא קראתי את הספר אבל אם אני מבינה נכון הגישה שלו היא כן לטפל ודווקא לא "לברוח", אז לדעתך זה הפתרון היחיד הספר דוקא מביא נזק כי מי אמר שלכל אחת יועיל הטיפול שמתואר שם? שתצליח להגיע אליו בכלל?
הפתרונות הם לא חד משמעיים או יחידים,כל מקרה לגופו ולכן ספר שמציג גישה אחת או פתרון אטופי יחיד גם ובמיוחד אחרי הצגת הבעיה במלא עומקה התיאורי הוא מזיק ומסוכן.
 

פדואלה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י נפמן;n5086786:
אמנם לא קראתי את הספר אבל אם אני מבינה נכון הגישה שלו היא כן לטפל ודווקא לא "לברוח", אז לדעתך זה הפתרון היחיד הספר דוקא מביא נזק כי מי אמר שלכל אחת יועיל הטיפול שמתואר שם? שתצליח להגיע אליו בכלל?
הפתרונות הם לא חד משמעיים או יחידים,כל מקרה לגופו ולכן ספר שמציג גישה אחת או פתרון אטופי יחיד גם ובמיוחד אחרי הצגת הבעיה במלא עומקה התיאורי הוא מזיק ומסוכן.

הספר כן מציג את שתי שיטות הטיפול הידועות.
ונותן הצצה לשני עולמות כביכול זהים, אחד -טופל ואחד - לא.
משונה שמי שלא קרא, מחווה דעה על מה שהבין מתגובות באשכול...
תקראי, תגיבי, נשמח לשמוע דעתך על הספר ולא על תגובות הכותבים.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
כל דבר בעולם - טוב ככל שיהיה - יכול גם להזיק.
כל תרופה, כל לימוד, כל ספר, כל מאכל, כל יוזמה, וכן הלאה.
בכל פעולה כמעט - קיים סיכון כזה או אחר.
ואנחנו עדיין לא עוצרים את החיים.
לא נכון לומר: אם זה מזיק - ודאי שזה אסור.
השאלה היא תמיד תועלת מול נזק. עזרה מול סיכון.
אסור להזיק, אבל גם אסור לעמוד על דם רענו.
במקרה שכאן -
מצד אחד אפשרות להצלת אנשים מגורל של סבל עצום, בלבול גובר והולך, הריסת הנפש, מחיקה עצמית ועוד - שיכולה להימנע על-ידי בריחה בזמן!
מצד שני - חשש למקרים של העצמת בעיות רגילות ונורמטיביות, לחשדנות, לדרדור מערכות יחסים.
רק למי שיש נתונים על התועלת מול הנזק, ורק מי שיש לו כתפיים רחבות של דעת תורה צרופה, יכול להכריע.
 

פדואלה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מרחבית;n5086817:
כל דבר בעולם - טוב ככל שיהיה - יכול גם להזיק.
כל תרופה, כל לימוד, כל ספר, כל מאכל, כל יוזמה, וכן הלאה.
בכל פעולה כמעט - קיים סיכון כזה או אחר.
ואנחנו עדיין לא עוצרים את החיים.
לא נכון לומר: אם זה מזיק - ודאי שזה אסור.
השאלה היא תמיד תועלת מול נזק. עזרה מול סיכון.
אסור להזיק, אבל גם אסור לעמוד על דם רענו.
במקרה שכאן -
מצד אחד אפשרות להצלת אנשים מגורל של סבל עצום, בלבול גובר והולך, הריסת הנפש, מחיקה עצמית ועוד - שיכולה להימנע על-ידי בריחה בזמן!
מצד שני - חשש למקרים של העצמת בעיות רגילות ונורמטיביות, לחשדנות, לדרדור מערכות יחסים.
רק למי שיש נתונים על התועלת מול הנזק, ורק מי שיש לו כתפיים רחבות של דעת תורה צרופה, יכול להכריע.

לכי קצת אחורה בשרשור וראי.
רבנים, מדריכות כלות, יועצים ופסיכולוגים מעידים על חשיפה לא רגילה בציבור שלנו, למקרים כאלה ואחרים ששנים החביאו אותם מאחורי הפרגוד.
וכעת נוצר מצב שזה בינתיים הביא רק ברכה לעם.
ומי שעדיין חוששת - למה לא ללכת לשאול? מקסימום תיווכחי שהכל טוב ותמשיכי לסוע בטוב ובנעימים.
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
נכתב ע"י צליל בגיל;n5086395:
בין מציאות של חיי זוג יונים - לבעיה קשה כמו נישואים לצד הפרעת אישיות יש המוןןןן מקום באמצע.
יש המון מקום לבלבול.
אני דווקא בעד ספרות מגוונת ופתוחה יותר
אבל מה עושים כשהציבור עדיין לא בשל לכזו ספרות?

נשים לא תמיד יודעות מה לעשות בפועל כשמזהות בעיות...

נשים מתבלבלות לגמרי כשקוראות על דברים שחונכו שלא לדבר עליהם...

נשים מתהפכות כשקוראות על מושגים שלא ידעו או חוו במגזר שלהן...

ואל תאשימו עכשיו את החינוך! תנו פתרונות!!!

מה זה זוג יונים?
היון נמצא כל הלילה והיונה ביום (או הפוך, לא זוכרת) כמה זמן הם ביחד?

החכמה היא לחיות הפוך מזוג יונים.
(אומרים זוג יונים, כי יונה מסמלת שלום)

את מחפשת פיתרון?
לדעתי- על בנות לקבל טרום נישואיהן שמות של:
1. רבנים שיכולים לשאול אותם כל שאלה שעולה על הדעת ותמיד יענו בחיוך ובנחת. לא רק שאלות הלכתיות
2. יועצות עם הסמכה מרבנים
3. רופא נשים שידע לענות על שאלות ולא יפטור אותה בזזלול בואי כשימלאו לך שנתיים ליום הנישואים.
4. מטפלת רגשית מוסמכת גם עם הסכמת רבנים

ולמה? כדי שאם תיווצר בעיה הגברת הטריה לא תצטרך להתתבייש מקרוביה ולשאול מי מומחה מי מומלץ? כי כולם יגידו עליה שיש לה בעיה. אלא היא כבר תדע למי לפנות ואת מי לשאול- על פי הרעיון של עיר מקלט

דוגמא: אישה קראה סיפור על המחלה האיומה. עכשיו מתחיל לכאוב לה היד/הרגל או אפילו הראש. והיא נלחצת. אבל אם יש לה מספר טלפון של מישהי מומחית- רופא/ה. היא שואלת והוא מתחיל לתחקר אותה בשאלות ואז הוא אומר גב' נפלת אולי? עשית הליכה עם נעליים לא נכונות? תעשי צילום אולי יש לך שם נקע. אולי רק נתפס הגב...
 

מקופלת

משתמש מקצוען
נכתב ע"י פדואלה;n5086831:
לכי קצת אחורה בשרשור וראי.
רבנים, מדריכות כלות, יועצים ופסיכולוגים מעידים על חשיפה לא רגילה בציבור שלנו, למקרים כאלה ואחרים ששנים החביאו אותם מאחורי הפרגוד.
וכעת נוצר מצב שזה בינתיים הביא רק ברכה לעם.
ומי שעדיין חוששת - למה לא ללכת לשאול? מקסימום תיווכחי שהכל טוב ותמשיכי לסוע בטוב ובנעימים.

יש לך שם של רב מוכר שמעיד שכרגע המצב הזה הביא רק ברכה?
על מי את מסתמכת?

וכתבתי ארוכות על הטוב והנעימים אחרי החששות והספקות המנקרים.
את יכולה להתעלם. זכותך.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
שאלה שמסקרנת אותי:
האם הספר הזה היה יכול לצאת בתור סיפור בהמשכים בעיתון שבועי?
ואם כן, בסיכומו של דבר הוא היה יוצא בדיוק כמו הספר הנוכחי?

נקודה למחשבה!!
 

אלישקף

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
נכתב ע"י שריונה;n5086954:
שאלה שמסקרנת אותי:
האם הספר הזה היה יכול לצאת בתור סיפור בהמשכים בעיתון שבועי?
ואם כן, בסיכומו של דבר הוא היה יוצא בדיוק כמו הספר הנוכחי?

נקודה למחשבה!!

הוא לא, אבל לא בגלל ההרס (שאני חושבת שאין בו), אלא בגלל שהוא נושא רגיש.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י אלישקף;n5086956:
הוא לא, אבל לא בגלל ההרס (שאני חושבת שאין בו), אלא בגלל שהוא נושא רגיש.

נושא רגיש וגם נגיש..
[לכל הגילים]
אני בעד הספר
אבל זה עדיין לא מונע ממני לשאול שאלות...
 

פדואלה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מקופלת;n5086845:
יש לך שם של רב מוכר שמעיד שכרגע המצב הזה הביא רק ברכה?
על מי את מסתמכת?

וכתבתי ארוכות על הטוב והנעימים אחרי החששות והספקות המנקרים.
את יכולה להתעלם. זכותך.

חששות וספקות יכולים להגיע מאלף דברים ולא רק מקריאת ספר.
והוכחה מרב או מטפל שאין לכם כלום, והכל בעז"ה יסתדר.
עם הדרכה נכונה בהמשך - מביאה טוב לזוג בדר"כ ולא להפך.
ומשכיחה עם הזמן את אותם חששות(ודמיונות).
כי המציאות שעליה חששו, משתנה בעז"ה לטובה ואין סיבה להמשיך לחשוש.
 

זהבי סגל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י מקופלת;n5086414:
משרד הבריאות לא יאשר תרופה חדשה, אם היא הורגת אחד לעשרת אלפים, גם אם היא מצילה מאות אלפים.
ו[/SIZE]

לא נכון עובדתית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יב

א לַמְנַצֵּחַ עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד:ב הוֹשִׁיעָה יְהוָה כִּי גָמַר חָסִיד כִּי פַסּוּ אֱמוּנִים מִבְּנֵי אָדָם:ג שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ שְׂפַת חֲלָקוֹת בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ:ד יַכְרֵת יְהוָה כָּל שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת:ה אֲשֶׁר אָמְרוּ לִלְשֹׁנֵנוּ נַגְבִּיר שְׂפָתֵינוּ אִתָּנוּ מִי אָדוֹן לָנוּ:ו מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאַנְקַת אֶבְיוֹנִים עַתָּה אָקוּם יֹאמַר יְהוָה אָשִׁית בְּיֵשַׁע יָפִיחַ לוֹ:ז אִמֲרוֹת יְהוָה אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם:ח אַתָּה יְהוָה תִּשְׁמְרֵם תִּצְּרֶנּוּ מִן הַדּוֹר זוּ לְעוֹלָם:ט סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן כְּרֻם זֻלּוּת לִבְנֵי אָדָם:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

חג מתן תורה • 1

לוח מודעות

למעלה