דיון דופליקטים- החדש של יונה ספיר.

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אני חוזר ומבקש דוגמאות ספציפיות.
בבקשה.
מצרפת קטע מתחילת הפרק. לא טוענת שאני לא חוטאת בכך ובוודאי גם כותבים אחרים, אבל הזכות לביקורת קיימת תמיד.
הערות מודגשות בסוגריים מרובעות.
”אורח?״ דיוויד ניתר [זמן עבר] הצדה באינסטינקט צפוי [שבירת קיר רביעי], בהלה חונקת [מעבר לזמן הווה] את קולו והוא נשמע מעוות [על פי צורת הכתיבה 'הוא' מתייחס לדני ולא לקולו, איך דני נשמע מעוות?].
”מי?!״ הזאב זינק אל תוך המערה בניתור אחד של שריריו הגמישים. דֶני שלף את המקל שלו, נכון לקרב. [POV של דני ולכן יש כאן שוב שבירת קיר רביעי] דיוויד פלט צווחה.
דֶני הסתובב [זמן עבר] במהירות, מכה [שוב, מעבר לזמן הווה] את הזאב ומעיף את המקל מידיו, לשחרר אותן מאחיזתו.[משפט מאד מסורבל]
הוא צריך את ידיו משוחררות. [שיטה של הסופרת לבטא מחשבות, אישית לא אוהבת וגם חושבת שיש כאן משהו שמוציא מהסיפור אבל אפשר לחלוק על זה]
הניח את אגרופו, סגר ופתח אותו, והקפיא את הזאב במהירות שיא. הזאב קפא על מקומו בלי לנוע [כפילות]. דֶני הרים את המקל והכה בו כך שיצנח על האדמה ולא יישאר לעמוד זקוף על מקומו [כפילות]. הזאב הועף על הרצפה ונשאר קפוא בצורה גרוטסקית [תואר הפועל, שימוש במילה גבוהה כדי לספר במקום לתאר] על אדמת המערה. רגליו פשוטות קדימה, פיו פעור. דיוויד בהה בו. [תיאור בזמן הווה של הזאב, תיאור בזמן עבר של דייויד] לא מסוגל לנוע.
”מה... מה... מה...״
דֶני קרב אל חיית הטרף, ממשש את הדופק. יש דופק. דֶני נרתע לרגע, מביט לאחור בדאגה. מה יגיד דיוויד?... האם הבין שהמקל שימש לו כהסוואה בלבד למעשה האמיתי? [שוב גם כאן יש עבר והווה ביחד]
אין לך מה לדאוג. דיוויד לא הסוג שימצא דופק אצל זאב. לא נראה לי שהוא יודע איפה הדופק שלו-עצמו. לרובוטים אין דופק. [שוב כתיבת מחשבה בשיטה הזאת, בעיני מוציא מהסיפור].

”מה עשית לו?״ דיוויד התקשה לדבר. בהה בפלצות ביצור הקטלני, בשיניו החשופות, והחזיר את מבטו אל דֶ ני. ”איך עשית את זה?״
....
באחוזה העתיקה היה קּותִי מודאג רק מעט, בשל ניסיונו העשיר בתוכנית שנת ההתגלות, אך היתר היו מודאגים הרבה.
...
קותִ י הניד בראשו כמסכים. הוא דאג בעיקר לדֶני, למען האמת והיושר [שוב, שבירת קיר רביעי]. ”נלך לישון רעבים, לא נתמוטט מזה״.
---
”בגשם זה יכול לקחת יותר״, אמר קותִי האופטימי [שוב, שבירת קיר רביעי, מדובר בPOV של קותי בתחילת הסצנה], ”חוץ מזה, אולי הם החליטו לחכות בחווה עד שהגשם ייפסק״.
לא הדגשתי את תוארי הפועל הרבים כי יש כאן לא מעט בכלל, וזאת רק דוגמא מהפרק הזה שיש לי עכשיו זמין מוקלד, מהספרים הקודמים זכורות לי דוגמאות נוספות.
הסופרת בדרך כלל מספרת לנו איך פועלות הדמויות, היא לא מתארת לנו איך הן פועלות.
דוגמאות לתארי פועל חוזרים: בציניות, במהירות, בשמחה, בפלצות, בקור רוח, בפחד, באימה...וכו'.
בעיני זה מדד לכתיבה לא טובה. כשאני פותחת ספר ומרפרפת על הכתיבה, ככל שיהיו בו יותר תארי פועל כך יגדל הסיכוי שאסגור אותו בלי לקרוא.
לגבי המעבר בין הזמנים, גם מיה קינן עושה את זה לא מעט בספרים שלה והם עדיין מצוינים, מצד שני אצלה לא ראיתי שזה קורה באותו משפט.
אין לי דעה על הספר לפני שקראתי אותו, ויכול בהחלט להיות שהוא פורץ דרך ומעניין מאד. אבל לטעון לכתיבה משובחת ואיכותית נראה לי קצת רחוק...
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בבקשה.
מצרפת קטע מתחילת הפרק. לא טוענת שאני לא חוטאת בכך ובוודאי גם כותבים אחרים, אבל הזכות לביקורת קיימת תמיד.
הערות מודגשות בסוגריים מרובעות.

לא הדגשתי את תוארי הפועל הרבים כי יש כאן לא מעט בכלל, וזאת רק דוגמא מהפרק הזה שיש לי עכשיו זמין מוקלד, מהספרים הקודמים זכורות לי דוגמאות נוספות.
הסופרת בדרך כלל מספרת לנו איך פועלות הדמויות, היא לא מתארת לנו איך הן פועלות.
דוגמאות לתארי פועל חוזרים: בציניות, במהירות, בשמחה, בפלצות, בקור רוח, בפחד, באימה...וכו'.
בעיני זה מדד לכתיבה לא טובה. כשאני פותחת ספר ומרפרפת על הכתיבה, ככל שיהיו בו יותר תארי פועל כך יגדל הסיכוי שאסגור אותו בלי לקרוא.
לגבי המעבר בין הזמנים, גם מיה קינן עושה את זה לא מעט בספרים שלה והם עדיין מצוינים, מצד שני אצלה לא ראיתי שזה קורה באותו משפט.
אין לי דעה על הספר לפני שקראתי אותו, ויכול בהחלט להיות שהוא פורץ דרך ומעניין מאד. אבל לטעון לכתיבה משובחת ואיכותית נראה לי קצת רחוק...
מעריכה את הבאת הקטע והביקורת.
האם יש בכלל הגדרה לכתיבה משובחת?
הרי הספרים האלה נמכרים ונערצים בקהל היעד שלהם.
אולי ההגדרות האלה, שבירת קיר רביעי, שימוש בתוארי פועל, במילים גבוהות וכל זה - זה בדיוק מה שגורם לספרים שלה להצליח?

לגבי שימוש בזמן עבר והווה, אני חושבת שכבר דנו בזה כאן בעבר.
מיה קינן עושה את זה בלי שום כוונה, כמו שזה נראה לי. כאן, אפשר להבין את ההגיון, כשהפועל הוא בעבר - כלומר הסיפור מתרחש בעבר והתיאור בזמן הווה.
כמו:
דיוויד ניתר הצדה באינסטינקט צפוי, כשבהלה חונקת את קולו
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הרי הספרים האלה נמכרים ונערצים בקהל היעד שלהם.
אולי ההגדרות האלה, שבירת קיר רביעי, שימוש בתוארי פועל, במילים גבוהות וכל זה - זה בדיוק מה שגורם לספרים שלה להצליח?
זאת בהחלט יכולה להיות דרך אחת להסתכל על המציאות הזאת.
אישית, אני יותר מאמינה שבועת הקריאה החרדית היא הגורם לתופעה.
בעיני אין ספרי מתח חרדיים ראויים לשמם, ומכיוון שיונה ספיר לפחות משקיעה לא מעט בתחקיר ואמינות טכנית (לא באמינות הדמויות) אז מניחה שדברים אחרים מחפים על הכתיבה וגורמים לספרים להצליח.
השאלה המעניינת היא, לו היה מבחר עצום של ספרי מתח, כאלו המשלבים עלילה טובה עם כתיבה איכותית ואינטליגנטית, האם גם אז היו הספרים מוערצים כל כך?
דוגמאות: כתיבה שסומכת מספיק על האינטליגנציה של הקוראים ולא שוברת למענם קיר רביעי כל שלושה משפטים, כתיבה שמתארת ופחות מספרת תוך כדי שימוש גבוה בתארי פועל, או כתיבה שמצליחה לשמור על POV רצוף של דמות לאורך סצנה.
ואגב, בדרמה לחלוטין יש סופרות שמצליחות לעשות את זה, במתח לצערי עוד לא מצאתי.

כלומר הסיפור מתרחש בעבר והתיאור בזמן הווה.
אם הסיפור מסופר בזמן בעבר, למה צריך לכתוב את התיאור בזמן הווה?
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
השאלה המעניינת היא, לו היה מבחר עצום של ספרי מתח, כאלו המשלבים עלילה טובה עם כתיבה איכותית ואינטליגנטית, האם גם אז היו הספרים מוערצים כל כך?
אני לא מקהל היעד המדובר ככה שדעתי כדעתך ובכל זאת הנחתי שאלה...


אם הסיפור מסופר בזמן בעבר, למה צריך לכתוב את התיאור בזמן הווה?
אני לא טובה בהסברים כאלה, מקוה שעוד מעט יבוא מישהו אחר להסביר את זה.
זה לא לא תיקני, זה מה שאני יודעת.
אני חושבת שזה מוסיף לקצב או לחיות של התיאור. אולי זה שוב טכניקה לא איכותית, לא יודעת. אבל זה הסגנון של הסופרת, ויש עוד סופרי מתח ומשום מה הרבה מאד קוראים אוהדים דוקא את הסגנון הזה.
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כאן, אפשר להבין את ההגיון, כשהפועל הוא בעבר - כלומר הסיפור מתרחש בעבר והתיאור בזמן הווה.
כמו:
דיוויד ניתר הצדה באינסטינקט צפוי, כשבהלה חונקת את קולו
מסכים לחלוטין. לצערי, גם אני לא יודע מה השם הרשמי של העניין - אבל זו עובדה ברורה שבתיאור פעולה בזמן עבר, נהוג להתבטא בזמן הווה.

יש אינסוף דוגמאות בכל מקום, אני אתן שתיים מספרות חיצונית בגלל שמקובל לייחס לה יותר הילה:

" אותו לילה ישנתי ברחוב בייקר, ועדיין היינו שקועים באכילת הלחם הקלוי ובשתיית הקפה, כאשר מלך בוהמיה פרץ אל החדר.
"השגת את התצלום!" קרא, לופת את הולמס בכתפיו ומביט בפניו במבט להוט "

" "אתה לא מדבר – לא יכול להיות שאתה מדבר על האנשים שגרים כאן!" קראה הפרופסור מקגונגל, מזנקת על רגליה ומורה על בית מספר ארבע. "
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
מסכים לחלוטין. לצערי, גם אני לא יודע מה השם הרשמי של העניין - אבל זו עובדה ברורה שבתיאור פעולה בזמן עבר, נהוג להתבטא בזמן הווה.
תודה על הדוגמאות, נזכרתי בעקבותיהן בעוד כמה. נראה שזה אכן מקובל ותקין, ואם כך זו טעות שלי : )
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעיני אין ספרי מתח חרדיים ראויים לשמם, ומכיוון שיונה ספיר לפחות משקיעה לא מעט בתחקיר ואמינות טכנית (לא באמינות הדמויות) אז מניחה שדברים אחרים מחפים על הכתיבה וגורמים לספרים להצליח.
השאלה המעניינת היא, לו היה מבחר עצום של ספרי מתח, כאלו המשלבים עלילה טובה עם כתיבה איכותית ואינטליגנטית, האם גם אז היו הספרים מוערצים כל כך?
דוגמאות: כתיבה שסומכת מספיק על האינטליגנציה של הקוראים ולא שוברת למענם קיר רביעי כל שלושה משפטים, כתיבה שמתארת ופחות מספרת תוך כדי שימוש גבוה בתארי פועל, או כתיבה שמצליחה לשמור על POV רצוף של דמות לאורך סצנה.
לטעמי, חיים גרינבוים כותב ברמה ממש גבוהה, ואפילו סופרים כמו מ. ארבל שומרים בגדול על כללי הכתיבה. לכן העובדה שדווקא יונה ספיר היא סופרת המתח המצליחה מכולם - מעוררת מחשבה.

כמו שתואר כאן, לכתיבה של יונה ספיר יש פגמים קבועים. אולי אני אנסח את זה בהמשך בצורה יותר מפורטת, אבל בגדול הדוגמאות שהובאו מהוות תמונה מספקת: כפילויות, משפטים שהולכים ומסתרבלים אל תוך עצמם, ומחסור חמור בסאבטקסט.

לדעתי המסקנה היא שכתיבה תקנית אינה חזות הכול. היכולת ליצור אווירה מושכת ודמויות אהודות חשובה הרבה יותר. רותי קפלר כתבה פעם איפשהו באתר שלא חסרות בחורות סמינר שיודעות לכתוב ברמה מאוד גבוהה, אבל זה לא הופך אותן לסופרות. סופר צריך שיהיה לו משהו למכור, וזה הרבה מעבר.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מה שעוד יותר משעשע בזה, כשזוכרים שלאותה סופרת גם אם באדרת אחרת יש ספרים אחרים שכן כתובים אחרת לגמרי.
הענין כאן הוא לא חוסר ידע בכתיבה טובה.

ויש ספרי מתח גם מסוג אחר. בשעתו קשר גורדי היה להיט. מעניין האם כמו הסדרה הזאת או לא.
קצת מוזר לי להשוות ביניהם. הסגנון הזה זה מה שהופך את הסדרה (או: את ספרי יונה ספיר) למה שהם. לא נראה לי שאפשר לבקש את אותם ספרים אבל בכתיבה אחרת.
מה גם שגם על התוכן אפשר להעיר הערות דומות כמו על הכתיבה.
או שאוהבים את זה, או שמחפשים ספרים אחרים.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
לטעמי, חיים גרינבוים כותב ברמה ממש גבוהה, ואפילו סופרים כמו מ. ארבל שומרים בגדול על כללי הכתיבה. לכן העובדה שדווקא יונה ספיר היא סופרת המתח המצליחה מכולם - מעוררת מחשבה.
גם לטעמי חיים גרינבוים סופר ברמה גבוהה מאד. לא הזכרתי אותו כי כבר לא כותב בשנים האחרונות.
ואישית, לא חושבת שיש מקום להשוואה בין יונה ספיר לחיים גרינבוים. (תיק מקסיקו לעומת התנקשות כדוגמא).
לדעתי המסקנה היא שכתיבה תקנית אינה חזות הכול.
גם לדעתי. אבל שבירת קיר רביעי באופן תכוף או כפי שנוסח:
מחסור חמור בסאבטקסט.
הם קצת מעבר לכתיבה בלתי תקנית בעיני.

שוב זאת דעתי האישית. אל דאגה, גם אחרי ימשיכו להיפתח ולהינעל אשכולות משבחים ומהללים.
מה שעוד יותר משעשע בזה,
אפשר לשאול למה בחרת במילה משעשע?
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הסגנון הזה זה מה שהופך את הסדרה (או: את ספרי יונה ספיר) למה שהם. לא נראה לי שאפשר לבקש את אותם ספרים אבל בכתיבה אחרת.
מה גם שגם על התוכן אפשר להעיר הערות דומות כמו על הכתיבה.
או שאוהבים את זה, או שמחפשים ספרים אחרים.
זה ממש לא מדוייק. יש פרמטרים שונים שהופכים ספר טוב לכזה, ואין הלימה בין האיכויות של הפרמטרים השונים.

בהתאם, קוראים יכולים לאהוב במיוחד ספר בגלל פרמטר מסויים, גם אם הוא לקוי באחר. קוראים עשויים להחליט שהעובדה שתחושת האקשן מועברת היטב על ידי הספרים, חשובה להם יותר מכתיבה תקנית.
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שבירת קיר רביעי באופן תכוף או כפי שנוסח:
ב-'מחסור חמור בסאבטקסט' התכוונתי למשהו שהוא הרבה לשבירת הקיר הרביעי, והוא מהותי מאוד בכתיבה בספרים האלו. לא יודע אם יהיה לי כוח או חשק להרחיב בהמשך, כי בגדול הנקודה המרכזית הועברה מצויין בדוגמה שנתת: יש בכתיבה בעיות.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אפשר לשאול למה בחרת במילה משעשע?
:geek:
לא חשבתי שגם זה יעמוד לדיון.
כי כשנזכרתי זה הוכיח לי סופית שזו בחירה מודעת של הסופרת ולא סתם כתיבה לא איכותית.
וכי אני מסכימה איתך בעצם, בכל הטענות.
חושבת שהכתיבה מסורבלת וחוזרת על עצמה, ושהדמויות לא אמינות בכלל ואותי אישית ממש מרתיע מלהתחבר אליהן. אבל אחרי שקראתי בעצמי את הספרים ואני רואה את ההערצה והאהדה שהסדרה הזאת זוכה להם, אני חושבת שאפשר לקרוא לזה פנטזיה מסוג אחר.
גם אם זה לא מחזיק כלום, למעשה זה יוצר אוירה כמו ש @מסוגל אמר, וזה סוחף את הקוראים וזה נותן להם חויה מסוג כזה. זה מה שמחפשים שם מי שבוחר לקרוא דוקא את זה. למיטב הבנתי.
כי עלילת מתח מתוחכמת אפשר למצוא בספרים אחרים. וגם כתיבה משובחת, ודמויות מעניינות אמינות. אז למה נדבקים דוקא לזה? בגלל מה שזה.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
ב-'מחסור חמור בסאבטקסט' התכוונתי למשהו שהוא הרבה לשבירת הקיר הרביעי, והוא מהותי מאוד בכתיבה בספרים האלו. לא יודע אם יהיה לי כוח או חשק להרחיב בהמשך, כי בגדול הנקודה המרכזית הועברה מצויין בטקסט לדוגמה: יש בכתיבה בעיות.
השתדלתי להתנסח בעדינות, כשם שבביקורת שלי על מותחנים לא ציינתי שמות מפורשים.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ואישית, לא חושבת שיש מקום להשוואה בין יונה ספיר לחיים גרינבוים. (תיק מקסיקו לעומת התנקשות כדוגמא).
אם השוואות, אז אולי לנחמן גרשונוביץ. אני צודקת?
לא יודעת אם זה הכיוון שאמורים לדון בו.
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם השוואות, אז אולי לנחמן גרשונוביץ. אני צודקת?
נקודה מעניינת. בטרילוגייה 'פתח מילוט' של גרשונוביץ יש המון קסם, למרות שמבחינת כתיבה תקנית יש בה כמות ליקויים שמסוגלת בקלות לפרנס כרך נוסף.

עוד נקודה מעניינת - הכתיבה שלו השתפרה מאוד, ואין להשוות בין איכות הכתיבה של שתי הסדרות שלו.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אם השוואות, אז אולי לנחמן גרשונוביץ. אני צודקת?
לדעתי לא : )
חיים גרינבוים הוא מסוג הסופרים שאפשר להתענג על הספרים שלהם, גם ברמת הכתיבה, גם בבניית דמויות מהודקות וגם בעלילה אינטליגנטית ומורכבת ועדיין להנות במקביל מרגש יהודי ונקיות אמיתית.
ממש כשם שאפשר להנות מספריו של לי צ'יילד בכל הפרמטרים הנ"ל רק בלי החלק האחרון...
הלוואי שהיו עוד סופרים כמוהו.
 
נערך לאחרונה ב:

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עוד נקודה מעניינת - הכתיבה שלו השתפרה מאוד, ואין להשוות בין איכות הכתיבה של שתי הסדרות שלו.
אני לא מספיק בקיאה בספרים שלו, הגם שקראתי כמה.
האם הוא לא כותב באנגלית והספרים בעברית הם תרגום?
 

אפרת תהל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
התשובה לכך שהספרים של יונה ספיר הצליחו כל כך טמונה בסוד קסם אחד: סדרה.
הקוראים נהנים לפגוש ולהתחכך עם הדמויות שוב, ותוסיפו לזה עלילה טובה (ואת זה יש לה) וכך הספרים פשוט צוברים פופולאריות.

שימו לב להשפעה שיש לסדרות:
איך התפרסמה רות רפפורט? "עשרים ואחת בבית אחת".
מיה קינן? "ממלכה במבחן"
אביגיל גדולד? "להי נאאר"
לליבי קליין גם יש סדרה שמאד מצליחה.
ועוד ועוד כיד ה' הטובה עלינו.

כולם הכותבים מוכשרים ומצויינים, אך אין מן הנמנע להגיד שהתנופה האדירה שהם קיבלו, היא בזכות הסדרה שהוציאו.

וגם אם תגידו שקראתם את הספרים של הסופרים לפני הסדרות שלהם, זה לא מפריך את הרעיון.
גם "קשר גורדי" חזק מאד בלי סדרה, וכן ספריו של חיים גרינבוים וכדו'.
אך בשורה התחתונה: אין ספק שהוצאת סדרה היא נקודת זינוק אדירה לסופרים.


בהקשר לאי דיוקים בספר, יונה ספיר עצמה אמרה פעם: שכשהיא מכניסה את הגיבור לבעיה היא לא יודעת איך היא מוציאה אותו, ובהמשך העלילה היא מנסה לפתור את התסבוכת.
בעיני זה גורר מספר בעיות:
1. ריבוי דמויות, כולל דמויות חדשות שיבואו להציל את המצב.
2. אי תיאום בין ספרים בסדרה, בעוד שבאותו ספר אפשר לחזור אחורה ולתקן כדי להתאים לעלילה, לאחר הוצאת הספר אין ברירה, וכך נוצרות סתירות.
3. אי תיאום במהלך העלילה באותו הספר, מכיוון שכתיבת העלילה התחילה בכיוון אחד ובהמשך צריכה להתאים לכיוון אחר בתכלית, עבודת העריכה הופכת למטורפת, ולעיתים מצריכה מחיקת ההתחלה כולה (וזה מוביל אותנו לסעיף הבא).
4. מכיוון שיש לה דד ליין קצר (הוצאת ספר פעם בשנה) היא איננה יכולה לתאם ולהביא לתוצאת דיוק מקסימלית.
 

קוביד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כאן, אפשר להבין את ההגיון, כשהפועל הוא בעבר - כלומר הסיפור מתרחש בעבר והתיאור בזמן הווה.
כמו:
דיוויד ניתר הצדה באינסטינקט צפוי, כשבהלה חונקת את קולו
מסכים לחלוטין. לצערי, גם אני לא יודע מה השם הרשמי של העניין - אבל זו עובדה ברורה שבתיאור פעולה בזמן עבר, נהוג להתבטא בזמן הווה.
אמת:
אין כוונת המספר להלאות את הקורא בפרטים נוספים. הוא לא יכתוב: א. מלך בוהמיה פרץ לחדר. ב. מלך בוהמיה החזיק בכתפיו. ג. מלך בוהמיה הביט בפניו. ישנה כאן מטרה שונה, והיא להעמיס פרטים על התופעה המסופרת. לכן: בעבר מלך בוהמיה פרץ לחדר, ובמהלך עובדה זו הוא מחזיק בכתפיו ומביט בפניו - בהווה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה