"ברוך מחיה המתים"

ספלאש - עיצוב בשפריץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
ידוע שאדם שלא פגש חבירו במשך שנה,
צריך לברך "מחיה המתים".

האם חייב לומר בשם ומלכות?
והאם צריך לומר בקול או שניתן לומר בשקט לעצמו??

תודה רבה
 

ספלאש - עיצוב בשפריץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
מקורות:
אם רואהו אחר יב חודש, מברך בשם ומלכות 'מחיה המתים' [ברכות נח. /רמב''ם הלכות ברכות י,ב / שו''ע רכה,א /חזו''ע ברכות עמ' תכה]. עיין במהרש''א לביאור העניין. עוד עיין בהליכות שלמה פ''כג,יב בהערות שם.

הברכי יוסף רכה,ג לעניין ברכת מחיה המתים פסק שיש לברך רק אם לא ידע כלל מה שלומו.
המשנ''ב רכה,ב ושבט הלוי ח''ה,כד פסקו כן אף לעניין ברכת שהחיינו לאחר ל' יום שיש לברך רק אם לא ידע מה שלומו כלל [משום ספק ברכות להקל].
 

ספלאש - עיצוב בשפריץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
מקורות:
אם רואהו אחר יב חודש, מברך בשם ומלכות 'מחיה המתים' [ברכות נח. /רמב''ם הלכות ברכות י,ב / שו''ע רכה,א /חזו''ע ברכות עמ' תכה]. עיין במהרש''א לביאור העניין. עוד עיין בהליכות שלמה פ''כג,יב בהערות שם.

הברכי יוסף רכה,ג לעניין ברכת מחיה המתים פסק שיש לברך רק אם לא ידע כלל מה שלומו.
המשנ''ב רכה,ב ושבט הלוי ח''ה,כד פסקו כן אף לעניין ברכת שהחיינו לאחר ל' יום שיש לברך רק אם לא ידע מה שלומו כלל [משום ספק ברכות להקל].
והשאלה שלי היא-
האם אני חייבת לברך בקול על מנת שכולם ישמעו? האם צריך לברך בזה בקול את האדם איתו נפגשים? או שאין בזה עניין וניתן לברך לעצמי בשקט?
כי אני אמורה ללכת לנחם את חברה שלי שלא ראיתי משהו כמו שנתיים... לא נעים לומר שם "מחיה המתים" לאזני אבלים...
ולגבי ברכה שם ומלכות-האם נשים צריכות לברך בשם ומלכות?
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
והשאלה שלי היא-
האם אני חייבת לברך בקול על מנת שכולם ישמעו? האם צריך לברך בזה בקול את האדם איתו נפגשים? או שאין בזה עניין וניתן לברך לעצמי בשקט?
כי אני אמורה ללכת לנחם את חברה שלי שלא ראיתי משהו כמו שנתיים... לא נעים לומר שם "מחיה המתים" לאזני אבלים...
ולגבי ברכה שם ומלכות-האם נשים צריכות לברך בשם ומלכות?
כדאי לשאול רב מוסמך. 'לא ראינו נוהגים' זה נתון מכריע בכל הקשור לברכות מהסוג הזה. יש רשימה ארוכה של ברכות שמובאות בשו"ע ולא ראינו לאף אחד מגדולי ישראל המדקדקים בהלכה שנהג לברכם.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
כדאי לשאול רב מוסמך. 'לא ראינו נוהגים' זה נתון מכריע בכל הקשור לברכות מהסוג הזה. יש רשימה ארוכה של ברכות שמובאות בשו"ע ולא ראינו לאף אחד מגדולי ישראל המדקדקים בהלכה שנהג לברכם.
עקרונית אף אני הקטן מסכים. ספציפית ראיתי ת"ח גדול שברך בשם ומלכות (והוא הודיע לחברו שהוא עומד לברך ושחברו יתכוין אף הוא לצאת בברכה זו). אבל עד כמה שידוע לי לא נהוג כן. יתכן שזה תלוי במדת ה"חברות", וזו הסיבה שלא נהוג לברך. וכמובן, כאמור, יש לשאול רב מוסמך.
 

ישראל123

משתמש פעיל
זה ברור שלא צריך שהחבר ישמע. ולא צריך בקול. השאלה אם צריך לברך בכלל, זה שאלת רב.
 

ברוך אתה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב ואדריכלות פנים
לא נוהגים כך היום.
מכיון שהיום לא קיים כ"כ מציאות מבחינה טכנולוגית לא להיות בקשר עם משפחה או קרוב במשך זמן כה גדול.
אין צורך לחפש "חומרה יתירא".
בכל מקרה ניכרין בני ישראל בצדקותם ובדיקדוק המצוות.

נ.ב. הכותב הוא לא רב אלא יו"ר האגודה למימוש זכויות רוחניות.
 

פרלמן הני

משתמש מקצוען
נשמע מוזר שצריך לברך בקול, אין כזאת ברכה בעולם, חוץ מהברכות שצריך תשע שישמעו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  51  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה