אני מכיר כמה בתי כנסת מקומיים שפונים מערבה בבואי בשלום...כל הכבוד לכם.
אבל בבתי הכנסת המקומיים, אין המנהג כך.
או אולי טועה אני?
ממש מטריד אותי למה זה ואיך זה קרה....
אני מכיר כמה בתי כנסת מקומיים שפונים מערבה בבואי בשלום...כל הכבוד לכם.
אבל בבתי הכנסת המקומיים, אין המנהג כך.
או אולי טועה אני?
ממש מטריד אותי למה זה ואיך זה קרה....
יופי!אני מכיר כמה בתי כנסת מקומיים שפונים מערבה בבואי בשלום...
מה מנהג מכוון?לכאורה זה הגיע מיהודי אירופה וצפון אפריקה שרגילים להסתובב אחורה כיון שהיו מתפללים למזרח, וקשה להם לשנות ממנהגם. הזכירו כאן שזה מנהג מכוון, אשמח לראות מקור.
להסתובב לפתח. התכוונתי לזה:מה מנהג מכוון?
מובא בפוסקים העניין להפוך פניו לצד הפתח
וידוע לך על אלו הסובבים אחורה, היכן שאין הדלת שם אלא בצדדים, מדוע הם עושים כן?חלק מסתובבים למערב וחלק אחורה.
מה? פשוט כל הציבור הסתובב ימינה לחלון?(והתפללתי השבת בקוסוב בעיר העתיקה והסתובבו שם למערב)
לפחות כל הציבור שלפניי.מה? פשוט כל הציבור הסתובב ימינה לחלון?
נראה לי שבכל הוהתפללתי השבת בקוסוב בעיר העתיקה והסתובבו שם למערב
זכור לי שבכל בתי הכנסת באזור שם בעיר העתיקהוידוע לך על אלו הסובבים אחורה, היכן שאין הדלת שם אלא בצדדים, מדוע הם עושים כן?
או שברור לך שזאת פשוט טעות?
מה? פשוט כל הציבור הסתובב ימינה לחלון?
שאלה מעניינת, את האמת לא חשבתי על הקונפליקט הזה (אני גדלתי בירושלים ושם כיוון התפילה הוא למזרח ולכן כשמסתובבים אוטומטי זה למערב)ידוע מנהג ישראל שאומרים כל כניסת שבת בקבלת שבת את מזמור לכה דודי, ואת הבית האחרון לכל הפחות, "בואי בשלום", כשפניהם לצד מערב.
מקורו של המנהג לכאורה הוא מהאר"י שהיה יוצא לשדה לקבל את פני השבת, כשפניו לצד מערב, שכן שכינה במערב.
וככה נוהגים בכל תפוצות ישראל, לקבל שבת כשפניהם לצד מערב.
אך בצפת, (ובעוד מקומות רבים, אך השאלה היא דווקא על צפת, עירו של האר"י.) כיוון שהתפילה היא לצד דרום, קורה דבר מוזר.... הציבור הופך פניו לצד הנגדי של ארון הקודש.... והארון הרי בדרום, כך שקבלת שבת מתבצעת לצד צפון בכלל....
היאך יתכן הדבר?
ולומר כי משגה הוא, וזה קרה בעקבות כך שרוב העולם כיוון תפילתם הוא למזרח, ולכן צד מערב הוא הנגדי לכיוון התפילה, ולכן השתרבבה טעות שבצפת יפנו לכיוון ההפוך מכיוון התפילה במקום לצד מערב, קשה לי לקבל..... הן הייתה שם התיישבות יהודית מימי האר"י, שהיה מקבל לכיוון מערב, ועד ימינו אנו, שמקבלים שבת לכיוון צפון....
היאך קרה הדבר הזה, ומהי סיבת הדבר?
תשובות לכאן בבקשה....
קודם כל, תודה עצומה.ר' @שארפער , שאלתי את הרב שלי ר' גוגעל והוא הפנה אותי לפה, אולי זה יעניין אותך:
אצל האר"י הפתח לא היה מאחורה, כי הוא היה בשדה!!כי אצל האר"י או כל מי שהתחיל את המנהג הזה - הפתח היה מאחורה.
יכול להיות שה'פתח' בסיטואציה כזאת יחשב הכיוון שממנו הוא הגיע.אצל האר"י הפתח לא היה מאחורה, כי הוא היה בשדה!!
למה זה אותה שאלה?אותה שאלה לגבי מנהג צפון הארץ שכהנים עולים לדוכן במוסף בלבד.
בהרבה בתי כנסת בצפת עולים לדוכן בכל התפילות.
בדור האחרון, יחד עם ההגירה ממרכז הארץ לצפון, נוסדו קהילות שפשוט לא מכירות את הדברים הייחודיים לעיר ולאזור, ונוהגים כפי שהיו רגילים בצעירותם בריכוזים החרדיים שבמרכז הארץ.
תוסיפו לזה את האורחים הרבים שמגיעים כל שבת, ועולים לדוכן/מסתובבים בבואי בשלום כפי שהם רגילים.
איפה ראית בחיפה שמסתובבים למערב? באיזה בית כנסת?גם בחיפה מסתובבים למערב, ולא לדרום.
מה זה "איזון בין מנהגים"? ולמה בדיוק בצפון נקבע סטטוס-קוו שכזה?למה זה אותה שאלה?
המנהג לגבי כהנים, הוא איזון בין מנהג אשכנז לספרד.
וכהיום, אין לכאורה סיבה להמשיך אותו בבתי הכנסת החדשים הקמים עתה.
משא"כ הסיבוב, הוא או שנוצר בטעות, או שלא, וע"ז דנתי כאן.
מה זה "איזון בין מנהגים"? ולמה בדיוק בצפון נקבע סטטוס-קוו שכזה?
יש את מנהג המקום, טעמו לא נודע לי, ואין סיבה שלא להמשיך אותו.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
18.06
י"ב סיוון
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
פוטושופ לצלמים
עם אופק עוגן
כלים מתקדמים, טכניקות חדשות ובינה מלאכותית בפוטושופ לצלמים בעידן 2024
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק יב
א לַמְנַצֵּחַ עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד:ב הוֹשִׁיעָה יְהוָה כִּי גָמַר חָסִיד כִּי פַסּוּ אֱמוּנִים מִבְּנֵי אָדָם:ג שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ שְׂפַת חֲלָקוֹת בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ:ד יַכְרֵת יְהוָה כָּל שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת:ה אֲשֶׁר אָמְרוּ לִלְשֹׁנֵנוּ נַגְבִּיר שְׂפָתֵינוּ אִתָּנוּ מִי אָדוֹן לָנוּ:ו מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאַנְקַת אֶבְיוֹנִים עַתָּה אָקוּם יֹאמַר יְהוָה אָשִׁית בְּיֵשַׁע יָפִיחַ לוֹ:ז אִמֲרוֹת יְהוָה אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם:ח אַתָּה יְהוָה תִּשְׁמְרֵם תִּצְּרֶנּוּ מִן הַדּוֹר זוּ לְעוֹלָם:ט סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן כְּרֻם זֻלּוּת לִבְנֵי אָדָם: