חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
המשך מהנ"ל לחנוכה:

חתום בחותמו של כהן גדול - מי הוא/היה הכהן הגדול?
בספר "כל בו" (סימן מד) כתב בפירוש שפך השמן היה חתום בחותמו של יוחנן כהן גדול
לא ידעתי תודה רבה. התכוונתי משהו קדום יותר
קשור לחידה הקודמת
של מי/למי היה שייך פך השמן?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שרלוט (שרי/ה ולוט) (לפי חלק מהדעות הם היו אחים)
יפה מאוד!!
אכן לא זכרתי דעת האברבנאל, אף שבוודאי לא בגלל דעתו המחודשת נציג את הידיעה הרווחת כ'חלק מהדעות'. בכל אופן תודה על הידיעה.
ורק אשלים את ההסבר:
אח ואחות נחמדים - שרה היתה יפה, ואחיה לוט היה דומה לה (כמו שהביאו למעלה באשכול זה..)
כאחד באו נצמדים - שמותיהם צמודים זה לזה.
זו לימין וזה לשמאל כרצונם - לוט נפרד מאברהם והלך לשמאל, ואילו שרה הלכה עם בעלה לימין, וכך הם במילה 'שרלוט', זה לימין התיבה וזה לשמאלה.
ובהיצמדותה של האחות לאחיה, קיבל השינוי - של האות י/ה - פינוי, ונותרה עם 'שר' בלבד..
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובכן, ביקשתי באוצר החכמה, ומצאתי הרבה מאוד ספרים 'המצטטים' פסוק זה בתוספת ו'. וביניהם מרבותינו הראשונים (כגון צרור המור, ועוד), עד שכרסם בי הספק לומר שמא צדק החכם @מתגעגע בהשערתו הלזו.
ועדיין אין בי היכולת לקבוע דבר וחצי דבר, אלא שמכל מה שנאמר זה נשמע לי הכי מרווח.
מעניין לבדוק את זה. אם יש למישהו איזה ידיעה בזה נא לעדכן
ודרך אגב, אין זה חידושו של הרוקח עצמו, אלא שדרכו בסוף כל פרשה להביא מדברי ה'לקח טוב', ודבר זה גם הוא ביניהם.
בעל הלקח טוב היה לפני הרוקח?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בעל הלקח טוב היה לפני הרוקח?
כן. והידיעה שכתבתי, היא מדברי הגר"ח קנייבסקי שההדיר פירוש הרוקח על התורה.

מתוך שו"ת בר אילן:
לקח טוב - הוא מדרש על התורה שחיבר ר' טוביהו ב"ר אליעזר, שחי בצפון יון סביב שנת ד"א תת"ן (סוף המאה הי"א - תחילת המאה הי"ב). הוא השתמש בדברי חז"ל בתלמודים ובמדרשים, וגם בדברי רבי משה הדרשן מנרבונה.
רוקח - רבנו אלעזר מגרמייזא (וורמייזא, היא העיר וורמס שבגרמניה) היה מן הבולטים שבין "חסידי אשכנז" בסוף האלף החמישי. הוא נולד במגינצא בערך בשנת ד"א תתק"כ [1160] לאביו ר' יהודה ב"ר קלונימוס [ריב"ק ממגינצא].
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כן. והידיעה שכתבתי, היא מדברי הגר"ח קנייבסקי שההדיר פירוש הרוקח על התורה.

מתוך שו"ת בר אילן:
לקח טוב - הוא מדרש על התורה שחיבר ר' טוביהו ב"ר אליעזר, שחי בצפון יון סביב שנת ד"א תת"ן (סוף המאה הי"א - תחילת המאה הי"ב). הוא השתמש בדברי חז"ל בתלמודים ובמדרשים, וגם בדברי רבי משה הדרשן מנרבונה.
רוקח - רבנו אלעזר מגרמייזא (וורמייזא, היא העיר וורמס שבגרמניה) היה מן הבולטים שבין "חסידי אשכנז" בסוף האלף החמישי. הוא נולד במגינצא בערך בשנת ד"א תתק"כ [1160] לאביו ר' יהודה ב"ר קלונימוס [ריב"ק ממגינצא].
הוא יכול להיות בן דורו א"כ אין הוכחה שלקח את דבריו ממנו
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הוא יכול להיות בן דורו א"כ אין הוכחה שלקח את דבריו ממנו
לא כי, שתי ידיעות שנו כאן: האחת היא שהיה בדור שלפניו. והיא מסתברת (הוא פעל בשנת תת"נ, ורק שבעים שנה לאחריו נולד הרוקח), אם כי אפשר לדון עליה.
והשניה היא שהוא מביא מהלקח טוב. זו ידיעה שכתובה בהחלט, ואינה מיוסדת על ראיות של מספר השנים. ובזכרוני שלא לחינם כתבתי ש'ידיעה זו ביניהם' אלא לפי שראיתי שמקדים בעמוד האחרון של הפרשה שהפירוש הנ"ל לקוח מספר 'לקח טוב'. אמנם אין הספר לפני כעת.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה