חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איזו חופה רותחת?
בבא בתרא עה.
אמר רבי חנינא שכל מי שעיניו צרות בתלמידי חכמים בעולם הזה מתמלאות עיניו עשן לעולם הבא ואש בחופה למה אמר רבי חנינא מלמד שכל אחד ואחד נכוה מחופתו של חבירו.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מוצא לנכון להביא לכאן חידוש גדול שראיתי בחת"ס
שגם אצל משרע"ה בשבעת ימי המילואים היה נס חנוכה, שמטיפה אחת בערו שבעת הנרות כל שבעת ימי המילואים,
ושלכן כתוב שמן זית זך לשון יחיד, מצורף !!

1708868372979.png
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
שלוש מיני דמים של בעל חי שהיו מעורבים במוצרים שהיו במשכן, חוץ מדם של הקרבנות !
מור. הוא המוסק. צרור בבטן חיה שבהודו.
יפה מאוד.
עוד אחד זה ה'תכלת' שמקורו בדם חלזון כדאי', ויש עוד אחד.....
 

אבי אברהמי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בשנת ה' אלפים תשפ"ד בירח העיבור ויהי הרקליטוס חכם האומות נם את שנתו על יצועו ותעל נשמתו כהרגלה לדרוש בשלום שוכני רומה: ויבא אליו מלאך ויגע בו בציצת ראשו: ויתבהל הרקליטוס וגם אימה נפלה עליו כי היה המלאך יראוי מאד: ויאמר אליו המלאך אל תבהל כי אני באתי בדבריך והנה שאלה לי אליך בהלכות שבת ויו"ט: וישקט הרקליטוס כבתחילה וישאלהו המלאך לאמר אם תענני היכן מצינו בש"ס שגזרו חכמים גזירתם שמא יבוא לאיסור עובדין דחול: וישתומם הרקליטוס מאד על הדבר הזה ויאמר וכי יגזרו חכמים גזירה לגזרתם: ויאמר אליו המלאך אם תענני על הדבר הזה:​
עפ"י ביצה יח. ושם בתוס' ?
 

הרקליטוס

משתמש פעיל
מתוך 'המכלול':

השם 'תולעת שני' מורה כי הצבע הופק ממין שרץ, בדומה לתכלת שהופקה מחילזון[16], וכך כתוב בתלמוד הירושלמי[17]
מפירוש הרמב"ם נראה שלא נעשה מיצור חי, אלא מגרגירי פרי אדום [18][19][20], שבתוכו ישנן תולעים קטנות ולכן נקרא הצבע תולע. כעין זה כתב רש"י[21] "תולע: צבע שצובעים בו אדום, גרעינים הם, ויש תולעים בכל אחד ואחד" רבינו בחיי[22]כותב שנעשה מגרגרים שהתולעת בתוכם ולא מגופה. התפארת ישראל[23] טוען שלא מסתבר שצבעו בגדי כהונה בדבר שאסור באכילה (תולעת - שרץ)[24] אך מביא גם פירוש שנעשה הצבע מביצי תולעים שנמצאים בעלים של עץ הנקרא שְטֶכפַּלמֶה (שטאכלפלמע).

תיאור מפורט מופיע בספר מעם לועז[25] גם מדבריו נראה שלא ברור האם הצבע נעשה מן השרצים או מפרי.

תקציר (מתורגם מלאדינו): שיש אילנות שאינם עושים פירות ומה שגדל מהם הם פירות קטנים כעדשים, ובכל אחד מהם יש כמאה תולעים קטנים המלאים דם, והם לחוצים מאוד זה על זה ואינם זזים ממקומם. וכשמבקעים עדשה זו כשהיא טריה מתמלאת היד מתמצית הדם שנוזל מקליפותיהם הקטנות ואם מוחצים התולעים הקטנים האלו נעשה כמו מרק של תותים שחורים, והסוחרים קונים אותם העדשים ומניחים אותם להתייבש בשמש בתמוז ובאב ומחמימות השמש מתים התולעים האלו ומתייבשים העדשים ואוספים ומוכרים אותם. ושורים במים ונעשים אדומים כמו דם, וזה שקוראים האנשים קירמיז ובו צובעים בגדים וחפצים וכן שמים הקירמיז במרקחות ובסוכר פרחים כדי שיקבל צבע נאה. ואין איסור בזה אפע"פ שנעשה מתולעים כיון שמתייבשים ונעשים עפר...ועוד עליכם לדעת שאותו מיץ אינו של התולעת שני עצמה אלא מן העדשים שהתולעת מצויה בהן, אם כן אין חשש..ואפילו אם נאמר שהם מתערבים ולא יתכן שלא יהא מעט צבע גם מן התולעת עצמה..אבל כבר אמרנו שמתייבשת ונעשית כעפר.. ויש אומרים אומרים שיש שני מיני תולעת שני האחת נקראת "גראנה"[26] והשניה "קירמיז".

בספרות השו"ת[27] נזכר רבות צבע הקירמיז שהיה משמש לצביעת בדים וגם כצבע מאכל[28] והעלה שאלות של כשרות. ונראה שהיה נפוץ מאוד ומוכר בארצות ערב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  9  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה