אכן כן - הוצאות שבת חוזרות!

שולה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
זה היה עוד בתקופה בה המתנו לילדים.
נסענו לשבת לירושלים לדירה (מהממת) שהחלפנו עם זוג ממתין אחר. התלבטתי האם להכין את סעודת השבת בבית או לרכוש אותם בעיר הקודש, הפער בעלות משמעותי והמצב הכלכלי היה די דחוק.
בעלי החליט חד משמעי שהפעם קונים ולא סתם קונים אלא מתפנקים. ואמר במפורש שהוא מאמין שצרכי השבת יחזרו.
קנינו בשפע את המנות לסעודות, עיתונים, מתוקים ונשנושים. סך הכל עלה לנו 800 ש"ח
כמעט התעלפתי מהעלות אבל בעלי חזר ואמר לי שוב ושוב שעשינו זאת לכבוד שבת וזה יחזור.

יום ראשון בבוקר, טלפון מחברה שהיא רכזת של אחת מקבוצות התמיכה לנשים ממתינות בעיר אחרת ממקום מגורי.
שולה, היא אומרת לי,
מה המספר חשבון שלך?!
ומסבירה, כבר לפני כמה חודשים הביא לי משהו תרומה כספית מכובדת כדי לפנק זוגות ממתינים. בקבוצה שלי נתתי כבר למי שצריכה ונשאר לי סך של 800 ש"ח שאני רוצה להעביר למשהו עוד היום, נכון שאת צריכה את זה?!
 

בן ציון הלמ

משתמש מקצוען
איפה כתוב שרק מי שמאמין ועושה לכבוד שבת פורעין לו? כתוב לכל אדם לוו עלי ואני פורע...תלוו והוא יפרע, גמרנו
זה לא פורום תורני, אבל היות ושואלים שאלה תורנית אענה בקצרה.
מצינו מחלוקת בין גדולי רבותינו האחרונים בדין אכילה בשבת כאשר אינו מתכוין למצוה אלא לתענוג,
האם בכל זאת נחשב קיום מצוה.
הבית הלוי (עה"ת פרשת תרומה פרק כה פסוק א), כתב לחדש דחיוב אכילה בשבת אינה מחמת דין אכילה אלא מחמת דע"י האכילה מגיע לידי עונג שבת, דהא כתיב וקראת לשבת עונג. ונפק"מ בזה דאף אם אכל לשם עונג קיים המצוה. ומ"מ לענין אכילה ביו"ט כתב כיון שאינה תלויה בעונג, ממילא אם אינו מכוין למצוה לא קיים המצוה, וצריך ליזהר באכילתו לכוין בו לשם מצוה שמתענג בו בשביל כבוד יום טוב. עי"ש.
אבל מדברי הכת"ס (או"ח סימן לט) נראה דחולק על הביה"ל, עי"ש שדן לענין תענית בע"ש וכתב "וי"ל באפשר דוקא ת"ח ואנשי מעשה שיודעים לכוין לאכול לשם מצוה ורגילים גם בימות החול לש"ש והיינו אנשי מעשה שכל מעשיהם לש"ש הם ינהגו להתענות בע"ש כדי שיהיו תאבים ביותר לאכילת מצוה וכל שתאב יותר ביותר מקיים וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכובד היינו שמענגו לכבוד וקדושת השם, אבל המונים שאין כל מעשיהם לשם שמים יש לחוש כשיהיה תאב ביותר לא יתכוון כלל בשבת למצות שבת רק למלאות כריסו כי ירעב כו'". מבואר מדבריו דאם מתכוין למלא את כריסו אינו מקיים מצות עונג שבת.
יש לקיים דברי שניהם שלא נחלקו. יש לחלק בין מתכוין לתענוג לבין מתכוין למלא כריסו.
יש בזה אריכות בכל הנפק"מ שבדבר, אבל אין כאן מקומו.​
 

אסתריקה הלר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
בעלי כשהיה בחור ישיבה היה קונה כל שבוע למקווה ולקנות ג'לי (רק לשבת)
ולמרות שלא היה לוקח מהוריו שום כסף בכל שבוע מחדש היה לו כסף.

גם היום אנחנו קונים דברים מיוחדים לשבת ומעולם לא הרגשנו שזה מרוקן את הארנק ב"ה
 

בן עמרם

משתמש פעיל
חז''ל אמרו לוו עלי ואני פורע - וזה כפשוטו, אין מקום להתחכמות בדברי חז''ל. (וכפי שכבר העירו כאן)
לא כתוב ענגו את השבת לשמה ואפרע לכם,
לא כתוב אמרו לכבוד שבת ואפרע לכם
ולא כתוב לוו עלי והאמינו בי ואזי אפרע לכם.
אם נתחיל לפרש את כל מאמרי חז''ל בצורה כזו - הכל יהיה לא נוגע למעשה בדורנו....חלילה.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
חז''ל אמרו לוו עלי ואני פורע - וזה כפשוטו, אין מקום להתחכמות בדברי חז''ל. (וכפי שכבר העירו כאן)
לא כתוב ענגו את השבת לשמה ואפרע לכם,
לא כתוב אמרו לכבוד שבת ואפרע לכם
ולא כתוב לוו עלי והאמינו בי ואזי אפרע לכם.
אם נתחיל לפרש את כל מאמרי חז''ל בצורה כזו - הכל יהיה לא נוגע למעשה בדורנו....חלילה.
בורא עולם כתב תאריך פירעון?
אולי זה יחזור בעוד 30 שנה שתזכו בלוטו בסכום שיכסה את כל מה הוצאתם? ותחתנו את הילדים ברווח!

אפשר גם לפתוח אשכול של ''נתתם חומש ונהייתם עשירים?'', ושם דווקא כתוב ובחנוני זה בזאת, ועדיין רבותינו במהלך הדורות עמלו ליישב מקרים שהפירעון הזה לא היה ''תוך 30 יום''.

ברור שזה חוזר, רק קשה לי לקבל את המציאות שאנשים מנסים לבחון את זה בכלים שיש להם, זה יכול לחזור גם בזה שנמנע ממכם נזק וטיפולי שיניים יקרים
 

משה 0001

משתמש חדש
איפה כתוב שרק מי שמאמין ועושה לכבוד שבת פורעין לו?
1686063233541.png
 

דעת חכמה

משתמש פעיל
הבן שלי (בחור בן 20) מאד משקיע בשבת. כל שבת הוא מפנק בעיתונים פיצוחים סלטים ועוד.
בפעם הראשונה שהתחיל קנה ב300 ש"ח פינוקים לשבת, אמרתי לו: מה? נהיית מליונר? הוא אומר לי: הוצאות שבת לא?!
בשבוע שאחרי אומר לי, אמא, העלו לי את השכר בעבודה ב300 ש"ח.
אמיתייייי
מדהים לגמרי
רק הערה קטנה "עיתונים" לא בטוח שזה עונג שבת שעל זה נאמר "הוצאות שבת חוזרות"
 

גונן

משתמש מקצוען
לפי מה שהבאת מובן אולי הכותרת - הוצאות שבת חוזרות?!
שבאמת לא תמיד הם חוזרות.
חז''ל אמרו לוו עלי ואני פורע - וזה כפשוטו, אין מקום להתחכמות בדברי חז''ל. (וכפי שכבר העירו כאן)
לא כתוב ענגו את השבת לשמה ואפרע לכם,
לא כתוב אמרו לכבוד שבת ואפרע לכם
ולא כתוב לוו עלי והאמינו בי ואזי אפרע לכם.
אם נתחיל לפרש את כל מאמרי חז''ל בצורה כזו - הכל יהיה לא נוגע למעשה בדורנו....חלילה.
לא כתוב לשמה כתוב והאמינו בי, ודווקא בדורנו יש בהחלט אנשים עם אמונה פשוטה כזאת,
ולכן הרבה ממאמרי חז"ל דווקא כן נוגעים גם לדורנו
 

שוקוצ'יפס

משתמש מקצוען
מדהים לגמרי
רק הערה קטנה "עיתונים" לא בטוח שזה עונג שבת שעל זה נאמר "הוצאות שבת חוזרות"
האם ספר חדש/ משחק/ בגד/ מפה/ כלים - נכללים בהוצ' שבת? אז למה עיתונים לא?

כל אחד והעונג שבת שלו.
 

גונן

משתמש מקצוען
כאן הסיפור במקורו שמובא בגמרא. (שבת קיט, ע"א)
יוסף מוקיר שבי הוה ההוא נכרי בשבבותיה דהוה נפישי נכסיה טובא אמרי ליה כלדאי כולהו נכסי יוסף מוקר שבי אכיל להו אזל זבנינהו לכולהו ניכסי זבן בהו מרגניתא אותבה בסייניה בהדי דקא עבר מברא אפרחיה זיקא שדייה במיא בלעיה כוורא אסקוה אייתוה אפניא דמעלי שבתא אמרי מאן זבין כי השתא אמרי להו זילו אמטיוהו לגבי יוסף מוקר שבי דרגיל דזבין אמטיוה ניהליה זבניה קרעיה אשכח ביה מרגניתא זבניה בתליסר עיליתא דדינרי דדהבא פגע ביה ההוא סבא אמר מאן דיזיף שבתא פרעיה שבתא.
 

דעת חכמה

משתמש פעיל
האם ספר חדש/ משחק/ בגד/ מפה/ כלים - נכללים בהוצ' שבת? אז למה עיתונים לא?

כל אחד והעונג שבת שלו.
יש "עונג שבת" ויש להבדיל לענג את הגוף ביום חופשי שלך, עונג שבת הכוונה שמענגים את השבת, לא נראה שעיתונים מענג את כבוד השבת,

כמשל הידוע על רב מסוים ששאל יהודי האם הוא אוהב דגים? ענה לו אתו יהודי ודאי, אמר לו הרב אם הייתי אוהב את הדגים היית משאיר אותם לחיות, אתה אוהב את עצמך ולכן אתה אוכל דגים שטעימים לך.

בכל מקרה בא נלמד זכות שמדובר על עיתונים תורניים שזה ודאי כבוד לשבת שמענגים אותה בדברי תורה.
 

3524

משתמש מקצוען
האם ספר חדש/ משחק/ בגד/ מפה/ כלים - נכללים בהוצ' שבת? אז למה עיתונים לא?

כל אחד והעונג שבת שלו.
אם זה 'כל העלונים' ודומיו אז כן, זה עונג וכבוד לשבת.

אם זה 'משפחה' או 'קול פליי' ודומיהם אז לא, אסור לקרוא בהם גם ביום חול (עפ"י דברי רוב רבני דורנו).

אם זה 'עיתונים כשרים' - כבר פורסמה דעת רבותינו שאין לקרוא בהם בשבת עצמה לפי שעלולים להיכשל בכמה וכמה איסורים, לכן לדעתי סביר לומר שאין זה נכלל בהוצאות שבת.
 

ייצ'ק

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מעניין לעניין באותו עניין..

ממתי שהחלנו לתת חומש מההכנסות,
הוכפל לנו ההכנסות!!!

בדיקה שעשינו כל חודש.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמב

א מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה:ב קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶזְעָק קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶתְחַנָּן:ג אֶשְׁפֹּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד:ד בְּהִתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי וְאַתָּה יָדַעְתָּ נְתִיבָתִי בְּאֹרַח זוּ אֲהַלֵּךְ טָמְנוּ פַח לִי:ה הַבֵּיט יָמִין וּרְאֵה וְאֵין לִי מַכִּיר אָבַד מָנוֹס מִמֶּנִּי אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי:ו זָעַקְתִּי אֵלֶיךָ יְהוָה אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים:ז הַקְשִׁיבָה אֶל רִנָּתִי כִּי דַלּוֹתִי מְאֹד הַצִּילֵנִי מֵרֹדְפַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי:ח הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי:
נקרא  39  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה