אין ילד רע..

מוטיבציה

משתמש צעיר
הבן שלי בן ה5 חוזר היום הביתה ואומר בעלי:
אני הילד הכי מרביץ בגן.

הוא ילד רזה ונמוך יחסית, וזה לא חדש שהוא מרביץ גם לחזקים וגדולים ממנו.
אני כבר לא יודעת מה לעשות.
מצד אחד הוא חמוד, אבל מצד שני אני מסתפקת אולי יש לו בעיה של תקשורת חברתית.
בכל פעם שיש לו חבר הוא מתקשר איתו יפה, אבל פתאום הוא מסוגל להחטיף לו בלי סיבה.

הוא מגיע לחברים שהוא פוגש בגינה בריצה, דוחף אותם אחורה, מקים איזו צרחה אינדיאנית,
ומצפה שהם יתייחסו אליו.
והוא לא מבין למה במקום לשמוח שהוא הגיע, הם מחטיפים לו חזרה.
אמרתי לו כבר הרבה פעמים שלא נחמד לשחק עם ילד מרביץ,
כשחבר הרביץ לו בקיטנה אמרתי לו שזה מאד כיף להיות חבר של מי שמרביץ,
והוא אמר לי לבד שזה לא כיף.
חידדתי לו את זה ואני כל הזמן נותנת לו את הדוגמא הזו כשהוא עצמו מרביץ.
אני אומרת לו: גם לך היה נחמד כשנוחעם הרביץ לך, נכון?
רצית להיות חבר שלו כי מאד כיף לך שהרביצו לך.
בטח גם כשאתה מרביץ לחברים הם רוצים להיות חברים שלך.
והוא מסיק לבד.
אבל כאילו אין עם מי לדבר.
כביכול אין לו שליטה על זה!

הוא מגיע פתאום וצובט.
כשהוא התחיל השנה, היה נראה לי שהבעיה היתה במרקם החברתי של שנה שעברה,
שהוא לא מצא לו מקום וחיפש בצורה שלילית,
אבל שוב, הוא מספר לי שהוא מרביץ, ואני לא יודעת מה לעשות!
אין לי כח להתקשר לגננת לשמוע שהוא שובב, ולדעת שהוא לא באמת שובב, אלא פשוט לא מביןם ענין.

אני כועסת עליו ורואה שהוא כביכול לא אשם.
הוא חכם מאד, אלוף בלהעביר נושא בכל פעם שאני צועקת או מסבירה לו כמה אסור להרביץ.
אני חושבת שהוא מודע לזה, אבל לא שולט.
כשהיה תינוק הוא הרבה לנשוך.

בתחילה חשבתי שאולי זו בעיה של ויסות חושי, אבל כשיש לו חבר צמוד בגינה, הוא פתאום מתייחס מאד יפה ולא מרביץ.
הוא פוגש באנשים מבית הכנסת, רוצה מהם צומי ופשוט מחטיף להם בעיטה.
מצד שני הוא יודע את כל מה שהגננת מלמדת, כולל את הטון שלה.
ניכר שהוא יושב ומקשיב לה לכל מילה בריכוז.

הלכתי איתו לחנות, והוא התנהג כמו היפר, כל שניה נגע בכל מיני מקומות בחנות,
ויום אח"כ הלכתי איתו לחברה והוא שיחק עם הילד שלה יפה,
למחרת הגענו שוב והוא דחף אותו פתאום בלי סיבה.

אולי ככה זה רוב הבנים? הם מדברים עם הידיים ואני הבעייתית שלוקחת את זה קשה?
או שיש כאן בעיה?
חשוב לציין שהוא ילד חמוד וחכם שמקבל הרבה צומי וחיבוקים לאורך כל היום.
הוא מגיע הביתה ומספר לאחיו הגדולים דברים וכולם נהנים ממנו.
הוא גם מאד ערני ונתתי לו תחומי אחריות שהוא אוהב (כמו לסדר את הקניות למקום או להביא בקבוקי שתיה בשולחן שבת).
אוף! לא יודעת אפילו למי לפנות.
 

אופטימית

משתמש רשום
אמא יקרה,
ניסית ללמד אותו מה "כן"?
אולי הוא יודע שאסור להרביץ, אבל הוא לא יודע מה לעשות במקום.
הוא רוצה חברים- אבל יתכן והוא לא יודע איך רוכשים אותם..
 

מוטיבציה

משתמש צעיר
כנראה לא כתבתי מספיק באריכות:)
לימדתי אותו איך הולכים לחבר ומדברים איתו,
מזמינים אותו, מחייכים אליו, אומרים לו שלום..
זה לא זה.

והוא באמת רוצה חברים אבל לא יודע איך לרכוש.
לכן אני חוששת אולי זו בעיה של טקט חברתי.
לא משהו שמלמדים אותו, אלא יכולת נרכשת.
אך לא יודעת אם זו הבעיה או משהו אחר.
 

shoshi shot

סרטי שיווק מדויקים לעסקים
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
עריכה והפקת סרטים
זה מאד מאד נשמע בעיה של ויסות חושי
קחי אותו לאבחון
ודרך אגב- ילדים כאלה באמת הרבה פחות כואב להם מכות... הם פשוט פחות מרגישים
אני חושבת שריפוי בעיסוק אמור לעזור, אבל תבדקי את זה מקצועית.
 

נקדן זריז

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
תפילה ועוד פעם תפילה.
ובהדלקת נרות שבת גם לתת צדקה.
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
את נשמעת אמא מסורה ומשקיעה, אבל לרוב מילים והסברים לא מספיקים, במיוחד, אם קיים קושי משמעותי. אני גם ממליצה לאבחן ולבדוק אם קיימת הפרעה בוויסות החושי. פונים לרופא התפתחותי בקופת חולים (ואולי אפילו לרופא ילדים רגיל) ומבקשים הפנייה לאבחון וטיפול בריפוי בעיסוק. לפעמים עורכים אבחון התפתחותי מקיף יותר, לפי הצורך.

את לא הבעייתית. את צודקת. מכות זו לא שפה מקובלת, ולא התנהגות שצריך להשלים אתה. גם ילדים עם קשיי התפתחות מורכבים יכולים להבין וללמוד שאלימות היא קו אדום שלא חוצים אותו. אם יש קושי מאובחן, אנשי מקצוע נותנים מענה כיצד להתמודד אתו, ולפעמים צריך לפעמים לעבוד במקביל על הפחתה של התנהגויות לא נאותות שכבר השתרשו.
 

מוטיבציה

משתמש צעיר
הוא לא ילד אלים ולא מביא מכות.
הוא כזה רזון שהוא גם לא מאיים יותר מדי.
תכלס הוא עצמו סובל מזה.
לא מכות חזקות, אלא פתאום מגיע ודוחף.
או פתאום מגיע וצובט.
זה נראה כאילו דחף כזה.
ואם אני לוקחת לו את היד אחרי שדחף את אחיו הקטן,
הוא עוד בוכה שעשיתי לו כואב ביד..

שבוע שעבר אחי אמר לי שהוא אולי היפר.
אבל לא נראה לי, כי הוא גם מסוגל לשבת ולהתרכז.
אחי אמר שזה מאפיין גם היפרים שיכולים לשבת פתאום.
 

אופטימית

משתמש רשום
ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות, כשהם עסוקים במשהו שהם אוהבים, הם בהחלט מסוגלים לשבת ולהתרכז.
לכן, מה שציינת אינו שולל קיום היפראקטיביות (כמובן שזה לא מחייב שזה זה..).

איך השפה והדיבור שלו ? הוא מצליח לבטא בקלות את מה שהוא רוצה ?
האם מבינים את הדיבור שלו ?
 

מוטיבציה

משתמש צעיר
אין לו בעית קשב.
יש מצב שילד יכול להיות היפר בלי בעית קשב?
הוא יכול לשבת ולהקשיב הרבה זמן לספר.
המוטוריקה שלו מאד טובה, מצייר מעולה.
מתקן לי דברים בבית עם מברג.
כשהיה קטן לא נהנה להתנדנד בנדנדה, אבל עכשיו הוא למד להתנדנד לבד ועושה את זה יפה.
הוא זהיר וכשהוא מטפס על מתקן, הוא לא יעשה משהו שיסכן אותו.
אם אני אומרת לו שמשהו מסוכן, הוא לא יעשה אותו.
נניח לא ירוץ לי לכביש פתאום, או לא יגע בחלק של בעלי באוטו בלחצנים ליד ההגה.
הוא אכן התחיל לדבר רק בגיל שנתיים וחצי, ויש לו עוד כמה מילים שנשארו לא תקניות,
אבל הוא מבטא את עצמו מצוין.
לפעמים הוא לא מוצא מילים, אבל זה נדיר?
הוא מסוגל לבקש ממני שמיכה ולהתכוון לכרית,
או לומר לי על הפאה- הנה המטפחת שלך.
אבל זה באמת בקטנה.
הוא יודע לבטא רגשות,
אבל לא תמיד אני יכולה להבין תמונה שלמה של מה שהיה בגן.
אנחנו גם מדברים על רגשות.
אבל בחנות הוא השתעמם ולא הפסיק לזוז ולגעת בדברים.
הוא הלך לאיזו קופסא כבדה, נתלה עליה, והיא כמעט מחצה אותו כשנפלה לו 'רק' על הרגל ולא על כולו.
יכול להיות שהוא כן היפר?
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מוטיבציה;n5081410:
הוא לא ילד אלים ולא מביא מכות.
הוא כזה רזון שהוא גם לא מאיים יותר מדי.
תכלס הוא עצמו סובל מזה.
לא מכות חזקות, אלא פתאום מגיע ודוחף.
או פתאום מגיע וצובט.
זה נראה כאילו דחף כזה.
ואם אני לוקחת לו את היד אחרי שדחף את אחיו הקטן,
הוא עוד בוכה שעשיתי לו כואב ביד..

שבוע שעבר אחי אמר לי שהוא אולי היפר.
אבל לא נראה לי, כי הוא גם מסוגל לשבת ולהתרכז.
אחי אמר שזה מאפיין גם היפרים שיכולים לשבת פתאום.

מכות לא חייבות להיות מסוכנות או חזקות במיוחד. כשהתנהגות של ילד פוגעת או מציקה למישהו אחר, וגם פוגעת בילד עצמו כי הוא חוטף בחזרה, או מקבל נזיפות תדירות מהורים והגננת שעלולות לפגוע בביטחון העצמי שלו, או שהמעמד החברתי שלו נפגע ועוד - כדאי לעצור אותה.

ואגב, אחיך צודק לגבי זה שבעלי הפרעת קשב וריכוז מסוגלים להתרכז בפעילות מסויימת. בעלי הפרעת קשב וריכוז מסוגלים לשקוע באופן מוחלט בדבר שמעניין אותם גם כי מאפיין אחד של ההפרעה הוא תנודתיות, כלומר, לפעמים מתנהגים באופן אחד, ולפעמים בנסיבות דומות - באופן אחר, וגם כי למוטיבציה יש השפעה גדולה על בעלי הפרעת קשב וריכוז.
 

מוטיבציה

משתמש צעיר
נחמיזק, אני רואה שאת עוסקת בתחום לפי התשובות שלך.
האם להערכתך זה יותר היפר לפי מה שתארתי, או יותר ליקוי בויסות חושי?
אני רוצה להגיע לרופא עם קצת ידע, כדי לדעת מה רלוונטי לומר בפגישה קצרה ומה לא.
 

שירו

משתמש סופר מקצוען
עריכה והפקת סרטים
נשמע כמו ילד אימפולסיבי (מה שנקרא - השכל בא אחרי הרגליים). לא קשור למנת משכל, ולא למידות, זה כמו קושי למידה, ויש טיפול - אבל מוכרחים ללכת קודם לאיבחון טוב.
(יש ברשת מאמרים מעניינים על הקושי הזה)
 

קבצים מצורפים

  • אימפולסביות 01.jpg
    אימפולסביות 01.jpg
    KB 71.6 · צפיות: 31

אופטימית

משתמש רשום
אמא מסורה,
כפי שציינת בכותרת: "אין ילד רע..." התנהגות של ילד היא סימפטום לקושי מסוים.
יכולות להיות סיבות מגוונות להתנהגות של ילדך היקר: אולי קושי בויסות חושי, אולי הפרעת קשב.
ועכשיו עולה פה עוד נקודה שעשויה להסביר את ההתנהגות שלו והיא "קושי שפתי"- יתכן ומאחר וילדך אינו מצליח לבטא את עצמו במילים אז הוא מדבר עם הידיים (או השיניים, בעבר...). ואת מציינת שהוא רק התחיל לדבר בגיל שנתיים וחצי- שלכשעצמו גורם לתסכול לא קטן.
הייתי ממליצה לך לפנות להתפתחות הילד בקופת חולים, רופא התפתחותי ידע להפנות אותך אולי לקלינאית תקשורת, אולי מרפאה בעיסוק או פסיכולוגית...

המון בהצלחה
 

אילת ח

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
הבן שלי ג"כ היה ככה, דוחף ומכה, והוא עצמו לא הרגיש את הכאב, הלכנו קודם לגרפולוג כי היינו אובדי עצות מה יש לו? למה א"א לחנך אותו ?!! כמובן שלא ספרנו לו שום דבר על הילד , והוא מייד עלה על הבעיה של ויסות חושית, שמביאה לבעית התנהגות.שהולכת ומחריפה,
בבית הילדים ממש שנאו אותו (במחילה) יתכן שגם בחיידר, (היה לו רעבע מרחף שלא שם לב לכלום :()
וגם אני לפעמים הייתי בעצבים שהו מגיע הביתה הופך הכל, ובועט בכל דבר שעובר לידו (גם באוכל הוא היה מלקק את האצבעות והפה וכו)
הלכנו לרופא ילדים ומשם למרכז ההתפתחות ליליד, ומייד אשרו לי את הבעיה וטפלנו בריפוי בעיסוק
קודם כל זה נתן מודעות לבעיה ואיך להתייחס אליה, גם הילד מבין שיש פה משהו ומנסה לעזור לעצמו.
היא מלמדת איך לתת לילד את התחושה שהוא מבקש בדרך נכוטנה. ולא בהתנהגות קשה...

את לא צריכה לבוא עם יותר מידי עם ידע לרופא, הם מכירם את הענין נותנים לך למלא שאלון ומפנים אותך לאבחון.
יתכן והוא יצטרך גם טיפול רגשי, אבל זה תראי בהמשך.
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
אני מנתחת התנהגות שעוסקת בטיפול בקשיי התנהגות אצל ילדים והדרכה להורים וצוותי חינוך. אין לי שום הכשרה לאבחן האם מדובר בהפרעת קשב וריכוז, וגם אם היה לי, לא חושבת שאפשר לעשות את זה פה :)

יותר מזה, גם לנוירולוגים, רופאים התפתחותיים ופסיכיאטרים קשה לפעמים לעשות אבחנה מבדלת, והרבה פעמים האבחנה נעשית תוך כדי ניסוי ותעיה (למשל בודקים האם טיפול תרופתי משפר את התפקוד).

הכי כדאי זה פשוט לתאר לרופא מה את רואה ומרגישה, וגם כדאי לתשאל את הגננת,איך היא רואה את הילד מנקודת מבטה. הרבה הצלחה ונחת!
 

מוטיבציה

משתמש צעיר
למה אני שואלת,
כי מילאתי 2 שאלונים.
אחד שהיה ברשת, ושני שחברה שלחה לי מה שהיא קיבלה בשביל לאבחן את הבת שלה,
ורוב התופעות שצוינו שם, לא מאפיינות אותו.
הוא ילד אהוב בבית, אין לו קושי שפתי, (אולי קושי מקומי בשליפה, אבל שוב, בד"כ זה קורה לעיתים נדירות),
לא מתעסק יותר מדי/חושש מחול, או מתעסק עם אוכל,
לא בועט, אלא רק דוחף או צובט,
מרגיש כאב (בוכה כשאני תופסת לו את היד שזה כאב לו).
והגננת שנה שעברה לא הבינה מה אני רוצה.
(רק אחכ היא אמרה בסוף שנה שאולי הוא באמת לפעמים דוחף).
הוא בין הקטנים בגן.
יכול להיות שזו הבעיה?
לפעמים לקחתי כרית וביקשתי שיצבוט אותה חזק, אבל ראיתי שזה לא זה.
נלך לרופא בע"ה, אבל אם היתה אמא שיכולה להצביע לי על התנהגות דומה, זה היה מכוון אותי.
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מוטיבציה;n5081522:
למה אני שואלת,
כי מילאתי 2 שאלונים.
אחד שהיה ברשת, ושני שחברה שלחה לי מה שהיא קיבלה בשביל לאבחן את הבת שלה,
ורוב התופעות שצוינו שם, לא מאפיינות אותו.
הוא ילד אהוב בבית, אין לו קושי שפתי, (אולי קושי מקומי בשליפה, אבל שוב, בד"כ זה קורה לעיתים נדירות),
לא מתעסק יותר מדי/חושש מחול, או מתעסק עם אוכל,
לא בועט, אלא רק דוחף או צובט,
מרגיש כאב (בוכה כשאני תופסת לו את היד שזה כאב לו).
והגננת שנה שעברה לא הבינה מה אני רוצה.
(רק אחכ היא אמרה בסוף שנה שאולי הוא באמת לפעמים דוחף).
הוא בין הקטנים בגן.
יכול להיות שזו הבעיה?
לפעמים לקחתי כרית וביקשתי שיצבוט אותה חזק, אבל ראיתי שזה לא זה.
נלך לרופא בע"ה, אבל אם היתה אמא שיכולה להצביע לי על התנהגות דומה, זה היה מכוון אותי.

אני מאמינה שאנשי המקצוע בקופ"ח ידעו לכוון אותך כי באמת קשה לדעת מכמה הודעות אם מדובר באימפולסיביות על רקע הפרעת קש"ר, בקושי בויסות החושי, בקושי רגשי ודימוי עצמי נמוך, בהרגלים שהתקבעו או בכל דבר אחר. גם אנשי מקצוע בתחום לא מאבחנים באופן הזה, אלא קודם עורכים ראיון ישיר עם ההורים, שולחים שאלון לגננת, מתצפתים על הילד ועורכים לו מבחני התפתחות או קש"ר מקצועיים, ורק אז מסיקים מסקנות (וגם אז הן לא תמיד מוחלטות).
 

אייס קפה

משתמש מקצוען
נכתב ע"י מוטיבציה;n5081522:
למה אני שואלת,
כי מילאתי 2 שאלונים.
אחד שהיה ברשת, ושני שחברה שלחה לי מה שהיא קיבלה בשביל לאבחן את הבת שלה,
ורוב התופעות שצוינו שם, לא מאפיינות אותו.
הוא ילד אהוב בבית, אין לו קושי שפתי, (אולי קושי מקומי בשליפה, אבל שוב, בד"כ זה קורה לעיתים נדירות),
לא מתעסק יותר מדי/חושש מחול, או מתעסק עם אוכל,
לא בועט, אלא רק דוחף או צובט,
מרגיש כאב (בוכה כשאני תופסת לו את היד שזה כאב לו).
והגננת שנה שעברה לא הבינה מה אני רוצה.
(רק אחכ היא אמרה בסוף שנה שאולי הוא באמת לפעמים דוחף).
הוא בין הקטנים בגן.
יכול להיות שזו הבעיה?
לפעמים לקחתי כרית וביקשתי שיצבוט אותה חזק, אבל ראיתי שזה לא זה.
נלך לרופא בע"ה, אבל אם היתה אמא שיכולה להצביע לי על התנהגות דומה, זה היה מכוון אותי.


מוטיבציה, מזדהה איתך מאד,
הבן שלי בן שלוש, מזכיר מאד את מה שאת מספרת, דווקא מדבר שוטף מגיל שנה וחצי- שנתיים.
ומבטא את עצמו יפה.
אבל, אני יכולה ללכת איתו ברחוב לעבור ליד ילדים - גדולים ממנו בהרבה שאינו מכיר - והוא בטבעיות דוחף אותם....
כנ"ל עם הבני דודים, חופשי תוך כדי כייף ומשחק , מעיף פתאום מכה..
וזה ממש לא ברור, כי הוא כמו שכתבת, הוא מבין שזה כואב, ובוכה מכל מכה קטנה, וכל ההסברים---
חשבתי שאולי הוא צריך קצת לגדול, אבל בעקבות מה שאת כותבת אני מתחילה לחשוב אולי זה משהו מעבר?!
 

קפוצון

משתמש מקצוען
לפני קביעת סטיגמות על הילד כדאי לבצע את הבדיקות הבאות:
בדיקת שמיעה -לפעמים כאשר יש פער בשמיעה בין שני האוזנים ואפילו של אחוזים בודדים יכול לשגע ולגרום להיפר אקטיביות
בדיקת תפקודי כבד - קורה וכאשר זה לא תקין יש גרד תת עורי שיכול לשגע את מערכת העצבים והתוצאה היא היפר אקטביות
בדיקת אלרגיה מקיפה - כאשר יש אי סבילות למאכלים מסוימים (כדאי לבדוק מוצרי חלב, אגוזים, בוטנים, קקאו, סוכר וביצים אפשר להימנע לשבוע שבועים מכל מוצר בנפרד ולראות אם יש שיפור)

 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  45  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה