איך קוקה קולה הגיעה למה שהיא

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ולגבי קוקה קולה:
יש כאן ראשוניות, אמירה החלטית שלא משתנה, פעילות פרסומית לא מידי גדולה, וקד״מ.
אחרי שהמותג קיבל את מקומו - ברור שאפשר להסתפק בפרסומות יותר פשוטות.

עוד אגב חשוב לי מאוד:
משום מה יש מחשבה כזו שככל שמודעה יותר מפתיעה או מתחכמת היא יותר טובה. ככל שנעשה יותר וואו! כשנראה אותה היא יותר מוכרת. זה לגמרי נכון - רק שהיא מוכרת את משרדי הפרסום או אנשי הקריאטיב שהגו אותה.

הדבר הנכון ביותר הוא לא להתנתק מהקופסה, לחפש אולי יש בתוכה פינות והפתעות שעוד לא מיצינו. ככל שרעיון יותר פשוט לעיכול ועובר פחות תהליכים מחשבתיים עד שנבין אותו ואת ההקשר - הוא יעבוד טוב יותר.

בהזדמנות אולי אפרט על כך. אם זה מעניין כאן מישהו...
 

sm05276

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אז סליחה, לא הבנתי אותך מספיק.
ואגב, הגיוני מאד שחלק מהאסטרטגיה של חברות מסוימות זה ליצור מודעות קצת סנוביות, משהו שלא כל אחד יכול להבין...
ומי שמבין הוא משלנו והוא קונה. ואנשים נמשכים למשהו שנותן להם תחושה שהם שווים יותר, גם אם הם לא בדיוק הבינו
אגב, על איזה פרסומת של בייגל את מדברת?
 

לללי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
אוי לאה,
גרוני ניחר מלהסביר את הדברים ללקוחות.

"לא נפלתי מהכסא",
ואני מעוניינת להרים אותו גבוה....

"רוצה יותר פלפל", ולכי תסבירי לו שרק המתיקות המעודנת תדבר לקהל שלו.
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מעניין שכולם פה מתמקדים בדרך אחת בלבד להחדיר מוצר לשוק -
פרסומות בעיתון.
ועוד לוקחים דוגמה מענקים בעלי תקציבים אסטרונומיים

אולי תעלו לפה את הפרסום שקוקה קולה עשו כשהם רק התחילו?
לפני אי-אלו עשרות שנים, כאשר המוצר המדהים שלהם הכיל קוקאין (עלי קוקה)...
אגב, בימיהם הראשונים הם עשו קידום מכירות ע"י חלוקת אלפי בקבוקים חינם
הקולה נמכרה בבתי מרקחת כתרופה שהתיימרה לרפא התמכרויות, עייפות כרונית, כאבי ראש ועוד

אבל מה שרציתי לומר -
לפני שמוציאים שקל אחד על פרסום, יש דברים מהותיים שחייבים להיות ברורים
אם אין תכנית ברורה ומוגדרת, יעדים ומטרות, ותקציב בסיסי יפה - חבל לפרנס את העיתונים.
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ועוד דבר חשוב שהוא המשך למה שכתבתי למעלה
יש המון מותגים מצליחים שלא מפרסמים בעיתון
אי אפשר ללמוד על אסטרטגיה רק דרך המותגים שנמצאים בעיתון
וגם לא דרך מודעות התדמית של המותגים הנחשבים

כשהמותגים הגדולים התחילו הם לא עשו לעצמם מודעות תדמית קריאייטיביות, אלא מודעות מכירתיות הכי פשוטות שיש (טוב, גם עולם הפרסום לא היה מתוחכם במיוחד) -
חם לך? שתה קוקה קולה
אתה עייף מהדרך הארוכה? תתרענן עם קוקה קולה
(צירפתי דוגמה...)

עכשיו שהם מגלגלים סכומי עתק הם יכולים לעצמם לעשות פרסום ראוותני (או מקסימום איזה מבצע החדרה לשוק חדש... ע"ע שולחן השבת החרדי)
 

קבצים מצורפים

  • 1907-Coca-Cola.jpg
    KB 56 · צפיות: 15

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י ariels;1272727:
אולי תעלו לפה את הפרסום שקוקה קולה עשו כשהם רק התחילו?
-

נכתב ע"י ariels;1272736:
ועוד דבר חשוב שהוא המשך למה שכתבתי למעלה
יש המון מותגים מצליחים שלא מפרסמים בעיתון
אי אפשר ללמוד על אסטרטגיה רק דרך המותגים שנמצאים בעיתון
וגם לא דרך מודעות התדמית של המותגים הנחשבים
כל מילה.
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
סתם ככה אני הייתי קוראת לזה עניין של השגחה (או בלש' פחות יהדותית- עניין של מזל).
קוקה קולה יכולה היתה באותה מידה להימוג כלא היתה, אם לא היו כמה אנשים שנהנים מהקופץ השחור הזה.
ברור לי שבמשך הדורות קמו עוד כמה משקים מוזרים כאלו, שיקויי פלא שרקחו, ולא היה בהם ענין לציבור.
תחשבו מה זה קוקה קולה. אם חברה שלי היתה ממציאה כזה דבר, הייתי מסתכלת עליה במבט מוזר ותמה ושואלת: נראה לך שמישהו יסכים לשתות מהדבר הקופץ והשחור הזה?
לקוקה קולה היה ענין של השגחה.
על המוצרים שנפלו בדרך, אף אחד לא יודע. רק על ההצלחות.

מסקנה: כשמביאים פרסומות של מותג גדול, יש לקחת בפורפורציות. לפעמים מודעות של גרפיקאים מתחילים, מוצלחות יותר ומוכרות פי כמה.

(ראיתי כאן בפרוג פירסומות מדהימות ששטראוס ותנובה מחווירים לידן. אבל מה? מה שלא מותג לא מלהיב. עוד חלק של פסיכולוגיה שיווקית.:cool:).
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י ckuh;1272618:
בהזדמנות אולי אפרט על כך. אם זה מעניין כאן מישהו...

מי שלא מעוניין שיצביע!
[פתאום כולם מחביאים את האצבעות שלהם...]
 

park

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
גם אני מצטרף להנ"ל.
אנוכי הקטן.
 

פרינטופ

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י ckuh;1272618:
הדבר הנכון ביותר הוא לא להתנתק מהקופסה, לחפש אולי יש בתוכה פינות והפתעות שעוד לא מיצינו. ככל שרעיון יותר פשוט לעיכול ועובר פחות תהליכים מחשבתיים עד שנבין אותו ואת ההקשר - הוא יעבוד טוב יותר.

בהזדמנות אולי אפרט על כך. אם זה מעניין כאן מישהו...


ממתינים...
 

נ פלוס

משתמש מקצוען
נכתב ע"י גרף הול;1272543:
אם המוצר שלך יהיה נוחכות כמעט בכל חנות - כמו סופר דרינק. תגיע גם לזה.
השאלה האסטרטגית העקרונית היא, האם יש ביקוש גבוהה למוצר שלך, שחשיפה גבוהה תגרום לרכישתה.
אסטרטגיה, כבר אמרנו...

היום זה ירד מהשוק,
אצלינו באיזור אין כמעט חנות שמוכר סופר דרינק ;)
 

אסטרטגיה כובשת

משתמש רשום
בא נגיד שאם הרעיון המקורי והשנון, משרת את ערכי המותג, אז זה טוב.

אם למשל זה מותג מופרע, זה יכול להיות דוקא טוב להתפרע עם המודעה.
למותג חכם- מודעה שתפעיל קצת מחשבה.

ועוד דבר- אסטרטגית מוצר מקיפה את כל הנתונים של המוצר. אם לא זה אסטרטגיה פרסומית.
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
קוקה קולה לא מפרסמת הרבה. זה רק נדמה לכם... יש חסד וברכל מפרסמים הרבה יותר.
 

אפרת 10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
אם המוצר טוב ומוכיח את עצמו כאיכותי ללא פשרות - עם אסטרטגיה ופרסום מעולים, יצליחו איתו.
אבל אם המוצר לא הכי טוב - לא יהיה אפשר לעבוד על כולם בעיניים הרבה זמן כי את מרבית העבודה עושה ה"מפה לאוזן"
 

נ פלוס

משתמש מקצוען
נכתב ע"י אלי אלימלך;1274123:
קוקה קולה לא מפרסמת הרבה. זה רק נדמה לכם... יש חסד וברכל מפרסמים הרבה יותר.

בציבור שלנו....
השאלה בטלוויזיות וכד' אם לא רואים אותם יום יום?
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י נ פלוס;1274172:
בציבור שלנו....
השאלה בטלוויזיות וכד' אם לא רואים אותם יום יום?

פרסום ישיר - לא
אבל חסויות על סככות של חנויות ומרכולים, הרבה מאוד!
 

בונפיס

משתמש צעיר
השאלה מצוינת והתשובה ממש לא פשוטה, אך עניינית

מלפפון ושאר החברים,

לטעמי יש כאן כמה נושאים שונים ומגוונים שכל אחד מהם, הינו נושא מעניין בפני עצמו וניתן להשקיע עליו הרצאה של שעה לפחות, אני חושב שעל ידי ניתוח המותג 'קוקה קולה' אכן ניתן להבין את השאלה הגדולה שמלפפון שאלה כאן:

1. קוקה קולה נחשב עד היום כמותג "ישן/חדש" - מצד אחד אנחנו מדברים על המותג הוותיק ביותר שמוכר לאנשים בעולם עשרות שנים וכמה דורות טובים אחורה. מן הצד השני, אנחנו מדברים על מותג שכל הזמן עסוק בלחדש את עצמו מבחינת צורת הפנייה לקהלי היעד שלו בעולם.
2. מותג אמיתי - קוקה קולה משמש באופן קבוע כדוגמא הטובה ביותר להמחשת מותג. האם שאלתם את עצמם אי פעם "מדוע"? אני שאלתי, בדקתי והחלטתי שזו הסיבה: קוקה קולה הינו מותג כה חזק עד כדי כך שהם לא שינו את הלוגו הסימלי והמוכר שלהם כבר 129 שנה!
את הסמל המוכר כל כך, עיצב והמציא מנהל החשבונות של ממציא הקולה (פמברטון) אדם בשם פרנק מייסון רובינסון. הוא גם היה זה שהמליץ לפמברטון לחלק מאות (ואולי אלפי) בקבוקים חינם לתושבי קליפורניה בכדי לקדם את המוצר.
סורי, אבל אני ממש לא מכיר עוד מותג וותיק כל כך ששמר על נראות קבועה כל כך למעלה מ 100 שנה.
3. האם להיות "מותג" פירושו לשפוך כסף? - לא.
היו מאד ומעולם מותגי ענק ששפכו כספים אינסופיים על מסעות פרסום הזויים בעלותם ועדיין אל הצליחו להתקרב להצלחה רלוונטית אל מול ההשקעה שלהם. רוצים לדעת על כך עוד? תקראו את הספר "שקיעת הפרסום ועליית יחסי הציבור" של אל ריס שמיטיב להסביר שם מדוע מותגי על הצליחו להפסיד הון הזוי של מיליארדי דולרים על קמפיינים מטורפים. במקרה של הדוגמאות שלו, יש שם המון כסף שבוזבז ללא תמיכה של יחסי ציבור תקינים וסדירים. מה שגרם באופן טבעי לקריסה מוחלטת של הקמפיינים.
אז לא. שפיכת כסף לא תמיד תביא אתכם להצלחה פרסומית. זו שגיאה.
4. אז מה כן? - אסטרטגיה נכונה בשילוב השקעה כלכלית נבונה.
חד משמעית בניית תכנית אסטרטגית נכונה המותאמת ליכולת הכלכלית של העסק, יכולה ואמורה לספק את התוצאה המצופה.
יש פעמים רבות שהאסטרטגיה הייתה נכונה ואפילו מבריקה, אך קמפיין מתוחכם מדי (מה שנקרא over creative) גמר את הסיכויים להצלחה.
יש פעמים שהאסטרטגיה הייתה כושלת ושטחית והקריאטיב גרם לפריצת הדרך המכובדת.

החכמה היא איזון תקציבי ואסטרטגי ועבודה נכונה וסבלנית לאורך זמן עם אנשי מקצוע טובים.
החלפת אנשי מקצוע כמו גרביים, לא מביאה הצלחה. החלפת אסטרטגיה כל שני וחמישי לא תביא לגאולה. לעומתם, אורך רוח ועבודה מאומצת ופתוחה עם אנשי מקצוע טובים שמבינים את הלקוח לעומק ונחשפים לכל צרכיו, ידיעותיו, מתחריו וקהלי היעד שלו, יכולה להביא להצלחה אמיתית.

והיי, אל תשכחו לשתות...;)

קובי
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י בונפיס;1274365:
מלפפון ושאר החברים,

והיי, אל תשכחו לשתות...;)

קובי
הי. תודה על התשובה המושקעת.
אקרא אותה בעיון, ובע"ה אחרי סיום הלימודים, כשאוסיף לשוק עוד כמה 'קוקה קולות', אודה לכל אחד ואחד מכאן על תשובותיו.:p
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  27  פעמים

לוח מודעות

למעלה