עזרה איך עורכים תחקיר עדכני, על היום.

טלח

משתמש מקצוען
לא רציתי לגנוב אשכול,
אז פתחתי חדש.
אני כותבת סיפור שחלקו מתרחש באמריקה.
אני לא יודעת על היבשת הזאת כלום,
מלבד המבטא, הדולרים, והדגל.
מבחינתי אין שום בעיה שישבו שם מעל ספסל,
שילקטו עלי שלכת,
ולא מעניין אותי,
אם יש שם ספסלים, או עלים.
או שיש כיסאות ברחוב, ומהעצים נושרים בכלל דולרים...
הסיפור עומד בפני עצמו.
ובכל אופן...
גם שיטוט וקריאה ותחקור לא עוזרים לי. רק מעצבנים אותי.
כנ"ל, כשכותבים על מחלות מסויימות, התחקור הופך רק למטריד, מליון פרטים, שאם אתה הולך על אחד מהם אז מבקשים ממך שתדייק יותר, ואם דייקת יותר אז מבקשים יותר...
נ.ב.
ובסוף שואלים אותך, נכון כתבת על...? פשוט כל הפרטים מובילים:)
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
נראה לי הכי טוב למצוא מישהו שגרשם או עבר את המחלה הספציפית

כמובן שלמי שיש סבלנות לקרוא וכד' יש אין ספור אפשרויות.
 

שרה.

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
את מציגה את אותה בעיה - רק בצורה שקל יותר לפתור אותה...
נראה שאין דרך להגיע לאמינות מוחלטת בלי לתת למישהו שעבר את הדברים לקרוא ולתת ביקורת. הבעיה היא שכשמדובר בהיסטוריה אין מישהו כזה...

כמובן שלמי שיש סבלנות לקרוא וכד' יש אין ספור אפשרויות.
איזה אינספור אפשרויות? קריאה מידעית לא ממש נותנת מידע על מנטליות וצורת חיים עד לפרטים הקטנים.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
וצורת חיים עד לפרטים הקטנים.
נכון למנטליות וצורת חיים זה רק להפגש או לשמוע ממי שחי ועבר את זה.
אבל תחקיר על מקום על דמויות על לבוש וכו' ובטח במחלות על השפעות ועל צורות טיפול, קריאה ולמידה תעזור.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בשביל להכיר מציאות מאזור אחר אך בתקופה שלנו, אפשר פשוט לעבור על כמה סרטים ולדלות מהם את הפרטים הקטנים.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לאחרונה קראתי את הספר "שכול וכישלון או ספר ההתלבטות מאת י. ח. ברנר".
מסתמא זה אחד מהספרים החיצוניים שאז העיפו מוולוזין את מי שקרא בהם.
הספר נכתב לפני מאה שנה, ומתואר בו ההווי היאושלמי (לא טעות), נושאי ענין בזמנים ההם, וסתם המון מידע.
אני חושב שזה הפיתרון לעשות מחקר, וזו דרך ארוכה שהיא קצרה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בשביל להכיר מציאות מאזור אחר אך בתקופה שלנו, אפשר פשוט לעבור על כמה סרטים ולדלות מהם את הפרטים הקטנים.
גם כדי להכיר מציאות היסטורית אחרת, אפשר לעבור על כמה סרטים... השאלה אלו, ומאיפה להשיג אותם, ומהי רמת הצניעות שלהם...
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
תחקיר הסטורי קשה יותר לביצוע מפני שאין לך את מי לראייין.
אני עוד חוקרת קצת בגלל האתגר החדש.
כל כך הרבה פרטים שלא הכרתי, שמפחיד אותי לכתוב.
בטוח אפול טכנית איפשהו...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לאחרונה קראתי את הספר "שכול וכישלון או ספר ההתלבטות מאת י. ח. ברנר".
מסתמא זה אחד מהספרים החיצוניים שאז העיפו מוולוזין את מי שקרא בהם.
הספר נכתב לפני מאה שנה, ומתואר בו ההווי היאושלמי (לא טעות), נושאי ענין בזמנים ההם, וסתם המון מידע.
אני חושב שזה הפיתרון לעשות מחקר, וזו דרך ארוכה שהיא קצרה.
חשוב לזכור שיוסף חיים ברנר היה אחד האפיקורסים הגרועים שידעה היהדות.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
גם כדי להכיר מציאות היסטורית אחרת, אפשר לעבור על כמה סרטים... השאלה אלו, ומאיפה להשיג אותם, ומהי רמת הצניעות שלהם...
אויש, שכחתי. אתה צודק.
אם זה מעצבן, אין הרבה מה לעשות, חוץ מאשר לראות סרטים אמריקאים...
ולא לשכוח, לבדוק אלו סרטים, מאיפה להשיג, ומהי רמת וכו'.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכון, אבל כמו שאמר החזון איש, המערכה כבר לא שם
מסופקני אם החזון איש אמר זאת לגבי ספרי מינים. הוא אמר זאת רק לגבי הלימוד בעברית.
למעשה, הוא שלל בהחלט לימוד בספרי חול שכתבום מינים, אפילו אין בתוכנם מינות.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לא רציתי לגנוב אשכול,
אז פתחתי חדש.
אני כותבת סיפור שחלקו מתרחש באמריקה.
אני לא יודעת על היבשת הזאת כלום,
מלבד המבטא, הדולרים, והדגל.
מבחינתי אין שום בעיה שישבו שם מעל ספסל,
שילקטו עלי שלכת,
ולא מעניין אותי,
אם יש שם ספסלים, או עלים.
או שיש כיסאות ברחוב, ומהעצים נושרים בכלל דולרים...
הסיפור עומד בפני עצמו.
ובכל אופן...
גם שיטוט וקריאה ותחקור לא עוזרים לי. רק מעצבנים אותי.
כנ"ל, כשכותבים על מחלות מסויימות, התחקור הופך רק למטריד, מליון פרטים, שאם אתה הולך על אחד מהם אז מבקשים ממך שתדייק יותר, ואם דייקת יותר אז מבקשים יותר...
נ.ב.
ובסוף שואלים אותך, נכון כתבת על...? פשוט כל הפרטים מובילים:)
כמה שאלות והערות כדי למקד את התחקיר:
א. איפה בארה"ב? זו מדינה ענקית, בעלת אוכלוסיה מגוונת. המיקום מאד חשוב.
יש הבדל בין ניו יורקר שחורש את הרחובות הממוספרים ברגל ומבטאו מאנפף במקצת לבין דרומי סמוק עורף עם מבטא דרומי חזק, קצת אבטלה ואהדה לטראמפ.
ב. מתי? איזו שנה? את כותבת על מלחמת האזרחים במאה ה-19 או על משבר הסאב פריים ב-2008. לאירועים ההיסטוריים סביב התקופה שבעלילה יש חשיבות רבה.

אני ממליצה לקרוא ספרים שנכתבו במקור באנגלית אמריקאית בהתאם לתקופה עליה את רוצה לכתוב. זה מעביר חלק גדול מההווי והשפה וכל הפרטים הקטנים שעושים את התחקיר למשובח יותר ואת העלילה לאמינה יותר.
ולבסוף , לאחר כתיבת העלילה להעביר את כתב היד לתושב ארה"ב בהווה או בעבר לקריאה ביקורתית. לדעתי זה הכרחי.
 

R DESIGN

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
קצת ארוך, אבל שווה קריאה.
שווה ממש.
קרדיט: אורי פרץ-שרון. (הדגשות שלי ;))

כדי לרקום את הסיפור אל תוך סביבת רקע מסוימת, עלינו להכיר מצוין את הרקע שבתוכו מתרחש הסיפור. הרבה מהמחקר שאנו מבצעים לקראת הכתיבה קשור ללמידת הרקע. רמת ההיכרות שלנו עם הרקע צריכה להיות הרבה מעבר למידע שנדרש לצורך הכתיבה. היכרות מעמיקה כזאת היא הדרך היחידה להעניק לכתיבת הרקע והסביבה מימד של עומק.

את הרקע לפרטיו עלינו לחקור עוד לפני שאנו ניגשים לכתיבה. כאשר אנחנו מכירים לעומק את הרקע לסיפור שלנו, דבר מופלא קורה לכתיבה שלנו: היא מקבלת גוון של סמכות שמבדיל בינה לבין כל סיפור אחר. ההבדל ניכר בעושר הפרטים, בהשפעה של הרקע על השתלשלות העלילה ובטון של המספר – והקורא חש בו מיד. הוא קורא את הסיפור ואומר לעצמו: 'הסופר הזה יודע'.

רמת היכרות כזאת עם הרקע מעניקה לסיפור תחושה של אותנטיות. האותנטיות לא נובעת רק מדיוק ואמיתיות הפרטים (שכן הסיפור יכול להתרחש ברקע מומצא לחלוטין) אלא מהלכידות הפנימית של עולם הסיפור, מעושר פרטיו ומהחוקיות העקבית שלו. עושר בפרטים אינו מתבטא בכמות. להפך, עודף פרטים פוגע בתחושת האמינות (כמו גם בעניין הכללי של הקורא). עושר מתבטא באיכות – בבחירה מדויקת בפרטים בודדים שיהיו ייחודיים ומרעננים ובו זמנית יחיו את עולם הסיפור.

כך, סיפור טוב מתרחש תמיד ברקע מסוים, ויכול להתרחש אך ורק במסגרת אותו הרקע. הרקע הופך את הסיפור לספציפי, מיוחד, חד-פעמי ועשיר בפרטים. סופרים מתחילים נוטים לפעמים להציב סיפור בתוך רקע עמום, כדי להימנע מהמגבלות שרקע מסוים כופה על הסיפור. הם אולי חוסכים בכך מאמץ, אבל מכשילים את הסיפור שלהם: ללא המגבלות האלה, ללא הסביבה המסוימת, הסיפור נותר כאוסף של הכללות שצפות בחלל ובזמן. לקורא אין רקע חי שמושך אותו אל החלום הבדיוני, והוא ממשיך לקרוא את הסיפור מנקודת מבט חיצונית, קוגניטיבית ומודעת, שמונעת ממנו להגשים את אחת ממטרותיו בקריאה.

יש יתרון נוסף בהיכרות מעמיקה עם הרקע: היא מסייעת לנו להימנע משימוש בקלישאות, שהן אחד האויבים הקשים של כתיבה טובה. סופר שמכיר לעומק את הרקע לסיפור שלו יפנה אל הידע הזה כשעליו להמציא פרט סיפורי חדש. הוא יבחר פרט מקורי ורענן מתוך אוצר הידע שלו. לעומתו, סופר שאינו מכיר לעומק את הרקע לסיפור יפנה בלית ברירה ליצירות אחרות בעלות רקע דומה: ספרים וסרטי קולנוע וטלוויזיה, וידלה משם פרטים, מאורעות, דמויות וקטעי דיאלוג מוכרים, משומשים ונדושים – קלישאות.

מבחינה זאת, יש יתרון להציב את הסיפור בתוך סביבה מגודרת היטב. ממבט ראשון זה עלול להיראות שסביבה כזאת מגבילה את אפשרויות העלילה שלנו ולכן את הסיפור כולו, אבל למעשה ההפך הוא הנכון: סביבה מגודרת היא סביבה אותה אנחנו יכולים להכיר היכרות מעמיקה, והיכרות כזאת תעשיר מאוד את הסיפור שלנו. הרקע אמנם מגביל את הסיפור, אבל בכך הוא גם מעצב אותו.

האמינות המתמשכת של הרקע ושל הסיפור כולו גורמת לקורא להוריד הגנות, לתת אמון בספר ולהניח לעצמו להיסחף אל תוך החלום הבדיוני. אבל ברגע שהוא נתקל בטעות, אפילו קטנה: בפרט שגוי, באנכרוניזם, בבלבול בתאריכים, מיד הקורא מאבד את האמון וההגנות שלו חוזרות ועולות.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
ובלי קשר ועם קשר, נסי להשיג תמונות או ציורים מהתקופה שאת חוקרת אודותיה. המאמר הידוע "תמונה אחת שווה אלף מילים" מדבר בדיוק על זה.
 

טלח

משתמש מקצוען
ומכיוון שאני מדברת על היום,
תמונות מאמריקה...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  14  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה