איך מתרגמים "שנעדל"?

אומר ועושה

משתמש צעיר
מה התרגום המדויק של 'שנעדל' או 'שנעדיל'?
[הכוונה לפליק הקטן שנוצר כתוצאה משחרור עוצמתי של האצבע כשהבוהן סוגרת אותה].
חשוב לי תרגום נכון, כי מדובר בתרגום עובדה מגדול בישראל שנתן שנעדל לתלמיד כדי שיבין שהוא צריך להתעורר על נפשו.

תודה מראש
 

אומר ועושה

משתמש צעיר
תודה.
קשה להשתמש בזה במובן של הלקאה זעירא, ("הראש־ישיבה נדהם לשמוע את תשובת תלמידו. הוא נתן לו ??? (שנעדל) של חביבות במצחו, ואמר לו: אם כל השאר אינו מעורר אותך, אולי זה יעורר אותך!").
אין מילה ייעודית לזה בעברית?
 

אומר ועושה

משתמש צעיר
אחרי שהזכירו פה את האקדמיה, החלטתי לפנות אליהם, הנה ההתכתבות:

אומר ועושה: תוכן הפנייה:
רציתי לדעת איך אומרים בעברית את המילה שנקראת באידיש: "שנעדל" או "שנעדיל".
הכוונה לפליק הקטן שניתן מקצה ה'אצבע' או ה'אמה', אחרי שיוצרים עיגול בשילוב של האצבע עם הבוהן, כשקצה הבוהן מעל ציפורן האצבע, ואז משחררים בעוצמה את האצבע מאחיזת הבוהן, ונותנים כמין פליק קטן עם האצבע שמשתחררת בהדף רב.
תודה מראש


וזו תשובתם:
תמר קציר :
שלום רב,
הייתכן שכוונתך למונח דומה – שנעל / שנעלונג? אם כן המונח העברי הוא הכאה באצבע צרדה, להכות באצבע צרדה.
הינה מה שמצאתי במילון יידיש–עברית מאת מרדכי צאנין:
unnamed.png

וראה נא כאן:
https://he.wikipedia.org/wiki/הכאה_באצבע_צרדה

את המילה כמו שכתבת לא הצלחתי למצוא במילוני היידיש וגם לא במקומות אחרים.
בברכת שנה טובה ומתוקה,
תמר קציר
***
image
המזכירות המדעית, האקדמיה ללשון העברית


וזה מה שהשבתי להם: תודה על המענה המהיר.
הכאה באצבע צרדה - המטרה של זה היא השמעת קול, "שנעדל" המטרה היא טפיחה קטנה לזולת, לצורך אזהרה.
גם תנועת היד היא הפוכה - באצבע צרדה 'מושכים' את האצבע פנימה לכיוון כף היד, ב"שנעדל" משחררים את האצבע לכיוון חוץ, היינו לכיוון גופו של הזולת.
ביידיש מקורית המילה המדויקת היא "שנעלקע", היינו המילה שהבאת מהמילון, בתוספת הטייה לציון השינוי הנ"ל.
ביידיש ירושלמית [המילה לא מוכרת באידיש האמריקאית למשל], אומרים שנעדל, כמו כאן:
שנעדל.PNG

חשבתי שבעברית יש לזה מילה, מסתבר עכשיו שלא.
תודה רבה!


והם השיבו:
תמר קציר :
שלום רב,
מעניין מאוד. אם נגלה דבר מה נוסף בעניין – נודיע לך, אך ייתכן בהחלט שאכן אין מונח עברי מיוחד לכך.
בברכה,
תמר קציר
***
image
המזכירות המדעית, האקדמיה ללשון העברית
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאחר שאכן, כדבריך, הכאה באצבע צרדה היא בעצם פעולה הפוכה וגם מטרתה שונה, כמדומני שהביטוי הקרוב ביותר כדי לבטא את הפעולה במקרה שלך הוא: סטר לו קלות על מצחו בגב אצבעו.
 

אומר ועושה

משתמש צעיר
מאחר שאכן, כדבריך, הכאה באצבע צרדה היא בעצם פעולה הפוכה וגם מטרתה שונה, כמדומני שהביטוי הקרוב ביותר כדי לבטא את הפעולה במקרה שלך הוא: סטר לו קלות על מצחו בגב אצבעו.
אציין גם שלפי המסורת [שאינני יודע לה מקור מוסמך], המילה של חז"ל לזה היא "סטירה".
הכוונה לגמרא הידועה [בנדה] שלפני שהאדם נולד הוא לומד את כל התורה וכו', "וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה", וישנה מסורת [אולי רק לילדים?] לפיה הכוונה היא ל"שנעדל" שהמלאך נותן מתחת לחוצץ האף, שמכוחו נוצרת גומת השפה העליונה [שהוזכרה כאן קודם].

תודה לכולם.
 

חיים שתקן

משתמש רשום
אציין גם שלפי המסורת [שאינני יודע לה מקור מוסמך], המילה של חז"ל לזה היא "סטירה".
הכוונה לגמרא הידועה [בנדה] שלפני שהאדם נולד הוא לומד את כל התורה וכו', "וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה", וישנה מסורת [אולי רק לילדים?] לפיה הכוונה היא ל"שנעדל" שהמלאך נותן מתחת לחוצץ האף, שמכוחו נוצרת גומת השפה העליונה [שהוזכרה כאן קודם].

תודה לכולם.
אכן סטירה נובעת לכאורה מ'סיטרא' הארמית, שפירושו 'צד', כי סטירה היא בדרך כלל על הלחי שהוא בצד, ואינה קשור ל'פליק' או 'שנעלקע'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  15  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה